  • Data: 2006-06-01 15:44:50
    Temat: Re: Czytelny podpis
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Schwester [###j...@c...com.###] napisał:
    >

    > Poszukaj w orzecznictwie sądu najwyższego. Jest orzeczenie, które
    > wprost mówi o tym, że nie ma czegoś takiego jak czytelny lub
    > nieczytelny podpis osoby. Podpis, to podpis i tyle. Ja na rządnie
    > czytelnego podpisu wpisuję czytelnie imię i nazwisko, a następnie
    > robię obok parafę, bo to jest tak naprawdę mój podpis.

    Wbrew pozorom żądanie czytelnego podpisu czasem nie jest takie
    bezcelowe. Podpis ten ma na celu osiągnięcie dwóch rzeczy:

    1. Oznaczenie w czytelny sposób dla postronnej osoby nazwiska
    podpisującego się
    2. Naniesienie w podpisie charakterystycznych cech pisma danej osoby.

    Stąd tzw. podpis czytelny, czyli ręczne naniesienie swojego nazwiska
    swoim pismem, czasem ma swoje uzasadnienie.

    Na przykład w prawie wekslowym sąd wypowiadał się, iż weksel powinien
    być podpisany:

    1. Czytelnym podpisem

    lub

    2. Podpisem nieczytelnym, ale używanym zwykle przez tę osobę

    Za podpis nieczytelny rozumie się podpis pomijający niektóre litery w
    nazwisku w celu uczynienia go krótszym (I. Heropolitańska, "weksel w
    obrocie gospodarczym")

    Ma to na celu ułatwienie rozpoznania podpisu przez osoby postronne
    (innych uczestników obrotu wekslowego), które niejednokrotnie nie znają
    osobiście innych osób na wekslu - tym samym podanie ich nazwiska w
    podpisie ułatwia identyfikację.

    I trochę orzeczeń:

    "Pojęcie podpisu mieści w sobie jedynie własnoręczne umieszczenie
    brzmienia nazwiska. Przy podpisie chodzi bowiem o zadokumentowanie nie
    tylko brzmienia nazwiska, ale także i charakteru tego pisma, by w ten
    sposób ułatwić orientację w rozpoznaniu osoby, przyjmującej na siebie
    zobowiązanie wekslowe jedynie przez podpisanie wekslu. Przecież przy
    eskoncie i prolongatach weksli banki prawie wyłącznie orientują się co
    do ważności zobowiązań wekslowych charakterem pisma podpisującego
    weksle. Gdyby do podpisu nie było potrzebne własnoręczne umieszczenie
    nazwiska, ustawodawca użyłby zamiast wyrażenia ''podpis'' zwrotu
    ''umieszczenie brzmienia nazwiska wystawcy''."
    (O.S.N. z. 12/5 1933r. C. II Rw. 603/33. Zb. urz. poz. 33 z 1934r.)

    "Podpis wystawcy weksla musi obejmować co najmniej nazwisko. Prawo
    wekslowe nie wymaga dla ważności weksla, aby podpis był czytelny. Podpis
    nieczytelny powinien jednak być złożony w formie zwykle używanej przez
    wystawcę" (Uchwałą SN z 30 XII 1993r. III CZP 146/96).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz