  • 21. Data: 2022-08-15 21:44:20
    Temat: Re: oszustwo na kasie samoobsługowej
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Aug 2022 10:51:26 +0200, Shrek napisał(a):

    > To inaczej. "Przeklejam" login i hasło sędziego do bankowości
    > elektronicznej i przelewam zawartość konta sędziego huj wie gdzie (w
    > sensie nie do mnie - na losowe istniejące konto - najlepiej w jakimś
    > egzotycznym kraju).

    > Czy stosując tą logikę popełniem jakikolwiek czyn zabroniony? A jeśli
    > tak to jaki?
    >
    > - oszustwo - nie, bo nie oszukałem osoby,

    Co by nie mowic, to przepis jest jaki jest.
    Dawno temu byl podobny problem z "kradziez impulsow telefonicznych".
    Czy nie kradziez - jak np stroz na sekstelefon dzwonil.

    A to haslo skad wziales?
    bo nie wiem czy ten art Roberta da sie zastosowac.

    > - kradzież - "ktor zabiera w celu przywłaszczenia"... o przywłasczeniu
    > nie ma mowy.

    A jakby tak konto ZUS czy US podac, albo fundusz sprawiedliwosci ...
    jeszcze order sie nalezy :-)

    > - przełamanie zabezpieczeń? No nie wie, przecież tylko "pomnieniłem
    > etykiety".

    no ale skad haslo miales/

    > No dobra - nawet jesli to karalne będzie tylko zalogowanie
    > się (niezależnie od tego czy potem cokolwiek zrobiłem), dalsze czynności
    > to trzeba odzielnie - no ale skoro nie kradzież ani oszustwo to wynika z
    > tego, że nie ma paragrafu i dalej już wolno;)

    J.

  • 22. Data: 2022-08-15 21:49:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 14 Aug 2022 10:29:54 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
    > Taki interesujący MZ wyrok:
    > https://www.rp.pl/prawo-karne/art36870131-czy-mozna-
    oszukac-kase-samoobslugowa-wazny-wyrok-polskiego-sad

> [...]
    > w postaci osoby, jaką oskarżony w chwili czynu miał oszukać". Oskarżony
    > "nie wprowadził w błąd żadnego człowieka, nie wykorzystał błędnego
    > postrzegania rzeczywistości przez konkretną osobę, a jedynie wykorzystał
    > maszynę". Sąd podkreślił, że tak jak nie da się dokonać oszustwa
    > bankomatu, tak samo nie można oszukać maszyny w postaci kasy
    > samoobsługowej w rozumieniu art. 286 Kodeksu karnego."
    >
    > Hmm, sklep co prawda (uproszczając) jest osobą prawną, ale przecież
    > stoją za nim jacyś właściciele, udziałowcy i wydawałoby się, że przekręt

    Spolki stoja. A za nimi kolejne spolki, i dopiero ludzie.

    > na kasie w postaci użycia kodu z niższą ceną jest doprowadzeniem tych
    > osób do niekorzystnego rozporządzenia mieniem.

    Ale nie o to chodzi - czlowieka trzeba wprowadzic w bład, nie maszyne.

    Ciekawe, czy na "oszukanie bankomatu" sad tez bedzie taki laskawy :-)

    J.

  • 23. Data: 2022-08-15 21:55:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.08.2022 o 21:44, J.F. pisze:
    > Co by nie mowic, to przepis jest jaki jest.

    U nas przepisy są zbyt dokładne, co powoduje, że czasem prowadzi do
    takich absurdów, że czyn pozornie będący przestępstwem nim nie jest. W
    wielu krajach oszustwo jest zdefiniowano jako "podanie jakiejkolwiek
    nieprawdziwej informacji, która mogła doprowadzić do powstania strat
    materialnych". I to ucina dyskusję.

    --
    Robert Tomasik

  • 24. Data: 2022-08-15 22:03:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Aug 2022 11:33:18 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Tyle, że nie wiemy, co gość w tym konkretnym wypadku zrobił. Może nie
    > przykleił kodu, tylko wyniósł towar z pominięciem skasowania. Wówczas
    > 278 kk byłoby odpowiednie.

    Jakby w ogole nie skasowal, to chyba zwykla kradziez, bo nie widze dla
    287 zastosowania.

    Ale skoro mu oszustwo zarzucano, to chyba jednak przykleil kod.

    Ale czy 278 sie tu stosuje?
    Automatyczne przetwarzanie informacji ... na to automatyczne, to nie
    wplywal.

    J.

  • 25. Data: 2022-08-15 22:07:26
    Od: Kris <k...@g...com>

    poniedziałek, 15 sierpnia 2022 o 21:49:21 UTC+2 J.F. napisał(a):
    > .
    >
    > Ciekawe, czy na "oszukanie bankomatu" sad tez bedzie taki laskawy :-)

    Ze 3 lata temu osobiście trafiłem na bankomat co zamiast 50zl banknotów wypłacał
    200zl.
    Chciałem wypłacić 500 zł wypłacił mi 10 banknotów po 100zl
    Oczywiście chciałem złożyć reklamację;) ale na szybko czasu zbrakło(zresztą chyba
    90(?)dni miałem na złożenie) .
    Po ok 2-3 tyg telefon był do mnie i miła Pani powiedziała że wypłacałem jadę tego i
    tego dnia ale bankomat był błędnie załadowany i muszę im zwrócić różnice. I czy się
    zgadzam.
    Chwilę słabości miałem to się zgodziłem i mi konto obciążyli( w ciągu tygodnia od
    rozmowy)
    Ale żeby nie było tak slodko- kolega w pobliżu tego bankomatu biuro ma i wypłacał
    kasę.
    Chciał wypłacić 2 tys bankomat wypłacił 20x50zl.
    Reklamacje ponoć złożył tego samego dnia, jak wypłacał, jak z nim gadałem ok tygodnia
    po tym jak mi konto obciążyli to jeszcze nie miał odpowiedzi. I nikt do niego nie
    dzwonił że bankomat źle zaladowany
    Kto tu kogo oszukał(?)

  • 26. Data: 2022-08-15 22:07:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Aug 2022 02:06:53 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    oszukac-kase-samoobslugowa-wazny-wyrok-polskiego-sad

    > Zastanawiam się, czemu kradzież, a nie 287 kk - powiedzmy §2. Cel
    > osiągnięcia korzyści majątkowej wydaje się dość oczywisty. Kasa
    > samoobsługowa automatycznie przetwarza dane poprzez obciążanie na
    > podstawie kodu paskowego, no i kasując wprowadzamy nowy zapis w paragonie.

    Prokurator nie wpadl, to co mial sąd wymyslac.
    A jeszcze sie okaze, ze i 287 nie ma zastosowania ... zrobil sad co
    uwazal za stosowne, i nikt mu nie zarzuci, ze kradziezy nie bylo.

    A tak swoja droga - jakby to byla kasa z obsluga a nie automatyczna?
    obsluga tylko przez skaner przeciaga, nikt jej nie oszukuje :-)

    J.

  • 27. Data: 2022-08-15 22:10:12
    Od: Kris <k...@g...com>

    poniedziałek, 15 sierpnia 2022 o 22:07:27 UTC+2 Kris napisał(a):

    > Ze 3 lata temu osobiście trafiłem na bankomat co zamiast 50zl banknotów wypłacał
    200zl.
    100zl oczywiscie

  • 28. Data: 2022-08-15 23:57:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.08.2022 o 22:03, J.F. pisze:
    > Jakby w ogole nie skasowal, to chyba zwykla kradziez, bo nie widze dla
    > 287 zastosowania.
    > Ale skoro mu oszustwo zarzucano, to chyba jednak przykleil kod.

    No tego po prostu nie wiemy, komuś się wydawało, ze to nie ma większego
    znaczenia.,

    > Ale czy 278 sie tu stosuje?

    Przy przeklejeniu nie.

    > Automatyczne przetwarzanie informacji ... na to automatyczne, to nie
    > wplywal.

    Przyklejając kod tak, ale istnieje jeszcze kilka innych sposobów
    oszukwiania tych kas. Nie będę podpowiadał :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 29. Data: 2022-08-16 02:10:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-15, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Uważam, że jest, bo system teleinformatyczny rozpoznaje towar po tym
    > kodzie właśnie.

    Ale nie ma ingerencji w sam system. MZ taka ingerencja jest potrzebna.

    "Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub wyrządzenia innej
    osobie szkody, bez upoważnienia, wpływa na automatyczne przetwarzanie,
    gromadzenie lub przekazywanie danych informatycznych lub zmienia, usuwa
    albo wprowadza nowy zapis danych informatycznych, podlega karze
    pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5."

    Tu MZ nie ma wpływu na przetwarzanie i resztę, bo sam ten proces jest
    nienaruszony. Co zmodyfikowano to dane wejściowe. Czy kod będzie od
    kapusty, czy od czeresni, to przetwarzanie, gromadznie, przekazywanie
    danych, będza nadal takie same.

    Przykład: jeden z częstych przekretów w bankowości, gdzie na stronie
    www, w oknie przeglądarki, następuje podmiana nr. konta do przelewu.
    Podobieństwa są. Tyle, że tam ktoś wpisał coś i to coś zostało
    zmienione, więc jest to klarownie "wprowadza nowy zapis danych
    informatycznych". Z kodem nic takiego nie wystepuje.

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2022-08-16 04:28:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-15, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    oszukac-kase-samoobslugowa-wazny-wyrok-polskiego-sad

    > Spolki stoja. A za nimi kolejne spolki, i dopiero ludzie.

    > Ale nie o to chodzi - czlowieka trzeba wprowadzic w bład, nie maszyne.

    Człowiek jest przekonany, że wydano towar A, gdy tymczasem wydano
    droższy towar B. Maszyna jest tu tylko pośrednikiem. Tak samo jak Cię
    wkręce przez telefon, to nie wkręciłem przecież telefonu.

    --
    Marcin