Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
również stworzenie szybszej ścieżki
uprawnionych do zdawania egzaminu komorniczego bez aplikacji
dojścia do zawodu komornika.
komorniczej. Obniżenie wymagań stawianych przed kandydatami na
komorników wpłynie negatywnie na jakość ich pracy. Ujemne
efekty powyższego odczują ich klienci oraz sądy, do których
właściwości należą również sprawy egzekucyjne.
23
art. 76 ust. 1 Budzi jednocześnie wątpliwości proponowana w projekcie
ustawy –
zmiana art. 76 ust. l ustawy Prawo o adwokaturze poprzez
Uwzględniono.
Prawo o
skrócenie okresu aplikacji adwokackiej z trzech do dwóch lat,
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
adwokaturze
W tym przedmiocie należy zauważyć, iż z uwagi na specyfikę
zmian.
zawodu adwokata, od którego wymagana jest gruntowna, tak
teoretyczna jak i praktyczna znajomość wielu dziedzin prawa
(karnego, administracyjnego, cywilnego, gospodarczego, itp.),
nie wydaje się zasadnym skrócenie okresu aplikacji do dwóch
lat, albowiem okres ten nie będzie gwarantował nabycie przez
aplikanta niezbędnej wiedzy zapewniającej rzetelne
świadczenie usług.
24 Prokurator art. 68 ust. 2 Zastrzeżenia do niektórych projektowanych zmian: poszerzenie
Do uwzględnienia w zakresie
Apelacyjny we
i 3 ustawy – katalogu osób uprawnionych do wpisu na listę adwokatów,
doprecyzowania dokumentów,
Wrocławiu
Prawo o
względnie uprawnionych do przystąpienia do egzamin
jakimi osoby te mają się
uwagi:
adwokaturze
adwokackiego bez wymogu odbycia aplikacji o osoby,
legitymować.
- Prokuratury
które„wykonywały wymagające wiedzy prawniczej i legislacyjnej
Okręgowej we
czynności bezpośrednio związane z tworzeniem aktów
Wrocławiu
normatywnych o charakterze powszechnie obowiązującym w
urzędach organów władzy publicznej " lub o osoby, które: „przez
okres co najmniej 3 lat w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed
złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu były zatrudnione
w urzędach organów władzy publicznej i wykonywały czynności
bezpośrednio związane z tworzeniem aktów normatywnych o
22
charakterze powszechnie obowiązującym", wskutek użycia zbyt
pojemnych, bliżej nie sprecyzowanych określeń, może w
przyszłości stanowić faktyczną barierę do uzyskania takich
uprawnień, zważywszy na uprawnienia okręgowej rady
adwokackiej wynikające z art. 68 cyt. ustawy.
25
W szczególności, zwraca uwagę ust. 2 i 3 art. 68 obowiązującej
obecnie ustawy Prawo o adwokaturze, który nakłada na autora
Uwzględniono.
wniosku o wpis na listę adwokatów wymóg dołączenia
wskazanych w tym przepisie dokumentów. Zważyć przy tym
należy, iż w projekcie ustawy Prawo o adwokaturze, chyba przez
przeoczenie, nie dodano do art. 68 ust.3, po pkt. 5, nowego
przepisu polegającego na obowiązku przedstawienia dokumentów
zaświadczających o „wykonywaniu wymagających wiedzy
prawniczej i legislacyjnej czynności bezpośrednio związanych z
tworzeniem aktów normatywnych o charakterze powszechnie
obowiązującym w urzędach organów władzy publicznej",
względnie były zatrudnione „w urzędach organów władzy
publicznej i wykonywały czynności bezpośrednio związane z
tworzeniem aktów normatywnych o charakterze powszechnie
obowiązującym", jak to z kolei przedstawiono w projekcie poprzez
dodanie do art.78a ust 4, punktu 7a, w odniesieniu do osób
uprawnionych do przystąpienia do egzaminu adwokackiego.
26
art. 76 ust. 1 Budzi jednocześnie wątpliwości proponowana w projekcie
ustawy –
zmiana art. 76 ust. l ustawy Prawo o adwokaturze poprzez
Uwzględniono.
Prawo o
skrócenie okresu aplikacji adwokackiej z trzech do dwóch lat,
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
adwokaturze
W tym przedmiocie należy zauważyć, iż z uwagi na specyfikę
zmian.
zawodu adwokata, od którego wymagana jest gruntowna, tak
teoretyczna jak i praktyczna znajomość wielu dziedzin prawa
(karnego, administracyjnego, cywilnego, gospodarczego, itp.),
23
nie wydaje się zasadnym skrócenie okresu aplikacji do dwóch
lat, albowiem okres ten nie będzie gwarantował nabycie przez
aplikanta niezbędnej wiedzy zapewniającej rzetelne
świadczenie usług.
27
Wątpliwości nasuwa projektowane skrócenie okresu aplikacji
art. 30 ust. 1
Uwzględniono.
komorniczej z dwóch lat do jednego roku i sześciu miesięcy
ustawy o
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
komornikach poprzez zamierzoną zmianę art. 30 ust. l ustawy z dnia 29
zmian.
sądowych
sierpnia 1997r. o komornikach sądowych i egzekucji, zaś użyta
i egzekucji
w uzasadnieniu argumentacja, iż w ten sposób „umożliwi się
szybszy dostęp kadr do zawodu komornika" nie wydaje się
trafna i przekonywująca, skoro przede wszystkim celem
aplikacji winno być gruntowne przygotowanie aplikanta do
wykonywania zawodu komornika.
Do uwzględnienia jak w przypadku
ogólna
Zastrzeżenia, wyłącznie w zakresie dotyczącym użycia w
ustawy – Prawo o adwokaturze - w
(notariat,
projekcie nieostrych pojęć można odnieść także do
zakresie doprecyzowania
ustawa o
proponowanych zmian w ustawie z 6 lipca 1982r. o radcach
dokumentów, jakimi będą
radcach
prawnych, jak i ustawie z 14 lutego 199l r. Prawo o notariacie.
legitymować się osoby dopuszczone
prawnych)
do egzaminu zawodowego bez
obowiązku odbycia aplikacji.
ogólna
(ustawa –
Uwzględniono.
Prawo o
Wątpliwości nasuwa skrócenie okresu aplikacji radcowskiej i
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
adwokaturze notarialnej.
zmian.
notariat,
ustawa o
radcach
Pozytywna ocena zmian w przebiegu egzaminów zawodowych i
prawnych)
położenia nacisku na praktyczną ich stronę.
24
28
Prezes Sądu
ogólna,
Pozytywnie należy ocenić unormowanie statusu aplikanta
Apelacyjnego w
- art. 77 ust. adwokackiego (aplikanta radcowskiego) w zakresie uprawnień do
Uwzględniono.
Poznaniu
2a ustawy – zastępowania adwokata po zakończeniu aplikacji. Trafnie też
Prawo o
przyjęto, że negatywny wynik egzaminu adwokackiego
adwokaturze
(radcowskiego) pozbawia aplikanta możliwości zastępowania
adwokata (radcy prawnego). Taki skutek powinien nastąpić
również wtedy, gdy aplikant nie przystąpi do egzaminu. Dlatego
art. 77 ust. 2a ustawy - Prawo o adwokaturze (i stosowny przepis
ustawy o radcach prawnych) mógłby brzmieć następująco:
„Przez okres 6 miesięcy od dnia otrzymania zaświadczenia o
odbyciu aplikacji adwokackiej, aplikant adwokacki może
zastępować adwokata iv zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 2,
chyba że otrzymał negatywny wynik z egzaminu adwokackiego albo
nie przystąpił do tego egzaminu."
Ustawa - Prawo o adwokaturze, ustawa o radcach prawnych oraz
Uwzględniono.
ustawa - Prawo o notariacie przewiduje, że zespół przygotowujący
zadania ostateczną ich treść ustala większością głosów w obecności
wszystkich członków zespołu. Z uwagi na różne zdarzenia losowe i
inne przeszkody natury obiektywnej z przyczyn praktycznych
można rozważyć obniżenie kworum do połowy lub 2/3 członków
komisji.
Dodać należy, że - w wyniku nowelizacji - takie rozwiązanie
przyjęto w przypadku komisji odwoławczych od wyników
egzaminu adwokackiego, radcowskiego i notarialnego i to
rozwiązanie sprawdziło się w praktyce.
29 Prezes
Sądu
ogólna
Poparcie projektu zniesienia wymogu posiadania wyższego
Nie wymaga ustosunkowania się.
Apelacyjnego w
wykształcenia przez pracowników sekretariatów sądów czy
Szczecinie
prokuratur
25
Art. 3 ust. 1 Uznał za błędne uchylenie pkt 11 w ust 1 art. 3 ustawy.
Nie uwzględniono.
pkt 11
Punkt ten dotyczy wymogu złożenia przez osobę ubiegającą się
Projekt ustawy wprowadza
(ustawa o
o licencję syndyka zaświadczenia lekarskiego. Zniesienie tego
zniesienie nieuzasadnionych barier.
funkcjach
obowiązku rodzi obawę dopuszczenia do wykonywania zawodu
Takiego wymogu nie ma wśród
syndyka)
osób, które nie będą w stanie prawidłowo wypełniać
innych zawodów prawniczych.
powierzonych im obowiązków.
30
ogólna
Podniósł, że istnieje obawa, że po zmianie przepisów mogą do
Nie uwzględniono.
(notariat)
zawodu notariusza trafić osoby słabo przygotowane i nie dające
Zrezygnowano z nowelizacji art. 12
rękojmi należytego wykonywania zawodu notariusza.
§ 1 ustawy – Prawo o notariacie, w
brzmieniu przesłanym do
konsultacji społecznych.
Proponowana zmiana tego przepisu
nie wprowadza dodatkowej
kategorii podmiotów, a celem
zmiany jest ujednolicenie przepisów
§ 1 z § 2, poprzez założenie, że
wskazane w § 1 uprawnienia
powinny być uzyskane na
terytorium RP.
Nowa grupa osób dopuszczonych
do egzaminu notarialnego
(legislatorzy) zostanie poddana
ocenie przy egzaminie notarialnym.
31
ogólna
Skrócenie aplikacji adwokackiej do dwóch lat może niekorzystnie
Uwzględniono.
(adwokatura) odbić się na wyszkoleniu przyszłych adwokatów, co może mieć
Czas trwania aplikacji adwokackiej
niekorzystne skutki dla ich klientów
pozostaje bez zmian
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik