    Subject: Re: Propozycja zniesienia odmowy przyjęcia mandatu
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Monika Głowacka <m...@i...eu>
    Date: Sat, 9 Jan 2021 12:00:56 +0100

    W dniu 2021.01.09 o 11:36, Liwiusz pisze:

    > Zasadniczo jestem przeciw, ale właśnie dlatego, że zbyt łatwo się będzie
    > odwołać. Teraz jest porządek - decyzje się podejmuje na ulicy i odwrotu
    > nie ma po przyjęciu. To mityguje trochę takich domorosłych prawników,
    > którzy u doktora google zdoktoryzują się po otrzymaniu mandatu i będą
    > chcieli pieniaczyć. Z drugiej strony - kiedyś odmówiłem przyjęcia
    > mandatu, i sprawy w sądzie nie było, widocznie policjant nie był
    > przekonany do swojej racji. Tak więc dzisiejszy system wydaje się być
    > szybszy i prostszy, a o to przede wszystkim chodzi w mandatach. Po
> [...]

    Może będzie jeszcze prościej, bo po prostu będzie mniej wypisywanych
    mandatów na ulicy, policjant z małym stażem będzie dłużej dyskutował ze
    sprawcą ujawnionego wykroczenia i stwierdzi, że jednak mandatu nie nakłada.
    Albo może już na druku mandatu będzie musiał napisać zamiast jednego
    zdania, kilka zdań. Nigdy nie miałam żadnego mandatu, nie znam nikogo,
    kto odmówił przyjęcia mandatu, ale do tej pory, gdy ktoś odmówił
    przyjęcia mandatu to policja kierując wniosek do Sądu musiała napisać
    kilkanaście zdań uzasadnienia i co wtedy sąd robił ? Czy sąd wystawiał
    wyrok nakazowy i dawał obywatelowi 7 dni na wniesienie zastrzeżenia ?
    Jeśli obywatel wniósł zastrzeżenie, to sprawa była kierowana na
    posiedzenie sądu i co wtedy było ?
    Czy Sąd wzywał do stawnienia się ?
    Czy Sąd wzywał obywatela do nadesłania wyjaśnień na piśmie i sąd
    pracował "na papierach" ?

    Moim zdaniem przepis powinien być taki, że obywatel w ciągu 7 dni od
    wystawienia mandatu powinien wystosować pisemne wyjasnienia, dlaczego
    nie zgadza się z mandatem i w ciągu 7 dni stawić się u notariusza aby za
    10 zł powterdzić autentyczność podpisu, w ciągu 7 dni od wizyty u
    notariusza nadać list z wyjasnieniami na pocztę.