  • 11. Data: 2021-04-11 11:24:59
    Temat: Re: Tlen specjalnego nadzoru
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    www.ratownikmed.pl/farmakologia/tlen.html

    -----

  • 12. Data: 2021-04-11 12:05:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.04.2021 o 11:24, ąćęłńóśźż pisze:

    > www.ratownikmed.pl/farmakologia/tlen.html

    Cytat z podlinkowanej strony: W lecznictwie tlen stosowany jest
    wziewnie w stężeniach od 21% do 100%. Tak więc, nadal niewiele wiadomo.
    Tak, czy siak, by uciąć dyskusje, to darmo to nie jest.

    --
    Robert Tomasik

  • 13. Data: 2021-04-11 20:46:35
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 10.04.2021 o 11:44, Zygmunt Yörgensen pisze:
    > Coś chyba szanowny kolega przeszacował:)
    > Ludkowie oddychają tlenem gazowym, a nie skroplonym.
    Opadają ręce i nogi. Gdzie to widzieliście tlen skroplony w butlach??
    Widzieliście gdzieś człowieka, który robi każdy oddech 3-4 litry??
    Zwłaszcza, jak leży?
    Cena 43 zł za 50 litrów dotyczy tlenu pod ciśnieniem atmosferycznym, czy
    sprężonego - bo to "subtelna" różnica?
    Za 225 zł można kupić małą butlę tlenu o pojemności 8 litrów i ciśnieniu
    200 barów (gaz + butla). Daje to 1600 litrów tlenu o ciśnieniu
    atmosferycznym. Duża butla 50 litrów kosztuje ok. 600 zł + gaz.
    Wymiana 50-litrowej butli spawalniczej pustej na pełną o cisnieniu 200
    bar to ok. 72 zł brutto, czyli 72 / 50x200 = 0,0072 zł/ litr.
    Jacek

  • 14. Data: 2021-04-12 00:02:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.04.2021 o 20:46, Jacek pisze:
> [...]
    > atmosferycznym. Duża butla 50 litrów kosztuje ok. 600 zł + gaz.
    > Wymiana 50-litrowej butli spawalniczej pustej na pełną o cisnieniu 200

    OK! Ale nadal to nie darmo. Powiedzmy, ze oddech ma litr, a 10 oddechów
    na minutę. Czyli na godzinę 600 oddechów, czyli na dobę 14400, czyli
    daje to koszt 104 zł. Darmo nie jest.

    --
    Robert Tomasik

  • 15. Data: 2021-04-12 00:37:24
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > OK! Ale nadal to nie darmo. Powiedzmy, ze oddech ma litr, a 10 oddechów
    > na minutę. Czyli na godzinę 600 oddechów, czyli na dobę 14400, czyli
    > daje to koszt 104 zł. Darmo nie jest.
    Przed chwilą policzyłeś 3 zł za oddech, co daje na dobę 43200 zł.
    Jak wobec 43200 stówka to nie jest darmo, to ja jestem cysorz.
    Jacek

  • 16. Data: 2021-04-12 10:59:58
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 11 Apr 2021 12:05:03 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Cytat z podlinkowanej strony: W lecznictwie tlen stosowany jest
    > wziewnie w stężeniach od 21% do 100%. Tak więc, nadal niewiele wiadomo.

    Wiadomo jednak, że nie należy przesadzać:
    "Zatrucie tlenem (efekt Paula Berta) pojawia się podczas stosowania tlenu w
    stężeniach wyższych od 70%. W przypadku zaobserwowania wystąpienia objawów
    niepożądanych wywołanych tlenem, należy zmniejszyć stężenie podawanego
    tlenu lub przerwać tlenoterapię."

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 17. Data: 2021-04-12 12:06:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Apr 2021 00:02:36 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]

    Sprawdzic, czy niektore szpitale nie zamawiaja skroplonego.
    Odparowac latwo ... samo sie odparuje :-)

    > OK! Ale nadal to nie darmo. Powiedzmy, ze oddech ma litr, a 10 oddechów
    > na minutę. Czyli na godzinę 600 oddechów, czyli na dobę 14400, czyli
    > daje to koszt 104 zł. Darmo nie jest.

    Nie jest.
    A ten tlen ... prawie w calosci wydychany.
    No coz, szpitale nie sa tanie, 104zl/dobe to chyba i tak umiarkowany
    koszt.

    Jest tez szansa, ze oddychaja mieszanka zaledwie wzbogaconą, np 40%
    tlenu, a nie 20 jak w powietrzu.

    W wersji wymuszonej byc moze mozna tez zmniejszyc czestotliwosc
    oddechow - skoro tam i tak duzo tlenu, to nie trzeba tak czesto.

    J.

  • 18. Data: 2021-04-12 12:07:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 11 Apr 2021 11:04:22 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > Nie samym tlenem człowiek oddycha, nastąpiło by zatrucie tym gazem.

    Nie przy tych cisnieniach.

    J.