    From: "Pawel" <p...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sciagniecie bazy
    Date: Wed, 21 Mar 2007 00:01:01 +0000 (UTC)

    Witam,

    > A czy mozna odpytywac whoisa na czyjejs stronie ? (nie nasku bo ten jest
    > zabezpieczony) Chodzi o bardzo duza ilosc zapytan wlasnym skryptem
    > laczacym sie z ta strona

    Ten whois tak czy siak raczej nalezy do NASKu, nawet jesli ktos posredniczy w
    jego przegladaniu. Poza tym niezaleznie juz od tego czyja jest ta baza, no
    wiesz, korzystajac z czyjejs wlasnosci wypada miec zgode wyrazona zwykle
    warunkami licencji.

    Co dziala na Twoja niekorzysc:

    1. NASK ogranicza dostep do swojego whois do 100 razy na dobe (jesli nic sie
    nie zmienilo)
    2. Ogolna praktyka "posrednikow" (zwykle rejestratorow domen) jest, aby
    wprowadzac zabezpieczenia tokenami graficznymi przed automatami.
    3. Owi posrednicy generujac za duzy ruch do whois sami narazaja sie NASKowi, a
    wiec z ich punktu widzenia zbyt duza ilosc zapytan do ich whois moze byc
    uznawana za dzialalnosc im szkodzaca, czy wrecz atak.

    Wszystko to sa raczej przeslanki, ze nikt sobie nie zyczy duzych ilosci
    dostepu. Probuj ewentualnie malymi ilosciami, sadzac z faktu z jaka upartoscia
    swego czasu dzwoniono do mnie z propozycjami odnosnie moich domen, ktos juz to
    wczesniej praktykowal. Z tym, ze czytalem tez o przypadku, ze wykorzystywanie
    (z tym, ze tam juz na granicy prawa, bo ktos sie probowal niemal podszywac pod
    NASK) whois przez jedna z firm skonczylo sie w koncu interwencja samego NASK.

    Pozdrawiam,
    Pawel