  • 1. Data: 2003-07-04 14:01:12
    Temat: legitymowanie, zatrzymanie - procedury
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    1) Podczas legitymowania funkcjonariusz ma obowiązek stosowania procedury
    przewidzianej w rozporządzeniu MSWiA, która nakazuje udokumentowanie tegoż
    faktu w notatniku. Jest to oczywiste jeśli mamy na myśli policjantów służby
    prewencyjnej, którzy pełnią służbę z notatnikiem, gdzie zapisują wszystkie
    czynności. Czy policjanci służby kryminalnej (dochodzeniowcy, operacyjni)
    lub inni także muszą mieć przy sobie notatnik, aby kogoś wylegitymować ? Czy
    taka jest praktyka, czy praktyką jest powoływanie się na stan wyższej
    konieczności ? Czy brak notatnika blokuje prawo do legitymowania?
    2) Zatrzymanie (poza procesowym) jest także regulowane tym rozporządzeniem,
    które nakazuje dokonać sprawdzenia osoby, czy nie posiada niebezpiecznych
    przedmiotów itp. Jest to logiczne, jednakże taka czynność narusza
    konstytucyjne wolności człowieka, więc powinna być usankcjonowana ustawą, a
    w ustawie o sprawdzeniu nie ma mowy.
    3) Zatrzymanie na podstawie kpk nie jest regulowane rozporządzeniem, a w tym
    przypadku także dokonuje się sprawdzenia, co wydaje się być faktem
    oczywistym ze względów bezpieczeństwa. Tutaj można wykorzystać instytucję
    kontroli osobistej, ale czy zawsze... ?

  • 2. Data: 2003-07-04 15:29:49
    Temat: Re: legitymowanie, zatrzymanie - procedury
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał:

    >Czy brak notatnika blokuje prawo do legitymowania?
    Ma prawo do legitymowania w oparciu o art.15.1.1 ustawy o Policji, a
    tam notatnik nie jest przewidziany i nie jest warunkiem koniecznym.

    >konstytucyjne wolności człowieka, więc powinna być usankcjonowana ustawą
    Ustawa o Policji art. 15.1.4 i 5.

    Artur Golański

  • 3. Data: 2003-07-04 17:57:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | taka jest praktyka, czy praktyką jest powoływanie się na stan wyższej
    | konieczności ? Czy brak notatnika blokuje prawo do legitymowania?

    Odnotowywanie w notatniku służbowym nie musi nastąpić w chwili
    legitymowania. Jeśli nie ma policjant notatnika (bo choćby jest po służbie,
    choć policjantem jest przez 24 godz./dobę), to może to spokojnie uczynić
    niezwłocznie, czyli bez zbędnej zwłoki, czyli, jak już do swojego notatnika
    dotrze. Jest to moje zdanie.

> [...]
    | przedmiotów itp. Jest to logiczne, jednakże taka czynność narusza
    | konstytucyjne wolności człowieka, więc powinna być usankcjonowana ustawą,

    Ale zatrzymanie nieprocesowe jest usankcjonowane również ustawą o Policji.
    Rozporządzenia są jedynie uściślającymi przepisami wykonawczymi do tej
    ustawy.

> [...]
    | przypadku także dokonuje się sprawdzenia, co wydaje się być faktem
    | oczywistym ze względów bezpieczeństwa. Tutaj można wykorzystać instytucję

    Było już na tej grupie ze dwa razy wałkowane w ciągu ostatnich kilku
    miesięcy, więc nie chce mi się trzeci raz rozczesać. Kontrola osobista, to
    jest w portach, dworcach itd. Przy zatrzymaniu, to jest sprawdzenie na
    okoliczność posiadania broni.

  • 4. Data: 2003-07-05 05:01:34
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > choć policjantem jest przez 24 godz./dobę), to może to spokojnie uczynić
    > niezwłocznie, czyli bez zbędnej zwłoki, czyli, jak już do swojego

    z Twoje wypowiedzi mozna wysnyc wniosek, ze zawsze nastepuje odnotowanie w
    notatniku. Artur G. napisal dobrze:prawo do legitymowania wynika z ustawy o
    policji.i notatnik - czy tez jego brak - nie jest przeslanka warunkujaca
    podstawy legitymowania. wez pod uwage, ze tylko prewencj i rd posiadaja
    notatniki i jesli sa w sluzbie, to MUSZA miec notatnik przy sobie. jesli
    legitymuja poza godzinami swojej pracy - to nie nastepuje potem wpis do
    notatnika. uogolniajac - notatnik sluzbowy dokumentuje sluzbe.

    pozdr
    ssj5

  • 5. Data: 2003-07-05 09:50:26
    Od: poreba <d...@p...com>

    "ssj5" <s...@p...onet.pl> niebacznie popelnil

    > jesli legitymuja poza godzinami swojej pracy - to nie
    > nastepuje potem wpis do notatnika. uogolniajac - notatnik
    > sluzbowy dokumentuje sluzbe.

    Czy dobrze Was obu rozumiem:
    policjant na spacerku po służbie ma prawo do wylegitymowania (adres)
    i przejrzenia zawartości kieszeni, torebki, plecaczka itp.
    każdej (podobającej mu się) kobiety,
    która (oczywiscie) zachowuje się podejrzanie?

    --
    pozdro
    poreba

  • 6. Data: 2003-07-05 10:19:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Policjant zawsze znajduje się na służbie, a w każdym razie zawsze, gdy
    wyciągnie legitymację służbową albo jest w mundurze. Tylko policjant-kretyn
    będzie po służbie latał i legitymował przechodzące osoby, o ile nie istnieją
    ku temu poważne przesłanki. Kretynów z Policji należy eliminować dla dobra
    jej samej. Te poważne przesłanki, to w miarę racjonalne przypuszczenie, że
    może zachodzić obawa o bezpieczeństwo życia, zdrowia lub mienia kogokolwiek.
    Uroda osób legitymowanych nie powinna mieć tu nic do rzeczy. Niebieskookie
    blondynki również popełniają przestępstwa. Pewnie nie byłbyś zachwycony tym,
    że przechodzący obok włamujących się do Twojego sklepu policjant nie podjął
    próby ich zatrzymania, bo był już po służbie i nie miał przy sobie notatnika
    służbowego.

  • 7. Data: 2003-07-05 11:28:26
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > Czy dobrze Was obu rozumiem:
    > policjant na spacerku po służbie ma prawo do wylegitymowania (adres)

    tak, jesli istnieja ku temu podstawy

    > i przejrzenia zawartości kieszeni, torebki, plecaczka itp.

    tak, jesli istnieja ku temu podstawy

    > każdej (podobającej mu się) kobiety,
    > która (oczywiscie) zachowuje się podejrzanie?

    tak, jesli istnieja ku temu podstawy.podobanie nie ma nic do rzeczy.
    sorki, ze taka odpowiedz, ale pytanie bylo z tych bardzo ogolnych. jesli
    nieco zmodyfikowac Twoje pytanie: czy policjant ma prawo legitymowac kiedy
    chce, kogo chce - tak dla wlasnego zaspokojenia li tylko swojej ciekawosci,
    to odpowiedz brzmi NIE.

    pozdr
    ssj5
    ps. prawo do legitymowania jest takie samo - zarowno w przypadku, gdy
    policjant jest na sluzbie, jak i "na spacerku".

  • 8. Data: 2003-07-05 13:44:06
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Kontrola osobista, to jest w portach, dworcach itd.
    A jeśli w supermarkecie ujmą podejrzanego o kradzież (dajmy na to
    maleńki, ale drogi flakonik perfum-można ukryć w bieliźnie), to
    Policja nie może dokonać kontroli osobistej, bo "to nie jest port" ?
    Art.15 rozp. w sprawie trybu legitymowania przeczy temu co napisałeś.

    Artur Golański

  • 9. Data: 2003-07-05 15:07:50
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > Ale zatrzymanie nieprocesowe jest usankcjonowane również ustawą o Policji.
    > Rozporządzenia są jedynie uściślającymi przepisami wykonawczymi do tej
    > ustawy.

    Nie twierdzę, że zatrzymanie nieprocesowe jest poza ustawą. Ale w ustawie
    mówi sie o zatrzymaniu, czyli jest tam uregulowanie czynności łamiącej prawo
    do wolności. Podczas sprawdzenia dochodzi do złamania innego prawa: do
    prywatności i nietykalności. Czy jeśli ustawowo pozwalamy na "złamania"
    prawa do wolności to jednocześnie zezwalamy na sprawdzenie? Na jakiej
    podstawie ktoś wpisał jedo rozporządzenia ?

> [...]

    > miesięcy, więc nie chce mi się trzeci raz rozczesać. Kontrola osobista, to
    > jest w portach, dworcach itd. Przy zatrzymaniu, to jest sprawdzenie na

    Co jest podstawą prawną do dokonania tego sprawdzenia przy zatrzymaniu
    stricte procesowym ?
    Bo w kpk nie ma o tym mowy, czy jeśli mamy prawo pozbawić kogoś wolności na
    podstawie kpk to jednocześnie
    mamy prawo wkładać mu ręce do kieszeni czy rękawa ?

    P.S. Kontrola osobista może odbywać się w każdym, absolutnie każdym miejscu
    !!! W portach itd to się może odbywać sprawdzanie zawartości ładunku i
    bagażu. Taka jest poprawna interpretacja tego art.

  • 10. Data: 2003-07-05 15:15:38
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > Ustawa o Policji art. 15.1.4 i 5.

    Zatrzymanie nieprocesowe jest spowodowane innymi względami niż popełnienie
    przestępstwa.
    Przepisy cytowanych przez Ciebie art. zezwalają na dokananie przeszukania
    lub kontroli, gdy istnieją podstawy przypuszczenia popełnienia czynu
    zabronionego i mają na celu zabezpieczenie dowodów lub rzeczy, których
    posiadanie jest zabronione. A zatrzymanie nieprocesowe może następuje z
    innych względów niż popełnienie takiego czynu, a sprawdzenie jest
    dokonywane. Na jakiej ustawowej podstawie zostało włączone do procedury
    zatrzymania nieprocesowego?