eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

pocztowych,
c)
o przyjętych dla obrotu krajowego minimalnych wymaganiach dotyczących
czasu przebiegu przesyłek pocztowych i przyznanym odstępstwie w tym zakresie,
d)
o przyznanym odstępstwie od częstotliwości opróżniania nadawczych
skrzynek pocztowych i doręczania przesyłek z jednoczesnym przekazaniem tej
informacji pocztowym organom regulacyjnym krajów członkowskim Unii
Europejskiej,
e)
danych statystycznych o krajowym rynku pocztowym oraz, na żądanie
Komisji Europejskiej, informacji o systemie rachunku kosztów stosowanym przez
operatora wyznaczonego.

Art. 18 ust.2 Artykuł 18
T
art.51
Art. 51. 1. Prezes UKE może w drodze decyzji ustanowić dla operatora wyznaczonego
2. Jeżeli wymagają tego wyjątkowe okoliczności
odstępstwo od obowiązku świadczenia usług powszechnych na określonym obszarze
związane z infrastrukturą lub warunkami geograficznymi,
z:
krajowe organy regulacyjne mogą wprowadzić
1) częstotliwością, o której mowa w art. 46 ust. 2 pkt 5 lub
odstępstwa od stosowania norm jakości określonych w
2) zachowaniem wskaźników czasu przebiegu przesyłek pocztowych, o których mowa
załączniku II. Jeżeli krajowe organy regulacyjne
w art. 47 pkt 1, lub
wprowadzą tego rodzaju odstępstwa, powiadomią o tym
3) zachowaniem sposobu rozmieszczenia placówek pocztowych, o którym mowa w
bezzwłocznie Komisję. Komisja przedstawia do
art. 47 pkt 3.
informacji komitetu, o którym mowa w art. 21,
2. Odstępstwo, o którym mowa w ust. 1, ustanawia się, jeżeli zachodzi co najmniej
sprawozdanie roczne w sprawie powiadomień
jedna z następujących okoliczności:
otrzymanych w ciągu poprzednich 12 miesięcy.
1) niska gęstość zaludnienia;
3. Komisja opublikuje w Dzienniku Urzędowym Wspólnot
2) trudne warunki geograficzne, które w sposób istotny wpływają na utrudnienie
Europejskich wszelkie zmiany wprowadzone w normach
komunikacji pocztowej z siedliskami ludzkimi;
jakości usług w obrocie zagranicznym w ramach
3) niski popyt na usługi powszechne;
Wspólnoty oraz podejmie działania w celu zapewnienia
4) niska rentowność albo nierentowność usług powszechnych, skutkująca trudną
regularnego,
niezależnego
monitorowania
oraz
sytuacją finansową operatora wyznaczonego.
publikowania poziomów osiągniętych norm jakości
3. Odstępstwo jest ustanawiane przez Prezesa UKE na podstawie informacji, o której
potwierdzających zgodność z powyższymi normami i
mowa w art. 50, art. 110 i art. 111.
uzyskanych postępów. Krajowe organy regulacyjne
4. Operator wyznaczony może, łącznie z informacją, o której mowa w art. 50, złożyć
zapewnią, iż tam, gdzie uznano to za konieczne, zostaną
wniosek o ustanowienie odstępstwa.
podjęte działania naprawcze.
5. Decyzję w sprawie odstępstwa Prezes UKE wydaje w terminie 60 dni od dnia

otrzymania informacji, o której mowa w art. 50. 6. Prezes UKE jest obowiązany
poinformować Komisję Europejską o ustanowionym odstępstwie, o którym mowa w
ust. 1 pkt 1 i 2.
Art. 19
Artykuł 19
T
art.87-96,43 Art. 87. 1. Do odpowiedzialności operatorów pocztowych za niewykonanie lub nienależyte
1. Państwa członkowskie zapewniają udostępnienie przez
ust.6
wykonanie usługi pocztowej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli przepisy ustawy
wszystkich operatorów świadczących usługi pocztowe
nie stanowią inaczej. 2. Operator pocztowy, który zawarł umowę o świadczenie usługi
przejrzystych, prostych i niekosztownych procedur
pocztowej z nadawcą odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi
rozpatrywania
reklamacji
użytkowników
usług
pocztowej, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło:
pocztowych, w szczególności w przypadkach wiążących
1) wskutek siły wyższej;
się z zaginięciem, kradzieżą, uszkodzeniem lub brakiem
2) wyłącznie z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów ustawy albo
zgodności z normami jakości usługi (w tym procedur
regulaminu świadczenia usług pocztowych lub powszechnych;
51

określających, kto ponosi odpowiedzialność w sprawach,
3) wyłącznie z powodu szczególnej podatności przesyłanej rzeczy na uszkodzenia
w których występuje więcej niż jeden operator), nie
wynikającej z jej wad lub naturalnych właściwości.
naruszając odpowiednich międzynarodowych i krajowych

przepisów dotyczących systemów rekompensat.
3. Operator wyznaczony odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi
Państwa członkowskie przyjmują środki, aby dopilnować,
powszechnej, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło wskutek strajku
że procedury , o których mowa w akapicie pierwszym ,
pracowników tego operatora przeprowadzonego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
umożliwią rozstrzyganie sporów w sposób sprawiedliwy i
przepisami. 4. Operator wyznaczony odpowiada za niewykonanie lub nienależyte
szybki, wraz z ustanowieniem w razie potrzeby systemu
wykonanie usług powszechnych jedynie w zakresie określonym ustawą, chyba że
zwrotu kosztów lub rekompensaty.
niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług powszechnych:
Państwa
członkowskie
promują
także
rozwój
1) jest następstwem czynu niedozwolonego;
niezależnych programów pozasądowego rozstrzygania
2) nastąpiło z winy umyślnej operatora;
sporów między operatorami świadczącymi usługi
3) jest wynikiem rażącego niedbalstwa operatora.
pocztowe a użytkownikami.

2. Bez uszczerbku dla innych możliwości odwołania się
5. Roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej wygasa wskutek
lub środków naprawczych określonych ustawodawstwem
przyjęcia przesyłki pocztowej bez zastrzeżeń. Nie dotyczy to jednak roszczeń z tytułu
krajowym i prawodawstwem wspólnotowym państwa
niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki zgłoszonych przez adresata operatorowi
członkowskie zapewniają użytkownikom, działającym
pocztowemu nie później niż po upływie 7 dni od przyjęcia przesyłki.
indywidualnie lub, gdy zezwala na to prawo krajowe,

wspólnie z organizacjami reprezentującymi interesy

użytkowników lub konsumentów, możliwość wnoszenia
Art. 88. 1. Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi powszechnej
przed właściwe organy krajowe spraw, w których
przysługuje odszkodowanie:
reklamacje
użytkowników
przedstawiane
1) za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak
przedsiębiorstwom świadczącym usługi pocztowe
niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora wyznaczonego za traktowanie
wchodzące w zakres usługi powszechnej nie zostały
przesyłki pocztowej jako przesyłki poleconej;
rozpatrzone w sposób zadowalający.
2) za utratę paczki pocztowej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż
Zgodnie z art. 16 państwa członkowskie zapewniają, by
dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie;
operatorzy świadczący usługę powszechną, a także, w
3) za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie
odpowiednich przypadkach, przedsiębiorstwa świadczące
wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki;
usługi wchodzące w zakres usługi powszechnej
4) za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej - w
publikowali, wraz ze sprawozdaniem rocznym
wysokości żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub
dotyczącym monitorowania ich wyników, informacje o
uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o
liczbie reklamacji i sposobie ich rozpatrzenia.
którym mowa w pkt 1 lub 2;

5) za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej
wartości utraconych rzeczy;
6) za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej
wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono.
2. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, nie może być wyższe niż
zadeklarowana wartość przesyłki. 3. Z tytułu nienależytego wykonania usługi powszechnej
odszkodowanie przysługuje również za doręczenie przesyłki listowej rejestrowanej
najszybszej kategorii w terminie późniejszym niż w 4 dniu po dniu nadania - w wysokości
stanowiącej różnicę między opłatą za przesyłkę listową najszybszej kategorii danego
przedziału wagowego, a opłatą za taką przesyłkę niebędącą przesyłką najszybszej kategorii
tego samego przedziału wagowego.
52

Art. 89. Operator pocztowy jest obowiązany do wypłaty odszkodowania w zakresie
nienależytego wykonania usługi doręczenia przesyłek pocztowych doręczanych w trybie
określonym w Kodeksie postępowania karnego, Kodeksie postępowania cywilnego,
Kodeksie postępowania administracyjnego oraz w trybie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 i 848) polegającego na:
1) nieprawidłowym wypełnieniu przez operatora pocztowego dokumentu potwierdzającego
odbiór przesyłki rejestrowanej przez adresata jeżeli uniemożliwia to stwierdzenie
prawidłowości doręczenia przesyłki lub
2) zwróceniu przesyłki rejestrowanej niezgodnie z terminem lub z uwagi na nieprawidłowo
wskazany powód
- w wysokości opłaty za usługę przesyłki rejestrowanej wraz z opłatą za zapewnienie
potwierdzenia jej odbioru oraz za zwrot tej przesyłki, jeżeli taka opłata została pobrana.
Art. 90. W przypadku niedoręczenia adresatowi przez operatora wyznaczonego kwoty
pieniężnej określonej w przekazie pocztowym, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3,
przysługuje odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie.
Zwrotowi podlega również kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym.
Art. 91. 1. W przypadku niewykonania usługi pocztowej operator pocztowy zwraca w
całości pobraną opłatę za usługę pocztową niezależnie od należnego odszkodowania. 2.
Niewykonaniem usługi powszechnej w zakresie przesyłki rejestrowanej jest w
szczególności doręczenie tej przesyłki lub zawiadomienia o próbie jej doręczenia po
upływie 14 dni od dnia jej nadania. 3. Do okresu, o którym mowa w ust. 2, nie wlicza się:
1) dni ustawowo wolnych od pracy;
2) okresu, na który przesyłka rejestrowana została zatrzymana przez operatora
wyznaczonego w przypadkach określonych w art. 36 ust. 2.
Art. 92. 1. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej
prawo wniesienia reklamacji przysługuje:
1) nadawcy;
2) adresatowi - w przypadku gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia
roszczeń albo gdy przesyłka pocztowa lub kwota pieniężna określona w przekazie
pocztowym zostanie doręczona adresatowi.

2. Nadawca albo adresat mogą zgłosić reklamację w każdej placówce pocztowej operatora
pocztowego, który zawarł umowę o świadczenie usługi pocztowej z nadawcą.
3. Reklamacja może zostać wniesiona nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia
nadania przesyłki pocztowej. 4. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać reklamacja za niewykonanie lub
nienależyte wykonanie usługi pocztowej,
2) sposób wnoszenia reklamacji,
3) terminy wnoszenia reklamacji,
4) szczegółowy tryb postępowania reklamacyjnego

- mając na uwadze maksymalne uproszczenie procedur reklamacyjnych w obrocie
53

krajowym, zapewnienie ich przejrzystości oraz niezbędną ochronę interesu nadawcy i
adresata, zakres odpowiedzialności operatora wyznaczonego z tytułu niewykonania lub
nienależytego wykonania usług powszechnych oraz sposób świadczenia tych usług.
Art. 93. 1. Drogę postępowania reklamacyjnego w odniesieniu do usług pocztowych uważa
się za wyczerpaną w przypadku odmowy uznania reklamacji przez operatora pocztowego
albo niezapłacenia dochodzonej należności w terminie 30 dni od dnia uznania reklamacji.
2. Roszczenia dochodzone na podstawie ustawy przedawniają się z upływem 12 miesięcy od
dnia nadania przesyłki pocztowej.
3. Bieg przedawnienia roszczeń zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji do dnia
wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego.
Art. 94. Prawo dochodzenia roszczeń określonych w ustawie w zakresie niewykonania lub
nienależytego wykonania usługi powszechnej w postępowaniu sądowym, w postępowaniu
mediacyjnym lub w postępowaniu przed stałym polubownym sądem konsumenckim,
przysługuje nadawcy albo adresatowi po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego.
Art. 95. 1. Spór cywilnoprawny między nadawcą albo adresatem a operatorem pocztowym
może być zakończony ugodą w drodze postępowania mediacyjnego.
2. Postępowanie mediacyjne prowadzi Prezes UKE na wniosek adresata albo nadawcy lub z
urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta.
3. W toku postępowania mediacyjnego Prezes UKE zapoznaje operatora pocztowego z
roszczeniem adresata albo nadawcy, przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające
zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu. 4.
Prezes UKE może wyznaczyć stronom sporu termin polubownego zakończenia sprawy.
5. Prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego, jeżeli w wyznaczonym terminie
sprawa nie została polubownie zakończona oraz w razie oświadczenia co najmniej jednej ze
stron sporu, że nie wyraża ona zgody na polubowne zakończenie sprawy.


Art. 96.
Stałe polubowne sądy konsumenckie przy Prezesie UKE działają na zasadach
określonych w art. 110 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U.
Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.9)).

art. 43 ust 6
Na podstawie informacji uzyskanych od operatorów pocztowych oraz podmiotów, o których
mowa w ust. 5, Prezes UKE corocznie, w terminie do dnia 31 maja, przedkłada ministrowi
właściwemu do spraw łączności raport o stanie rynku pocztowego za rok ubiegły łącznie z
wynikami kontroli działalności pocztowej oraz publikuje go w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej Prezesa UKE, zwanej dalej „stroną podmiotową BIP”, z
zachowaniem wymogów dotyczących ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.
Art. 20
Artykuł 20
N


Harmonizacja norm technicznych będzie kontynuowana,

biorąc przede wszystkim pod uwagę interesy

użytkowników.
Europejskiemu Komitetowi Normalizacji zostanie
54

powierzone opracowanie norm technicznych do
zastosowania w sektorze pocztowym, na podstawie
przekazania mu tych spraw zgodnie z zasadami
określonymi w dyrektywie Rady 83/189/EWG z dnia 28
marca 1983 r. ustanawiającej procedurę przekazywania
informacji w dziedzinie norm i regulacji technicznych (9).
Prace te uwzględnią działania harmonizacyjne podjęte na
szczeblu międzynarodowym, a w szczególności te
działania, w sprawie których decyzje podjął Światowy
Związek Pocztowy.
Mające zastosowanie normy należy raz w roku
publikować w Dzienniku Urzędowym Wspólnot
Europejskich
.
Państwa Członkowskie zapewnią, by operatorzy
świadczący usługi powszechne odwoływali się do norm
opublikowanych w Dzienniku Urzędowym, tam gdzie
uznano to za konieczne, w interesie użytkowników, a w
szczególności, gdy przekazują informacje, o których
mowa w art. 6.
Komitet, o którym stanowi art. 21 będzie na bieżąco
informowany o dyskusjach toczących się w ramach
Europejskiego Komitetu Normalizacji oraz postępach
uzyskanych w tym obszarze przez ten organ.

Art. 21
Artykuł 21
N


1. Komisję wspomaga komitet.
2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu
zastosowanie mają art. 5a ust. 1-4 i art. 7 decyzji
1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Art. 22
Artykuł 22
T
art.189-193 USTAWA z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne
1. Każde państwo członkowskie wyznacza dla sektora
(Prawo
Art. 189. 1. Organami administracji łączności są minister właściwy do spraw łączności i
pocztowego jeden lub więcej krajowych organów
telekomuni
Prezes UKE.
regulacyjnych, które będą odrębne prawnie i niezależne
kacyjne),
2. Organy administracji łączności prowadzą politykę regulacyjną, mając na celu w
funkcjonalnie od operatorów pocztowych. Państwa
art.129 ust. szczególności:
członkowskie zachowujące własność lub kontrolę nad
2
(Prawo 1) wspieranie konkurencji w zakresie dostarczania sieci telekomunikacyjnych,
operatorami świadczącymi usługi pocztowe zapewniają
pocztowe)
udogodnień towarzyszących lub świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym:
rzeczywisty strukturalny rozdział funkcji regulacyjnych
a) zapewnienie użytkownikom, także użytkownikom niepełnosprawnym, osiągania
od działań związanych z własnością lub kontrolą.
maksymalnych korzyści w zakresie cen oraz różnorodności i jakości usług,
Państwa członkowskie informują Komisję o tym, które
b) zapobieganie
zniekształcaniu
lub
ograniczaniu
konkurencji
(na
rynku
krajowe organy regulacyjne zostały wyznaczone do
telekomunikacyjnym),
realizowania zadań wynikających z niniejszej dyrektywy.
c) efektywne inwestowanie w dziedzinie infrastruktury oraz promocję technologii
W łatwo dostępnej formie publikują one zadania stawiane
innowacyjnych,
55

strony : 1 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 40 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: