eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

§ 5. Dostarczane dane podlegają ochronie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia
2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228) oraz ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503,
z późn. zm.3)).
§ 6. Operator pocztowy dostarcza dane w terminie 30 dni od dnia zwrócenia się przez
Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o ich dostarczenie.
§ 7. Do aktualizacji danych stosuje się przepisy § 3.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.






MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI


















3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 162,
poz. 1693 i Nr 172, poz. 1804, z 2005 r. Nr 10, poz. 68, z 2007 r. Nr 171, poz. 1206 oraz z 2009 r. Nr 201, poz. 1540.
3


UZASADNIENIE

Rozporządzenie stanowi realizację delegacji zawartej w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia ... – Prawo
pocztowe (Dz. U. poz. ...).
Uregulowania niniejszego rozporządzenia są niezbędne dla realizacji zadań ministra właściwego
ds. łączności i Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w zakresie przygotowania
i wykorzystania obronnych systemów łączności. Zadania te zostały określone w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie przygotowania i wykorzystania systemów
łączności na potrzeby obronne państwa (Dz. U. Nr 180, poz. 1855). W rozporządzeniu tym
zobowiązano Prezesa UKE do utworzenia bazy danych o przedsiębiorcach telekomunikacyjnych
i operatorach pocztowych na potrzeby budowy obronnych systemów łączności.
Stosownie do nałożonego na operatora pocztowego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia ....
– Prawo pocztowe (Dz. U. poz. ...) obowiązku przekazywania stosownych danych niezbędne
było dookreślenie tego obowiązku w niniejszym rozporządzeniu.

Rozporządzenie określa szczegółowy zakres ww. danych niezbędnych do przygotowania
systemów łączności na potrzeby obronne państwa, w tym dotyczące kierowania
bezpieczeństwem narodowym.
Obejmuje on dane o świadczonych przez operatora usługach pocztowych, używanej do tego celu
infrastrukturze, zasobach kadrowych, środkach transportowych i wyposażeniu umożliwiającym
dystrybucję przesyłek pocztowych.
Określono także sposób dostarczenia danych do Prezesa UKE na formularzu stanowiącym
załącznik do rozporządzenia w formie elektronicznej, a w przypadku braku takiej możliwości
– w papierowej.












4


OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Podmiotami, do których adresowane jest rozporządzenie są operatorzy pocztowi oraz Prezes
Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zakres niezbędnych danych został zaprojektowany w taki
sposób, aby zapewnić Prezesowi UKE niezbędne informacje, o których mowa w art. 81 ust. 1
ustawy, a jednocześnie aby ich zakres i sposób dostarczenia były czytelne i kompletne.
2. Konsultacje społeczne
Z uwagi na przedmiot regulacji projektowanego rozporządzenia nie będzie konieczności
przeprowadzania konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżet państwa oraz budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

























09/47rch
5












Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI1)
z dnia
w sprawie reklamacji usługi pocztowej



Na podstawie art. 92 ust. 4 ustawy z dnia ... – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. ...) zarządza się,
co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać reklamacja za niewykonanie lub
nienależyte wykonanie usługi pocztowej;
2) sposób wnoszenia reklamacji;
3) szczegółowy tryb postępowania reklamacyjnego w odniesieniu do usługi pocztowej;
4) terminy wnoszenia reklamacji.


§ 2. Reklamację zgłasza się w palcówce pocztowej operatora, z którym nadawca zawarł
umowę na świadczenie usługi pocztowej, w postaci:
1) pisemnej;
2) ustnej do protokołu;
3) innej niż wymienione w pkt 1 i 2, która ujawnia wolę reklamującego w sposób
dostateczny, w tym również w formie elektronicznej, o ile nie stoją temu na
przeszkodzie techniczne możliwości operatora pocztowego.

§ 3. 1. Reklamacja powinna zawierać:
1) imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres zamieszkania albo siedziby
nadawcy lub adresata, zwanego dalej ,,reklamującym”;
2) przedmiot reklamacji;
3) rodzaj reklamowanej przesyłki w przypadku dochodzenia roszczeń z tytułu
niewykonania lub niewłaściwego wykonania usługi pocztowej;
4) uzasadnienie reklamacji;
5) kwotę odszkodowania w przypadku, gdy reklamujący żąda odszkodowania;
6) podpis reklamującego;
7) datę sporządzenia reklamacji;
8) wykaz załączonych dokumentów.

2. Do reklamacji, należy dołączyć:
1) oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego;
2) oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń – w przypadku
przeniesienia uprawnień przez nadawcę na adresata;
3) protokół sporządzony bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej
– w przypadku jej przyjęcia przez adresata, oraz opakowanie uszkodzonej przesyłki;

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – łączność, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).

4) oświadczenie o stwierdzeniu:
a) widocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej złożone bezpośrednio
przy przyjęciu przesyłki albo
b) niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej, z zachowaniem
terminu, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

3. Oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego jest
zwracany reklamującemu na jego wniosek, po rozpatrzeniu reklamacji przez jednostkę
właściwą dla rozpatrywania reklamacji, o której mowa w § 4.

4. Reklamacja zgłoszona w formie, o której mowa w § 2 pkt 3, powinna zawierać informacje,
o których mowa w ust. 1 pkt 1 – 5 oraz pkt 7, oraz o dacie i miejscu nadania przesyłki
rejestrowanej lub przekazu pocztowego, a w przypadku przesyłki rejestrowanej

– dodatkowo o numerze nadanym jej przez operatora.

§ 4. 1. Postępowanie reklamacyjne prowadzone przez operatora pocztowego jest
dwuinstancyjne.
2. Operator pocztowy wyznacza jednostkę właściwą dla rozpatrywania reklamacji oraz
jednostkę właściwą do rozpatrzenia odwołania od rozstrzygnięcia w sprawie reklamacji,
zwaną dalej „jednostką odwoławczą”.

§ 5. 1. Jeżeli reklamacja zgłoszona w formie, o której mowa w § 2 pkt 1 i 2, nie spełnia
wymogów, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, jednostka właściwa dla rozpatrywania
reklamacji wzywa reklamującego do usunięcia braków formalno-prawnych w terminie
7 dni od dnia doręczenia wezwania. Okresu tego nie wlicza się do terminu
rozpatrzenia reklamacji.

2. W przypadku reklamacji zgłoszonej w formie, o której mowa w § 2 ust. 3 pkt 3, jednostka
właściwa dla rozpatrywania reklamacji wzywa reklamującego do uzupełnienia
reklamacji o dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 2, oraz do złożenia pisemnego
oświadczenia potwierdzającego zgłoszenie reklamacji opatrzone podpisem
reklamującego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Okresu tego nie wlicza
się do terminu rozpatrzenia reklamacji.

3. W przypadku nieuzupełnienia braków, o których mowa w ust. 1 i 2, reklamację pozostawia
się bez rozpoznania, o czym jednostka właściwa dla rozpatrywania reklamacji
niezwłocznie powiadamia reklamującego.

§ 6. 1. Reklamację z tytułu niewykonania usługi powszechnej w zakresie przesyłki
rejestrowanej można zgłosić po upływie 14 dni od dnia nadania tej przesyłki, nie później
jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia jej nadania.

2. Reklamację z tytułu nienależytego wykonania usługi powszechnej można zgłosić:
1) bezpośrednio przy przyjęciu przez adresata uszkodzonej przesyłki rejestrowanej lub
przesyłki rejestrowanej, w której adresat stwierdzi ubytek zawartości;
2) po przyjęciu przesyłki rejestrowanej przez adresata, jeżeli bezpośrednio przy przyjęciu
tej przesyłki złożył on pisemne oświadczenie o stwierdzeniu ubytków lub uszkodzeń, nie
później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia jej nadania;
2

strony : 1 ... 40 ... 51 . [ 52 ] . 53 ... 60 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: