  • 1. Data: 2003-07-04 12:28:14
    Temat: Rozwiązanie umowy zlecenia
    Od: "Zbigniew" <p...@w...pl>

    Witam

    Mam taką sytuację. Pracuję w firmie na umowę zlecenie, która obowiązuje
    jeszcze przez ok. 2 miesiące. Moja praca w zasadzie nie różni się od pracy
    "normalnego" pracownika - codziennie przychodzę na określoną godzinę,
    podpisuje listę, wychodzę o określonej porze, a sam przedmiot umowy
    sformułowany jest jako "pisanie oprogramowania". Całkiem możliwe, że uda mi
    się zdobyć lepszą pracę, z tym że musiałbym ją rozpocząć "od zaraz". Mam w
    związku z tym pytanie - jaki jest przewidziany prawem sposób rozwiązania
    umowy zlecenia przed czasem (oprócz oczywiście porozumienia stron - pytam
    gdyby ten sposób zawiódł) i jakie wynikają z tego konsekwencje dla mnie ?

    Zbig.

  • 2. Data: 2003-07-04 18:20:04
    Temat: Re: Rozwiązanie umowy zlecenia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A po co chcesz zrywać tę umowę. To umowa cywilno-prawna. Uprzejmie
    informujesz na piśmie obecnego pseudopracodawcę, że zaproponowane przez
    niego godziny wykonywania zlecenia Ci nie odpowiadają i teraz będziesz to
    zlecenie wykonywał po południu i przez 2 godziny. Przy umowie-zlecenie, to
    lista obecności jest bez sensu. A zlecenie możesz wykonywać również po
    godzinach pracy u tamtego, byleś się w terminie wyrobił. Zresztą, jak masz
    enigmatycznie "pisanie oprogramowania" to trudno, byś się nie wyrobił. No to
    będziesz pisał krócej. W ten sposób Twój obecny pracodawca wpadnie w swoje
    własne sidła. Pracownika nie zatrudnia się na umowę zlecenie, bo to nie jest
    pracownik. Ten kij ma dwa końce.

  • 3. Data: 2003-07-04 18:36:51
    Od: "Jo" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Zbigniew" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > gdyby ten sposób zawiódł) i jakie wynikają z tego konsekwencje dla mnie ?

    Typowy przykład omijania przez pracodawcę umowy o pracę.
    Umowa zlecenie polega na tym, że zleceniobiorcy powierza się wykonanie
    zadania lub czynności, które nie posiadają cech stosunku pracy określonych w
    kodeksie pracy (czyli nie są pracą na rzecz pracodawcy i pod jego
    kierownictwem, za którą pracownikowi przysługuje wynagrodzenie).
    Nie jest to więc stosunek pracy i taka umowa podlega wypowiedzeniu w
    zupełnie innym trybie niż umowa o pracę. Prawdopodobnie masz zapisane w
    umowie jak można ją rozwiązać. przeczytaj dokładnie co podpisałeś.
    JO

  • 4. Data: 2003-07-05 13:33:28
    Od: "Zbigniew" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jo" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zupełnie innym trybie niż umowa o pracę. Prawdopodobnie masz zapisane w
    > umowie jak można ją rozwiązać. przeczytaj dokładnie co podpisałeś.

    W umowie nie ma nic na temat jej rozwiązania, jest tylko punkt
    stwierdzający, że w sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają
    zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego oraz przepisy prawa podatkowego,
    ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
    Zbig.

  • 5. Data: 2003-07-13 13:44:25
    Od: "Jo" <j...@w...pl>

> [...]
    > stwierdzający, że w sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają
    > zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego oraz przepisy prawa podatkowego,

    Nie mogłam wczesniej. Nie wiem czy sprawa nadal aktualna, ale kontynuując
    temat
    w kodeksie cywilnym jest następujący zapis:
    Art. 746.
    § 1. Dający zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Powinien jednak
    zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego
    wykonania zlecenia; w razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić
    przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym
    czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien
    także naprawić szkodę.
    § 2. Przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Jednakże gdy
    zlecenie jest odpłatne, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu,
    przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę.
    § 3. Nie można zrzec się z góry uprawnienia do wypowiedzenia zlecenia z
    ważnych powodów.