Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
104
z oskarżenia publicznego lub
przestępstwo skarbowe;
stan zdrowia pozwalający na
zatrudnienie na określonym stanowisku;
odbyty staż urzędniczy w sądzie lub
w prokuraturze.
Ukończone studia wyższe. Zniesienie
obowiązku.
Łatwiejszy dostęp do
zawodu urzędnika
sądowego i prokuratury.
12 miesięczny staż urzędniczy. Skrócenie
stażu z 12 do 6 miesięcy. Szybsze
uzyskanie
stabilnego zatrudnienia.
Wpływ postulowanych zmian na rynek pracy
Według danych Ministerstwa Sprawiedliwości na dzień 31 grudnia 2011 r. liczba urzędników
sądowych wynosi 27 34238. Sądy powszechne są ograniczone ustalanymi centralnie limitami
etatów urzędniczych, w związku z czym postulowane zmiany będą miały ograniczony wpływ na
rynek pracy, sprowadzający się do otwarcia go dla osób ze średnim wykształceniem.
Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury, realizując obowiązek wynikający z art. 2 ust. 5
ustawy z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U.
z 2007 r. Nr 102, poz. 690) do chwili obecnej przeprowadziła jedenaście edycji studium
zawodowego dla urzędników sądów, zaś dwunasta edycja jest w toku. W każdej edycji
uczestniczyło ok. 100 osób. Koszty związane z organizacją i prowadzeniem studium ponosi
Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury, zaś koszty dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia –
uczestnicy studium. Pracownicy sądów i prokuratur, na których ciążył obowiązek uzupełnienia
wykształcenia, w zdecydowanej większości we własnym zakresie i na własny koszt podejmują
naukę celem ukończenia studiów pierwszego stopnia i uzyskania tytułu zawodowego.
f) Deregulacja dostępu do zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami i zarządcy
nieruchomości
Zakres proponowanych zmian
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby chcącej uzyskać
dostęp do wykonywania zawodu i
inne korzyści społeczne
Studia wyższe (I lub II stopnia) + studia
Likwidacja licencji
Przyspieszenie wejścia do zawodu
podyplomowe w zakresie zarządzania
oraz zniesienie
o 2 do 5 lat (w zależności od
38 W przeliczeniu na pełne etaty.
105
nieruchomościami/pośrednictwa w obrocie
wymogu posiadania
wykształcenia posiadanego przez
nieruchomościami, alternatywnie studia
wyższego
kandydata), oszczędność ok. 3 50039 zł
wyższe, których program uwzględnia co
wykształcenia oraz
– koszt studiów podyplomowych.
najmniej minimalne wymogi programowe dla
ukończenia studiów
studiów podyplomowych w zakresie
podyplomowych. Inne
zarządzania nieruchomościami/pośrednictwa
wymogi bez zmian.
w obrocie nieruchomościami. Pełna zdolność
do czynności prawnych i niekaralność za
ściśle określony katalog przestępstw.
Obowiązek zamieszczenia przez zarządcę/
pośrednika w umowie oświadczenia
o posiadaniu aktualnego ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej za szkody
wyrządzone w związku z wykonywaniem
działalności.
Odbycie co najmniej 6-miesięcznej i nie
Likwidacja obowiązku Przyspieszenie
możliwości
krótszej niż 200 godzin praktyki zawodowej
wykonywania zawodu o minimum
w zakresie zarządzania nieruchomościami.
6 miesięcy (koszt alternatywny netto
Dokumentami potwierdzającymi odbycie
tego czasu szacowany za pomocą
praktyki zawodowej są: wypełniony przez
minimalnego wynagrodzenia wynosi
kandydata dziennik praktyki zawodowej
ok. 7 000 zł) 40.
podpisany przez prowadzącego praktykę
Ponadto, oszczędność kwoty co
zawodową oraz organizatora praktyki oraz
najmniej rzędu 2 000 - 2 500 zł jaką
w przypadku ubiegającego się o wpis do
zmuszony jest uiścić uczestnik
rejestru zarządców, samodzielnie
praktyki41.
sporządzony przez kandydata plan
zarządzania, o którym mowa w § 6 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 15 lutego 2008 r. w sprawie nadawania
uprawnień i licencji zawodowych (Dz. U.
Nr 31, poz. 189, z późń. zm.) potwierdzony
przez organizatora praktyki zawodowej.
Egzamin państwowy nie jest przeprowadzany. Likwidacja obowiązku Oszczędność 400 zł opłaty za
Postępowanie kwalifikacyjne jednoetapowe
postępowanie kwalifikacyjne.
bez udziału kandydata. W trakcie
W przypadku gdy kandydat
postępowania kwalifikacyjnego Państwowa
wnioskował o ponowne rozpatrzenie
Komisja Kwalifikacyjna stwierdza wyłącznie,
sprawy w trybie art. 127 § 3 Kodeksu
czy kandydat spełnia wymogi określone
postępowania administracyjnego (np.
w art. 187 ustawy o gospodarce
na skutek niewłaściwego wypełnienia
nieruchomościami.
dziennika praktyk), wysokość opłaty za
postępowanie kwalifikacyjne wynosiła
450 zł42.
39 Patrz np.: http://www.sppon.sggw.pl/
40 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za
pracę w 2012 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 192, poz. 1141).
41 Patrz np. http://www.lebiedz.com.pl/praktyki_zawodowe_dla_posrednikow;
http://szkolenia.idm.waw.pl/praktyki/posrednictwo-nieruchomosci/.
42 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie opłaty za postępowanie
kwalifikacyjne oraz wysokości wynagrodzenia członków Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej (Dz. U. z 2010 r.
Nr 113, poz. 752).
106
Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy
Dane zgromadzone przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
wskazują, że na terenie Polski 16 298 osób posiada uprawnienia do wykonywania zawodu
pośrednika w obrocie nieruchomościami, zaś 20 379 osób jest uprawnionych do wykonywania
zawodu zarządcy nieruchomości.
Opłaty wnoszone przez osoby ubiegające się o licencje pośrednika w obrocie
nieruchomościami oraz licencje zarządcy nieruchomości stanowią dochody budżetu państwa.
Wysokość opłat za przeprowadzenie postępowań kwalifikacyjnych dla kandydatów do tych
zawodów określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie
opłaty za postępowanie kwalifikacyjne oraz wysokości wynagrodzenia członków Państwowej
Komisji Kwalifikacyjnej (Dz. U. Nr 113, poz. 752). Koszty postępowania kwalifikacyjnego
określa natomiast § 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2008 r. w sprawie
nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami
(Dz. U. Nr 31, poz. 189, z późn. zm.). rodki na pokrycie wspomnianych wydatków przydzielane
są kwartalnie z rezerwy celowej budżetu państwa i nie mogą przekroczyć kwoty dochodów.
Zgodnie z art.
183 ust.
1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami pośrednik w obrocie nieruchomościami niewypełniający obowiązków,
o których mowa w art. 181 tejże ustawy, podlega odpowiedzialności zawodowej. Analogiczny
przepis art. 188 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczy zarządców
nieruchomości. Wydatki związane z prowadzonymi postępowaniami z tytułu odpowiedzialności
zawodowej wobec pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości
wyniosły w 2011 r. 509 tys. zł (w tym kwota 303 tys. zł dotyczy pośredników w obrocie
nieruchomościami, a 206 tys. zł – zarządców nieruchomości). Zgodnie z proponowanymi
zmianami, począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. nie będą przeprowadzane postępowania
z tytułu odpowiedzialności zawodowej pośredników w obrocie nieruchomościami oraz
zarządców nieruchomości, w związku z czym nie będą ponoszone wydatki z budżetu państwa
z tego tytułu.
Wysokość dochodów i wydatków związanych z postępowaniem kwalifikacyjnym
w 2011 r. oraz wydatki związane z postępowaniami z tytułu odpowiedzialności zawodowej
prowadzonymi w tym samym roku zostały przedstawione w tabeli poniżej.
107
Postępowanie
Postępowanie z tytułu
Nadwyżka
kwalifikacyjne
odpowiedzialności
dochodów nad
Wyszczególnienie
zawodowej
wydatkami
dochody wydatki
wydatki
(tys. zł)
Pośrednicy w obrocie
755 406
303
46
nieruchomościami
Zarządcy
764 448
206
110
nieruchomości
Projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, zwanej dalej
ustawą deregulacyjną, przewiduje wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2014 r. zmian w systemie
nadawania licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami i licencji zarządcy nieruchomości,
w szczególności likwidację licencji zawodowych. Oznacza to likwidację postępowań
kwalifikacyjnych dla kandydatów na pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców
nieruchomości oraz utratę wpływów z tytułu wpłat wnoszonych przez kandydatów do tych
zawodów. Jedynym dokumentem wymaganym od kandydatów na pośredników w obrocie
nieruchomościami i zarządców nieruchomości będzie przedstawienie oświadczenia kandydata
o niekaralności za przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu
terytorialnego, za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, za przestępstwa
przeciwko obrotowi gospodarczemu, za przestępstwo przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami
wartościowymi lub za przestępstwa skarbowe. Weryfikacja spełnienia przez kandydata
wymogów uprawniających do wykonywania zawodu będzie następowała na podstawie wniosku
złożonego przez zainteresowanego do ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki
przestrzennej i mieszkaniowej. Spełnienie wymogów będzie skutkowało wpisem do centralnego
rejestru pośredników lub zarządców nieruchomości, co będzie równoznaczne z uzyskaniem
prawa do wykonywania zawodu pośrednika lub zarządcy.
W 2011 r. rozpatrzono 1 914 wniosków o nadanie licencji pośrednika w obrocie
nieruchomościami i 1 984 wnioski o nadanie licencji zarządcy nieruchomości. Od 2014 r.
weryfikację wniosków o wpis do rejestru będą przeprowadzać pracownicy ministerstwa
w ramach swoich obowiązków służbowych. Dotychczasowa opłata w wysokości 400 zł za
108
przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego ma zostać zastąpiona opłatą za rozpatrzenie
wniosku o wpis do rejestru w wysokości nie wyższej niż 200 zł. Przy założeniu ok. 4 000
wniosków o wpis do rejestru (ok. 2 000 – do rejestru pośrednika w obrocie nieruchomościami
i ok. 2 000 – do rejestru zarządcy) prognozowany przychód z tytułu opłat za rozpatrzenie
wniosku wyniesie ok. 800 tys. zł.
W następstwie proponowanej deregulacji wzrośnie zainteresowanie samodzielnym
wykonywaniem usług pośrednictwa nieruchomości, np. przez osoby dotychczas współpracujące
z pośrednikami nieruchomości w ramach umów cywilnoprawnych. Rozpoczynanie przez te
osoby samodzielnej działalności gospodarczej może się także przełożyć na powstanie nowych
miejsc pracy.
g) Deregulacja dostępu do zawodów z zakresu pośrednictwa pracy
Zakres proponowanych zmian
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby chcącej uzyskać
dostęp do wykonywania zawodu i
inne korzyści społeczne
Liderem klubu pracy może zostać osoba,
Likwidacja
Pełna dereglamentacja dostępu do
która:
obowiązków i stopni
zawodu.
zawodowych.
- posiada pełną zdolność do czynności
prawnych,
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem
sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe,
- posiada obywatelstwo polskie lub wykaże
się znajomością języka polskiego
wystarczającą do wykonywania zadań,
- ma wykształcenie średnie.
Osoba ta powinna wykonywać zadania na
stanowisku lidera klubu pracy – stażysty
przez okres co najmniej 12 miesięcy w
publicznych służbach zatrudnienia lub w
Ochotniczych Hufcach Pracy. Na stanowisko
starszego lidera obowiązuje 24 miesiące stażu
pracy oraz wykształcenie wyższe.
Pośrednikiem pracy może zostać osoba która
Likwidacja
Pełna dereglamentacja dostępu do
posiada co najmniej średnie wykształcenie.
obowiązków i stopni
zawodu.
Osoby ubiegające się o licencję I stopnia
zawodowych.
muszą posiadać wykształcenie wyższe,
natomiast osoby ubiegające się o licencję II
stopnia muszą ukończyć studia podyplomowe
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik