  • 11. Data: 2021-01-09 12:27:45
    Temat: Re: Propozycja zniesienia odmowy przyjęcia mandatu
    Od: Monika Głowacka <m...@i...eu>

    W dniu 2021.01.09 o 09:45, A. Filip pisze:

    > IMHO słabszą metodą mogłoby by wprowadzenie minimalnej opłaty sądowej dla
    > strony która przegra wniesioną "sprawę o mandat" (od której *wyjątkowo*
    > sąd mógłby odstąpić) np. w wysokości (zaokrąglonej) dniówki minimalnej
    > lub 25% kwoty mandatu (co wyższe). Prawo sądu do wymierzenia za jednym
    > zamachem (małego) odszkodowania na rzez "karanego mandatem" jeśli jego
    > wymierzenie było "(dość) oczywiście bezzasadne" też by nie zaszkodziło.
    > [ To tak żeby udawać że się nie pcha prawa tylko w jedną stronę :-) ]

    Przemytnicy papierosów na wschodniej granicy, złapani nie będa mogli
    odmówić mandatu, czy będą składać zaskarżenia mandatów do sądu ?

  • 12. Data: 2021-01-09 13:02:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 9 Jan 2021 12:17:37 +0100, Krzysztof kw1618 napisał(a):

    > Dobry pomysł, ale ja bym dodał jeszcze możliwość wysłania wyjasnien
    > podpisanych profilem zaufanym ePUAP lub kwalifikowanym e-podpisem już
    > bez notariusza i poczty.

    To samo pomyślałem. Poczta, listy... szkoda papieru i czasu, mamy 21
    wiek.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 13. Data: 2021-01-09 13:24:59
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    > To samo pomyślałem. Poczta, listy... szkoda papieru i czasu, mamy 21
    > wiek.

    http://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=284
    73168B923DD0BC12586570053CDC2

    Art. 1. W ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w
    sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2020 r. poz. 729, 956, 1423 i 2112)
    wprowadza się następujące zmiany:
    [...]

    ,,Art. 99a. § 1. Od nieprawomocnego mandatu karnego ukaranemu
    przysługuje, w terminie 7 dni od dnia nałożenia grzywny tym mandatem
    karnym, odwołanie do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce
    popełnienia wykroczenia. Odwołanie wnosi się bezpośrednio do sądu.
    Przepis art. 429 Kodeksu postępowania karnego stosuje się odpowiednio.
    § 2. Odwołujący się powinien wskazać zaskarżony mandat karny oraz czy
    zaskarża mandat co do winy, czy co do kary. Odwołanie powinno wskazywać
    wszystkie znane skarżącemu dowody na poparcie swoich twierdzeń.
    § 3. O wniesieniu odwołania sąd zawiadamia:
    1) w terminie 3 dni organ, którego funkcjonariusz nałożył grzywnę
    zaskarżonym mandatem karnym, wzywając do nadesłania w terminie 7 dni
    materiałów sprawy; organ ten uprawniony jest do występowania w sprawie w
    charakterze oskarżyciela publicznego;
    2) ujawnionego pokrzywdzonego, pouczając go o przysługujących
    uprawnieniach; przepis art. 26 § 3 stosuje się odpowiednio.
    § 4. Sąd może wstrzymać wykonanie zaskarżonego mandatu karnego.
    § 5. Ukarany nie może w postępowaniu sądowym powoływać innych dowodów,
    niż wskazane w § 2 w zdaniu drugim, chyba że dowód nie był mu znany w
    chwili wniesienia odwołania.
    § 6. Sąd rozpoznający sprawę po wniesieniu odwołania może orzec na
    niekorzyść ukaranego.
    § 7. Po rozpoznaniu odwołania sąd orzeka o utrzymaniu zaskarżonego
    mandatu karnego w mocy albo uchyla mandat karny i orzeka co do istoty
    lub umarza postępowanie.
    § 8. W kwestiach nieuregulowanych do odwołania od mandatu karnego oraz
    postępowania w przedmiocie rozpoznania odwołania stosuje się odpowiednio
    przepisy dotyczące apelacji oraz postępowania apelacyjnego.
    Art. 99b. § 1. Od wyroku sądu zapadłego w wyniku rozpoznania odwołania
    przysługuje stronom apelacja.
    § 2. W postępowaniu apelacyjnym przepis art. 99a § 5 stosuje się
    odpowiednio.
    Art. 99c. Z zastrzeżeniem przepisu art. 98 § 6, mandat karny staje się
    prawomocny z upływem terminu do wniesienia odwołania, z chwilą cofnięcia
    odwołania lub z chwilą uprawomocnienia się wyroku utrzymującego w mocy
    mandat karny albo wyroku sądu odwoławczego utrzymującego w mocy taki wyrok.
    Art. 99d. O sposobie zakończenia postępowania zainicjowanego wniesieniem
    odwołania sąd, w którym wydano prawomocne rozstrzygnięcie kończące to
    postępowanie, w terminie 3 dni, zawiadamia organ, którego funkcjonariusz
    nałożył grzywnę zaskarżonym mandatem karnym, przesyłając jednocześnie
    odpis tego rozstrzygnięcia.";

    i teraz moje pytania:

    § 4. czyli płacić trzeba, ewentualnie zaskarżać po zapłaceniu ?

    § 3. Czyli jeśli organ wystawiający mandat nie dośle do Sądu w ciągu 7
    dni materiałów, to mandatu nie ma ?

  • 14. Data: 2021-01-09 13:30:36
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    > To samo pomyślałem. Poczta, listy... szkoda papieru i czasu, mamy 21
    > wiek.

    Może ktoś zna przepisy umożliwiające przesłanie wyjaśnień drogą
    elektroniczną ?
    Jeśli jednak takich przepisów nie ma, to wysyłanie wyjaśnień do Sądu
    musi zawierać uwierzytelniony podpis tj. poświadczony notarialnie ?

  • 15. Data: 2021-01-09 13:36:37
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    > To samo pomyślałem. Poczta, listy... szkoda papieru i czasu, mamy 21
    > wiek.

    Email czy papier, zanim to trafi do kancelarii, zanim do sekretariatu
    wydziału, zanim referendarz się tym zajmie, zanim wyślą odpowiedź, zanim
    organ dośle wyjaśnienia...
    Ile czasu zajmie uzyskanie rozstrzygnięcia od momentu popełnienia
    wykroczenia ?

  • 16. Data: 2021-01-09 13:38:38
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 09.01.2021 o 09:28, Krzysztof kw1618 pisze:

> [...]
    > domyślić, tylko nieliczni obywatele zdecydują się zaskarżyć mandat w
    > Sądzie. Do tej pory organ nakładający mandat analizował sytuację i nie

    W sumie mógłbym na to pójść ale pod jednym warunkiem. OSOBA, która
    przegra w sądzie pokrywa koszty postępowanie, a nie żaden organ.

  • 18. Data: 2021-01-09 16:59:45
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Liwiusz l...@b...tego.poczta.onet.pl ...

    > z drugiej strony - wielu obywateli doznaje przebłysku dopiero po
    > przyjęciu mandatu, teraz możliwości odwołania nie mają, po
    > nowelizacji - będzie możliwość.

    Tak, nalezałoy dodac taka mozliwośc.
    Ale bez zmiany całego systemu tak zeby to urzednikom było dobrze.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ...i to by było na tyle

  • 17. Data: 2021-01-09 16:59:45
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Monika Głowacka m...@i...eu ...

    > Moim zdaniem przepis powinien być taki, że obywatel w ciągu 7 dni
    > od wystawienia mandatu powinien wystosować pisemne wyjasnienia,
    > dlaczego nie zgadza się z mandatem i w ciągu 7 dni stawić się u
    > notariusza aby za 10 zł powterdzić autentyczność podpisu, w ciągu
    > 7 dni od wizyty u notariusza nadać list z wyjasnieniami na pocztę.

    Gdzie jeszcze w xxi w bede musiał isc zeby udowodnic ze nie jestem
    wielbłądem?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jestem mały Talibanek, mam granatów cały dzbanek, nuklearną walizeczkę

  • 19. Data: 2021-01-09 18:29:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.01.2021 o 16:59, Budzik pisze:

    > Tak, nalezałoy dodac taka mozliwośc.
    > Ale bez zmiany całego systemu tak zeby to urzednikom było dobrze.

    Pomysł z tym dobrowolnym przyjęciem mandatu oparty jest na tym, że
    przede wszystkim nie prowadzi się postępowania dowodowego. Łapię
    delikwenta spożywającego piwo na ulicy. Przyjmuje mandat i wszyscy się
    rozchodzą. I dlatego, nawet jeśli później się ktoś odwołuje, to tylko o
    to, ze czyn nie stanowi wykroczenia, a nie, że nie było czynu.

    Teraz - jeśli przeszedłby ten idiotyczny w założeniu pomysł - to
    policjant nałoży mandat i co? Skoro gość się może odwołać, to pasowałoby
    pomimo nałożenia mandatu na wszelki wypadek trunek zabezpieczyć, bo a
    nuż przed sądem bedzie trzeba dowieźć, że to nie była Pepsi-Cola?

    Autorzy tego projektu nie mają podstawowej wiedzy w zakresie procesu. W
    zakresie roli, jaką mandat odgrywa. Wydaje im się, że to zwiększy
    nakładalność mandatów. A to bzdura i uwikłają Policję (bo ta głownie
    nakłada mandaty) w konieczność niewyobrażalnej papierologii. O ile teraz
    "proces" prowadzi się tylko do odmów przyjęcia, to po takim procesie
    bedzie trzeba zawsze. Co z osobami, które ukarane mandatem ponosza inne
    konsekwencje? Przykładowo Policjant musi informować przełożonego. Po
    roku sąd stwierdzi, że jednak był niewinien, a on premii przez rok nie
    dostawał.

    --
    Robert Tomasik

  • 20. Data: 2021-01-11 13:00:08
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sat, 9 Jan 2021 09:28:02 +0100, Krzysztof kw1618 napisał(a):

    > Czyli przerzucają na obywatela uruchomienie drogi sądowej. Jak się łatwo
    > domyślić, tylko nieliczni obywatele zdecydują się zaskarżyć mandat w
    > Sądzie.

    O to właśnie chodzi rodzinie Ziobrano. Milicjanci nakładają na
    protestujących mandaty, a sądy w imponujących 4% przyznają im rację.
    Teraz gorszy sort zapłaci, a potem może się ciągać po sądach, co
    niezawodnie zwiększy umiłowanie i podziw dla władzy ludowej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl