Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 801
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529
801
statutowym jest działanie na rzecz osób niewidomych lub ociemniałych, o których mowa w
ust. 1, kierując się zasadą zapewnienia jak najszerszego i równoprawnego dostępu osób
niewidomych i ociemniałych do dóbr kultury.
Art. 13
Artykuł 13
T
art.5
Art. 5. Zadania z zakresu działalności pocztowej, określone dla zarządów pocztowych lub
1. W celu zapewnienia świadczenia usług powszechnych
administracji pocztowych w międzynarodowych przepisach pocztowych, wykonuje operator
w obrocie zagranicznym, Państwa Członkowskie zachęcą
wyznaczony.
swoich operatorów świadczących usługi powszechne do
postępowania w taki sposób, by w ich umowach w
sprawie kosztów końcowych za przesyłki w obrocie
zagranicznym w ramach Wspólnoty przestrzegane były
następujące zasady:
– koszty końcowe powinny być ustalane na podstawie
kosztów opracowywania i doręczenia przychodzących
przesyłek zagranicznych,
– poziomy zapłaty powinny być związane z uzyskaną
jakością usług,
– koszty końcowe powinny być przejrzyste i
niedyskryminujące.
2. Wdrożenie powyższych zasad może obejmować
tymczasowe rozwiązania opracowane w celu uniknięcia
niepożądanego zakłócenia na rynkach pocztowych lub
niekorzystnych skutków dla rentownych operatorów, pod
warunkiem, iż będzie istniała umowa pomiędzy
operatorem kraju nadania i kraju przeznaczenia; umowy
takie powinny jednak być ograniczone do minimum
wymaganego do osiągnięcia tych celów.
Art. 14
Artykuł 14
T
art.97-
Art. 97. 1. Rachunkowość regulacyjną i kalkulację kosztów prowadzi operator wyznaczony.
1. Państwa członkowskie przyjmują środki niezbędne do
105,108
2. Celem rachunkowości regulacyjnej, prowadzonej zgodnie z zatwierdzoną przez Prezesa
zapewnienia zgodności rachunkowości operatorów
ust.3,
UKE instrukcją rachunkowości regulacyjnej jest prowadzenie wyodrębnionej ewidencji
świadczących usługę powszechną z przepisami
art.192
umożliwiającej przypisanie przychodów i kosztów operatora wyznaczonego do
niniejszego artykułu.
ust.1 pkt 20 poszczególnych usług powszechnych oraz do usług wchodzących w zakres usług
2. Operator(-rzy) świadczący usługę powszechną
(Prawo
powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, a
prowadzi(-dzą)
odrębne
rachunki
w
swoich
telekomuni
także do czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek
wewnętrznych systemach rachunkowości, tak aby
kacyjne
pocztowych.
wyraźnie odróżnić każdą usługę i produkt, które wchodzą
3. Rachunkowość regulacyjną prowadzi się na podstawie konsekwentnie stosowanych i
w zakres usługi powszechnej, od tych, które nie wchodzą
obiektywnie uzasadnionych zasad rachunku kosztów i przychodów w sposób umożliwiający
w ten zakres. Ta rozdzielność księgowa wykorzystywana
identyfikację przepływów transferów wewnętrznych w zakresie, o którym mowa w ust. 2.
jest przy obliczaniu przez państwa członkowskie kosztów
4. Celem kalkulacji kosztów, prowadzonej zgodnie z zatwierdzonym przez Prezesa UKE
netto usługi powszechnej. Takie wewnętrzne systemy
opisem kalkulacji kosztów jest wyliczenie przez operatora wyznaczonego kosztów
rachunkowości funkcjonują na podstawie konsekwentnie
jednostkowych poszczególnych usług powszechnych, umożliwiające w szczególności
stosowanych i obiektywnie uzasadnionych zasad
identyfikację
kosztów
jednostkowych
czynności
przyjmowania,
sortowania,
41
rachunku kosztów.
przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych.
3. Bez uszczerbku dla ust. 4 w systemach rachunkowości,
o których mowa w ust. 2, koszty alokowane są w
Art. 98. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania i przedłożenia do
następujący sposób:
zatwierdzenia Prezesowi UKE:
a) koszty, które można bezpośrednio przypisać do
1) projektu instrukcji rachunkowości regulacyjnej zawierającej opis przyjętego przez
określonej usługi lub produktu, zostają tak przypisane;
operatora wyznaczonego sposobu przypisania przychodów i kosztów,
b) koszty wspólne, to znaczy koszty, których nie można
2) projektu opisu kalkulacji kosztów zawierającego sposób wyliczania kosztów
bezpośrednio przypisać do określonej usługi lub
jednostkowych poszczególnych usług powszechnych
produktu, są alokowane w następujący sposób:
- z uwzględnieniem celów określonych w art. 97 ust. 2 i 4, i wymagań określonych w
(i) w miarę możliwości koszty wspólne są alokowane na
przepisach wydanych na podstawie art. 104.
podstawie bezpośredniej analizy pochodzenia tych
2. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów lub ekspertów w
kosztów;
przypadku wątpliwości dotyczących przedłożonego przez operatora wyznaczonego projektu
(ii) jeżeli bezpośrednia analiza nie jest możliwa,
instrukcji rachunkowości regulacyjnej lub projektu opisu kalkulacji kosztów.
kategorie kosztów wspólnych są alokowane na podstawie
3. Prezes UKE uzgadnia z operatorem wyznaczonym przedłożony projekt instrukcji
pośredniego powiązania z inną kategorią kosztów lub
rachunkowości regulacyjnej i opisu kalkulacji kosztów, w trybie i terminach określonych w
grupą kategorii kosztów, dla których możliwe jest
przepisach wydanych na podstawie art. 104, oraz zatwierdza, w drodze decyzji, instrukcję
bezpośrednie przypisanie lub alokacja; pośrednie
rachunkowości regulacyjnej i opis kalkulacji kosztów.
powiązanie opiera się na porównywalnych strukturach
4. W przypadku nieuzgodnienia z operatorem wyznaczonym projektu instrukcji
kosztów;
rachunkowości regulacyjnej lub projektu opisu kalkulacji kosztów Prezes UKE w decyzji o
(iii) jeżeli nie można znaleźć bezpośredniego ani
zatwierdzeniu instrukcji rachunkowości regulacyjnej lub opisu kalkulacji kosztów może
pośredniego sposobu alokacji kosztów, dana kategoria
dokonać zmian w przedłożonym przez operatora wyznaczonego do zatwierdzenia projekcie
kosztów jest alokowana na podstawie ogólnego
instrukcji rachunkowości regulacyjnej lub projekcie opisu kalkulacji kosztów.
współczynnika obliczonego jako stosunek wszystkich
5. Prezes UKE w drodze decyzji odmawia zatwierdzenia instrukcji rachunkowości
wydatków bezpośrednio lub pośrednio przypisanych lub
regulacyjnej lub opisu kalkulacji kosztów w przypadku, gdy nie zostanie zachowana
alokowanych do każdej z usług powszechnych z jednej
zgodność z:
strony i do pozostałych usług z drugiej strony;
1) zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych określonymi w ustawie z dnia 29 września
(iv) koszty wspólne, które muszą być ponoszone w
1994 r. o rachunkowości;
przypadku świadczenia zarówno usług powszechnych, jak
2) wymaganiami określonymi w ustawie i w przepisach wydanych na podstawie art. 99.
i usług niemających takiego charakteru, należy
odpowiednio alokować; te same czynniki kosztowe mają
Art. 99. Operator wyznaczony przechowuje dokumentację związaną z prowadzeniem
zastosowanie w odniesieniu zarówno do usług
rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów, stosując odpowiednio przepisy rozdziału 8
powszechnych, jak i usług niemających takiego
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
charakteru.
4. Inne systemy rachunku kosztów mogą być zastosowane
Art. 100. Prezes UKE określa, w drodze decyzji, dla operatora wyznaczonego wskaźnik
jedynie wówczas, gdy są zgodne z ust. 2 i zostały
zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału, uwzględniając udokumentowane koszty
zatwierdzone przez krajowy organ regulacyjny. Przed ich
pozyskania kapitału, pozycję operatora wyznaczonego na rynku kapitałowym, ryzyko
zastosowaniem należy powiadomić Komisję.
związane z zaangażowaniem kapitału oraz, o ile jest to możliwe, koszty zaangażowania
5. Krajowe organy regulacyjne zapewnią, by zgodność z
kapitału na rynkach porównywalnych a także sposób ustalania odpowiedniego poziomu
jednym z systemów rachunku kosztów opisanych w
rozsądnego zysku określony w przepisach Unii Europejskiej dotyczących pomocy
ustępach 3 i 4 została zweryfikowana przez właściwy
publicznej z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym.
organ, który jest niezależny od organu świadczącego
usługi powszechne. Państwa Członkowskie zapewnią, by
Art.101. 1. Operator wyznaczony przekazuje Prezesowi UKE roczne sprawozdanie z
oświadczenie w sprawie zgodności było okresowo
prowadzonej rachunkowości regulacyjnej zawierające w szczególności wyniki kalkulacji
42
publikowane.
kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych.
6. Krajowy organ regulacyjny będzie na bieżąco
2. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów lub ekspertów w
udostępniał na odpowiednim poziomie szczegółowości
przypadku wątpliwości dotyczących rzetelności i wiarygodności danych zawartych w
informacje o systemach rachunku kosztów stosowanych
rocznym sprawozdaniu z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej.
przez operatora świadczącego usługi powszechne i
3. Roczne sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej podlega badaniu
będzie, na żądanie, przekazywał takie informacje
zgodności z przepisami prawa, zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją rachunkowości
Komisji.
regulacyjnej i opisem kalkulacji kosztów, na koszt operatora wyznaczonego, w terminie 6
7. Na żądanie, szczegółowe informacje dotyczące
miesięcy od zakończenia roku obrotowego, przez niezależnego od operatora wyznaczonego
rachunkowości uzyskiwane z powyższych systemów będą
biegłego rewidenta.
udostępniane w sposób poufny krajowemu organowi
4. Niezależnego biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania, o którym mowa w ust. 3,
regulacyjnemu i Komisji.
powołuje Prezes UKE.
8. Jeżeli dane państwo członkowskie nie stosowało
5. Roczne sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej, zawierające w
mechanizmu
finansowania
świadczenia
usługi
szczególności wyniki kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług
powszechnej, dozwolonego na podstawie art. 7, oraz
powszechnych oraz opinia niezależnego biegłego rewidenta z badania, o którym mowa w
jeżeli krajowy organ regulacyjny jest przekonany, że
ust. 3, podlegają publikacji na stronie podmiotowej BIP w terminie 8 miesięcy od
żaden z wyznaczonych operatorów świadczących usługę
zakończenia roku obrotowego.
powszechną w tym państwie członkowskim nie otrzymuje
6. Dane dotyczące kosztów czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i
pomocy państwa w formie ukrytej ani żadnej innej oraz
doręczania przesyłek pocztowych nie podlegają publikacji.
że konkurencja na rynku jest w pełni rzeczywista,
krajowy organ regulacyjny może podjąć decyzję o
Art. 102. Na podstawie opinii niezależnego biegłego rewidenta, o której mowa w art. 101
niestosowaniu wymogów niniejszego artykułu.
ust. 5, Prezes UKE sporządza corocznie oświadczenie w sprawie zgodności prowadzenia
9. Niniejszy artykuł może jednak mieć zastosowanie do
przez operatora wyznaczonego rachunkowości regulacyjnej z wymaganiami określonymi w
operatora
świadczącego
usługę
powszechną
przepisach prawa i zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją rachunkowości regulacyjnej
wyznaczonego przed ostateczną datą pełnego otwarcia
i publikuje je na stronie podmiotowej BIP.
rynku do czasu wyznaczenia innego(-ych) operatora(-ów)
świadczącego(-ych) usługę powszechną. Krajowy organ
Art. 103. 1. Prezes UKE nakłada, w drodze decyzji, na operatora wyznaczonego obowiązek
regulacyjny z wyprzedzeniem informuje Komisję o takiej
przedłożenia do publikacji na stronie podmiotowej BIP:
decyzji.
1) zatwierdzonej instrukcji rachunkowości regulacyjnej;
10.
Państwa członkowskie mogą wymagać od
2) zatwierdzonego opisu kalkulacji kosztów.
operatorów, zobowiązanych do wniesienia składki do
2. Prezes UKE w decyzji, o której mowa w ust. 1, określa, z zachowaniem
funduszu kompensacyjnego, aby stosowali odpowiednią
wymogów dotyczących ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, zakres publikacji instrukcji
rozdzielność księgową, tak aby zapewnić funkcjonowanie
rachunkowości regulacyjnej, tak aby zapewniona była prezentacja sposobów przypisywania
funduszu.
przychodów i kosztów, i opisu kalkulacji kosztów, tak aby zapewniona była prezentacja
głównych grup kosztów oraz sposobów ich przypisania do poszczególnych usług
powszechnych.
Art. 104. Minister właściwy do spraw łączności w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób przypisania przychodów i kosztów operatora wyznaczonego do poszczególnych
usług powszechnych oraz do usług wchodzących w zakres usług powszechnych,
pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, także do
czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek
pocztowych,
43
2) szczegółowe zasady kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług
powszechnych,
3) tryb i termin uzgadniania i zatwierdzania przez Prezesa UKE przedłożonych przez
operatora wyznaczonego projektów instrukcji rachunkowości regulacyjnej oraz opisu
kalkulacji kosztów,
4) zakres i termin przekazywania Prezesowi UKE rocznego sprawozdania z prowadzonej
rachunkowości regulacyjnej, przyjmując że dane zawarte w sprawozdaniu są
sprawdzalne w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
zawierającego w szczególności wyniki kalkulacji kosztów jednostkowych
poszczególnych usług powszechnych
- mając na uwadze rzetelność, przejrzystość oraz kompletność sprawozdań z prowadzonej
rachunkowości regulacyjnej oraz wyników kalkulacji kosztów, sprawność uzgadniania
projektów instrukcji rachunkowości regulacyjnej i opisu kalkulacji kosztów oraz
konieczność ochrony podmiotów korzystających z usług pocztowych przed nadużywaniem
przez operatora wyznaczonego pozycji rynkowej, a także konieczność umożliwienia
działalności kontrolnej Prezesowi UKE wobec działalności wykonywanej przez operatora
wyznaczonego.
Art. 105. 1. Operator wyznaczony prowadzi rachunkowość zgodnie z ustawą z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości.
2. Operator wyznaczony sporządza roczne sprawozdanie finansowe, które podlega badaniu
przez biegłego rewidenta.
3. Operator wyznaczony jest obowiązany do przedkładania Prezesowi UKE, nie później niż
do dnia 31 lipca każdego roku za rok poprzedni, zbadanego przez biegłego rewidenta,
sprawozdania finansowego, w zakresie zgodnym z ustawą, o której mowa w ust. 1.
4. Operator wyznaczony ogłasza roczne sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą, o której
mowa w ust.1.
art. 108 ust. 3
Operatorzy pocztowi świadczący usługi wchodzące w zakres usług powszechnych są
obowiązani do prowadzenia przejrzystej rachunkowości w sposób zapewniający
prowadzenie wyodrębnionej ewidencji dla usług wchodzących w zakres usług
powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, w
celu ustalenia kwoty przychodów stanowiących podstawę do określenia udziału operatora w
dopłacie.
USTAWA z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne
art. 192 ust.1 pkt 20 (w brzmieniu zmienianym w art. 159 projektu ustawy Prawo
pocztowe)
Do zakresu działania Prezesa UKE należy w szczególności:
20) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu poczty, w tym:
a)
o nazwie i adresie operatora wyznaczonego świadczącego usługi powszechne,
44
b)
o sposobie udostępniania korzystającym z usług powszechnych szczegółowych i
aktualnych informacji dotyczących charakteru oferowanych usług, warunków dostępu, cen i
minimalnych wymagań w zakresie czasu przebiegu przesyłek pocztowych,
c)
o przyjętych dla obrotu krajowego minimalnych wymaganiach dotyczących czasu
przebiegu przesyłek pocztowych i przyznanym odstępstwie w tym zakresie,
d)
o przyznanym odstępstwie od częstotliwości opróżniania nadawczych skrzynek
pocztowych i doręczania przesyłek z jednoczesnym przekazaniem tej informacji pocztowym
organom regulacyjnym krajów członkowskim Unii Europejskiej,
e)
danych statystycznych o krajowym rynku pocztowym oraz, na żądanie Komisji
Europejskiej, informacji o systemie rachunku kosztów stosowanym przez operatora
wyznaczonego.
Art. 15
Artykuł 15
T
art.101-103,
Sprawozdania finansowe wszystkich operatorów
105
Art. 101. 1. Operator wyznaczony przekazuje Prezesowi UKE roczne sprawozdanie z
świadczących usługi powszechne będą sporządzane i
prowadzonej rachunkowości regulacyjnej zawierające w szczególności wyniki kalkulacji
przekazywane do zbadania przez niezależnego audytora
kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych.
oraz publikowane zgodnie z odpowiednim
2. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów lub ekspertów w
ustawodawstwem Wspólnoty i ustawodawstwem
przypadku wątpliwości dotyczących rzetelności i wiarygodności danych zawartych w
krajowym dotyczącym przedsiębiorstw komercyjnych.
rocznym sprawozdaniu z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej.
3. Roczne sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej podlega badaniu
zgodności z przepisami prawa, zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją rachunkowości
regulacyjnej i opisem kalkulacji kosztów, na koszt operatora wyznaczonego, w terminie 6
miesięcy od zakończenia roku obrotowego, przez niezależnego od operatora wyznaczonego
biegłego rewidenta.
4. Niezależnego biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania, o którym mowa w ust. 3,
powołuje Prezes UKE.
5. Roczne sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej, zawierające w
szczególności wyniki kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług
powszechnych oraz opinia niezależnego biegłego rewidenta z badania, o którym mowa w
ust. 3, podlegają publikacji na stronie podmiotowej BIP w terminie 8 miesięcy od
zakończenia roku obrotowego.
6. Dane dotyczące kosztów czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i
doręczania przesyłek pocztowych nie podlegają publikacji.
Art. 102. Na podstawie opinii niezależnego biegłego rewidenta, o której mowa w art. 101
ust. 5, Prezes UKE sporządza corocznie oświadczenie w sprawie zgodności prowadzenia
przez operatora wyznaczonego rachunkowości regulacyjnej z wymaganiami określonymi w
przepisach prawa i zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją rachunkowości regulacyjnej
i publikuje je na stronie podmiotowej BIP.
