  • Data: 2004-06-19 09:02:32
    Temat: Re: Policja i Straz Miejska moga mi nagwizdac ?
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Ja sobie zdaję z tego sprawę, że sąd może jedynie interpretować przepisy.
    Szkoda, że nie podałeś na jakie pytanie odpowiadał SN, bo narazie
    przytoczony tekst jest wycięty z kontekstu. Czy można go gdzieś w
    internecie znaleźć w całości - podasz link ? Coś mi ten tekst jest
    dziwnie okrojony...

    >Twoja interpretacja nie jest jedyną możliwą.
    >Czy sąd się w tym wypadku pomylił? Osobiście uważam, że
    Po pierwsze moja opinia nie jest interpretacją (nie czuję się władny
    do tego ;-)) Po drugie nie twierdzę, ze sąd sie pomylił, tylko, że
    różnimy się rozumieniu czytanego tekstu-dla mnie dotyczy on innej
    sprawy, a dokładnie nie rozstrzyga czy stosować sie do wszystkich
    znaków drogowych należy wszędzie.

    >pojmowania zakresu stosowania PoRD w kontekście właściciela tereniu jest w
    >orzecznictwie odmienny od przyjętego przez Ciebie.
    Tylko, że ta interpretacja dotyczy 'innej' odpowiedzialności niż
    wynika to z zapisów art. 92kw (znaki drogowe - i tylko to
    rozpatrujemy). Co więcej interpretacja ta nie zmienia zapisów art. 1.2
    PoRD, gdzie jedynym warunkiem jest uniknięcie zagrożenia
    bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.

    >i gdzie sąd uznał, że należy troszkę inaczej definiować pojęcie drogi publicznej
    SN nie podał, ani nie zminił pojęcie drogi publicznej, a jedynie
    stwierdził, iż: "ruchem lądowym jest nie tylko ruch na drogach
    publicznych". Nie zmieniaj tego co tam napisano ! Sens tego
    stwierdzenia jest jednoznaczny -ruch lądowy jest pojęciem szerszym i
    obejmuje nie tylko drogi publiczne. Tylko, że PoRD zawęża stosowanie
    swych przepisów i nie wskazuje ruchu lądowego.

    >1. Czy ma w tym wypadku zastosowanie powołana przez Ciebie z innej ustawy
    >definicja drogi publicznej?
    Nie znamy innej. SN jej nie podał, bo nie mógł-pisze o ruchu lądowym.

    >2. Czy zastosowanie się do znaku zakazu zatrzymywania, zakazu ruchu itd.
    >jest konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego
    >ruchu.
    Tu się zgadzam. Teraz strona skarżąca musi to wykazać, a będzie to
    raczej niemożliwe.

    >Zatem mam wątpliwość, czy dla PoRD wiążąca będzie przyjęta w innej,
    >cokolwiek luźnie związanej z tematem,
    Luźny związek ? Obydwie ustawy stanowią o drogach, obie ustawy
    wzajemnie się do siebie odwołują lub używają tych samych nazw i
    definicji, wzajemnie się uzupełniają i wspomagają np. ws opłat za
    parkowanie itd
    I dla ciebie jest to 'luźnie związanej z tematem' ? Jeśli tak, to
    podaj lepszy związek prawa, związek ustaw.

    >drogę publiczną drogi, która jest publicznie dostępna jest bliższe
    >potocznemu rozumieniu tego pojęcia, niż odwoływanie się do stosunków
    >własnościowych terenu pod drogą.
    Tylko, ze nas obowiązuje prawo, a nie to co mam wydaje się bardziej
    zrozumiałe. Podział dróg (wg ustawy) nie ma związku wprost z
    własnością terenu.

    >przed ukaraniem mandatem musiał by występować do geodezji z zapytaniem,
    >czyją własnością jest grunt w danym miejscu
    Mieszasz pojęcia własność i droga publiczna - brak takiego związku.
    Drogi publiczne to drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe,
    i drogi gminne. I tu nie trzeba wiedzy geodezyjnej nt. praw własności.

    > Ustawienie znaku np. zakaz ruchu ma z reguły na celu
    >wyłączenia z ruchu pojazdów pewnego odcinka drogi.
    Nie tylko, nie tylko.

    >Tak więc na tym odcinku piesi mogą korzystać z całej szerokości dróg.
    Generalizujesz. Mogą jedynie w wyjątkowych wypadkach.

    >W konsekwencji wjeżdżający tam samochód może spowodować
    >zagrożenie bezpieczeństwa.
    Nawet w przypadku o który piszesz wyżej wprowadza się ograniczony ruch
    np. Policji, SM, dostawy towarów, służb porządkowych (śmiecie) czy
    wreszcie pojazdów z kartą parkingową.

    Artur Golański