eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Jak złożyć reklamację?

Jak złożyć reklamację?

2010-07-31 00:25

Przeczytaj także: Termin reklamacji wydłużony


Wadliwy towar kupiony przez Internet

Kupiłem w sklepie internetowym część do komputera. Po zainstalowaniu okazało się, że jest niesprawna.

Towar wadliwy - niezgodny z umową można reklamować u sprzedawcy w ciągu 2 lat od jego wydania konsumentowi, niezależnie od tego czy kupiony był w sklepie tradycyjnym, internetowym czy od akwizytora.

Powinien więc Pan złożyć reklamację do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U.02.141.1176). Reklamację można złożyć, jeśli od wykrycia niezgodności z umową nie minęły 2 miesiące, żądając naprawy rzeczy lub wymiany na nową; najlepiej zrobić to listem poleconym.

Sklep internetowy ma nawet obowiązek określić miejsce i sposób składania reklamacji nie powodujący nadmiernych trudności po stronie konsumenta - należy to sprawdzić w umowie albo w regulaminie sklepu.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, art. 8 ust. 1 i art. 10 ust. 1 (tekst jednolity: Dz. U. z 2002r., Nr 141, poz.1176 ze zm.).

Opóźniona dostawa towaru kupionego przez Internet

Zamówiłam w sklepie internetowym książki. Czekam na realizację zamówienia już 20 dni. Ile jeszcze muszę czekać, jeżeli regulamin sklepu milczy na ten temat?

Zakup przez Internet jest umową sprzedaży na odległość. Przedsiębiorca powinien wykonać umowę sprzedaży na odległość najpóźniej w terminie 30 dni od złożenia zamówienia przez konsumenta.

Jeżeli nie może wykonać umowy z tego powodu, że przedmiot świadczenia nie jest dostępny, powinien najpóźniej w terminie 30 dni od zawarcia umowy poinformować konsumenta o tym i zwrócić całą otrzymaną sumę pieniężną. Jeżeli się opóźni, konsument może żądać odsetek ustawowych za opóźnienie.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, art. 12 ust. 1 (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r., Nr 22, poz.271 ze zm.)

Reklamacja wyrobów ze srebra

Czy do wyrobów ze srebra stosuje się przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej? Kupiłam srebrną broszkę, w której przy kolejnym zakładaniu odpadło zapięcie. Tymczasem sprzedawca uchyla się od rozpatrzenia mojej reklamacji na podstawie przepisów o sprzedaży konsumenckiej, mówiąc, że jeśli podejmie się naprawy, to będzie to wynikało tylko z jego dobrej woli. Czy ma rację?

Sprzedawca nie ma racji, sugerując, że do wyrobów ze srebra nie mają zastosowania przepisy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Z art. 1 ust.2 i 3 omawianej ustawy wynika wyraźnie, że nie stosuje się jej w stosunku do:
  1. energii elektrycznej, gazu, wody, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub określonej objętości a także,
  2. sprzedaży egzekucyjnej oraz sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.
Kupiona przez Panią broszka okazała się wadliwa - jest niezgodna z umową, bowiem nie może Pani z niej korzystać, jeśli nie da się jej zapiąć. Jeżeli od zakupu nie upłynęły jeszcze dwa lata, a od ujawnienia się wady nie upłynęły dwa miesiące, powinna Pani złożyć u sprzedawcy reklamację, najlepiej w formie pisemnej, aby mieć dowód.

Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji składanej przez konsumenta, co oczywiście nie oznacza, że musi ją uznać za słuszną.

W przypadku uznania reklamacji, sprzedawca może niezgodny z umową towar (broszkę) nieodpłatnie naprawić go lub wymienić na nowy (art. 8 ust.1 ustawy). Gdy naprawa lub wymiana jest z jakichkolwiek przyczyn niemożliwa lub wymaga nadmiernych kosztów - konsument może żądać obniżenia ceny lub po prostu odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędz (art.8 ust.4). Z tego uprawnienia można skorzystać także, gdy sprzedawca nie zdoła naprawić lub wymienić towaru na nowy w odpowiednim czasie, a także gdy wymiana lub naprawa narażałaby kupującego na znaczne niedogodności. Czas na wykonanie obowiązku może być ustalony przez strony, przez jedną z nich, bądź w razie braku takiego ustalenia, może wynikać z okoliczności - na przykład z rodzaju towaru.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, art. 1 ust. 2 i ust. 3 i art. 8 ust. 1 i ust. 4 (tekst jednolity: Dz. U. z 2002r., Nr 141 poz.1176 ze zm.).

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: