  • 1. Data: 2007-11-24 13:59:02
    Temat: Fotografowanie na parkingu hipermarketu - kolej na mnie
    Od: "Photo M" <p...@n...pl>

    Witam,
    tym razem trafiło na mnie. Wiem, że temat pojawiał się kilka razy ale proszę
    o potraktowanie tego wątku indywidualnie z uwagi na to, że proceder już miał
    miejsce. Robiłem sobie zdjęcia na parkingu centrum handlowego po czym
    przybiegł do mnie ochroniarz i powiedział, że mam przestać robić zdjęcia,
    gdyż ich regulamin tego zabrania. Odparłem, że nie ma to podstaw prawnych i
    fotografowałem dalej. Wezwał do siebie młodszego "gogusia" i gdy próbowałem
    robić zjęcia ten zaczął szarpać za obiektyw, a drugi zaczął na mnie
    krzyczeć. Wezwałem policję, ochrona zresztą też. Policja gdy przyjechała
    zapytała się mnie czy znam regulamin i czy wiem, że tutaj jest zakaz
    fotografowania. Gdy zapytałem o podstawę prawną to policjant odparł, że on
    nie twierdzi, że nie mogę robić zdjęć tylko, że tutaj jest taki i taki
    regulamin. Pouczyli, że obie strony mogą wystąpić na drogę sądową co
    zamierzam uczynić. Teraz pytanie: o co mogę wystąpić (ale realnie, bo
    wiadomo, że mogę o dużo rzeczy)? Za naruszenie mienia gdy ochroniarz szarpał
    za obiektyw? Sprzętu na pierwszy rzut oka nie uszkodził. Oczywiście
    ochroniarze (dwaj) twierdzą, że tylko zasłonił obiektyw. Za uniemożliwienie
    zrobienia zdjęć? Kogo sądzić? Agencję ochrony, właściciela centrum
    handlowego, ochroniarzy indywidualnie?

    Pozdrawiam
    Photo M.

  • 2. Data: 2007-11-24 14:42:08
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 24 Nov 2007 14:59:02 +0100, Photo M napisał(a):

    > Teraz pytanie: o co mogę wystąpić (ale realnie, bo wiadomo, że mogę o
    > dużo rzeczy)?

    Z pewnością szarpanie, gdzieś kole art. 215 kk (nie mam pod ręką kodeksu).

    > Za naruszenie mienia gdy ochroniarz szarpał za obiektyw?
    > Sprzętu na pierwszy rzut oka nie uszkodził.

    No to uszkodził czy nie? Bo jak nie uszkodził to szkody nie ma ;-)

    > Oczywiście ochroniarze
    > (dwaj) twierdzą, że tylko zasłonił obiektyw. Za uniemożliwienie
    > zrobienia zdjęć?

    Nie, uniemożliwiać Ci mogli - np. ustawiając się przed Tobą. Ale
    szarpanki itd. to już jest kk.

    > Kogo sądzić? Agencję ochrony, właściciela centrum
    > handlowego, ochroniarzy indywidualnie?

    Przestępstwo popełniły konkretne osoby, czyli p.p. "Malinowski i
    Kowalski". Jeśli jest szkoda to odpowiedzialność ponosi przedsiębiorstwo,
    w którym byli zatrudnieni (jeśli są na etatach). Jeśli nie są etatowcami
    to solidarnie obaj panowie i przedsiębiorstwo.
    Jeśli chcesz poruszać temat zakazu fotografowania to roszczenia kieruj do
    tego, kto go wprowadził. Ale tutaj nie wróżę ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 3. Data: 2007-11-24 14:50:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Photo M" <p...@n...pl> napisał w wiadomości

    Złożyć do prokuratury zawiadomienie o przekroczeniu uprawnień przez
    pracowników ochrony, co samo w sobie stanowi przestępstwo opisane w art.
    50 Ustawy o Ochronie Osób i Mienia. W końcu da sie dowieść, że naruszono
    Twoje dobro osobiste. Może być jedynie kłopot z tym, że "ochroniarze" mogą
    nie być ochroniarzami w rozumieniu tej ustawy.

    Jeśli nie są, to kierował bym raczej zawiadomienie z art. 191 kk, czyli za
    zmuszania do określonego działania (zaniechania fotografowania). Pytanie,
    co on krzyczał, bo samo krzyczenie nie jest zabronione. Szarpanie za
    obiektyw trzymany w ręce w mojej ocenie jest już przemocą wobec osoby.

  • 4. Data: 2007-11-24 14:50:43
    Od: "Photo M" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Olgierd" napisał w wiadomości
    > No to uszkodził czy nie? Bo jak nie uszkodził to szkody nie ma ;-)

    Narazie nie widać uszkodzeń, więc przyjmijmy wstępnie, że nie. Ale to, a
    szarpanie to jest odrębna sprawa prawda? Nawet jeśli nie uszkodził, ale
    szarpał to o to mogę wytoczyć proces?

    > Nie, uniemożliwiać Ci mogli - np. ustawiając się przed Tobą. Ale
    > szarpanki itd. to już jest kk.

    A mogli mi uniemożliwiać dotykając mojego obiektywu?

    A teraz rozpatrzmy taką sytuację:
    Oni twierdzą, że nie mogę robić zdjęć, ja twierdzę, że mogę. No i codziennie
    przychodzę sobie porobić zdjęcia, oni mi codziennie uniemożliwiają, jednak
    przyjmijmy, że zgodnie z prawem czyli ustawiają się przedemną. No i wzywają
    policję, że sporządzić notatkę. Sprawy w sądzie jednak nie zakładają nigdy.
    I tak dzień w dzień. Co w takim wypadku? Za każdym razem mam przechodzić
    perypetie ze spisywaniem notatki?

    Pozdrawiam
    Photo M.

  • 5. Data: 2007-11-24 14:54:41
    Od: "Photo M" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości

    >W końcu da sie dowieść, że naruszono Twoje dobro osobiste.

    A w jaki sposób tego dowiodę jeśli oni będą zeznawać inaczej? Czy chodzi
    tutaj już o sam fakt uniemożliwienia fotografowania?

    >Może być jedynie kłopot z tym, że "ochroniarze" mogą nie być ochroniarzami
    >w rozumieniu tej ustawy.

    Jak mam to sprawdzić? Nie znam ich imion i nazwisk, ale będą w notatce
    policyjnej.

    >Pytanie, co on krzyczał, bo samo krzyczenie nie jest zabronione.

    Krzyczał żebym przestał robić zdjęcia i czy to rozumiem :). Nic co się
    kwalifikuje pod groźbę karalną.

    Pozdrawiam
    Photo M.

  • 6. Data: 2007-11-24 14:58:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:fi9d7v$641$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie, uniemożliwiać Ci mogli - np. ustawiając się przed Tobą.

    Też nie do końca. Takich praktyk zabrania art. 107 kw.

    > Przestępstwo popełniły konkretne osoby, czyli p.p. "Malinowski i
    > Kowalski".

    Policjanci podczas interwencji najpewniej wylegitymowali biorące udział w
    zajściu osoby. To je należy ścigać karnie. Cywilnie odpowiada sklep.

  • 7. Data: 2007-11-24 15:01:14
    Od: "Photo M" <p...@n...pl>

    A jeszcze jedna kwestia. Podejrzewam, że w prokuraturze zastanę kompetentne
    osoby, ale gdyby nie... na jakiej podstawie dowieść, że ich punkt w
    regulaminie dot. zakazu fotografowania nie ma mocy prawnej?
    Pozdrawiam
    Photo M.

  • 8. Data: 2007-11-24 15:02:45
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 24 Nov 2007 15:58:00 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Policjanci podczas interwencji najpewniej wylegitymowali biorące udział
    > w zajściu osoby. To je należy ścigać karnie. Cywilnie odpowiada sklep.

    A dlaczego sklep? Jeśli faceci byli pracownikami XYZ Securite Sp. z o.o.
    to na jakiej podstawie ma odpowiadać sklep?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://Money.pl poleca ==> http://olgierd.bblog.pl/

  • 9. Data: 2007-11-24 15:03:53
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    Jesli zglosisz przestepstwo : to policjant zadzowni do nadzorujacego
    prokuratora i powie, ze ma "taka gowniana sprawe" i chce sie jej jakos
    pozbyc "bo idzie grudzien" (okres statystyczny), pomysla z prokuratorem i
    uzaja, ze jestes Pan "pieniacz", wymysla jakas odmowe wszczecia dochodzenia
    w sprawie (np 191 kk) na brak znamiom czynu zabronionego. Nikt sie nie
    bedzie wyglupial z aktem oskarzenia w takiej sprawie.
    Na odczepke napisza Ci zebys "poszedl" do sadu z prywatnym aktem oskarzenia
    np za przestepstwo 217 k.k. (wg mnie tu tez brak znamion).

    Jesli chodzi o sprawe cywilna, to na szczescie jest cos takiego jak wpis, co
    skutecznie zapobiega sporej czesci zakusow roznych pieniaczy.

    Sorry, ale daj se spokoj. Pomysl tez ze ciezar dowodu spoczywac bedzie na
    Tobie, a co masz ?

    Cezar

  • 10. Data: 2007-11-24 15:04:20
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 24 Nov 2007 15:50:10 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Może być jedynie kłopot z tym, że "ochroniarze" mogą
    > nie być ochroniarzami w rozumieniu tej ustawy.

    Masz na myśli pracowników ochrony bez licencji? Oczywiście, że przepisy
    ustawy także ich dotyczą, licencja I i II st. to inna bajka.