Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
99
egzaminu komorniczego:
uprawnionych podmiotów poprzez: ustawowe;
- osoby, które ukończyły aplikację
- skrócenie do 3 lat w okresie 6 lat
- zwiększenie elastyczności
sądową, prokuratorską,
okresów stosowania prawa
przepływu pomiędzy
adwokacką, radcowską lub
wymaganych do dopuszczenia do
poszczególnymi zawodami
notarialną i zdały wymagany
asesury komorniczej bez egzaminu
prawniczymi;
egzamin,
komorniczego i aplikacji
- zwiększenie liczby osób
- osoby, które w okresie nie
komorniczej,
wykonujących zawód komornika
dłuższym niż 8 lat przed złożeniem - przyznanie uprawnienia do
i konkurencji między nimi,
wniosku o powołanie na
odbycia asesury notarialnej bez
a w konsekwencji wzrost
stanowisko asesora komorniczego
aplikacji komorniczej i egzaminu
skuteczności postępowań
pracowały co najmniej 5 lat na
komorniczego starszemu
egzekucyjnych.
stanowisku referendarza sądowego. referendarzowi sądowemu,
aplikantowi sądowemu,
aplikantowi prokuratorskiemu,
aplikantowi sądowo-
prokuratorskiemu, asystentowi
sędziego, asystentowi prokuratora
oraz osobom, które zatrudnione
były w Sądzie Najwyższym,
Trybunale Konstytucyjnym lub
w międzynarodowym organie
sądowym, w szczególności
w Trybunale Sprawiedliwości Unii
Europejskiej lub Europejskim
Trybunale Praw Człowieka
i wykonywały zadania
odpowiadające czynnościom
asystenta sędziego.
Uprawnieni do przystąpienia do
Przyspieszenie możliwości
- przyspieszenie możliwości
egzaminu komorniczego bez
przystąpienia do egzaminu
rozpoczęcia asesury komorniczej
wymogu odbycia aplikacji
komorniczego bez wymogu
przez osoby spełniające pozostałe
komorniczej:
odbycia aplikacji:
wymogi ustawowe;
- osoby, które po ukończeniu
- skrócenie do 3 lat w okresie 6 lat
- zwiększenie elastyczności
wyższych studiów prawniczych
okresów stosowania prawa
przepływu pomiędzy
przez okres co najmniej 5 lat
wymaganych do dopuszczenia do
poszczególnymi zawodami
w okresie nie dłuższym niż 8 lat
egzaminu komorniczego bez
prawniczymi;
przed złożeniem wniosku
aplikacji komorniczej.
- w dalszej perspektywie
o dopuszczenie do egzaminu
zwiększenie liczby osób
komorniczego wykonywały
wykonujących zawód komornika
w kancelarii adwokackiej, zespole
i konkurencji między nimi.
adwokackim, spółce cywilnej,
jawnej, partnerskiej,
komandytowej lub kancelarii radcy
prawnego, spółce cywilnej, jawnej,
partnerskiej, komandytowej na
podstawie umowy o pracę lub
umowy cywilnoprawnej,
wymagające wiedzy prawniczej
czynności bezpośrednio związane
ze świadczeniem pomocy prawnej
przez adwokata lub radcę
prawnego;
- osoby, które po ukończeniu
wyższych studiów prawniczych
przez okres co najmniej 5 lat
w okresie nie dłuższym niż 8 lat
przed złożeniem wniosku
100
o dopuszczenie do egzaminu
komorniczego wykonywały
w kancelarii notarialnej, na
podstawie umowy o pracę lub
umowy cywilnoprawnej,
wymagające wiedzy prawniczej
czynności bezpośrednio związane
z czynnościami wykonywanymi
przez notariusza;
- osoby, które przez okres co
najmniej 5 lat w okresie nie
dłuższym niż 8 lat przed złożeniem
wniosku o dopuszczenie do
egzaminu komorniczego
zatrudnione były na stanowisku
asystenta sędziego.
Uprawnieni do powołania na
Poszerzenie katalogu stanowisk,
- poszerzenie dostępu do zawodu
stanowisko komornika bez
dzięki którym można uzyskać
komornika;
wymogu odbycia aplikacji
stanowisko komornika bez
- zwiększenie elastyczności
komorniczej, złożenia egzaminu
wymogu odbycia aplikacji
przepływu pomiędzy
komorniczego oraz odbycia
komorniczej, złożenia egzaminu
poszczególnymi zawodami
asesury komorniczej: sędziowie,
komorniczego oraz odbycia
prawniczymi;
prokuratorzy, adwokaci, radcowie
asesury komorniczej o radców
- zwiększenie liczby osób
prawni, notariusze, starsi radcowie
Prokuratorii Generalnej.
wykonujących zawód komornika
Prokuratorii Generalnej oraz osoby
i konkurencji między nimi
posiadające stopień doktora nauk
skutkującej poprawą skuteczności
prawnych.
egzekucji.
Złożenie egzaminu komorniczego.
Likwidacja części ustnej egzaminu
Skala ocen czytelniejsza dla
komorniczego; zmiana zasad oceny egzaminatorów, jak i dla zdających;
części pisemnej – w miejsce
ujednolicenie sposobu zdawania
punktów wprowadza się oceny.
egzaminu komorniczego i systemu
jego oceny z innymi egzaminami
zawodowymi (adwokackim,
radcowskim i notarialnym);
możliwość odwołania się od
uchwały o wyniku egzaminu
komorniczego do komisji
egzaminacyjnej II stopnia przy
Ministrze Sprawiedliwości.
Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy
W wyniku wejścia w życie w dniu 28 grudnia 2007 r. noweli ustawy o komornikach sądowych
i egzekucji podjęto intensywne prace zmierzające do zwiększenia liczby działających w Polsce
komorników. W 2011 r. egzamin komorniczy zdało 26 osób, a w 2012 r. – 69 osób. W 2013 r. do
przystąpienia do egzaminu komorniczego będzie uprawnionych ok. 400 aplikantów, zaś
w 2014 r. – ok. 550 aplikantów. Osoby, które otrzymają wynik pozytywny z egzaminu, będą
mogły następnie ubiegać się o powołanie na stanowisko asesora komorniczego. Nie jest
natomiast możliwe wskazanie liczby osób, które będą uprawnione do zdawania egzaminów
101
zawodowych z innych tytułów niż ukończenie aplikacji oraz do wpisu na listy, czyli liczby osób
uprawnionych po wprowadzeniu nowelizacji.
Według stanu na dzień 1 maja 2012 r. w kraju działa ponad 1000 kancelarii komorniczych
i prowadzone są prace zmierzające do utworzenia kolejnych wolnych stanowisk komorniczych.
Wzrost liczby komorników w Polsce w latach 2007 – 2012
ródło: Ministerstwo Sprawiedliwości.
Zmiana sposobu organizacji egzaminów konkursowych i komorniczych może wpłynąć na
zwiększenie zainteresowania aplikacją komorniczą ze strony absolwentów prawa i administracji.
Ponadto istotne znaczenie dla zwiększenia zainteresowania zawodem komornika będzie miało
poszerzenie katalogu zawodów pozwalających na uzyskanie stanowiska komornika bez
konieczności odbywania aplikacji komorniczej. Efektem proponowanych zmian będzie większa
liczba osób uzyskujących uprawnienia do powołania na stanowisko komornika, co przyczyni się
do zwiększenia konkurencyjności na rynku tych usług.
d) Deregulacja dostępu do zawodu syndyka
Zakres proponowanych zmian
Aktualne wymogi
Proponowane zmiany
Korzyść dla osoby chcącej
uzyskać dostęp do wykonywania
zawodu i inne korzyści społeczne
102
Ukończenie studiów wyższych
Bez zmian
i uzyskanie tytułu magistra (bądź
równorzędnego w państwach
członkowskich Unii Europejskiej,
Konfederacji Szwajcarskiej lub
państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) –
strony umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym) – bez
określonego profilu.
Wymóg uzyskania zaświadczenia
Zniesienie obowiązku.
Oszczędność dla osoby
RDN (Rejestr Dłużników
przystępującej do egzaminu na
Niewypłacalnych); przedstawienie
syndyka (ok. 15 zł )34.
zaświadczeń lekarskiego
i psychologicznego.
Praktyka obejmująca 3 lata
Bez zmian.
zarządzania majątkiem upadłego
przedsiębiorstwa lub jego
wyodrębnioną częścią w okresie
15 lat przed dniem złożenia
wniosku o wydanie licencji
syndyka.
Zdanie egzaminu
Bez zmian.
Oszczędność dla osoby
przeprowadzanego przez Ministra
przystępującej do egzaminu na
Sprawiedliwości
syndyka ok. 370 zł37.
[opłata w wysokości
równowartości minimalnego
wynagrodzenia za pracę
obowiązującego w roku
przeprowadzenia egzaminu35.]
Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy
Po wejściu w życie ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji syndyka (Dz. U. z 2007 r.
Nr 123, poz. 850) zawód syndyka stał się zawodem regulowanym i został zaliczony do katalogu
wolnych zawodów, wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Na
podstawie uzyskanej licencji syndycy są uprawnieni do zawodowego prowadzenia spraw
i postępowań związanych z działaniami naprawczymi i restrukturyzacyjnymi w stosunku do
przedsiębiorstw oraz oddłużeniowymi w stosunku do osób fizycznych. Funkcje syndyka
34 http://bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/okrajowy-rejestr-sadowy/oplaty-obowiazujace-w-postepowaniu-
rejestrowym/
35 Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 marca 2011 r. w sprawie egzaminu dla osób ubiegających się
o licencję syndyka oraz opłaty egzaminacyjnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 47, poz. 243).
37 Przy założeniu wynagrodzenia minimalnego w wysokości 1500 zł.
103
licencjonowanego jako zawodu dotyczą szerszego pola działań (jak tymczasowy nadzorca
sądowy, nadzorca sądowy, zarządca czy zarządca przymusowy w postępowaniach układowych
i naprawczych, ale i jako doradca restrukturyzacyjny czy pełnomocnik procesowy uczestników
postępowań upadłościowych), a nie tylko w jednej znanej dotąd funkcji syndyka-likwidatora
w postępowaniu upadłościowym z opcją likwidacyjną. Syndycy licencjonowani wykonują swój
zawód w ramach kancelarii syndyków. Według danych Ministerstwa Sprawiedliwości na dzień
30 kwietnia 2012 r. zawód syndyka wykonuje 547 osób.
Z uwagi na charakter proponowanych zmian (zmniejszenie obciążeń administracyjnych)
należy spodziewać się wzrostu liczby osób zainteresowanych przystąpieniem do egzaminu
i wykonywaniem zawodu syndyka.
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby
chcącej uzyskać dostęp
do wykonywania danego
zawodu i inne korzyści
społeczne
Pełna zdolność do czynności prawnych;
Brak zmian.
nieposzlakowana opinia;
brak karalności za przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe;
przeciwko której nie jest prowadzone
postępowanie o przestępstwo ścigane
z oskarżenia publicznego lub
przestępstwo skarbowe;
stan zdrowia pozwalający na
zatrudnienie na określonym stanowisku;
odbyty staż urzędniczy w sądzie lub
w prokuraturze.
Ukończone studia wyższe. Zniesienie
obowiązku.
Łatwiejszy dostęp do
zawodu urzędnika
sądowego i prokuratury.
12 miesięczny staż urzędniczy. Skrócenie
stażu z 12 do 6 miesięcy. Szybsze
uzyskanie
stabilnego zatrudnienia.
e) Deregulacja dostępu do zawodu urzędnika sądowego i prokuratury
Zakres proponowanych zmian
Pełna zdolność do czynności prawnych;
Brak zmian.
Do
ni ty
ep ch
oszclzaas
koow
wa en w
a ym
opi a
ni gaa; nia
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby
brak karalności za przestępstwo lub
chcącej uzyskać dostęp
przestępstwo skarbowe;
do wykonywania danego
przeciwko której nie jest prowadzone
zawodu i inne korzyści
postępowanie o przestępstwo ścigane
społeczne
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik