    From: "D.H. Oskar" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odstąpienie od umowy - again???
    Date: Fri, 21 Jul 2006 16:42:49 +0200

    > zrobię kompilację z przepisów, żeby pokazac, dlaczego uważam inaczej:
    >
    > (494:)
    > "Strona, która odstępuje od umowy wzajemnej, obowiązana jest zwrócić
    > drugiej stronie wszystko, co otrzymała od niej na mocy umowy; może żądać
    > nie tylko zwrotu tego, co świadczyła, lecz również naprawienia szkody
    > wynikłej z niewykonania zobowiązania.",
    > które to
    > (483:) naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego
    > wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej
    > sumy (kara umowna)."

> [...]

    Tylko brzmieniem:). Akcesoryjnosc kary umownej temu przeczy.
    ... w Twoim przypadku kara umowna zastrzezona na wypadek niewykonania
    zobowiazania oraz kara umowna na wypadek odstapienia jest dokladnie tym
    samym tylko inaczej sie zwie. Tylko, ze kara umowna zastrzezona na wypadek
    niewykonnia zobowiazania wygasa w momencie odstapienia, wiec nie widze
    powodu, zeby nie malo byc tak i z ta druga. Nie moze istniec obowiazek
    zapłaty kary umownej gdy nie istnieje zobowiazanie glowne a w Twom przypadku
    tak by bylo.

    Bardziej sluszna moim zdaniem jest koncepja zobowiaznia pod warunkiem
    odstapienia ale absolutnie nie mozna stosowac do tego rygorow kary umownej
    tylko potraktowac to jako odrebne zobowiaznie. Ale mam co do tgo mam powazne
    watpliwosci , o ktorych juz pisalem,
    No nic widze ,ze do niczego nie dojdziemy.... myslalem, ze ktos moze spotkal
    sie z czyms takim w sadzie.

    Dzieki za dyskusje i pozdrawiam. Gdybys cos gdzies znalazl/uslyszal/wymyslil
    to bylbym wdzieczny z info bo jak na razie to jest tyle zwolennikow mojej
    koncepsji jak i Twojej :)

    Lookasik