  • 1. Data: 2010-07-09 05:54:06
    Temat: [KP] Art.186.8 Par.1
    Od: "Dariusz Domagała" <biuro@NOSPAM_innersoft.pl>

    Witam,
    Czy jest ktoś w stanie rozwikłać ten artykuł?

    Art. 1868. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę
    w okresie od dnia
    złożenia przez pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego wniosku o
    obniżenie wymiaru czasu
    pracy do dnia powrotu do nieobniżonego wymiaru czasu pracy, nie dłużej
    jednak niż przez łączny okres 12
    miesięcy. Rozwiązanie przez pracodawcę umowy w tym czasie jest dopuszczalne
    tylko w razie ogłoszenia
    upadłości lub likwidacji pracodawcy, a także gdy zachodzą przyczyny
    uzasadniające rozwiązanie umowy o
    pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

    Chodzi generalnie o to jak rozumieć ten okres 12 m-cy. Czy pracownika który
    złozył
    oświadczenie o obniżenie wymiaru czasu pracy można zwolnić po upływie tych
    12 m-cy czy dopiero po okresie związanym z urlopem wychowawczym czyli po 3
    latach?
    A co w sytuacji gdy pracownik pracował na 1/2 etatu? Jakie pracownik ma
    napisać pismo
    żeby doszło do obniżenia jego wymiaru pracy (ale nie mniej niż 1/2 etatu o
    którym mowa
    w Art.186.7)

    Darek

  • 2. Data: 2010-07-09 11:43:06
    Temat: Re: [KP] Art.186.8 Par.1
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 09-07-2010 07:54, Dariusz Domagała pisze:

    Od razu mowie, ze bardziej pisze jak mi sie wydaje, ze jest, niz jak
    jest faktycznie :)
    Jak napisze cos glupiego, to na pewno ktos to poprawi i juz cos wiecej
    bedziesz wiedzial.

> [...]
    > 12 m-cy czy dopiero po okresie związanym z urlopem wychowawczym czyli po 3

    Tu jest chyba mowa o drugim, innym, nawiazaniu stosunku pracy, ktory
    mozna zawrzec bedac na wychowawczym. Ten pierwszy nie moze zasadniczo
    byc rozwiazany do konca urlopu wychowawczego, ten drugi - nowy - przez
    maksymalnie 12 miesiecy od zlozenia wniosku, chyba, ze pracownica wroci
    wczesniej z urlopu.

> [...]
    > napisać pismo
    > żeby doszło do obniżenia jego wymiaru pracy (ale nie mniej niż 1/2 etatu o

    Bo ja wiem. Pewnie zostaje 1/2, przy czym prace moze w ogole podjac,
    "jeżeli nie wyłącza to możliwości sprawowania osobistej opieki nad
    dzieckiem."

    --
    Adam

  • 3. Data: 2010-07-09 11:54:08
    Od: "Dariusz Domagała" <biuro@NOSPAM_innersoft.pl>

> [...]
    > rozwiazany do konca urlopu wychowawczego, ten drugi - nowy - przez
    > maksymalnie 12 miesiecy od zlozenia wniosku, chyba, ze pracownica wroci

    Ja to rozumiem że w okresie w którom przysługuje urlop wychowawczy
    pracownica może w dowolnej chwili złożyc pismo o zmniejszenie wymiaru
    ale ochronie i tak podlega tylko przez 12 m-cy

    > Bo ja wiem. Pewnie zostaje 1/2, przy czym prace moze w ogole podjac,
    > "jeżeli nie wyłącza to możliwości sprawowania osobistej opieki nad
    > dzieckiem."

    Patrzac literalnie wątpliwości budzi część '...wniosku o obniżenie wymiaru'.
    Czy zajdzie wtedy obniżenie jeżeli zmienimy z 1/2 na 1/2????
    Czy nie okaże się że dla osoby na pół etatu to nie działa.
    :)

    Darek

  • 4. Data: 2010-07-09 12:37:25
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 09-07-2010 13:54, Dariusz Domagała pisze:
    > Ja to rozumiem że w okresie w którom przysługuje urlop wychowawczy
    > pracownica może w dowolnej chwili złożyc pismo o zmniejszenie wymiaru
    > ale ochronie i tak podlega tylko przez 12 m-cy

    Ok, ale zdaje sie, ze zaden przepis nie wylacza art. 186.1 paragraf 1,
    ktory to daje ochrone do dnia powrotu z wychowawczego.

    --
    Adam

  • 5. Data: 2010-07-09 12:46:57
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 09 Jul 2010 07:54:06 +0200, Dariusz Domagała napisał(a):

> [...]
    > oświadczenie o obniżenie wymiaru czasu pracy można zwolnić po upływie
    > tych 12 m-cy czy dopiero po okresie związanym z urlopem wychowawczym

    Nie, tu w ogóle nie o to chodzi.
    Przepis chroni pracownika uprawnionego do u. wychowawczego (nie:
    korzystającego z urlopu), który skorzysta z uprawnienia określonego w
    art. 186(7) kp. Przez całe 12 miesięcy pracownik taki podlega ochronie
    przed zwolnieniem. Nie przez 12 miesięcy po powrocie z wychowawczego
    (art. 186(7) kp stosuje się "wymiennie" z u. wychowawczym), lecz po
    prostu w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

    > A co w sytuacji gdy pracownik pracował na 1/2 etatu? Jakie pracownik ma
    > napisać pismo
    > żeby doszło do obniżenia jego wymiaru pracy

    No jeśli pracował na 1/2 etatu to już mu pracodawca dalej nie musi
    obniżać. Może, ale nie musi.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    pstryczki ==> http://www.flickr.com/photos/olgierd/

  • 6. Data: 2010-07-09 12:58:49
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 09 Jul 2010 12:46:57 +0000, Olgierd napisał(a):

    > No jeśli pracował na 1/2 etatu to już mu pracodawca dalej nie musi
    > obniżać. Może, ale nie musi.

    A, Tobie chodzi o ochronę takiego pracownika. No to z ostrożności
    procesowej składa się "pusty" wniosek, wskazując na ten przepis -- z 1/2
    na 1/2 ;-)

  • 7. Data: 2010-07-09 13:17:31
    Od: "Dariusz Domagała" <biuro@NOSPAM_innersoft.pl>

> [...]
    > przed zwolnieniem. Nie przez 12 miesięcy po powrocie z wychowawczego
    > (art. 186(7) kp stosuje się "wymiennie" z u. wychowawczym), lecz po

    Tak to właśnie rozumię, że ma ochronę przez 12 m-cy. Pisząc o tych 3 latach
    nie miałem na myśli po powrocie z uropu wychowawczego tylko właśnie
    w czasie 3 lat w których ma prawo do tego urlopu może w dowolnym momencie
    napisać wniosek i od tego momentu 12 m-cy jest nie do ruszenia. Wniosek
    może napisać od razu po macierzynskim lub w dowolnym czasie.

    > No jeśli pracował na 1/2 etatu to już mu pracodawca dalej nie musi
    > obniżać. Może, ale nie musi.

    Darek

  • 8. Data: 2010-07-09 13:18:50
    Od: "Dariusz Domagała" <biuro@NOSPAM_innersoft.pl>

    > A, Tobie chodzi o ochronę takiego pracownika. No to z ostrożności
    > procesowej składa się "pusty" wniosek, wskazując na ten przepis -- z 1/2
    > na 1/2 ;-)
    >
    > --

    I to jest największy cyrk :)
    A dla 'zaciemnienia' jak pracownik pracuje na 1/3 ? :)
    Też 'pusty' wniosek?

    Darek

  • 9. Data: 2010-07-09 13:36:53
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 09 Jul 2010 15:18:50 +0200, Dariusz Domagała napisał(a):

    > A dla 'zaciemnienia' jak pracownik pracuje na 1/3 ? Też 'pusty'
    > wniosek?

    Hmm powiedziałbym, że literalnie taki pracownik nie podlega ochronie. To
    już chyba lepiej iść na wychowawczy ;-)