eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Jak złożyć reklamację?

Jak złożyć reklamację?

2010-07-31 00:25

Przeczytaj także: Termin reklamacji wydłużony


Czas trwania gwarancji

Kupiłam w supermarkecie radio. Radio zepsuło się po 5 miesiącach. Kiedy próbowałam złożyć reklamację w sklepie, odpowiedziano mi, że radio ma tylko 3 miesięczną gwarancję i jest już za późno. Czy to zgodne z prawem, aby gwarancja trwała tak krótko?

Tak, gwarancja może trwać dowolnie krótko, może się nawet zdarzyć, że w ogóle nie zostanie udzielona - nie ma obowiązku udzielania gwarancji. Równocześnie konsument nie musi korzystać z gwarancji, nawet jeśli została ona udzielona.

Należy jednak pamiętać, że za to radio - podobnie jak za każdy kupiony towar konsumpcyjny - odpowiedzialność(dwuletnią) ponosi sprzedawca (przedsiębiorca prowadzący sklep) i można od niego żądać naprawy albo wymiany radia na nowe, zgodne z umową.

Pracownik sklepu nie ma prawa decydować za konsumenta, z jakiego tytułu (gwarancja czy niezgodność towaru z umową) składa on reklamację.

A więc, jeśli termin złożenia reklamacji z tytułu gwarancji upłynął lub konsument nie chce z gwarancji korzystać, może złożyć reklamację do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Reklamację do sprzedawcy należy zgłosić na piśmie, wyrażając swoje żądanie co do sposobu jej załatwienia (nieodpłatna naprawa lub wymiana rzeczy na nową). Można to zrobić, jeśli od ujawnienia się niezgodności towaru z umową nie minęły 2 miesiące, a od zakupu - dwa lata.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, art. 8 ust. 1 i art. 13 (tekst jednolity: Dz. U. z 2002r., Nr 141 poz.1176 ze zm.).

Nieskuteczna naprawa gwarancyjna

Kupiłem telefon komórkowy, który po kilku dniach się zepsuł. W związku z tym złożyłem reklamację posługując się przy tym kartą gwarancyjną. Serwis gwaranta zwleka z naprawą telefonu. Czy mogę w tym wypadku zażądać nowego telefonu albo zwrotu pieniędzy?

Posługując się kartą gwarancyjną konsument wybrał gwarancję jako podstawę reklamacji. W tej sytuacji można domagać się jedynie tego, co jest wskazane w karcie gwarancyjnej.

Jeżeli karta gwarancyjna przewiduje konkretny termin naprawy i termin ten zostanie przekroczony, to konsument może domagać się odszkodowania za zwłokę tzn. pokrycia szkody majątkowej wywołanej przekroczeniem terminu naprawy. W tym celu jednak należy wykazać szkodę majątkową i związek przyczynowy pomiędzy opóźnieniem gwaranta a tą szkodą, tzn. na przykład wykazać, że z powodu opóźnienia gwaranta konsument nie mógł używać tego telefonu, a przez ten czas musiał płacić abonament za usługę, z której nie mógł korzystać, bo innego telefonu nie miał. Wówczas konsument mógłby domagać się pokrycia tej straty - tzn. wartości abonamentu za okres kiedy gwarant przetrzymywał telefon dłużej niż przewiduje karta gwarancyjna.

Dlatego zawsze przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z gwarancji, należy zapoznać się z jej warunkami podanymi w karcie gwarancyjnej. Jeśli te warunki nie są dla konsumenta korzystne - zawsze może złożyć reklamację do sprzedawcy.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, art. 477 § 1 (Dz. U. z 1964r., Nr 16 poz. 93. ze zm.)

Źle wykonana usługa fryzjerska

Miałam ochotę na zmianę fryzury. Niestety pomysł okazał się chybiony. Trwała spaliła włosy. Fryzjerka mówi, że przesadzam, a włosy odrosną. Co mogę zrobić?

Usługa fryzjerska jest to umowa o dzieło - umowa rezultatu i stosuje się do niej przepisy kodeksu cywilnego (art. 627 - 646 kc).

Jeżeli dzieło ma wady (włosy zostały spalone), zamawiający może żądać ich usunięcia. Jeśli wady nie dadzą się usunąć, zamawiający może od umowy odstąpić - pod warunkiem, że wady są istotne. Jeżeli wady są nieistotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku (art. 637 kc).

W Pani przypadku należy zgłosić reklamację u fryzjera (najlepiej na piśmie), zażądać zwrotu wartości usługi oraz ewentualnego wykonania zabiegów mających na celu doprowadzenie włosów do stanu sprzed zabiegu.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, art. 471 i art. 637 (Dz. U. z 1964r., Nr 16 poz. 93 ze zm.).

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: