  • Date: Wed, 10 Jan 2007 17:49:19 +0100
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy mam prawo umieścić fotki

    On 2007-01-09 21:43, scream wrote:

    > Chwileczke... Nie mozna wykluczyc, ze ktos nadal ma prawa majatkowe do tych
    > fotek.

    Wykładnia jest taka (za SN), że aby zdjęcia zrobione w roku 1944
    podlegały ochronie prawno-autorskiej na samych odbitkach musiały mieć
    zastrzeżenie, że prawom autorskim podlegają (to wynika z przedwojennej
    ustawy o prawie autorskim). Z kolei ustawa z 1994 r. wydłużyła do 70 lat
    (i wznowiła ochronę tam gdzie ona wygasła) wyłącznie dla tych utworów,
    które kiedykolwiek podlegały ochronie. Zdjęcia pierwotnie odbite bez
    zastrzeżenia, zgodnie z prawem autorskim przedwojennym nigdy nie
    podlegały ochronie (więc ustawa z 1994 r. nie wznowiła ich ochrony).
    (polecam lekturę: wyroku SN z 06.06.2002, I CKN 654/00, publikowany w
    OSNC 2003/7-8/110)
    Wreszcie, brak zastrzeżenia ma taki skutek, że aby dochodzić roszczeń
    odszkodowawczych ciężar dowodu, że pierwotne odbitki były objęte prawem
    autorskim spoczywa na domagającym się odszkodowania:
    "nieuwidocznienie zastrzeżenia na późniejszych odbitkach nie powoduje
    zgaśnięcia prawa autorskiego, nabytego przez zastrzeżenie go na
    egzemplarzach wcześniejszych, pociąga jednak za sobą skutki w sferze
    dowodowej. W procesie o ochronę takich praw do egzemplarzy późniejszych,
    nieopatrzonych zastrzeżeniem, na twórcy spoczywa więc ciężar dowodu, że
    naruszyciel wiedział o istnieniu tego prawa."

    --
    Przemysław Płaskowicki
    All that is necessary for the triumph of evil is that good men do