eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Grenadą o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Nowym Jorku dnia 19 lipca 2012 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Grenadą o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Nowym Jorku dnia 19 lipca 2012 r.

projekt dotyczy wymiany informacji w sprawach podatkowych w celu ograniczenia unikania opodatkowania i tym samym ograniczenia skali nadużyć podatkowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 938
  • Data wpłynięcia: 2012-11-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Grenadą o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Nowym Jorku dnia 19 lipca 2012 r.
  • data uchwalenia: 2013-01-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 243

938

oraz art. 182 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Natomiast
wymiana informacji podatkowych z administracjami innych państw przebiega
w oparciu o treść działu VIIA ww. ustawy oraz zawartych umów międzynarodowych.
Warunki odrzucenia wniosku o dostarczenie informacji
Artykuł 9 Umowy zawiera zwyczajowe powody odmówienia udzielenia informacji,
jakie można znaleźć w innych międzynarodowych aktach dotyczących wymiany
informacji. Ponadto, zawiera także kilka ważnych innowacji i bardziej precyzyjnych
sformułowań.
Zgodnie z artykułem 5 ustęp 6 litera d) wymagane jest podanie celu podatkowego,
dla którego informacja jest poszukiwana, a artykuł 5 ustęp 6 litery f) i g) zobowiązują
Stronę wnioskującą do oświadczenia, że wniosek jest zgodny z jej ustawodawstwem
lub praktyką administracyjną, a także, gdyby informacja była dostępna w ramach
jurysdykcji wnioskującej, to właściwy organ Strony wnioskującej byłby w stanie
uzyskać informację na podstawie jej prawa lub w toku normalnej procedury
administracyjnej oraz że Strona wnioskująca wykorzystała wszelkie środki dostępne
na jej terytorium dla uzyskania informacji.
Koszty
Ustalenie ogólnej normy w kwestii dzielenia kosztów wynikających z wymiany
informacji w sprawach podatkowych jest niezwykle trudne. Ustalono, iż zakres
kosztów ponoszonych w związku z udzieleniem informacji zostanie uzgodniony
przez Umawiające się Państwa. Zazwyczaj zwykłe koszty związane z udzieleniem
pomocy ponosi Strona proszona o pomoc, a koszty nadzwyczajne związane
z udzieleniem pomocy (włączając koszty zaangażowania zewnętrznych doradców
w związku ze sporem sądowym lub innym) ponosi Strona wnioskująca.
Procedura wzajemnego porozumiewania się
W momencie powstania problemów lub wątpliwości pomiędzy Umawiającymi się
Stronami dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej Umowy, właściwe
organy dołożą wszelkich starań, aby rozwiązać problem w drodze wzajemnego
porozumienia. Oprócz powyższego porozumienia, właściwe organy Stron mogą
uzgodnić procedury, które będą użyte w przypadkach zastosowania przepisów
Umowy dotyczących wymiany informacji na wniosek, automatycznej wymiany
informacji, dochodzenia podatkowego za granicą oraz kosztów związanych

9
z udzieleniem pomocy. Strony dołożą wszelkich starań, aby umówić się co do innych
form rozwiązywania sporów. W każdym przypadku procedura wzajemnego
porozumiewania się jest procedurą szczególną, pozostającą poza prawem
wewnętrznym.

IV. Skutki wejścia w życie Umowy
Skutki finansowe
Wejście w życie Umowy nie będzie miało ujemnego skutku dla dochodów sektora
finansów publicznych. Umowa będzie skutecznym narzędziem weryfikacji
deklarowanych podstaw opodatkowania przez podatników osiągających dochody
w relacjach z Grenadą, zatem jej wejście w życie, również z uwagi na jej
prewencyjny charakter, będzie miało pozytywny wpływ na wysokość dochodów
budżetowych Skarbu Państwa.
Skutki społeczne i gospodarcze
Z uwagi na cel umowy, nie przewiduje się jej skutków na płaszczyźnie społecznej
i gospodarczej.
Skutki polityczne
Zawarcie umowy o wymianie informacji podatkowych z Grenadą może być ważnym
krokiem w kierunku rozwoju dwustronnej współpracy podatkowej. Efektywne
funkcjonowanie takiej umowy w następnych latach podatkowych może stanowić
podstawę do podjęcia rozmów zmierzających do zawarcia pełnej umowy o unikaniu
podwójnego opodatkowania z Grenadą.
Skutki prawne
Umowa stanie się częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów wymiany
informacji podatkowych. Po jej wejściu w życie rozszerzeniu ulegnie zakres
terytorialny krajów, z którymi Polska prowadzi efektywną wymianę informacji
podatkowych.
Postanowienia Umowy nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce
ustawodawstwem ani z prawem Unii Europejskiej.



10
V. Tryb związania się przez Rzeczpospolitą Polską Umową
Umowa ma rangę umowy międzypaństwowej.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.) związanie Umową nastąpi
w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ Umowa ta
spełniać będzie przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483,
z późn. zm).
Procedura ratyfikacji za zgodą wyrażoną w ustawie została przewidziana z uwagi na
elementy umowy, które dotyczą spraw uregulowanych w ustawie lub w których
Konstytucja wymaga ustawy. Są to:
– artykuł 1 Umowy, który m.in. stwierdza, iż „Strona proszona o pomoc podejmie
wszelkie działania, aby zapewnić, że prawa i środki ochrony zagwarantowane
osobom przez ustawodawstwo lub praktykę administracyjną Strony proszonej
o pomoc nie będą stosowane w sposób nadmiernie ograniczający lub opóźniający
efektywną wymianę informacji”. Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy prawa
przyznane prawem wewnętrznym osobom są przez nie wykorzystywane do
nieuzasadnionego ograniczania lub opóźniania efektywnej wymiany informacji,
w takim przypadku postanowienia umowne mają pierwszeństwo w stosunku do
tego rodzaju uprawnień;
– artykuł 5 ustęp 4 Umowy, który obliguje Strony Umowy do przekazywania
informacji bankowych objętych ochroną ustawową;
– artykuł 8 ustęp 2 Umowy, który może stanowić samoistną podstawę prawną dla
udzielenia zgody na obecność przedstawicieli drugiej Strony w trakcie polskiej
kontroli podatkowej;
– artykuł 10 Umowy dotyczy kwestii poufności przekazywanych informacji.
Ponadto należy stwierdzić, iż proponowany tryb związania się Umową, tj. ratyfikacji
za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, jest analogiczny do trybu przyjętego
w przypadku Konwencji o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach
podatkowych, sporządzonej w Strasburgu dnia 25 stycznia 1988 r., która reguluje
kwestie wymiany informacji podatkowych.



11
Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Umowa
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Umowy.
Przepisy Umowy będą miały zastosowanie do organów polskiej administracji
podatkowej stosujących postanowienia Umowy w stosunkach gospodarczych
pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Grenadą.
Sposób, w jaki Umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym
Umowa służy prawidłowej realizacji poniższych ustaw:
– ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) – podmiot i przedmiot opodatkowania,
źródła przychodów, zwolnienia przedmiotowe, podstawa obliczenia i wysokość
podatku, pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników, szczególne
zasady ustalania dochodu,
– ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) – podmiot i przedmiot
opodatkowania, przychody, koszty uzyskania przychodów, zwolnienia
przedmiotowe, podstawa opodatkowania i wysokość podatku, pobór podatku.
Ponadto następujące akty prawne są związane z przedmiotową Umową:
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r.
poz. 749, z późn. zm.) – informacje podatkowe, kontrola podatkowa, tajemnica
skarbowa, wymiana informacji z innymi państwami,
– ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
(Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) – udzielanie pomocy obcemu
państwu oraz korzystanie z jego pomocy przy dochodzeniu należności
pieniężnych,
– ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41,
poz. 214, z późn. zm.) – postępowanie kontrolne,
– ustawa z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r.
Nr 111, poz. 765, z późn. zm.) – przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe
przeciwko obowiązkom podatkowym,
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r.
Nr 101, poz. 926, z późn. zm.) – przekazywanie danych osobowych do państwa
trzeciego,

12
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72,
poz. 665, z późn. zm.) – ujawnianie informacji stanowiących tajemnicę bankową.
Środki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania Umowy
Wejście w życie Umowy nie spowoduje konieczności dokonania zmian
w ustawodawstwie wewnętrznym.



























32-11-aa

13
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: