  • 1. Data: 2008-06-10 08:39:09
    Temat: Zakład usługowy a czas pracy ?
    Od: kuku <d...@g...com>

    Czy będąc prywatnym przedsiębiorcą mogę ustalić sobie własne godziny
    otwarcia zakładu usługowego, czy jednak jest to jakoś normowane ?
    Np. Fryzjer czynnny w dni robocze tylko od 10-16 - daje to w całości
    30h tydzień pracy.
    Kodeks pracy z tego co na szybko znalazłem mówi tylko o czasie którego
    nie można przekraczać i to wobec pracownika.
    (Niby przedsiębiorcy powinno zależeć na własnych zarobkach i sam się
    starać - no ale z ludźmi różnie to bywa)
    Pytam z punktu widzenia wynajmującego - załóżmy że mam zaklad
    kosmetyczny, część miejsca wynajmuję fryzjerowi - przez to zwiekszam
    atrakcyjność dla klienta bo w jednym miejscu można być obsłużonym
    kompleksowo - Jednak fryzjer ustala sobie dziennie po 6 godzin pracy
    (zakład jest czynny - powiedzmy 12 godzin bo moi pracownicy są na 2
    zmiany) no i teraz klienci przychodzący do fryzjera mijają się z nim
    co może obniżać prestiż takiego miejsca
    Umowa oczywiście nic na ten temat nie wspomina (i dlatego nie ma
    ewentualnych podstaw do jej zerwania), dlatego interesuje mnie czy
    jest to jakoś unormowane ?

  • 2. Data: 2008-06-10 14:43:05
    Temat: Re: Zakład usługowy a czas pracy ?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kuku pisze:

    > Czy będąc prywatnym przedsiębiorcą mogę ustalić sobie własne godziny
    > otwarcia zakładu usługowego, czy jednak jest to jakoś normowane ?

    Na szczęście chyba jeszcze nie. Ale pewnie tylko jeszcze, przy dalszym
    postępie socjalizmu na pewno to uregulują.

    > Umowa oczywiście nic na ten temat nie wspomina (i dlatego nie ma
    > ewentualnych podstaw do jej zerwania), dlatego interesuje mnie czy
    > jest to jakoś unormowane ?

    Nie. Było się umówić z fryzjerem że będzie otwarty 24 godziny na dobę.
    może by sie zgodził.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 3. Data: 2008-06-10 14:57:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > Na szczęście chyba jeszcze nie. Ale pewnie tylko jeszcze, przy dalszym
    > postępie socjalizmu na pewno to uregulują.

    Obawiam się, że nie doceniasz zdobyczy socjalizmu w Polsce.

    Pierwsze z brzegu przykłady:

    "Uchwała Nr XXIII/181/2005 Rady Gminy Wietrzychowice z dnia 21 lipca
    2005 roku w sprawie ustalenia dni i godzin otwarcia i zamykania placówek
    handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych na terenie Gminy
    Wietrzychowice"

    Zacytuję to cudo w całości:

    § 1

    Ustala się na terenie Gminy Wietrzychowice dni i godziny otwarcia:

    a) placówek handlu detalicznego: w dni powszednie, niedziele i święta
    najwcześniej od godz. 600,
    b) zakładów gastronomicznych: w dni powszednie, niedziele i święta
    najwcześniej od godz. 700,
    c) przylegających do zakładu gastronomicznego i stanowiących jego
    integralną część ogródków kawiarnianych oraz samodzielnych ogródków
    kawiarnianych nie przylegających do zakładu gastronomicznego w dni
    powszechne, niedziele i święta najwcześniej od godziny 1200 ,
    d) zakładów usługowych: w dni powszednie, niedziele i święta: całodobowo.

    § 2

    1. Ustala się na terenie Gminy Wietrzychowice dni i godziny zamykania:
    a) placówek handlu detalicznego: w dni powszednie, niedziele i święta
    najpóźniej do godz. 2200,
    b) zakładów gastronomicznych: w dni powszednie, niedziele i święta
    najpóźniej do godz. 2300, a w okresie od dnia 1 kwietnia do 30 września
    do godziny 100 dnia następnego,
    c) przylegających do zakładu gastronomicznego i stanowiących jego
    integralną część "ogródków kawiarnianych" oraz samodzielnych
    "ogródków kawiarnianych" nie przylegających do zakładu gastronomicznego
    w dni powszechne, niedziele i święta najpóźniej do 2200.

    2. Czas otwarcia placówek powinien uwzględniać potrzeby lokalne, interes
    podmiotu prowadzącego placówkę oraz odpowiednie normy prawa wynikające z
    przepisów odrębnych.

    § 3

    Godziny otwarcia i zamykania określone w § 1 i 2 nie obowiązują stacji
    paliwowych, hoteli, moteli czynnych całą dobę.

    § 4

    Ustalone godziny otwarcia i zamykania wszystkich zakładów
    gastronomicznych nie obowiązują w dniach, w których w zakładach
    organizowane są wesela, studniówki, zabawy sylwestrowe i andrzejkowe
    oraz inne uroczystości okolicznościowe.

    § 5

    Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wietrzychowice.

    § 6

    Traci moc uchwała Nr V/46/94 Rady Gminy Wietrzychowice z dnia 27 grudnia
    1994 r. w sprawie określenia dni, godzin otwierania i zamykania placówek
    handlu detalicznego, oraz zakładów gastronomicznych i usługowych.

    § 7

    Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa
    Małopolskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-06-10 15:05:37
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Dlatego napisałem "chyba" :)

> [...]
    > 2005 roku w sprawie ustalenia dni i godzin otwarcia i zamykania placówek
    > handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych na terenie Gminy

    A jakieś podstawy w ustawach są ? Bo jak nie ma uprawnienia w ustawie
    to oni sobie mogą uchwalać ...

    Ale pomijając już to, to jest chore.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 5. Data: 2008-06-10 18:25:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > A jakieś podstawy w ustawach są ? Bo jak nie ma uprawnienia w ustawie
    > to oni sobie mogą uchwalać ...

    A co powiesz na to:
    Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1
    ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr
    142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. XII § 1 ustawy z dnia 26 czerwca
    1974 r. - przepisy wprowadzające Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24 poz. 142 z
    późn. zm.), Rada Gminy Wietrzychowice uchwala, co następuje:

    i dalej leci uchwała sławnych Wietrzychowic, tym razem z 2007r.\
    http://www.wrotamalopolski.pl/root_BIP/BIP_w_Malopol
    sce/gminy/root_Wietrzychowice/podmiotowe/Rada/Uchwal
    y/2007/uchwa54.htm

  • 6. Data: 2008-06-10 19:57:52
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > 1974 r. - przepisy wprowadzające Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24 poz. 142 z
    > późn. zm.), Rada Gminy Wietrzychowice uchwala, co następuje:

    Niby jest, ale to jakiś straszny przeżytek.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 7. Data: 2008-06-10 20:50:47
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 10 czerwiec 2008 21:57
    (autor Johnson
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <g2mmca$7bc$1@inews.gazeta.pl>):

    > Niby jest, ale to jakiś straszny przeżytek.

    Jaki przeżytek? Gmina musi dbać o dobro swoich obywateli.
    --
    Tristan
    napisz tu: k...@s...pl a...@g...com

  • 8. Data: 2008-06-10 20:56:42
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Tristan pisze:

    > Jaki przeżytek? Gmina musi dbać o dobro swoich obywateli.

    W którym miejscu jest to dobro?
    To ja się cieszę że nie mieszkam w tamtej gminie. Z drugiej strony nie
    wiem czy w mojej gminie też czegoś takiego nie wysnuli.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 9. Data: 2008-06-11 06:30:59
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 10 czerwiec 2008 22:56
    (autor Johnson
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <g2mpq2$so4$1@inews.gazeta.pl>):

    > W którym miejscu jest to dobro?

    W tym, że należy zapewnić obywatelom dostęp do jedzenia, napojów itepe.
    Wyobraź sobie, że wracasz doma, po drodze chcesz kupić pieczywo i wodę, a
    tu kartka na sklepie ,,mom to gdzieś, pojechałem nad jezioro''. Wg mnie,
    jeżeli jest na sklepie wywieszka o godzinach, to powinny być przestrzegane.

    Ostatnio pojechałem do medycznego. W rejestracji mówili: ,,przyjmuje
    pomiędzy 15 a 17''. Więc spokojnie sobie dojechałem na 16 po pracy,
    tu ,,oooo, pani dochtór właśnie wyszła, bo nie było pacjentów''. Tak
    niestety kończy się brak regulacji. Na drzwiach jedno, w ustach recepcji
    drugie, a w rzeczywistości trzecie.

    --
    Tristan
    napisz tu: k...@s...pl a...@g...com

  • 10. Data: 2008-06-11 07:49:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tristan pisze:
> [...]
    > tu ,,oooo, pani dochtór właśnie wyszła, bo nie było pacjentów''. Tak
    > niestety kończy się brak regulacji. Na drzwiach jedno, w ustach recepcji

    Widzę, że Twój umysł jest przesiąknięty socjalistycznym myśleniem.
    Trudno to wyplenić w obecnych czasach. Zachowanie wspomnianej pani
    doktor jest po prostu brakiem konkurencji i wolnego rynku w usługach
    medycznych dla ludzi. Problem zatem istnieje z powodu jego
    przeregulowania prawnego.

    Nie będę tutaj pisał, że w prywatnych lecznicach weterynaryjnych tego
    typu problemów nie ma.

    Jednakże w Twoim poście jest pewien błąd logiczny: z faktu, że gmina
    nakazuje otwieranie sklepów nie wcześniej niż o 6:00 i zamykanie nie
    później niż o 22:00 wcale nie wynika, że sklep nie może być otwarty od
    15:00 do 17:00, a w przypadku braku klientów właściciel nie może go
    zamknąć. Gdzie zatem widzisz we wspomnianej uchwale ochronę klienta?