Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-II
powołania i kończy prace z dniem podpisania umowy z wykonawcą albo z dniem unieważnienia
zamówienia w przypadku, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 5. Z powodu braku określenia
sztywnego terminu przeprowadzenia egzaminu notarialnego w obowiązujących przepisach
prawa, w projekcie rozporządzenia celowo odstąpiono od określenia terminu, w jakim komisja
powinna być ukonstytuowana. Komisja: ocenia spełnienie przez oferentów warunków udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, określonych w § 10 ust. 1, a także ocenia zgłoszenia
o przystąpieniu do negocjacji, przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia, odrzuca zgłoszenia o przystąpieniu do negocjacji, wyklucza z postępowania
o udzielenie zamówienia oferentów oraz występuje z wnioskiem do Dyrektora Generalnego
Ministerstwa Sprawiedliwości o unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, ponadto
przedstawia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Sprawiedliwości propozycję wyboru
oferenta. Na każdym etapie postępowania komisja może wezwać, w terminie nie później niż
5 dni, do złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 10
ust. 2 pkt 8.
W toku postępowania o udzielenie zamówienia komisja może również żądać
dostarczenia wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania, potwierdzających dane i informacje wynikające z zaproszenia. Projekt
rozporządzenia przewiduje, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się oferenci, którzy
spełniają warunek określony w § 10 ust. 1, posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz
dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub
przedstawią pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału
technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia, znajdują się w sytuacji ekonomicznej
i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia oraz nie podlegają wykluczeniu
z postępowania o udzielenie zamówienia. Oferenci mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie
zamówienia i tym w przypadku oraz w sytuacji, gdy oferenta reprezentuje pełnomocnik należy
do zgłoszenia dołączyć pełnomocnictwo. Przepisy rozporządzenia określają również rodzaj
dokumentów lub oświadczeń (art. 10 ust. 2 pkt 8), które mają na celu, z uwagi na przedmiot
zamówienia, sprawdzenie wiarygodności oferentów, a także zapewnienie jakości i terminowości
w realizacji zamówienia. Ponadto przepisy rozporządzenia przewidują przypadki wykluczenia
oferentów z postępowania o udzielenie zmówienia. Zgłoszenie o przystąpieniu do negocjacji
oferenta wykluczonego uznaje się za odrzucone.
Z uwagi na fakt, że informacje o wielkości zamówienia stają się znane dopiero 45 dni
przed terminem egzaminu notarialnego odstąpiono od systemu otwartych ogłoszeń,
wprowadzając wewnętrzną procedurę udzielenia zamówienia, która zapewni zachowanie
12
uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, mając na uwadze konieczność
zabezpieczenia pytań przed nieuprawnionym ujawnieniem.
Postępowanie o udzielenie zamówienia rozpoczyna się wysłaniem przez komisję
zaproszenia do co najmniej dwóch oferentów, którzy przynajmniej raz byli wykonawcą usługi
polegającej na wydrukowaniu i dostarczaniu dokumentów lub materiałów, podlegających
ochronie przed nieuprawnionym ujawnieniem. W ocenie projektodawcy skierowanie
zaproszenia do co najmniej dwóch oferentów daje gwarancję zachowania uczciwej konkurencji.
Zgłoszenie o przystąpieniu do negocjacji składa się, pod rygorem odrzucenia, w zamkniętej
kopercie, w miejscu, w terminie i w sposób określony w zaproszeniu. Komisja ocenia
zgłoszenia o przystąpieniu do negocjacji na podstawie kryteriów oceny określonych
w zaproszeniu. Z uwagi na przedmiot zamówienia cena nie zalicza się do podstawowych
kryteriów oceny zgłoszeń, którymi są w szczególności bezpieczeństwo, jakość oraz termin
wykonania zamówienia. Niezwłocznie po wyborze zgłoszeń o przystąpieniu do negocjacji
komisja powiadamia pisemnie oferentów o wyniku oceny zgłoszeń o przystąpieniu do
negocjacji. Następnie komisja podejmuje negocjacje z oferentami, których zgłoszenia spełniają
warunki udziału w negocjacjach określone w zaproszeniu. Zgłoszenia oferentów, które nie
spełniają warunków udziału w negocjacjach określonych w zaproszeniu, podlegają odrzuceniu.
Prowadzone negocjacje są poufne i mają na celu doprecyzowanie lub uzupełnienie opisu
przedmiotu zamówienia, sposobu jego wykonania lub istotnych postanowień umowy dotyczącej
zamówienia. Przewodniczący komisji informuje Dyrektora Generalnego Ministerstwa
Sprawiedliwości o wynikach negocjacji i w imieniu komisji przedstawia propozycję wyboru
wykonawcy, z którym spośród wszystkich oferentów zaproszonych do negocjacji uzgodni
najkorzystniejsze postanowienia umowy dotyczącej zamówienia oraz wszystkich oferentów,
z którymi były prowadzone negocjacje o wyniku postępowania. Ponadto przepisy
rozporządzenia określają przypadki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia.
W związku z tym, że do wydrukowania i doręczenia zadań nie stosuje się przepisów ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759,
z późn. zm.), jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 tej ustawy, projekt rozporządzenia nie przewiduje środków
ochrony prawnej, które przysługują wykonawcom w przypadku stosowania przepisów – Prawo
zamówień publicznych. W związku z powyższym, przepis § 16 ust. 1 pkt 5 stanowi quasi
ochronę prawną, w sytuacji, gdy istnieje chociażby podejrzenie naruszenia prawa mogącego
mieć wpływ na wynik postępowania, w takim przypadku Dyrektor Generalny Ministerstwa
Sprawiedliwości będzie miał obowiązek zbadania i rozstrzygnięcia czy faktycznie naruszono
przepisy prawa, które wpłynęły na wynik postępowania. W przypadku unieważnienia
13
postępowania o udzielenie zamówienia komisja wszczyna nowe postępowanie, jednakże
zaproszenie wysyła się do jednego oferenta, który posiada doświadczenie w zakresie usług
polegających na wydrukowaniu i dostarczaniu dokumentów lub materiałów, podlegających
ochronie przed nieuprawnionym ujawnieniem.
Dyrektor Generalny Ministerstwa Sprawiedliwości zawiera umowę z wykonawcą,
którego propozycję wyboru przedstawi komisja w terminie 7 dni od przedstawienia przez
komisję tej propozycji.
Zgodnie z § 18 projektu w trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
komisja sporządza pisemny protokół wszystkich czynności, który zawiera wnioski i uwagi
członków komisji, zgłaszane w trakcie tego postępowania. Protokół podpisują członkowie
komisji, którzy brali udział w wykonywaniu danej czynności.
W projekcie, analogicznie do rozwiązań przyjętych w ustawie – Prawo zamówień
publicznych, przewidziano 4-letni okres przechowywania dokumentacji związanej
z postępowaniem o udzielenie zamówienia.
Dodać należy, że zadania na egzamin notarialny dostarczane są w ściśle określonym
przedziale czasu w różne miejsca w Polsce, co zagwarantować mogą wyłącznie krajowe
podmioty, zatem w ocenie projektodawcy, zamówienie udzielone na podstawie tego projektu
rozporządzenia nie będzie budzić zainteresowania wśród podmiotów z innych państw
członkowskich.
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem wejścia w życie ustawy
o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z wymogiem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Sprawiedliwości.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm).
14
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałują przepisy rozporządzenia
1) Minister Sprawiedliwości,
2) osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające
osobowości prawnej, które przynajmniej raz były wykonawcą usługi polegającej na
wydrukowaniu i dostarczaniu dokumentów lub materiałów, podlegających
ochronie przed nieuprawnionym ujawnieniem.
2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym oraz uzgodnieniom
międzyresortowym.
3. Skutki społeczno-gospodarcze oraz finansowe projektowanego rozporządzenia
Przepisy projektu nie wprowadzają rozwiązań, które spowodowałyby zwiększenie
wydatków finansowych z budżetu państwa w części, której dysponentem jest Minister
Sprawiedliwości.
4. Przepisy projektu nie będą miały wpływu na
1) sektor finansów publicznych w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego,
2) rynek pracy,
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw,
4) sytuację i rozwój regionalny.
07/10-kt
15
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
zmieniające rozporządzenie w sprawie komisji egzaminacyjnej II stopnia przy Ministrze
Sprawiedliwości do spraw odwołań od wyników egzaminu notarialnego
Na podstawie art. 74h § 14 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie
(Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158 oraz z 2009 r. Nr 37, poz. 286)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 lipca 2009 r. w sprawie
komisji egzaminacyjnej II stopnia przy Ministrze Sprawiedliwości do spraw odwołań od
wyników egzaminu notarialnego (Dz. U. Nr 114, poz. 955 oraz z 2011 r. Nr 187, poz. 1120)
w § 5 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Głosowanie jest jawne. W pierwszej kolejności komisja odwoławcza głosuje nad
ostateczną oceną pracy pisemnej z tej części egzaminu notarialnego, która została
zakwestionowana w odwołaniu, następnie komisja odwoławcza głosuje w sprawie uchwały
komisji egzaminacyjnej do spraw aplikacji notarialnej przy Ministrze Sprawiedliwości
o wyniku egzaminu notarialnego.”.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia ….
o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. …).
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 37, poz. 286
i Nr 166, poz. 1317, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 458, Nr 87, poz. 483, Nr 106,
poz. 622 i Nr 142, poz. 830.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik