  • Data: 2021-03-25 23:03:15
    Temat: Re: przepisy covidowe
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021.03.24 o 20:13, m4rkiz pisze:
    > "Rzecznik policji tłumaczył także, że obecnie "w zdecydowanej większości
    > przypadków sądy skazują ludzi za niestosowanie się do obostrzeń". -
    > Pojedyncze sprawy są umarzane najczęściej z powodów formalnych i to o
    > nich jest głośno w mediach, co tworzy u niektórych fałszywe wrażenie, że
    > np. nie trzeba nosić maseczek. Nic bardziej mylnego. W październiku
    > przeprowadzono nowelizację tzw. przepisów covidowych, która w zasadzie
    > zlikwidowała jakąkolwiek dyskusję na ten temat. To są podstawy prawne
    > określone w ustawach, więc tłumaczenie, że na podstawie rozporządzenia
> [...]

    W przypadku zamykania, to odpowiedź jest wprost w art. 46b ustawy o
    zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, który
    stanowi, że można w rozporządzeniu ustanowić:
    2) czasowe ograniczenie określonych zakresów działalności przedsiębiorców;

    nie wiem, czy można ograniczenie zinterpretować jako zamknięcie, jakiś
    polonista może się wypowie
    https://sjp.pwn.pl/szukaj/ograniczenie.html

    natomiast w ustawie o stanie klęski żywiołowej jest wprost napisane:
    Art. 21. 1. Ograniczenia, o których mowa w art. 20, mogą polegać na:
    1) zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców;

    czyli np. zakazanie w gastronomii spożywania na miejscu, ale
    dopuszczenie sprzedaży na wynos jest zgodne z ustawą o zw.chor.zakaź.

    ale np. aby całkowicie zamknąć sklep, to już potrzebny jest stan
    nadzwyczajny
    Dopuszczenie sprzedaży wysyłkowej, telefonicznej i tylko wydawanie
    towaru w punkcie, byłoby zgodne z ustawą o zw.chor.zakaź.

    Gorzej z fryzjerami i działalnością salonów kosmetycznych bo ich
    zamknięcie wymagałoby stanu nadzwyczajnego, a specyfika branży nie
    bardzo umożliwia ograniczenie działalności.

    Co do noszenia masek, to przybył przepis o zakrywaniu ust i nosa bez
    okreslenia kogo dotyczy. Niby art. 5 nakazuje każdemu, ale przepis jest
    mało precyzyjny.