  • Data: 2006-10-26 21:36:20
    Temat: Re: Forum Prawników - www.advokat.com.pl
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Radoslav" <r...@a...com.pl> napisał w wiadomości
    news:ehr42t$e9m$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Niestety nie mogę zgodzić... Powód sam wskazał w pozwie, że dochodzi kwoty
    > 16.000 z tytułu wypełnionego weksla, która to suma obejmuje należność główną
    > oraz odsetki za prawie 10 lat. Gdyby tego nie napisał, to rzeczywiście pozwany
    > miałby problem ze skutecznym zakwestionowaniem weksla.

    Śmiem twierdzić, że to co w tym wypadku napisał powód ma znaczenie drugoplanowe.
    Ważne jest, że dostarczył prawidłowo wypełniony weksel. Jeśli by nawet teraz
    pozwany próbował podnosić, ze weksel wypełniono niezgodnie z umową, to musiał by
    na podstawie art. 8 kc dowieść, że taka umowa istniała. Jak wiemy dowód taki nie
    istnieje. Zwłaszcza, ze przy tek kwocie pożyczki umowa powinna być sporządzona
    na piśmie.

    > A propos przedawnienia kwoty głównej z umowy pożyczki, to polecam lekturę
    > art.118 kc (10 lat) oraz przepisów o pożyczce (art.720-724 kc).

    Ja nie napisałem, że kwota się przedawniła, tylko, że prędzej się przedawni
    należność główna, niż odsetki. Chodzi mi o to, że gdyby udało się dowieść, że
    kwota główna uległa przepadkowi można by było ewentualnie podnosić zarzut, że
    weksel wypełniono w odniesieniu do przedawnionego zobowiązania. Skoro weksel
    miał zabezpieczać roszczenie, to jakiś tam cień nadziei by istniał, że sąd uzna,
    że skoro nie istniało zobowiązanie, to weksel wypełniono bezprawnie.