  • 21. Data: 2020-09-13 03:19:55
    Temat: Re: Interwencja
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Sep 2020 09:49:23 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Teoretycznie mógł skłamać, ale samo takie przypuszczenie nie daje
    > podstaw do ŚPB. Sądzę, że tam coś wcześniej musiało już być. I to nie
    > wcześniej kilka minut, a może i kilka dni albo miesięcy. Sugeruje to:

    Czyli osobnik znany policjantom, wiec nie mozna nawet twierdzic, ze
    zatrzymali w celu potwierdzenia tozsamosci :-P

    > 1) siedzący nagrywa policjantów och chwili podjechania, jakby się
    > spodziewał problemu;

    A niekonieczne - moze po prostu siedzi z telefonem w reku - normalne.

    > 2) 6 policjantów na miejscu zdarzenia, z czego 2 operacyjnych;
    > 3) Kask ochronny.

    I czy to uzasadnia zatrzymanie ?

    J.

  • 22. Data: 2020-09-13 03:34:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Sep 2020 09:43:48 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie ma czegoś takiego, jak "zatrzymanie celem ustalenia tożsamości".

    To co robicie, jak pytany mowi, ze nazywa sie Kowalski a dokumentow
    nie ma przy sobie ?

    > Ja bym pytał rejonowego właściwego dla miejsca zdarzenia. Tylko nie

    Sa trzy. Choc pod tym samym adresem ... liczyc, ze rzecznik jest
    jeden, czy od razu pytac regionalnej ?

    https://bialystok.sr.gov.pl/informacje/instytucje

    > wiadomo, czy w ogóle jakieś postępowanie prokuratorskie tu jest
    > prowadzone. Bo równie dobrze może być coś, czego na nagraniu nie ma i
    > uznano, że były podstawy do takiego działania.

    A "uznano" w jakim trybie i przez kogo ?

    > Toteż nie zakłada się go jakoś często.

    Czesto czy rzadko - nawet jeden przypadek na nietrzezwym to zagrozenie
    ... IMHO.

    > Możesz ździebko jaśniej? Chodzi Ci o zawiezienie trzeźwego na izbę? Po
    > pierwsze sensu to nie ma, bo tam badają. Po drugie

    Tak tam napisano. Wiec co - policjant liczyl, ze moze ma troche
    promili, i tam go zamkna?

    J.

  • 23. Data: 2020-09-13 14:38:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.09.2020 o 03:34, J.F. pisze:

    > To co robicie, jak pytany mowi, ze nazywa sie Kowalski a dokumentow
    > nie ma przy sobie ?

    Lejemy pałką, albo traktujemy taserem - jeśli by się opierać na
    linkowanych tu materiałach :-)

    A już na poważnie, to sposobów ustalenia tożsamości jest masa i dokument
    nie jest jedynym. Są opisane w rozporządzeniu. Jeśli one się nie
    powiodą, to istnieją podstawy by podejrzewać, że legitymowany wprowadza
    w błąd policjantów co do swojej tożsamości, a to jest wykroczenie.
    Wówczas istnieją podstawy, by taką osobę zatrzymać jako sprawcę tego
    wykroczenia, której tożsamości ustalić nie można.

    Oczywiście, o ile samo legitymowanie nie jest związane z popełnieniem
    jakiegoś przestępstwa / wykroczenia, bo wówczas brak możliwości
    ustalenia tożsamości jest podstawą zatrzymania. Natomiast nie ma czegoś
    takiego, że zatrzymuje się celem ustalenia tożsamości.

    > Sa trzy. Choc pod tym samym adresem ... liczyc, ze rzecznik jest
    > jeden, czy od razu pytac regionalnej ?

    Na pewno nie. Jeśli znasz dokładnie miejsce zdarzenia, to wejdź w
    GEOPORTAL i tam jest warstwa wyświetlająca właściwą prokuraturę
    rejonową. Możesz też dokładnie sprawdzić na ich stronie, bo przeważnie
    mają poopisywany obszar. W ostateczności pismo możesz skierować do
    dowolnej, a zgodnie z kpa przekażą właściwej. Natomiast skierowanie do
    właściwej w sposób doskonały przyspieszy odpowiedź - a przynajmniej
    powinno.

    > https://bialystok.sr.gov.pl/informacje/instytucje

    Z tego nic nie wynika.

    > A "uznano" w jakim trybie i przez kogo ?

    Nie mam zielonego pojęcia. Zgodnie z ustawą sprawdzenie prawidłowości i
    zasadności użycia ŚPB jest zadaniem przełożonego tych policjantów. Jeśli
    sam obezwładniony się nie zażalił (bo to by zainicjowało postępowanie
    skargowe) ani nie złożył zawiadomienia o przestępstwie (bo tu byłoby
    śledztwo prokuratora), to tak naprawdę mogło się to zakończyć zgodnie z
    ustawą ustnym wyjaśnieniem powodów i parafą w notatnikach służbowych
    policjantów przełożonego. Dziennie w kraju ŚPB stosuje się pewnie z
    setkę, jak nie tysiące razy - nigdy się nad tym nie zastanawiałem. I
    nikt przy każdym wypadku nie prowadzi śledztwa, bo z zasady się
    przyjmuje, ze policjant działa zgodnie z prawem.

    > Czesto czy rzadko - nawet jeden przypadek na nietrzezwym to zagrozenie
    > ... IMHO.

    Moim zdaniem nie, ale akurat niespecjalnie uważam się za specjalistę.
    Ustawa nie zabrania. Nawet trzeźwy może nagle zwymiotować. Generalnie
    zasadą jest obserwowanie zatrzymanego w trakcie konwojowania. Nie
    słyszałem o przypadku zachłyśnięcia się nietrzeźwego spowodowany przez
    kask ochronny, ale i - jak już pisałem - te kaski się strasznie rzadko
    stosuje w praktyce, a już dla nierzeźwych, gdzie zatrzymanie nie bywa
    planowane z góry, to w ogóle chyba sporadycznie. Drugi patrol musi go
    dowieźć, a wiele jednostek w ogóle na zmianie nie ma drugiego patrolu.

    > Tak tam napisano. Wiec co - policjant liczyl, ze moze ma troche
    > promili, i tam go zamkna?

    Dziennikarze masę rzeczy piszą - często niezbyt mądrych. Coś, co mi do
    głowy przychodzi, to prowokacja. Pijących alkohol na tym podjeździe
    karano. Więc chłopy postawiły pustą flaszkę obok - nawet z resztką
    alkoholu - i siedziały. Mogli się polać alkoholem, więc policjanci czuli
    woń alkoholu od siedzącego. Nie mieli urządzenia, więc to, że jest
    trzeźwy wyszło dopiero na Izbie. Ale to tylko jakaś tam moja teoria, a
    nie wiedza.

    Tak, czy siak nie za bardzo chce mi się wierzyć w nadpobudliwego
    policjanta i to jeszcze przypadkowo na trzeźwym siedzącym koło flaszki
    na monitorowanym podjeździe. Trochę zbyt dużo tych zbiegów okoliczności.
    I to jeszcze działającego przy wsparciu 6 innych.

    --
    Robert Tomasik

  • 24. Data: 2020-09-13 14:54:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.09.2020 o 03:19, J.F. pisze:

    > Czyli osobnik znany policjantom, wiec nie mozna nawet twierdzic, ze
    > zatrzymali w celu potwierdzenia tozsamosci :-P

    Ile razy - w tym samym wątku - można pisać, że nie ma czegoś takiego.

    > A niekonieczne - moze po prostu siedzi z telefonem w reku - normalne.

    Ależ oczywiście. Zaraz się okaże, że ja należę do tych odmieńców, którzy
    jak siedzą z kolegą w ustronnym miejscu, to nie nagrywa okolicy :-P

    > I czy to uzasadnia zatrzymanie ?

    Zdecydowanie nie, natomiast zdecydowanie daje podstawy do przypuszczeń,
    że jednak wiele osób uważało to za zasadne. Oczywiście wszystkich
    siedmiu mogło się mylić, ale mimo wszystko zmniejsza to
    prawdopodobieństwo w mojej ocenie, a i daje podstawy, by uważać, ze
    jeśli nawet się pomylili, to istniały ku temu istotne powody.

    --
    Robert Tomasik

  • 25. Data: 2020-09-13 14:59:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.09.2020 o 03:02, J.F. pisze:

    > Na podstawie "moze czesto go zatrzymuja" :-)
    > Czyli przestepstwo ?

    Wyrywasz z kontekstu, a potem będziesz twierdził, ze to napisałem. To,
    że na filmie nie ma podstawy do zatrzymania nie świadczy o bezprawności
    zatrzymania. Facet różnie dobrze mógł pół godziny wcześniej zgwałcić
    dziecko, a tu grzecznie siedział - co to do sprawy wnosi?

    > Ale nadal zatrzymanie bez powodu ... czyli przestepstwo ze strony
    > policjantow ?

    Nie mam zielonego pojęcia. To, ze Ty i ja nei znamy powodu zatrzymania,
    to nie dowód na to, ze go nie było.

    > Moze w Bialymstoku co drugi radiowoz ma.

    Może. W życiu nie byłem w Białymstoku, o sprawdzaniu, co wożą w
    radiowozach nie wspominając.

    --
    Robert Tomasik

  • 26. Data: 2020-09-14 01:57:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-09-13, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Ile razy - w tym samym wątku - można pisać, że nie ma czegoś takiego.

    > Ależ oczywiście. Zaraz się okaże, że ja należę do tych odmieńców, którzy
    > jak siedzą z kolegą w ustronnym miejscu, to nie nagrywa okolicy :-P

    No ale powyżej nie jest nic o nagrywaniu, a o siedzeniu z telefonem. To
    w tej chwili powszechne.

    Ale fakt, prowokacja nie jest nie do pomyślenia. Z tym, że jak to zwykle
    bywa wcale to nie musi być na korzyść tych policjantów, bo wydaje się,
    że się cholernie łatwo dali sprowokowac i pokazali zachowanie co
    najmniej dyskusyjne. A skoro to poszło tak łatwo, to pojawia się
    pytanie, czy tak się stało, bo włąśnie tak zwykle z tymi policjantami
    było, co podsunęło komuś ten pomysł na prowokację.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2020-09-14 08:37:13
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 12-09-2020 o 09:11, cef pisze:

    > Kamery?
    > One najczęściej "się psują" jak muszą coś zarejestrować,
    > więc ich instalowanie już od dawna uważane jest za bezcelowe.

    Nie byłoby bezcelowe, gdyby zepsucie takiej kamery działało na
    niekorzyść policjanta. Wtedy dbał by o to, aby działały poprawnie.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 28. Data: 2020-09-14 11:11:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]
    >zatrzymania. Facet różnie dobrze mógł pół godziny wcześniej zgwałcić
    >dziecko, a tu grzecznie siedział - co to do sprawy wnosi?

    A policjant o tym wiedzial ? Kazali mu szukac podejrzenego ?
    Bo nieuzasadnione zatrzymanie, to co to jest wedle KK ?

    No i czy policjant nie powinien podac powodu zatrzymania? A fonia tam
    jest ...

    >Nie mam zielonego pojęcia. To, ze Ty i ja nei znamy powodu
    >zatrzymania,
    >to nie dowód na to, ze go nie było.

    Jest i ciag dalszy
    https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/bialystok/bial
    ystok-brutalna-interwencja-policji-jeden-z-mundurowy
    ch-wrocil-do-pracy/2n6sr23
    Oryginal gdzies w Kurierze Porannym

    "Zdaniem funkcjonariuszy 42-latek był pod wpływem alkoholu. Do tego
    miał być agresywny i nie stosować się do poleceń lekarzy izby."

    A tam przeciez jeden pokazywal na kamere ... i nadal twierdza, ze
    agresywny ?

    "Śledczy skierowali już akt oskarżenia przeciwko policjantom.
    Prokuratura postawiła im zarzuty nieuzasadnionego użycia środków
    przymusu bezpośredniego. - Funkcjonariusze zareagowali w sposób
    nieproporcjonalny do stopnia zagrożenia oraz okoliczności związanych z
    podejmowaną interwencją - mówił nam niedawno Maciej Płoński z
    Prokuratury Rejonowej Białystok-Północ.

    Policjanci jednak nie przyznali się do stawianych zarzutów. Ich
    zdaniem, interwencja przebiegała w sposób prawidłowy. Tego zdania nie
    podzielali jednak biegli. - Głównymi dowodami obciążającymi
    oskarżonych był zapis monitoringu, opinia biegłego z zakresu
    stosowania środków przymusu bezpośredniego oraz zeznania
    pokrzywdzonego - mówił w rozmowie z "Kurierem Porannym" Płoński.

    Funkcjonariusze po interwencji zostali ukarani. Policjantom przyznano
    status o niepełnej przydatności do służby na zajmowanym stanowisku
    (oznacza to, że nie mogą odbierać nagród i wyróżnień, a w przypadku
    kolejnego przewinienia mogą mieć obniżone stanowisko), natomiast
    jednego z nich zawieszono w czynnościach służbowych.
    Tylko jednego, gdyż kolega funkcjonariusza - dowódca patrolu - tuż po
    interwencji odszedł na emeryturę.

    Policjant - jak informuje dziennik - wciąż jest na służbie. Pracuje w
    wydziale patrolowo-interwencyjnym. W przypadku wyroku skazującego
    grozi mu wydalenie ze służby."

    J.

  • 29. Data: 2020-09-14 11:17:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Ile razy - w tym samym wątku - można pisać, że nie ma czegoś takiego.

    Bo najpierw przeczytalem powyzsze.
    Ktore rozporzadzenie to reguluje ?

    >Ależ oczywiście. Zaraz się okaże, że ja należę do tych odmieńców,
    >którzy
    >jak siedzą z kolegą w ustronnym miejscu, to nie nagrywa okolicy :-P

    Widac nie chcesz zostac gwiazda youtuba :-)
    Pisalem tylko trzymaniu telefonu. Mozna czegos szukac, pisac, sms,
    film ogladac w gre grac.

> [...]

    >prawdopodobieństwo w mojej ocenie, a i daje podstawy, by uważać, ze
    >jeśli nawet się pomylili, to istniały ku temu istotne powody.

    Ciekawe czy pozostala piatka tez czula won alkoholu, czy z ostroznosci
    procesowej wolala stwiedzic, ze nie pamietaja lub nie wąchali -
    przeciez jeden wystarczy :-)

    A w ogole co to za kraj, zeby won alkoholu byla wystarczajacym powodem
    zatrzymania, ale to wyjatkowo nie do policjantow zarzut - choc jak
    widac - korzystaja z okazji i naduzywaja ...

    J.

  • 30. Data: 2020-09-14 11:36:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Lejemy pałką, albo traktujemy taserem - jeśli by się opierać na
    >linkowanych tu materiałach :-)

    Inaczej byscie nie musieli mowic "prosze schowac telefon, nie nagrywac
    i nie utrudniac pracy policji" :-P

    >A już na poważnie, to sposobów ustalenia tożsamości jest masa i
    >dokument
    >nie jest jedynym. Są opisane w rozporządzeniu. Jeśli one się nie

    Mozesz podac w ktorym rozporzadzeniu ?

> [...]
    >czegoś
    >takiego, że zatrzymuje się celem ustalenia tożsamości.

    Taa ... to mamy problem, bo widziales tam jakies
    wykroczenie/przestepstwo ?

    >Na pewno nie. Jeśli znasz dokładnie miejsce zdarzenia, to wejdź w

    Nie znam. Napisali, ze Białystok.

> [...]
    >mają poopisywany obszar. W ostateczności pismo możesz skierować do
    >dowolnej, a zgodnie z kpa przekażą właściwej.

    Do szczecinskiej napisze, niech szukaja wlasciwej :-P

    >Z tego nic nie wynika.

    Wynika, ze sa trzy prokuratury rejonowe, ale pod tym samym adresem i
    telefonem;

    >Nie mam zielonego pojęcia. Zgodnie z ustawą sprawdzenie prawidłowości

    Ja tak w kwestii innych dyskusji, ze prokurator niby niewiele moze.

> [...]
    >śledztwo prokuratora), to tak naprawdę mogło się to zakończyć zgodnie
    >ustawą ustnym wyjaśnieniem powodów i parafą w notatnikach służbowych

    Jak widac sie poskarzyl, ale ... jak rozumiem, to komendant parafke i
    tak musial zlozyc - kwestia czasu.
    A w notatniku wpisany jakis powod zatrzymania ... i jak to sie
    kwalifikuje - poswiadczenie nieprawdy w dokumentach ?
    Nie przez komendanta, ktory zaklada, ze policjant nie klamie, tylko
    przez policjantow, co wpisali, ze agresywny byl ...

> [...]
    >rzadko
    >stosuje w praktyce, a już dla nierzeźwych, gdzie zatrzymanie nie bywa

    No i moze stad brak slyszenia

    >planowane z góry, to w ogóle chyba sporadycznie. Drugi patrol musi go
    >dowieźć, a wiele jednostek w ogóle na zmianie nie ma drugiego
    >patrolu.

    Tak czy inaczej - spowodowanie zagrozenia czy falszywy zarzut -
    wybieraj sam :-)
    No chyba, ze te kaski bezpieczne, albo wina ministra bedzie ... no bo
    przeciez nie poslow :-)

    >Dziennikarze masę rzeczy piszą - często niezbyt mądrych. Coś, co mi
    >do
    >głowy przychodzi, to prowokacja. Pijących alkohol na tym podjeździe

    To sie dali zlapac jak dzieci :-)

    >karano. Więc chłopy postawiły pustą flaszkę obok - nawet z resztką
    >alkoholu - i siedziały.

    Nie widac, aby policjanci zapezpieczali flaszke.

> [...]

    >na monitorowanym podjeździe. Trochę zbyt dużo tych zbiegów
    >okoliczności.
    >I to jeszcze działającego przy wsparciu 6 innych.

    No i jeden z tych innych zauwazyl kamere :-)

    J.