eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I


109
w zakresie pośrednictwa pracy.
Co najmniej 12 miesięcy w publicznych
służbach zatrudnienia.
Licencja I stopnia – co najmniej
24-miesięczny staż pracy na stanowisku
pośrednika pracy w publicznych służbach
zatrudnienia. Licencja II stopnia oznacza
36-miesięczny staż.
Przyznawanie licencji odbywa się w drodze
decyzji administracyjnej, w oparciu o ocenę
spełniania wymogów dotyczących stażu pracy
i doświadczenia zawodowego w zakresie
pośrednictwa pracy oraz poziomu
wykształcenia.
Doradcą zawodowym może zostać osoba,
Likwidacja
Pełna dereglamentacja dostępu do
która posiada wyższe wykształcenie. Osoby
obowiązków.
zawodu.
ubiegające się o licencję I stopnia muszą
posiadać wykształcenie wyższe magisterskie,
natomiast osoby ubiegające się o licencję
II stopnia muszą ukończyć studia
podyplomowe w zakresie poradnictwa
zawodowego; co najmniej 12 miesięcy stażu.
Dla licencji I stopnia co najmniej
24-miesięcznego stażu pracy. Uzyskanie
licencji II stopnia wymaga posiadania
udokumentowanego 36-miesięcznego stażu.
Specjalistą ds. rozwoju zawodowego może
Likwidacja
Pełna dereglamentacja dostępu do
zostać osoba, która:
obowiązków i stopni
zawodu.
zawodowych.
- posiada pełnie zdolności do czynności
prawnych,
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem
sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe,
- posiada wykształcenie wyższe,
- wykonywała zadania przez okres co
najmniej 12 miesięcy w publicznych służbach
zatrudnienia.
Specjalistą do spraw programów może zostać
Likwidacja
Pełna dereglamentacja dostępu do
osoba, która:
obowiązków i stopni
zawodu.
zawodowych.
- posiada pełną zdolność do czynności
prawnych,
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem
sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe,
- posiada wykształcenie wyższe,
- wykonywała zadania z zakresu

110
projektowania, realizowania lub oceniania
programów i projektów przez okres co
najmniej 12 miesięcy w publicznych służbach
zatrudnienia. Dodatkowo samodzielnym
specjalistą może zostać osoba, która
ukończyła studia podyplomowe z zakresu
programów i projektów rynku pracy
potwierdzone odpowiednimi dokumentami.
Doradcą EURES może zostać osoba, która:
Likwidacja
Pełna dereglamentacja dostępu do
obowiązków i stopni
zawodu.
- spełnia wymagania zawarte w odrębnych
zawodowych.
procedurach, określonych przez Komisję
Europejską, obowiązujących państwa
członkowskie Unii Europejskiej,
- posiada pełną zdolność do czynności
prawnych,
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem
sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe,
- posiada wykształcenie wyższe,
- posiada znajomość języka angielskiego,
francuskiego lub niemieckiego wystarczającą
do wykonywania zadań,
- posiada obywatelstwo polskie lub wykaże
się znajomością języka polskiego
wystarczającą do wykonywania zadań,
- była zatrudniona przez okres co najmniej
12 miesięcy na stanowisku asystenta EURES
w publicznych służbach zatrudnienia lub
posiadała licencję zawodowego pośrednika
pracy lub doradcy zawodowego.
Asystentem EURES może zostać osoba,
Likwidacja
Pełna dereglamentacja dostępu do
która:
obowiązków i stopni
zawodu.
zawodowych.
- posiada pełną zdolność do czynności
prawnych,
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem
sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe,
- posiada co najmniej średnie wykształcenie,
- posiada licencję zawodową pośrednika
pracy lub była zatrudniona przez okres co
najmniej 12 miesięcy na stanowisku
pośrednika pracy-stażysty w publicznych
służbach zatrudnienia,
- posiada obywatelstwo polskie lub wykaże
się znajomością języka polskiego
wystarczającą do wykonywania zadań.


111
Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy
Informacja o stanie i strukturze zatrudnienia w wojewódzkich i powiatowych urzędach
pracy, w której publikowane są szczegółowe dane na temat liczby osób wykonujących zawody
z zakresu pośrednictwa pracy, corocznie sporządzana jest przez Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej. Zestawienie to obejmuje zatem nie tylko osoby wykonujące zawody doradcy
zawodowego i pośrednika pracy (z podziałem na stopnie licencji), ale także zawody: specjalisty
ds. rozwoju zawodowego, specjalistów ds. programów, liderów klubów pracy oraz,

w odniesieniu do Wojewódzkich Urzędów Pracy, doradców EURES i asystentów EURES.
MPiPS przygotowuje także roczne sprawozdanie o instytucjonalnej obsłudze rynku pracy (MIPS-
06) w ramach statystyki publicznej. Urzędy pracy w statystyce publicznej wykazują stan
zatrudnienia na dzień 31 grudnia danego roku sprawozdawczego. Poniżej przedstawiono stan
zatrudnienia na stanowiskach pośrednika pracy i doradcy zawodowego w publicznych służbach
zatrudnienia w okresie 2009 – 2011:

Stanowisko
Liczba zatrudnionych
2009 2010 2011
Pośrednik pracy
3 571
3 603
3 676
(w tym 535
(w tym 478
(w tym 382
stażystów)
stażystów)
stażystów)
Doradca zawodowy
1 666
1 786
1 823
(w tym 290
(w tym 270
(w tym 218
stażystów)
stażystów)
stażystów)
Doradca EURES i Asystent EURES*
(stanowiska, na których pracownik również
50 50 52
może uzyskać licencję zawodową,
pośrednika pracy)
* tylko w WUP

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami pośrednikom pracy, doradcom
zawodowym, liderom klubów pracy, specjalistom ds. programów, specjalistom ds. rozwoju
zawodowego, doradcom EURES i asystentom EURES mogą być przyznawane dodatki do
wynagrodzeń. Przepisy o dodatku do wynagrodzenia nie dotyczą pracowników wykonujących
swoje czynności na danym stanowisku krócej niż 12 miesięcy (stażyści).

112
Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 sierpnia
2009 r. w sprawie dodatku do wynagrodzenia dla pracowników publicznych służb zatrudnienia,
wysokość dodatku do wynagrodzenia wynosi miesięcznie:
1) na stanowisku pośrednika pracy, doradcy zawodowego, specjalisty do spraw rozwoju
zawodowego, specjalisty do spraw programów, lidera klubu pracy i asystenta EURES –
nie więcej niż 500 złotych;
2) na stanowisku pośrednika pracy I stopnia, doradcy zawodowego I stopnia, starszego
specjalisty do spraw rozwoju zawodowego, samodzielnego specjalisty do spraw programów
i starszego lidera klubu pracy – nie więcej niż 600 złotych;
3)
na stanowisku pośrednika pracy II stopnia, doradcy zawodowego II stopnia, samodzielnego
specjalisty do spraw rozwoju zawodowego i doradcy EURES – nie więcej niż 700 złotych.
Jak wynika z danych zbiorczych za lata 2009 – 2011 oraz planu na 2012 r., wysokość dodatków
do wynagrodzeń kształtuje się następująco:

Rok
2009 2010 2011 2012*
Wysokość wydatków (w tys. zł)
20 805
26 336
28 032
34 495
*Planowana wysokość wydatków
W 2011 r. liczba wszystkich uprawnionych do otrzymania dodatku wynosiła 7 360 osób.
redni dodatek do wynagrodzenia w 2011 r. wynosił 317,40 zł miesięcznie brutto.
Zmiany deregulacyjne dotyczą zniesienia licencji zawodowych przyznawanych
pośrednikom pracy i doradcom zawodowym, nie dotyczą natomiast prawa do otrzymania
dodatku do wynagrodzeń dla pracowników publicznych służb zatrudnienia. Poziom wydatków na
dodatki do wynagrodzeń pracowników publicznych służb zatrudnienia przed deregulacją i po jej
wprowadzeniu pozostanie na niezmienionym poziomie.
Opracowania z zakresu teorii ekonomii (np. prace Mortensena i Pissaridesa43) oraz badania
empiryczne44 jednoznacznie wskazują, że zwiększanie dostępu do pośrednictwa pracy
(ułatwienie dopasowania na rynku) stanowi jedno z najskuteczniejszych narzędzi aktywnych

43 D. T. Mortensen, C. A. Pissarides, Job Creation and Job Destruction in the Theory of Unemployment, Review of
Economic Studies, 1994, Nr 3, s. 397-415. Za opracowany przez siebie model poszukiwań na rynku pracy autorzy ci
(wraz z P. Diamond’em) zostali nagrodzeni przez Komitet Noblowski w 2010 roku.
44 What works among active labour market policies: evidence from oecd countries’ experiences, OECD Economic
Studies No. 30, 2000/I.

113
polityk rynku pracy. Szczególnie istotnym wydaje się fakt, że proponowane zmiany mogą
doprowadzić do takiego efektu, bez konieczności wzrostu wydatków na narzędzia aktywnych
polityk rynku pracy.
Podsumowując, można wskazać, że proponowane zmiany mogą doprowadzić do wzrostu
zatrudnienia w deregulowanych zawodach (kluczową jego determinantą będą jednakże
ewentualne zmiany w organizacji Powiatowych Urzędów Pracy).
h) Deregulacja dostępu do zawodu geodety
Zakres proponowanych zmian
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby chcącej uzyskać
dostęp do wykonywania zawodu
i inne korzyści społeczne

Posiadanie nienagannej opinii zawodowej.
Posiadanie pełnej
Przejrzystość przepisów.
zdolności do czynności
prawnych oraz
niekaralność za ściśle
określony katalog
przestępstw.

Konieczne jest posiadanie praktyki
Skrócenie okresu
Skrócenie okresu przygotowania do
zawodowej potwierdzonej przez geodetę
praktyki zawodowej z
samodzielnego wykonywania prac
uprawnionego. Obecnie wymagana praktyka
3 lat do 1 roku w
geodezyjnych.
zawodowa to 3 lata przy wykształceniu
przypadku ukończenia
wyższym lub 6 lat przy wykształceniu
studiów wyższych
średnim.
drugiego stopnia lub
jednolitych studiów
magisterskich lub 2 lat
w przypadku
ukończenia studiów
wyższych pierwszego
stopnia.
Egzamin dla osób zainteresowanych
Likwidacja obowiązku
Ułatwienie rozpoczęcia wykonywania
uzyskaniem uprawnień w zakresie
w odniesieniu do
zawodu (dotychczas koszt
określonym w art. 43 pkt 3, 6 i 7.
absolwentów szkół
przystąpienia do egzaminu wynosił 750
wyższych.
zł24, dla porównania opłata za wpisanie
Wprowadzenie dla tych do rejestru działalności regulowanej
osób wymogu wpisu do wiąże się z wydatkiem 50 zł25).
rejestru,
dokonywanego na
podstawie
postępowania
weryfikującego
dokumenty

Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy

24 http://www.uprawnienia.geodezja.pl/uprawnienia/, dostęp dnia 14 VI 2012.
25 Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635).
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 57 . [ 58 ] . 59 ... 70 ... 110 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: