  • 1. Data: 2021-01-09 09:12:00
    Temat: Propozycja zniesienia odmowy przyjęcia mandatu
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://www.wprost.pl/polityka/10406494/nie-odmowisz
    -przyjecia-mandatu-grupa-poslow-pis-zlozyla-nowy-pro
    jekt.html

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2021-01-09 09:28:02
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2021.01.09 o 09:12, A. Filip pisze:
    > https://www.wprost.pl/polityka/10406494/nie-odmowisz
    -przyjecia-mandatu-grupa-poslow-pis-zlozyla-nowy-pro
    jekt.html

    Czyli przerzucają na obywatela uruchomienie drogi sądowej. Jak się łatwo
    domyślić, tylko nieliczni obywatele zdecydują się zaskarżyć mandat w
    Sądzie. Do tej pory organ nakładający mandat analizował sytuację i nie
    zawsze kierował sprawę do Sądu.

  • 3. Data: 2021-01-09 09:45:44
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Krzysztof kw1618 <k...@g...pl> pisze:
> [...]
    > mandat w Sądzie. Do tej pory organ nakładający mandat analizował
    > sytuację i nie zawsze kierował sprawę do Sądu.

    IMHO słabszą metodą mogłoby by wprowadzenie minimalnej opłaty sądowej dla
    strony która przegra wniesioną "sprawę o mandat" (od której *wyjątkowo*
    sąd mógłby odstąpić) np. w wysokości (zaokrąglonej) dniówki minimalnej
    lub 25% kwoty mandatu (co wyższe). Prawo sądu do wymierzenia za jednym
    zamachem (małego) odszkodowania na rzez "karanego mandatem" jeśli jego
    wymierzenie było "(dość) oczywiście bezzasadne" też by nie zaszkodziło.
    [ To tak żeby udawać że się nie pcha prawa tylko w jedną stronę :-) ]

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2021-01-09 10:28:27
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.01.2021 o 09:28, Krzysztof kw1618 pisze:

> [...]
    > domyślić, tylko nieliczni obywatele zdecydują się zaskarżyć mandat w
    > Sądzie. Do tej pory organ nakładający mandat analizował sytuację i nie

    Pomysł, jak z zabraniem wszystkim emerytur i niech przed sądem
    udowadniają, że im się należy. O ile pamiętam z wykładów, podobny system
    mieli w Niemczech Hitlerowskich i za to ich między innymi później
    sadzono przed międzynarodowym trybunałem. Tm musiałeś przykładowo
    udowodnić, ze nie jesteś Żydem, jak się któremuś urzędnikowi objawiło,
    że jesteś.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-01-09 11:02:45
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > sadzono przed międzynarodowym trybunałem. Tm musiałeś przykładowo
    > udowodnić, ze nie jesteś Żydem, jak się któremuś urzędnikowi objawiło,

    A jak jest z procedurą mandatową w innych krajach (europejskich)?
    np. Niemczech.

    --
    A. Filip

  • 6. Data: 2021-01-09 11:13:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2021-01-09 o 09:28, Krzysztof kw1618 pisze:
> [...]
    > domyślić, tylko nieliczni obywatele zdecydują się zaskarżyć mandat w
    > Sądzie. Do tej pory organ nakładający mandat analizował sytuację i nie

    z drugiej strony - wielu obywateli doznaje przebłysku dopiero po
    przyjęciu mandatu, teraz możliwości odwołania nie mają, po nowelizacji -
    będzie możliwość.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2021-01-09 11:30:07
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:
> [...]
    >
    > z drugiej strony - wielu obywateli doznaje przebłysku dopiero po
    > przyjęciu mandatu, teraz możliwości odwołania nie mają, po nowelizacji

    Czyli "nie jesteś przeciw" jeśli powiedzmy złożenie odwołania do sądu
    wstrzyma egzekwowalność mandatu do czasu rozpatrzenia przez sąd?

    --
    A. Filip

  • 8. Data: 2021-01-09 11:36:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2021-01-09 o 11:30, A. Filip pisze:
> [...]
    >
    > Czyli "nie jesteś przeciw" jeśli powiedzmy złożenie odwołania do sądu
    > wstrzyma egzekwowalność mandatu do czasu rozpatrzenia przez sąd?

    Zasadniczo jestem przeciw, ale właśnie dlatego, że zbyt łatwo się będzie
    odwołać. Teraz jest porządek - decyzje się podejmuje na ulicy i odwrotu
    nie ma po przyjęciu. To mityguje trochę takich domorosłych prawników,
    którzy u doktora google zdoktoryzują się po otrzymaniu mandatu i będą
    chcieli pieniaczyć. Z drugiej strony - kiedyś odmówiłem przyjęcia
    mandatu, i sprawy w sądzie nie było, widocznie policjant nie był
    przekonany do swojej racji. Tak więc dzisiejszy system wydaje się być
    szybszy i prostszy, a o to przede wszystkim chodzi w mandatach. Po
    zmianie może się okazać, że połowa ludzi się odwołuje "dla zasady",
    zwłaszcza jeśli nie będzie się to wiązać z jakimiś istotnymi kosztami.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2021-01-09 12:00:56
    Od: Monika Głowacka <m...@i...eu>

    W dniu 2021.01.09 o 11:36, Liwiusz pisze:

> [...]
    > zmianie może się okazać, że połowa ludzi się odwołuje "dla zasady",
    > zwłaszcza jeśli nie będzie się to wiązać z jakimiś istotnymi kosztami.

    Może będzie jeszcze prościej, bo po prostu będzie mniej wypisywanych
    mandatów na ulicy, policjant z małym stażem będzie dłużej dyskutował ze
    sprawcą ujawnionego wykroczenia i stwierdzi, że jednak mandatu nie nakłada.
    Albo może już na druku mandatu będzie musiał napisać zamiast jednego
    zdania, kilka zdań. Nigdy nie miałam żadnego mandatu, nie znam nikogo,
    kto odmówił przyjęcia mandatu, ale do tej pory, gdy ktoś odmówił
    przyjęcia mandatu to policja kierując wniosek do Sądu musiała napisać
    kilkanaście zdań uzasadnienia i co wtedy sąd robił ? Czy sąd wystawiał
    wyrok nakazowy i dawał obywatelowi 7 dni na wniesienie zastrzeżenia ?
    Jeśli obywatel wniósł zastrzeżenie, to sprawa była kierowana na
    posiedzenie sądu i co wtedy było ?
    Czy Sąd wzywał do stawnienia się ?
    Czy Sąd wzywał obywatela do nadesłania wyjaśnień na piśmie i sąd
    pracował "na papierach" ?

    Moim zdaniem przepis powinien być taki, że obywatel w ciągu 7 dni od
    wystawienia mandatu powinien wystosować pisemne wyjasnienia, dlaczego
    nie zgadza się z mandatem i w ciągu 7 dni stawić się u notariusza aby za
    10 zł powterdzić autentyczność podpisu, w ciągu 7 dni od wizyty u
    notariusza nadać list z wyjasnieniami na pocztę.

  • 10. Data: 2021-01-09 12:17:37
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2021.01.09 o 12:00, Monika Głowacka pisze:

> [...]
    > 10 zł powterdzić autentyczność podpisu, w ciągu 7 dni od wizyty u
    > notariusza nadać list z wyjasnieniami na pocztę.

    Dobry pomysł, ale ja bym dodał jeszcze możliwość wysłania wyjasnien
    podpisanych profilem zaufanym ePUAP lub kwalifikowanym e-podpisem już
    bez notariusza i poczty.

    Może mam zbyt dużo marzeń, ale tak jak jest pacjent.gov.pl mogliby
    utworzyć portal mandat.gov.pl i policjant na drodze, wystawiałby mandat
    w tym swoim terminalu, opisywał wykroczenie, obywatel mógłby się potem
    zalogować wpisać swoje uwagi odnośnie odwołania od mandatu w ciągu 7 dni
    i przyciskiem "Wyslij do Sądu" odwołać się.
    Sędzia, czy referendarz, na podstawie wersji dwóch stron podejmowałby
    decyzję o utrzymaniu mandatu lub kasacji mandatu lub może wezwaniu stron
    do stawienia się na rozprawę.