  • 191. Data: 2010-09-18 09:22:22
    Temat: Re: Adres IP
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał:

    > Ale wszyscy powinni mieć możliwość dowiedzenia się o tożsamości w odpowiednio
    > prosty sposób.

    Dlaczego wszyscy? Jak w prosty sposób ustalisz tożsamość
    po numerze PESEL?

    > Z tego, że prokurator, poszkodowany, sędziowie, policja itd. wie kto
    > to Mateusz R. nie oznacza, że Mateusz R. jest daną osobową i nie można podawać jego
    > inicjałów publicznie.

    Bo Mateusz R. to nie są dane, po których li tylko można kogoś
    zidentyfikować. Może to być ktokolwiek, kto ma na imię Mateusz
    i nazwisko na R.

    > Allegro może ustalić dane po numerze aukcji. Czy numer aukcji jest daną
    > osobową???

    Czyje dane? Sprzedającego czy kupujących?

    Krystian

  • 192. Data: 2010-09-18 09:36:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-09-18 11:22, Krystian Zaczyk pisze:

    > Dlaczego wszyscy? Jak w prosty sposób ustalisz tożsamość
    > po numerze PESEL?

    Nie dowiem się, dlatego pesel nie jest daną osobową. Kiedyś
    pracowałem w Citibanku. Wiesz jak anonimizowali dane byłych klientów?
    Usuwali tylko imię i nazwisko, pozostawiając pesel, adres, dane
    finansowe (oświadczenia o dochodach itp.) i wszystkie inne dane, jakie
    posiadali. I takie bazy sobie trzymają. Potem jak za kilka lat trafi do
    nich ten sam klient, rozpoznają go właśnie po peselu i sprawdzają czy w
    nowo podanych danych nie ma kłamstwa (wykluczającego się z poprzednio
    podanymi danymi).

    > Bo Mateusz R. to nie są dane, po których li tylko można kogoś
    > zidentyfikować. Może to być ktokolwiek, kto ma na imię Mateusz
    > i nazwisko na R.

    To tak samo jak z peselem - jest nim ktokolwiek, posiadający taki
    właśnie numer.

    > Czyje dane? Sprzedającego czy kupujących?

    Obydwu.

    --
    Liwiusz

  • 193. Data: 2010-09-18 10:08:54
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    > Nie dowiem się, dlatego pesel nie jest daną osobową.

    To jaki numer identyfikacyjny Twoim zdaniem jest?

    BTW, GIODO o PESEL-u ( http://www.giodo.gov.pl/319/id_art/973/j/pl/ )
    "Przykładem pojedynczej informacji stanowiącej daną osobową
    jest natomiast numer PESEL, który zgodnie z [...] jest 11-cyfrowym,
    stałym symbolem numerycznym, jednoznacznie identyfikującym osobę
    fizyczną, w którym sześć pierwszych cyfr [...]. Można więc stwierdzić,
    że numer PESEL ex definitione stanowi daną osobową, a jej przetwarzanie
    podlega wszelkim rygorom przewidzianym w ustawie o ochronie danych osobowych."

    > To tak samo jak z peselem - jest nim ktokolwiek, posiadający taki właśnie numer.

    Nie ktokolwiek. W przeciwieństwie do setek/tysięcy Mateuszów R. jest nim
    konkretna, jedna osoba posiadająca taki numer.

    > Obydwu.

    A czasem i dużo więcej. Czyli nie da się tylko po numerze aukcji określić
    jednej, konkretnej osoby.

    Krystian

  • 194. Data: 2010-09-18 17:00:03
    Od: Jotte <t...@w...pl>

    Dnia Sat, 18 Sep 2010 01:23:56 +0200, Krystian Zaczyk napisał(a):

    > Taka, której tożsamość jest znana.
    Komu?

    > A wiadoma nie musi być wszystkim,
    > lecz może być tylko tym, którzy są w stanie ją ustalić.
    Zapomniałeś o nakładzie środków.

    > Przedstaw swoje rozumienie.
    Proszę: kto ocenia (i na jakiej podstawie), czy koszty, czas lub bądź
    działania są nadmierne?

    > Toż ja to samo pisałem - o to mi właśnie chodzi i o nic więcej!
    > Cały czas mówię o danych osobowych tego klienta. On wcale nie musi
    > korzystać z komputera/usługi.
    I dlatego IP nie jest daną osobową.

    > Jaki adres: zameldowania, zamieszkania, korespondencyjny czy np.
    > adres posiadanego domku w górach?
    Mejlowy. ;)

    > Masz fotkę i napis Jan Nowak - jak ustalisz czy na niej jest Jan Nowak?
    Bo znam Jana Nowaka.
    Masz gazetę, w niej notka o podejrzeniu o gwałt na ministrancie i podpis
    ks. Jan Nowak. Jak ustalisz, czy jest na niej Jan Nowak?
    A pasek czarny namalowano. Jak myślisz - czemu?

    > A może nie?
    A może poszli do lasu...

    > Bo klient może być osoba fizyczną. Jeżeli można ustalić według IP
    > jego tożsamość, to IP zgodnie z ustawą stanowi jego dane osobowe.
    Proponuję po raz n-ty - nie gadaj, ustal moją tożsamość.

    --
    Jotte

  • 195. Data: 2010-09-18 18:11:17
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2010-09-18 19:00, Jotte pisze:

    > Proponuję po raz n-ty - nie gadaj, ustal moją tożsamość.

    Wyślij koledze maila. Na grupy to piszesz przez bramkę.

    role: Dialog Routing Registry
    address: Telefonia Dialog S.A.
    address: pl. Jana Pawla II 1
    address: 50-136 Wroclaw
    address: Poland

  • 196. Data: 2010-09-18 23:46:29
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    Użytkownik "Jotte" <t...@w...pl> napisał:

    > Komu?

    Już piszę:

    > Zapomniałeś o nakładzie środków.

    Już, daj tylko napisać:

    Podsumowując:

    > Proszę: kto ocenia (i na jakiej podstawie), czy koszty, czas lub bądź
    > działania są nadmierne?

    Odpowiedz, jeżeli wiesz, potem wysnuj z tego wniosek itd.
    Prosiłem o Twoje "rozumienie" tego zapisu.

    > I dlatego IP nie jest daną osobową.

    Skoro umożliwia providerowi ustalenie jego (klienta) tożsamości - jest.
    W ustawie nie ma warunku korzystania z usługi. ;-)

    > Proponuję po raz n-ty - nie gadaj, ustal moją tożsamość.

    Po raz n-ty odpowiadam: IP stanowi dane osobowe (czyli umożliwiające
    identyfikację w/g nich osoby-klienta) dla providera klienta, nie dla mnie.

    Krystian

  • 197. Data: 2010-09-19 07:16:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-09-18 12:08, Krystian Zaczyk pisze:

    > To jaki numer identyfikacyjny Twoim zdaniem jest?

    Żaden, póki nie powstanie ogólnie dostępna baza, gdzie po wpisaniu
    jakiegoś numeru podawane są dane osobowe.

> [...]
    > że numer PESEL ex definitione stanowi daną osobową, a jej przetwarzanie
    > podlega wszelkim rygorom przewidzianym w ustawie o ochronie danych

    Bzdurka. Chyba ze zaraz dojdziemy do wniosku, że np. sam numer
    rejestracyjny samochodu, czy np. sam numer telefonu, jest daną osobową.
    A tak nie jest.

    > Nie ktokolwiek. W przeciwieństwie do setek/tysięcy Mateuszów R. jest nim
    > konkretna, jedna osoba posiadająca taki numer.

    Jest tylko jeden Mateusz R., który danego dnia został skazany w
    mieście X za Y.

    > A czasem i dużo więcej. Czyli nie da się tylko po numerze aukcji określić
    > jednej, konkretnej osoby.

    Skoro można określić więcej niż jedną daną osobową, to oznacza, że
    dane takie nie podlegają już ochronie??? Nie rozumiem.

    --
    Liwiusz

  • 198. Data: 2010-09-19 10:49:09
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    > Żaden, póki nie powstanie ogólnie dostępna baza, gdzie po wpisaniu jakiegoś
    > numeru podawane są dane osobowe.

    O jakim zatem numerze mówi ustawa "w szczególności", definiując pojęcie?
    "[...] której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności
    przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych
    czynników określających jej cechy[...]"

    > Bzdurka. Chyba ze zaraz dojdziemy do wniosku, że np. sam numer rejestracyjny
    > samochodu, czy np. sam numer telefonu, jest daną osobową.

    Oczywiście, że _może_ być - jeżeli powiązany jest w bazie danych danych
    z osobą-właścicielem. Podobnie, jak np. numer dowodu osobistego
    czy konta osobistego w banku.

    [...]

    Proponuję w dalszej dyskusji skupić się nad tym, skąd miałby wynikać
    warunek "ogólnodostepności" zbioru danych umożliwiającego identyfikację
    osoby w/g danych, bo to jest istotą zagadnienia.

    Krystian

  • 199. Data: 2010-09-19 10:59:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-09-19 12:49, Krystian Zaczyk pisze:

> [...]
    >
    > Oczywiście, że _może_ być - jeżeli powiązany jest w bazie danych danych
    > z osobą-właścicielem. Podobnie, jak np. numer dowodu osobistego

    Czyli wg Ciebie numer konta jest daną osobową???

> [...]
    > warunek "ogólnodostepności" zbioru danych umożliwiającego identyfikację
    > osoby w/g danych, bo to jest istotą zagadnienia.

    Ustawa o ochronie danych osobowych co do zasady - imho - jest
    nielogiczna. Prowadzi to do wielu absurdów, gdzie konsekwentne trzymanie
    się zapisów ustawy prowadzi do wniosków, iż np. daną osobową jest numer
    rejestracyjny, numer konta bankowego, czy np. numer faktury osoby, która
    kupiła coś w danym sklepie (właściciel ma możliwość przypisania numeru
    do konkretnej osoby).

    Dyskutowanie nad taką ustawą jest pozbawione głębszego sensu.
    Wystarczy spojrzeć jak zmieniała się interpretacja GIODO na pewne
    tematy, przy niezmiennej treści ustawy.

    To jak rzeźbienie w g...

    Jeśli już zatem na coś się powoływać, to na orzeczenia sądów wyższej
    instancji, a nie opinie różnych urzędów zamieszczone w internecie.

    --
    Liwiusz

  • 200. Data: 2010-09-19 12:37:43
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    Ponawiam powyższe pytanie.

    [...]

> [...]
    > (właściciel ma możliwość przypisania numeru do konkretnej osoby).
    > Dyskutowanie nad taką ustawą jest pozbawione głębszego sensu.

    Ale dyskutujemy o tej ustawie (jaka by nie była, nie ma innej) - o tym, co na jej
    gruncie może być uznane za dane osobowe. O nic innego mi nie chodzi.

    > Jeśli już zatem na coś się powoływać, to na orzeczenia sądów wyższej instancji, a
    > nie opinie różnych urzędów zamieszczone w internecie.

    Czy znasz zatem orzeczenie stwierdzające (choćby w uzasadnieniu),
    że PESEL nie należy do danych osobowych.

    Krystian