Art. 103. 1. Prezes UKE nakłada, w drodze decyzji, na operatora wyznaczonego obowiązek
przedłożenia do publikacji na stronie podmiotowej BIP:
45
ust. 1, kierując się zasadą zapewnienia jak najszerszego i równoprawnego dostępu osób
niewidomych i ociemniałych do dóbr kultury.
Art. 13
Artykuł 13
T
art.5
Art. 5. Zadania z zakresu działalności pocztowej, określone dla zarządów pocztowych lub
1. W celu zapewnienia świadczenia usług powszechnych
administracji pocztowych w międzynarodowych przepisach pocztowych, wykonuje operator
w obrocie zagranicznym, Państwa Członkowskie zachęcą
wyznaczony.
swoich operatorów świadczących usługi powszechne do
postępowania w taki sposób, by w ich umowach w
sprawie kosztów końcowych za przesyłki w obrocie
zagranicznym w ramach Wspólnoty przestrzegane były
następujące zasady:
– koszty końcowe powinny być ustalane na podstawie
kosztów opracowywania i doręczenia przychodzących
przesyłek zagranicznych,
– poziomy zapłaty powinny być związane z uzyskaną
jakością usług,
– koszty końcowe powinny być przejrzyste i
niedyskryminujące.
2. Wdrożenie powyższych zasad może obejmować
tymczasowe rozwiązania opracowane w celu uniknięcia
niepożądanego zakłócenia na rynkach pocztowych lub
niekorzystnych skutków dla rentownych operatorów, pod
warunkiem, iż będzie istniała umowa pomiędzy
operatorem kraju nadania i kraju przeznaczenia; umowy
takie powinny jednak być ograniczone do minimum
wymaganego do osiągnięcia tych celów.
Art. 14
Artykuł 14
T
art.97-
Art. 97. 1. Rachunkowość regulacyjną i kalkulację kosztów prowadzi operator wyznaczony.
1. Państwa członkowskie przyjmują środki niezbędne do
105,108
2. Celem rachunkowości regulacyjnej, prowadzonej zgodnie z zatwierdzoną przez Prezesa
zapewnienia zgodności rachunkowości operatorów
ust.3,
UKE instrukcją rachunkowości regulacyjnej jest prowadzenie wyodrębnionej ewidencji
świadczących usługę powszechną z przepisami
art.192
umożliwiającej przypisanie przychodów i kosztów operatora wyznaczonego do
niniejszego artykułu.
ust.1 pkt 20 poszczególnych usług powszechnych oraz do usług wchodzących w zakres usług
2. Operator(-rzy) świadczący usługę powszechną
(Prawo
powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, a
prowadzi(-dzą)
odrębne
rachunki
w
swoich
telekomuni
także do czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek
wewnętrznych systemach rachunkowości, tak aby
kacyjne
pocztowych.
wyraźnie odróżnić każdą usługę i produkt, które wchodzą
3. Rachunkowość regulacyjną prowadzi się na podstawie konsekwentnie stosowanych i
w zakres usługi powszechnej, od tych, które nie wchodzą
obiektywnie uzasadnionych zasad rachunku kosztów i przychodów w sposób umożliwiający
w ten zakres. Ta rozdzielność księgowa wykorzystywana
identyfikację przepływów transferów wewnętrznych w zakresie, o którym mowa w ust. 2.
jest przy obliczaniu przez państwa członkowskie kosztów
4. Celem kalkulacji kosztów, prowadzonej zgodnie z zatwierdzonym przez Prezesa UKE
netto usługi powszechnej. Takie wewnętrzne systemy
opisem kalkulacji kosztów jest wyliczenie przez operatora wyznaczonego kosztów
rachunkowości funkcjonują na podstawie konsekwentnie
jednostkowych poszczególnych usług powszechnych, umożliwiające w szczególności
stosowanych i obiektywnie uzasadnionych zasad
identyfikację
kosztów
jednostkowych
czynności
przyjmowania,
sortowania,
41
rachunku kosztów.
przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych.
3. Bez uszczerbku dla ust. 4 w systemach rachunkowości,
o których mowa w ust. 2, koszty alokowane są w
Art. 98. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania i przedłożenia do
następujący sposób:
zatwierdzenia Prezesowi UKE:
a) koszty, które można bezpośrednio przypisać do
1) projektu instrukcji rachunkowości regulacyjnej zawierającej opis przyjętego przez
określonej usługi lub produktu, zostają tak przypisane;
operatora wyznaczonego sposobu przypisania przychodów i kosztów,
b) koszty wspólne, to znaczy koszty, których nie można
2) projektu opisu kalkulacji kosztów zawierającego sposób wyliczania kosztów
bezpośrednio przypisać do określonej usługi lub
jednostkowych poszczególnych usług powszechnych
produktu, są alokowane w następujący sposób:
- z uwzględnieniem celów określonych w art. 97 ust. 2 i 4, i wymagań określonych w
(i) w miarę możliwości koszty wspólne są alokowane na
przepisach wydanych na podstawie art. 104.
podstawie bezpośredniej analizy pochodzenia tych
2. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów lub ekspertów w
kosztów;
przypadku wątpliwości dotyczących przedłożonego przez operatora wyznaczonego projektu
(ii) jeżeli bezpośrednia analiza nie jest możliwa,
instrukcji rachunkowości regulacyjnej lub projektu opisu kalkulacji kosztów.
kategorie kosztów wspólnych są alokowane na podstawie
3. Prezes UKE uzgadnia z operatorem wyznaczonym przedłożony projekt instrukcji
pośredniego powiązania z inną kategorią kosztów lub
rachunkowości regulacyjnej i opisu kalkulacji kosztów, w trybie i terminach określonych w
grupą kategorii kosztów, dla których możliwe jest
przepisach wydanych na podstawie art. 104, oraz zatwierdza, w drodze decyzji, instrukcję
bezpośrednie przypisanie lub alokacja; pośrednie
rachunkowości regulacyjnej i opis kalkulacji kosztów.
powiązanie opiera się na porównywalnych strukturach
4. W przypadku nieuzgodnienia z operatorem wyznaczonym projektu instrukcji
kosztów;
rachunkowości regulacyjnej lub projektu opisu kalkulacji kosztów Prezes UKE w decyzji o
(iii) jeżeli nie można znaleźć bezpośredniego ani
zatwierdzeniu instrukcji rachunkowości regulacyjnej lub opisu kalkulacji kosztów może
pośredniego sposobu alokacji kosztów, dana kategoria
dokonać zmian w przedłożonym przez operatora wyznaczonego do zatwierdzenia projekcie
kosztów jest alokowana na podstawie ogólnego
instrukcji rachunkowości regulacyjnej lub projekcie opisu kalkulacji kosztów.
współczynnika obliczonego jako stosunek wszystkich
5. Prezes UKE w drodze decyzji odmawia zatwierdzenia instrukcji rachunkowości
wydatków bezpośrednio lub pośrednio przypisanych lub
regulacyjnej lub opisu kalkulacji kosztów w przypadku, gdy nie zostanie zachowana
alokowanych do każdej z usług powszechnych z jednej
zgodność z:
strony i do pozostałych usług z drugiej strony;
1) zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych określonymi w ustawie z dnia 29 września
(iv) koszty wspólne, które muszą być ponoszone w
1994 r. o rachunkowości;
przypadku świadczenia zarówno usług powszechnych, jak
2) wymaganiami określonymi w ustawie i w przepisach wydanych na podstawie art. 99.
i usług niemających takiego charakteru, należy
odpowiednio alokować; te same czynniki kosztowe mają
Art. 99. Operator wyznaczony przechowuje dokumentację związaną z prowadzeniem
zastosowanie w odniesieniu zarówno do usług
rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów, stosując odpowiednio przepisy rozdziału 8
powszechnych, jak i usług niemających takiego
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
charakteru.
4. Inne systemy rachunku kosztów mogą być zastosowane
Art. 100. Prezes UKE określa, w drodze decyzji, dla operatora wyznaczonego wskaźnik
jedynie wówczas, gdy są zgodne z ust. 2 i zostały
zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału, uwzględniając udokumentowane koszty
zatwierdzone przez krajowy organ regulacyjny. Przed ich
pozyskania kapitału, pozycję operatora wyznaczonego na rynku kapitałowym, ryzyko
zastosowaniem należy powiadomić Komisję.
związane z zaangażowaniem kapitału oraz, o ile jest to możliwe, koszty zaangażowania
5. Krajowe organy regulacyjne zapewnią, by zgodność z
kapitału na rynkach porównywalnych a także sposób ustalania odpowiedniego poziomu
jednym z systemów rachunku kosztów opisanych w
rozsądnego zysku określony w przepisach Unii Europejskiej dotyczących pomocy
ustępach 3 i 4 została zweryfikowana przez właściwy
publicznej z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym.
organ, który jest niezależny od organu świadczącego
usługi powszechne. Państwa Członkowskie zapewnią, by
Art.101. 1. Operator wyznaczony przekazuje Prezesowi UKE roczne sprawozdanie z
oświadczenie w sprawie zgodności było okresowo
prowadzonej rachunkowości regulacyjnej zawierające w szczególności wyniki kalkulacji
42
publikowane.
kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych.
6. Krajowy organ regulacyjny będzie na bieżąco
2. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów lub ekspertów w
udostępniał na odpowiednim poziomie szczegółowości
przypadku wątpliwości dotyczących rzetelności i wiarygodności danych zawartych w
informacje o systemach rachunku kosztów stosowanych
rocznym sprawozdaniu z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej.
przez operatora świadczącego usługi powszechne i
3. Roczne sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej podlega badaniu
będzie, na żądanie, przekazywał takie informacje
zgodności z przepisami prawa, zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją rachunkowości
Komisji.
regulacyjnej i opisem kalkulacji kosztów, na koszt operatora wyznaczonego, w terminie 6
7. Na żądanie, szczegółowe informacje dotyczące
miesięcy od zakończenia roku obrotowego, przez niezależnego od operatora wyznaczonego
rachunkowości uzyskiwane z powyższych systemów będą
biegłego rewidenta.
udostępniane w sposób poufny krajowemu organowi
4. Niezależnego biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania, o którym mowa w ust. 3,
regulacyjnemu i Komisji.
powołuje Prezes UKE.
8. Jeżeli dane państwo członkowskie nie stosowało
5. Roczne sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej, zawierające w
mechanizmu
finansowania
świadczenia
usługi
szczególności wyniki kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług
powszechnej, dozwolonego na podstawie art. 7, oraz
powszechnych oraz opinia niezależnego biegłego rewidenta z badania, o którym mowa w
jeżeli krajowy organ regulacyjny jest przekonany, że
ust. 3, podlegają publikacji na stronie podmiotowej BIP w terminie 8 miesięcy od
żaden z wyznaczonych operatorów świadczących usługę
zakończenia roku obrotowego.
powszechną w tym państwie członkowskim nie otrzymuje
6. Dane dotyczące kosztów czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i
pomocy państwa w formie ukrytej ani żadnej innej oraz
doręczania przesyłek pocztowych nie podlegają publikacji.
że konkurencja na rynku jest w pełni rzeczywista,
krajowy organ regulacyjny może podjąć decyzję o
Art. 102. Na podstawie opinii niezależnego biegłego rewidenta, o której mowa w art. 101
niestosowaniu wymogów niniejszego artykułu.
ust. 5, Prezes UKE sporządza corocznie oświadczenie w sprawie zgodności prowadzenia
9. Niniejszy artykuł może jednak mieć zastosowanie do
przez operatora wyznaczonego rachunkowości regulacyjnej z wymaganiami określonymi w
operatora
świadczącego
usługę
powszechną
przepisach prawa i zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją rachunkowości regulacyjnej
wyznaczonego przed ostateczną datą pełnego otwarcia
i publikuje je na stronie podmiotowej BIP.
rynku do czasu wyznaczenia innego(-ych) operatora(-ów)
świadczącego(-ych) usługę powszechną. Krajowy organ
Art. 103. 1. Prezes UKE nakłada, w drodze decyzji, na operatora wyznaczonego obowiązek
regulacyjny z wyprzedzeniem informuje Komisję o takiej
przedłożenia do publikacji na stronie podmiotowej BIP:
decyzji.
1) zatwierdzonej instrukcji rachunkowości regulacyjnej;
10.
Państwa członkowskie mogą wymagać od
2) zatwierdzonego opisu kalkulacji kosztów.
operatorów, zobowiązanych do wniesienia składki do
2. Prezes UKE w decyzji, o której mowa w ust. 1, określa, z zachowaniem
funduszu kompensacyjnego, aby stosowali odpowiednią
wymogów dotyczących ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, zakres publikacji instrukcji
rozdzielność księgową, tak aby zapewnić funkcjonowanie
rachunkowości regulacyjnej, tak aby zapewniona była prezentacja sposobów przypisywania
funduszu.
przychodów i kosztów, i opisu kalkulacji kosztów, tak aby zapewniona była prezentacja
głównych grup kosztów oraz sposobów ich przypisania do poszczególnych usług
powszechnych.
Art. 104. Minister właściwy do spraw łączności w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób przypisania przychodów i kosztów operatora wyznaczonego do poszczególnych
usług powszechnych oraz do usług wchodzących w zakres usług powszechnych,
pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, także do
czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek
pocztowych,
43
2) szczegółowe zasady kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług
powszechnych,
3) tryb i termin uzgadniania i zatwierdzania przez Prezesa UKE przedłożonych przez
operatora wyznaczonego projektów instrukcji rachunkowości regulacyjnej oraz opisu
kalkulacji kosztów,
4) zakres i termin przekazywania Prezesowi UKE rocznego sprawozdania z prowadzonej
rachunkowości regulacyjnej, przyjmując że dane zawarte w sprawozdaniu są
sprawdzalne w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
zawierającego w szczególności wyniki kalkulacji kosztów jednostkowych
poszczególnych usług powszechnych
- mając na uwadze rzetelność, przejrzystość oraz kompletność sprawozdań z prowadzonej
rachunkowości regulacyjnej oraz wyników kalkulacji kosztów, sprawność uzgadniania
projektów instrukcji rachunkowości regulacyjnej i opisu kalkulacji kosztów oraz
konieczność ochrony podmiotów korzystających z usług pocztowych przed nadużywaniem
przez operatora wyznaczonego pozycji rynkowej, a także konieczność umożliwienia
działalności kontrolnej Prezesowi UKE wobec działalności wykonywanej przez operatora
wyznaczonego.
Art. 105. 1. Operator wyznaczony prowadzi rachunkowość zgodnie z ustawą z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości.
2. Operator wyznaczony sporządza roczne sprawozdanie finansowe, które podlega badaniu
przez biegłego rewidenta.
3. Operator wyznaczony jest obowiązany do przedkładania Prezesowi UKE, nie później niż
do dnia 31 lipca każdego roku za rok poprzedni, zbadanego przez biegłego rewidenta,
sprawozdania finansowego, w zakresie zgodnym z ustawą, o której mowa w ust. 1.
4. Operator wyznaczony ogłasza roczne sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą, o której
mowa w ust.1.
art. 108 ust. 3
Operatorzy pocztowi świadczący usługi wchodzące w zakres usług powszechnych są
obowiązani do prowadzenia przejrzystej rachunkowości w sposób zapewniający
prowadzenie wyodrębnionej ewidencji dla usług wchodzących w zakres usług
powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, w
celu ustalenia kwoty przychodów stanowiących podstawę do określenia udziału operatora w
dopłacie.
USTAWA z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne
art. 192 ust.1 pkt 20 (w brzmieniu zmienianym w art. 159 projektu ustawy Prawo
pocztowe)
Do zakresu działania Prezesa UKE należy w szczególności:
20) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu poczty, w tym:
a)
o nazwie i adresie operatora wyznaczonego świadczącego usługi powszechne,
44
b)
o sposobie udostępniania korzystającym z usług powszechnych szczegółowych i
aktualnych informacji dotyczących charakteru oferowanych usług, warunków dostępu, cen i
minimalnych wymagań w zakresie czasu przebiegu przesyłek pocztowych,
c)
o przyjętych dla obrotu krajowego minimalnych wymaganiach dotyczących czasu
przebiegu przesyłek pocztowych i przyznanym odstępstwie w tym zakresie,
d)
o przyznanym odstępstwie od częstotliwości opróżniania nadawczych skrzynek
pocztowych i doręczania przesyłek z jednoczesnym przekazaniem tej informacji pocztowym
organom regulacyjnym krajów członkowskim Unii Europejskiej,
e)
danych statystycznych o krajowym rynku pocztowym oraz, na żądanie Komisji
Europejskiej, informacji o systemie rachunku kosztów stosowanym przez operatora
wyznaczonego.
Art. 15
Artykuł 15
T
art.101-103,
Sprawozdania finansowe wszystkich operatorów
105
Art. 101. 1. Operator wyznaczony przekazuje Prezesowi UKE roczne sprawozdanie z
świadczących usługi powszechne będą sporządzane i
prowadzonej rachunkowości regulacyjnej zawierające w szczególności wyniki kalkulacji
przekazywane do zbadania przez niezależnego audytora
kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych.
oraz publikowane zgodnie z odpowiednim
2. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów lub ekspertów w
ustawodawstwem Wspólnoty i ustawodawstwem
przypadku wątpliwości dotyczących rzetelności i wiarygodności danych zawartych w
krajowym dotyczącym przedsiębiorstw komercyjnych.
rocznym sprawozdaniu z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej.
3. Roczne sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej podlega badaniu
zgodności z przepisami prawa, zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją rachunkowości
regulacyjnej i opisem kalkulacji kosztów, na koszt operatora wyznaczonego, w terminie 6
miesięcy od zakończenia roku obrotowego, przez niezależnego od operatora wyznaczonego
biegłego rewidenta.
4. Niezależnego biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania, o którym mowa w ust. 3,
powołuje Prezes UKE.
5. Roczne sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej, zawierające w
szczególności wyniki kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług
powszechnych oraz opinia niezależnego biegłego rewidenta z badania, o którym mowa w
ust. 3, podlegają publikacji na stronie podmiotowej BIP w terminie 8 miesięcy od
zakończenia roku obrotowego.
6. Dane dotyczące kosztów czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i
doręczania przesyłek pocztowych nie podlegają publikacji.
Art. 102. Na podstawie opinii niezależnego biegłego rewidenta, o której mowa w art. 101
ust. 5, Prezes UKE sporządza corocznie oświadczenie w sprawie zgodności prowadzenia
przez operatora wyznaczonego rachunkowości regulacyjnej z wymaganiami określonymi w
przepisach prawa i zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją rachunkowości regulacyjnej
i publikuje je na stronie podmiotowej BIP.
Art. 103. 1. Prezes UKE nakłada, w drodze decyzji, na operatora wyznaczonego obowiązek
przedłożenia do publikacji na stronie podmiotowej BIP:
45
Dokumenty związane z tym projektem:
-
801
› Pobierz plik