  • 1. Data: 2007-01-09 17:41:59
    Temat: Czy mam prawo umieścić fotki
    Od: "Piotr M." <d...@C...gmail.com>

    Witam,

    Jakieś miesiąc temu ściągnąłem sobie z sieci torrent kilkaset fotek z
    powstania warszawskiego, nie było z nimi zadnych informacji o autorze, w
    ogóle żadnych informacji tylko fotki.

    Chciałbym umieścić je na swojej stronie (strona hobbystyczna o
    fotografii, min zdjęcia Warszawy)

    Czy mam do tego prawo?

    --
    Pozdrawiam, Piotr M.

  • 2. Data: 2007-01-09 18:30:59
    Temat: Re: Czy mam prawo umieścić fotki
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 09 Jan 2007 18:41:59 +0100, Piotr M. napisał(a):

    > Czy mam do tego prawo?

    Nie

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2007-01-09 19:57:55
    Od: "Piotr M." <d...@C...gmail.com>

    Skąd wiesz?

    --
    Pozdrawiam, Piotr M.

  • 4. Data: 2007-01-09 20:24:13
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 09 Jan 2007 20:57:55 +0100, Piotr M. napisał(a):

    > Skąd wiesz?

    A masz zgodę autora na publikacje fotek?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 5. Data: 2007-01-09 20:33:01
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-01-09 18:41, Piotr M. wrote:
> [...]
    > ogóle żadnych informacji tylko fotki.
    >
    > Chciałbym umieścić je na swojej stronie (strona hobbystyczna o

    Tak.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskusja_Wikipedii:Praw
    a_autorskie

    (Zgodnie ze stanem prawnym w 1944 r. aby zdjęcie było chronione prawem
    autorskim potrzebne było odpowiednie zastrzeżenie na fotografii)
    --
    Przemysław Płaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 6. Data: 2007-01-09 20:43:07
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 09 Jan 2007 21:33:01 +0100, Przemysław Płaskowicki napisał(a):

    > Tak.

    Chwileczke... Nie mozna wykluczyc, ze ktos nadal ma prawa majatkowe do tych
    fotek.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 7. Data: 2007-01-09 21:47:43
    Od: "Piotr M." <d...@C...gmail.com>

    scream napisał(a):

    > Chwileczke... Nie mozna wykluczyc, ze ktos nadal ma prawa majatkowe do tych
    > fotek.

    No ale umieszcze je w dobrych intencjach, to są naprawde ciekawe fotki i
    myśle że wiele ludzi z ciekawoscią by je przejrzało. Sa fotografie
    czysto towarzyskie na tle ruin jak i zbiorowe a także reporterskie,
    prowadzenie jeńców i takie w trakcie walk.

    Czy ktoś moze mieć pretensje że ludzie sobie je poogladają?
    Myśle że te zdjecia nie pochodzą od jednego autora a od bardzo wielu.

    --
    Pozdrawiam, Piotr M.

  • 8. Data: 2007-01-10 09:31:53
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

> [...]

    > (Zgodnie ze stanem prawnym w 1944 r. aby zdjęcie było chronione prawem
    > autorskim potrzebne było odpowiednie zastrzeżenie na fotografii)

    Na pewno nowe PA nie obowiązuje starych dzieł? Nigdzie w PA nie widzę
    notki "obejmuje dzieła powstałe po 1994r."

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 9. Data: 2007-01-10 16:49:19
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-01-09 21:43, scream wrote:

    > Chwileczke... Nie mozna wykluczyc, ze ktos nadal ma prawa majatkowe do tych
    > fotek.

    Wykładnia jest taka (za SN), że aby zdjęcia zrobione w roku 1944
    podlegały ochronie prawno-autorskiej na samych odbitkach musiały mieć
    zastrzeżenie, że prawom autorskim podlegają (to wynika z przedwojennej
    ustawy o prawie autorskim). Z kolei ustawa z 1994 r. wydłużyła do 70 lat
    (i wznowiła ochronę tam gdzie ona wygasła) wyłącznie dla tych utworów,
    które kiedykolwiek podlegały ochronie. Zdjęcia pierwotnie odbite bez
    zastrzeżenia, zgodnie z prawem autorskim przedwojennym nigdy nie
    podlegały ochronie (więc ustawa z 1994 r. nie wznowiła ich ochrony).
    (polecam lekturę: wyroku SN z 06.06.2002, I CKN 654/00, publikowany w
    OSNC 2003/7-8/110)
    Wreszcie, brak zastrzeżenia ma taki skutek, że aby dochodzić roszczeń
    odszkodowawczych ciężar dowodu, że pierwotne odbitki były objęte prawem
    autorskim spoczywa na domagającym się odszkodowania:
    "nieuwidocznienie zastrzeżenia na późniejszych odbitkach nie powoduje
    zgaśnięcia prawa autorskiego, nabytego przez zastrzeżenie go na
    egzemplarzach wcześniejszych, pociąga jednak za sobą skutki w sferze
    dowodowej. W procesie o ochronę takich praw do egzemplarzy późniejszych,
    nieopatrzonych zastrzeżeniem, na twórcy spoczywa więc ciężar dowodu, że
    naruszyciel wiedział o istnieniu tego prawa."

    --
    Przemysław Płaskowicki
    All that is necessary for the triumph of evil is that good men do