    Date: Sat, 21 May 2005 15:24:23 +0200
    From: Beniamin <b...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanie laika.

    Ajgor napisał(a):
    > Mam pytanko. Nie potrzebne mi to do niczego, ale lubie rozumiec, co slysze
    > na przyklad w wiadomosciach.
    > Co to znaczy, ze wyrok jest prawomocny, lub nieprawomocny? Czym to sie
    > rozni, i po co jest takie rozgraniczenie?

    Na prostym przykładzie.

    1. Przyłapano złodziejana włamaniu do sklepu. Sprawa jest kierowana do sądu.
    2. Sąd wydaje jakiś wyrok. Ten wyrok jest zawsze nieprawomocny, to
    znaczy, że jest możliwość odwołania się od niego, a kara do czasu
    uprawomocnienia się nie jest wykonywana.
    3a. Złodziej składa apelacje do Sądu wyższej instancji, ten wyrok
    zatwierdza lub zmienia (dla uproszczenia pomijam inne możliwości). Od
    tego momentu wyrok jest prawomocny, to znaczy złodziej od tego momentu
    jest osobą skazaną i kara jest wykonywana.
    3b. Złodziej nie składa w określonym terminie apelacji i wyrok
    pierwszego sądu po tym terminie uprawomacnia się (skutek jak wyżej).

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin