  • 451. Data: 2023-11-09 19:18:14
    Temat: Re: Dura lex, sed lex
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ja piszę, z czego coś wynika,

    Zwykle z głębokiego przekonania o własnej nieomylności;)
    > I merytorycznym argumentem możesz zmienić
    > moje przekonanie. Głupim poszczekiwaniem nie.

    Przecież ci wyraźne napisałem jak to działa. Kamery IP wysyłają
    strumienie (da się je konfigurować) i są to zwykłe strumienie h255 lyb
    obecnie h256 (lub X zamiast h - te z x są bardziej ołpen sorsowe).
    Całkiem dobrym pomysłem jest nagrywanie "przeciętnej" jakości jako
    strumień główny i dodatkowy "wymaksowany" zachowywany (wraz z czasem
    prealarmu) w przypadku wykrycia przez kamerę (lub rejestrator w
    przypadku kamer analogowych) czegoś "interesującego" (kiedyś
    rzeczywiście bywało że dodatkowo nagrywał zdjęcia). Ot i cała tajemnica
    działania nowoczesych systemów CCTV. Jak czegoś nie rozumiesz to daj
    znać - spróbuję wyjaśnić w prostych słowach - przyda ci się w pracy
    skoro jesteś specem od cyberbezpieczeństwa;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 452. Data: 2023-11-09 19:27:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.11.2023 o 06:25, Shrek pisze:

    > Nic ci nie brakuje. Znaczy brakuje odcinak między dwoma "klatkami
    > głównymi" czyli kilku(nastu) klatek. Tak działają na przykład kamery
    > samochodowe i jest dość oczywiste, że jkby miały taki feler jak piszesz
    > to byłby bezużyteczne. Opis standardów 254 i 256 nie jest tajny i możesz
    > sobie sprawdzić jak to działa.

    Zanim wygooglas i z tryjumfem stwierdzisz, że się pomyliłem, to
    rzeczywiście źle pamiętałem kodeki h264 i h265.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 453. Data: 2023-11-10 00:31:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-09, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale dlatego, ze jest odpowiedzialny za dywanik?
    >
    > Bo zdarzenia miały miejsce, i generalnie:
    > -za awarię kierujący nie ponosi odpowiedzialnosci, chyba, ze to jego
    > wina - np kupil sobie niefirmowy dywanik, choc nawet niefirmowy nie
    > powinien blokowac.

    Jesli zauważył wczesniej, ze dywanik może wywinąć jakiś numer lub
    oceniając rozsądnie mógł się tego spodziewac to wina będzie. Firmowy czy
    nie firmowy.

    > -jak sie juz taka awaria przydarzy, to kierowca ma ograniczone
    > możliwosci. Zgaszenie silnika moze sie nie udac, hamowanie moze
    > sie nie udac, lub spalic hamulce, itp ...
    >
    > -jak kierowca ma mozliwosc jakiegos bezpiecznego zakonczenia sytuacji,
    > to super, a jak nie ma lub sie nie uda ... to nie jego wina.

    Jeszcze jest strefa gdzie ma jak, ale jest np. tak spanikowany, że o tym
    nie pomysli. Za duzo czasu na dojście do siebie może nie miec.

    Nb. czym skutkuje w automacie próba przełożenia dzwigni biegów w trakcie
    jazdy? W manualu zazgrzyta i wskoczy na luz, ale w automacie? Ktos
    przerabiał? :)

    > Czesto bywa tak, ze kierowca dzwoni na policję, i starają sie cos
    > wymyslec. No ale dzwonic nie wolno w czasie jazdy.

    Tu wolno, bo to stan wyższej konieczności.

    > https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2023-10-04/wielk
    a-brytania-elektryczne-auto-porwalo-wlasciciela-nie-
    dalo-sie-go-zatrzymac/
    > https://spidersweb.pl/autoblog/elektryczny-mg-zs-ev-
    nie-chcial-sie-zatrzymac/

    > Szczesliwie to tylko 50 było - niektorym sie to zdarzyło na
    > autostradzie...

    No masz. Przypomnij sobie Speed z Sandrą Bullock. Tam się dopiero biedaczka
    namęczyła.

    --
    Marcin

  • 454. Data: 2023-11-10 00:45:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-09, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bo monitor jest VGA?
    >
    > Ale moze byc jeszcze inaczej - kamera ma matryce np 12Mpix,
    > a FHD to tylko 2Mpx.

    Obstawiam, że instalacje z matrycami >=5MP to mniej niż 5%. Trzeba mieć
    MZ dobry powód aby coś takiego instalować i jeszcze mieć do tego
    odpowiedni DVR.

    > Albo jednak zapisuje te klatki FHD powiedzmy 4/s, a na życzenie
    > moze z nich wyprodukować film VGA ..

    Tylko, że przy typowych FHD a w wielu miejscach nadal 720i/p czy D1 to
    nie ma za wiele sensu, bo zapis nawet z x264 FHD, 25kl/s nie zajmuje
    dużo miejsca/pasma. Po kij to VGA tam miałoby być?

    Zawsze widziałem te strumienie mniejszej rozdzielczości jako
    przeznaczone do monitoringu zewnetrznego, a nie strumień podstawowy.
    Jeszcze te 10 lat temu faktyczna przepustowość "Internetu" była taka, że
    przy FHD podgląd się nie wyrabiał, nawet dla jednego kanału. Teraz to na
    ogół nie problem, więc istnienie kanału niższej rozdzielczości/jakosci,
    gdzie ta wyższa to FHD nie ma za dużego praktycznego sensu. Natomiast
    tych z UHD nie ma raczej za dużo.

    --
    Marcin

  • 455. Data: 2023-11-10 01:31:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-09, Shrek <...@w...pl> wrote:
> [...]

    W praktyce jest inna, ale zdecydownie nie "całkiem". Bez powiekszania
    szczegółów, nie odróżnisz. Piszę to ponownie na podstawie doświadczenia
    z kamerami poklatkowymi, gdzie przez 2-3 lata pracy zebrało mi się
    sporo tych zdjęć i postanowiłem je "spakować" w x265.

    Jak ktoś ma czas i ochotę to popularny ffmpeg potrafi w obie strony. Tak
    się ekstrahuje ramki do obrazków w najprostszym podejściu:

    ffmpeg -i filmik out%03d.jpg

    %03d wprowadza cześć decymalną do nazwy pliku, tu 3 cyfry z dopełnieniem
    zerami.

    w drugą np. tak:

    ffmpeg -r 25 -i out%03d.jpg -c:v libx264 -pix_fmt yuv420p out.mp4

    Oczywiście tam jest kupa parametrów, która wpływa na jakoś i w jedna i w
    drugą stronę, więc trzeba to podopieszczać jak już sie ktos tym zacznie
    bawić.

    > Mówię o tej samej jakości. Minutowy strumień 1 kl/s będzie mniejszy lub
    > taki sam jak 60 zdjęć skompresowanych tym samym algorytmem kompresji.

    Zawsze będzie mniejszy bo nie będzie zawierał jakiś nagłowków i
    metadanych dla każdej pełnej ramki. To tez nie jest ten sam algorytm
    kompresji. Dobra, to jak się mamy doedukowywać to spróbujmy tak:

    Chyba wszystkie obecnie uzywane powszechniej standardy kodowania kodują
    obraz w segmentach. Taki segent nazywa się Group Of Pictures (GOP) i
    składa się z sekwencji indywidualnych ramek. Ramki są zasadniczo 2-ch
    rodzajów: (1) zawierajace pełny obraz (podobnie jak w izolowanym
    zdjęciu), to są tzw. I-ramki (I-frames); (2) ramki zawierajace tzw obraz
    "przewidziany" (predicted), to P-ramki i B-ramki.

    GOP może wyglądać tak: IPPPPPPPPI

    I zawiera pełen obraz. P zawiera informacje co się zmieniło od
    poprzedzającej ją ramki. W zalezności od kodeka, tam moga też być
    informacje o wektorze zmian, więc to nie jest tylko przestrzenny jpeg, a
    trochę więcej.

    Ramki typu B, są jak P (predicted) ale zarówno w stosunku do
    poprzedzającej jak i następującej. Umozliwia to, jak sie można domyślic
    jeszcze wyższą kompresję.

    No więc jak nam sie urwie zapis na IPPPP to nadal można odtworzyć pełen
    obraz z ostatniej klatki P. Dane do tego są zawarte w poprzedzającej
    ramce I i wszystkim poprzedzających P. Jak sie urwie na B, to zdaje się
    pełnego odtworzyć się nie da, ale częściowy zapewne tak.

    Idea takiego kodowania (GOP) jest stara i siegajaca mpeg2, więc nie
    tylko 264 i 265.

    --
    Marcin

  • 456. Data: 2023-11-10 02:14:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-09, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Chyba raz widziałem w działaniu, moglem tez czytac opinie tych, co
    > musieli użyc ..

    A nie odtworzył bo gupi jakiś był, czy bo już się np. nadpisało?

    > Akurat dawniej był zazwyczaj jeden, dzis to sie chyba ext2 nazywa.

    To przy Linuksie chyba.

    > Unixy juz sie dorobiły undelete, czy nadal niekoszerny?

    Pod obecnym ext4? Jako standardowe narzędzie systemowe to się nie
    dorobił. Jako rozmaite programy odzyskujace pliki/katalogi, jest tego
    kupa, ale zasadniczo chyba nikt nie odczuwa potrzeby. Ale masz też stado
    innych, standardowych systemów plików jak zfs czy btrf, które działaja
    na zasadzie copy-on-write, więc są na ogół dostępne różne wersje plików.

    > SSD/Flash ma duzą wade - w pamięci są dosc duze bloki, po kilkaset kB,
    > które można skasowac w całosci, a potem mozna wpisywac i dopisywac
    > dane, ale nie można ich zmienic.
    > Chcesz np zmienic długosc pliku w katalogu, raptem 4 bajty - nie da
    > sie, trzeba wczytac cały duzy blok do RAM, zmienic dane w RAM,
    > skasować blok, zapisac wszystkie dane co tam były i powinny być z
    > pamięci. W dodatku bloki sie zuzywają dosc szybko (około 10 tys
    > zapisów), wiec popularne obszary najlepiej zapisac na nowym bloku.

    SLC też ma tylko tyle, bo takie bufory to się chyba głownie z SLC robi?

    --
    Marcin

  • 457. Data: 2023-11-10 06:14:36
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nb. czym skutkuje w automacie próba przełożenia dzwigni biegów w trakcie
    > jazdy? W manualu zazgrzyta i wskoczy na luz, ale w automacie? Ktos
    > przerabiał? :)

    W sensie na co przełożyć? Jak jakaś głupia kombinacja typu P w czasie
    szybkiej jazdy to IMHO po prostu nie da rady. Jak P w czasie jazdy 5km/h
    to "próbowałem" i staje dęba:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 458. Data: 2023-11-10 08:10:48
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 09.11.2023 14:27, J.F wrote:

    > Ale dlatego, ze jest odpowiedzialny za dywanik?

    Nie za dywanik, a za zdarzenie które było skutkiem prowadzenia przez
    niego pojazdu. Jakby nie prowadził, to z jego udziałem do zdarzenia by
    nie doszło.

    > Bo zdarzenia miały miejsce, i generalnie:
    > -za awarię kierujący nie ponosi odpowiedzialnosci, chyba, ze to jego
    > wina - np kupil sobie niefirmowy dywanik, choc nawet niefirmowy nie
    > powinien blokowac.

    Jak sąsiad zostawi u Ciebie swojego psa, bo jedzie na wakacje i pies
    kogoś ugryzie to nie ponosisz odpowiedzialności, bo:
    - nikt nie powiedział że ten pies może ugryźć
    - nikt nie przeprowadził szkolenia, jak wykryć że nadchodzi taka sytuacja
    - czy pies był szczepiony i odrobaczony, bo przecież frustracja w tyle
    mogła spowodować jego reakcję

    IMO z samochodem powinno być analogicznie - używasz to bierzesz
    odpowiedzialność.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 459. Data: 2023-11-10 08:30:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-10, Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    > mogła spowodować jego reakcję
    >
    > IMO z samochodem powinno być analogicznie - używasz to bierzesz

    To co opisujesz jest to standardowe zachowanie bądź elementy "obsługi"
    psa. Tak psy mają. Biorąc go pod opiekę powienieś o tym wiedzieć i
    godzić się na stosowną nad tym psem opiekę. Natomiast wada dywanika
    polegająca na jamis-tam jego wkręcaniu i blokowaniu to nie jest żaden
    standard czy typowa cecha dywaników, więc będziesz odpowiadał tylko
    wtedy jeśli o takich cechach wiedziałeś.

    Daję Ci pluszową lalkę, z bombą w środku. Nie wiesz o tej bombie,
    Będziesz za nią odpowiadał?

    --
    Marcin

  • 460. Data: 2023-11-11 01:27:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-10, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > W sensie na co przełożyć? Jak jakaś głupia kombinacja typu P w czasie
    > szybkiej jazdy to IMHO po prostu nie da rady. Jak P w czasie jazdy 5km/h
    > to "próbowałem" i staje dęba:P

    W sensie, żeby przełączyć na jakiś "neutral". Chyba tam coś takiego
    jest? Do pchania/holowania? Ja nawet mam automata, ale że jeździ tym
    żona to moje zainteresowanie ograniczyło się do PDiR.

    --
    Marcin