  • 1. Data: 2012-03-29 18:27:05
    Temat: Odrzucenie spadku - zstępni
    Od: michalp <m...@i...pl>

    Dzień dobry,

    Wyjaśnijcie mi proszę - zmarł mój dziadek. Moja mama nie chce spadku,
    więc złoży niebawem w sądzie oświadczenie o odrzuceniu spadku. Ja jako
    wnuk też takie oświadczenie złożę, ale wyczytałem, że to nie koniec
    procedury, bo także moje dzieci niepełnoletnie będą w kolejce do tego
    spadku. Dobrze to rozumiem?

    Jeśli tak, to w jaki sposób one mogą odrzucić spadek? I co z ich
    jeszcze nienarodzonymi dziećmi, i tak dalej?

    Michał

  • 2. Data: 2012-04-02 22:38:41
    Temat: Re: Odrzucenie spadku - zstępni
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 29.03.2012 18:27, michalp pisze:

> [...]
    > wnuk też takie oświadczenie złożę, ale wyczytałem, że to nie koniec
    > procedury, bo także moje dzieci niepełnoletnie będą w kolejce do tego

    Owszem. Z tym że niepełnoletni "z automatu" dziedziczą z dobrodziejstwem
    inwentarza.

    > Jeśli tak, to w jaki sposób one mogą odrzucić spadek?

    Zasadniczo nie mogą. Ewentualnie sąd rodzinny może się zgodzić na
    odrzucenie, ale chyba prościej

    > I co z ich jeszcze nienarodzonymi dziećmi, i tak dalej?

    Nienarodzonych jeszcze nie ma, więc się nie liczą (do tego spadku).

  • 3. Data: 2012-04-02 22:56:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    michalp wrote:
> [...]

    > wnuk też takie oświadczenie złożę, ale wyczytałem, że to nie koniec
    > procedury, bo także moje dzieci niepełnoletnie będą w kolejce do tego

    tak. zstepni oznacza wszystkich w dół.

    > Jeśli tak, to w jaki sposób one mogą odrzucić spadek?

    jesli się niepełnoletni, to wymaga to zgody sądu rodzinnego. A ten się
    nie zgodzi jeśli majątek ma jakąś wartość.

    Dlatego lepiej zatrzymać się na tobie i przyjac z dobrodziejstwem
    inwentarza, jesli sa tam jakies dlugi lub wprost jest wiadomo ze sie oplaca.

    > I co z ich
    > jeszcze nienarodzonymi dziećmi, i tak dalej?

    Nic. Skoro ich nie ma to nie są brani pod uwagę.
    (z drobnym wyjatkiem, jak są już w brzuchu).

  • 4. Data: 2012-04-03 07:05:56
    Od: Mario <m...@g...pl>

    zakończy się na Twoich dzieciach, jak już wspomniano mają prawo
    powoływać się w przyszłości na ograniczenie do masy czynnej... jeśli sam
    odrzucisz to proponuję 2 rozwiązania:

    1) jeśli w spadku są przeważnie długi to wystąp do Sądu o zgodę na
    odrzucenie w im. małoletnich, a następnie odrzuć (ludzie często myślą,
    że owa zgoda już zamyka sprawę)

    2) jeśli o długach nic nie wiesz, a są w spadku aktywa to możesz
    "zaryzykować" i pozostawić dzieciom z dobrodziejstwem inwentarza ALE
    polecam od razu sporządzenie spisu inwentarza, bez niego dzieci nie będą
    miały jak wykorzystać ograniczenie do masy czynnej... w przyszłości
    komornik może prowadzić egzekucję co do całej kwoty, aż protokół spisu
    wierzycielowi przedstawią - a jego sporządzenie to może być nawet rok...
    to co pobierze nie będzie zwracane...

    Pozdr!

  • 5. Data: 2012-04-03 07:49:05
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 03 Apr 2012 07:05:56 +0200, Mario napisał(a):

> [...]
    > polecam od razu sporządzenie spisu inwentarza, bez niego dzieci nie będą
    > miały jak wykorzystać ograniczenie do masy czynnej...

    Proponuje małą modyfikację. Samemu przyjąć z dobrodziejstwem inwentarza.
    Oświadczenie o przyjęciu z DI kosztuje tyle samo co odrzucenie, ale potem
    dużo prościej załatwia się formalności za siebie niż w imieniu
    małoletnich dzieci.

  • 6. Data: 2012-04-03 10:19:27
    Od: Mario <m...@g...pl>

> [...]
    > Oświadczenie o przyjęciu z DI kosztuje tyle samo co odrzucenie, ale potem
    > dużo prościej załatwia się formalności za siebie niż w imieniu

    Trafna uwaga. Mimo to jednak przyjmując z dobrodziejstwem inwentarza
    należy zadbać o sporządzenie spisu inwentarza... Trzeba się liczyć z
    jego kosztami ale to i tak może się okazać bardziej korzystne niż
    sporządzanie go za rok czy dwa kiedy będzie trwało postępowanie
    egzekucyjne...

    Pzdr

  • 7. Data: 2012-04-03 10:19:28
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-04-03 10:19, Mario pisze:

> [...]
    > jego kosztami ale to i tak może się okazać bardziej korzystne niż
    > sporządzanie go za rok czy dwa kiedy będzie trwało postępowanie

    DZIAŁ IV. SPRAWY Z ZAKRESU PRAWA SPADKOWEGO
    Rozdział 2 Przyjęcie lub odrzucenie spadku
    Art. 644. Jeżeli złożono oświadczenie o przyjęciu spadku z
    dobrodziejstwem inwentarza, a inwentarz nie był przedtem sporządzony,
    sąd wyda postanowienie o sporządzeniu spisu inwentarza.

    Oczywiście, tak jak napisałeś - mimo tego 'z urzędu' trzeba sprawy pilnować.

    --
    spp