eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

wprowadzania do obiegu oraz liczbę prezentacji każdego z tematów. Plan emisji znaczków
pocztowych może być zmieniany.
8.. Operator wyznaczony niezwłocznie podaje plan emisji znaczków pocztowych
na dany rok do publicznej wiadomości na swoich stronach internetowych i co najmniej w
jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim.


art. 40. ust. 3

Operator wyznaczony ma prawo instalowania i użytkowania na obszarach
wiejskich lub obszarach o rozproszonej zabudowie własnych oddawczych skrzynek
pocztowych, po uzgodnieniu z właściwym wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), na
warunkach uzgodnionych z właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem
samoistnym nieruchomości.

Art. 63. 1. Właściciel, użytkownik wieczysty lub posiadacz samoistny nieruchomości jest
obowiązany umożliwić operatorowi wyznaczonemu umieszczenie nadawczych skrzynek
pocztowych oraz automatów do pocztowej obsługi klientów, a także eksploatację i
konserwację tych urządzeń. Warunki korzystania przez operatora wyznaczonego z
nieruchomości określa się w umowie, która powinna być zawarta w terminie 30 dni od dnia
wystąpienia operatora wyznaczonego o jej zawarcie.
2. Nadawcze skrzynki pocztowe oraz automaty do pocztowej obsługi klientów powinny być
umieszczane, eksploatowane i konserwowane w sposób jak najmniej uciążliwy dla
właściciela oraz podmiotu korzystającego z nieruchomości, na której są umieszczone.

Art. 64. 1. Jednostki zaliczone do sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych są obowiązane umożliwić operatorowi
wyznaczonemu umieszczenie, a także eksploatację i konserwację nadawczych skrzynek
pocztowych oraz automatów do pocztowej obsługi klientów na zajmowanych i
administrowanych przez siebie nieruchomościach, o ile nie ogranicza to racjonalnego
korzystania z tych nieruchomości.
2. Korzystanie z nieruchomości, o której mowa w ust. 1, w zakresie niezbędnym do
umieszczenia, eksploatacji lub konserwacji umieszczonej na niej nadawczej skrzynki
pocztowej oraz automatów do pocztowej obsługi klientów jest nieodpłatne.


art. 19 ust 2
Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia,
wymagania, jakim powinny odpowiadać nadawcze skrzynki pocztowe, kierując się
wymaganiami Europejskiego Komitetu Normalizacji, a w przypadku braku takich wymagań
- wymaganiami innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których
Rzeczpospolita Polska jest członkiem, a także mając na uwadze zapewnienie łatwości
dostępu do nadawczych skrzynek pocztowych oraz do informacji o ograniczonym obszarze
doręczania przesyłek listowych wrzuconych do nadawczych skrzynek pocztowych.
31


Art. 9
Artykuł 9
T
art.6-12
Art. 6. 1. Działalność pocztowa jest działalnością regulowaną w rozumieniu
1. Dla usług , które wykraczają poza zakres usług

przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z
powszechnych, państwa członkowskie mogą wprowadzić
2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.) i wymaga wpisu do rejestru operatorów
zezwolenia ogólne w zakresie niezbędnym do
pocztowych, zwanego dalej „rejestrem”.
zagwarantowania
zgodności
z
wymaganiami
2. Nie wymaga wpisu do rejestru działalność pocztowa polegająca na
podstawowymi.
przyjmowaniu, sortowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu druków bezadresowych.
2. Dla usług , które należą do zakresu usług
3. Nie wymaga wpisu do rejestru działalność wykonywana przez agenta
powszechnych, państwa członkowskie mogą wprowadzić
pocztowego na podstawie umowy agencyjnej, zawartej z operatorem pocztowym.
procedury zezwoleń, w tym koncesje indywidualne, w
4. Nie wymaga wpisu do rejestru działalność pocztowa wykonywana w imieniu
zakresie niezbędnym do zagwarantowania zgodności z
operatora pocztowego na podstawie pisemnej umowy o współpracę.
wymaganiami podstawowymi i w celu zapewnienia
5. Czasowe świadczenie usług pocztowych innych niż usługi powszechne przez
świadczenia usługi powszechnej.
przedsiębiorców z państw członkowskich w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 4
Przyznanie zezwoleń może:
marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 47,
– być uzależnione od obowiązków świadczenia usług
poz. 278 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654, Nr 227, poz. 1367 i Nr 228, poz. 1368) wymaga
powszechnych,
uzyskania wpisu do rejestru. Przepisy ust. 2 – 4 stosuje się.
– w razie potrzeby i w uzasadnionych przypadkach,

nakładać wymagania dotyczące jakości, dostępności i
Art. 7. Działalność pocztową w zakresie objętym obowiązkiem wpisu do rejestru
świadczenia określonych usług,
może wykonywać przedsiębiorca, który:
– w odpowiednich przypadkach być powiązane z
6) zapewnia warunki do przestrzegania tajemnicy pocztowej, o której mowa w art. 40;
obowiązkiem wnoszenia składki na rzecz mechanizmów
7) zapewnia warunki techniczne i organizacyjne świadczenia usług pocztowych niezbędne
współdzielenia, o których mowa w art. 7, jeżeli
dla zachowania bezpieczeństwa obrotu pocztowego;
świadczenie usługi powszechnej generuje koszt netto i
8) posiada regulamin świadczenia usług pocztowych oraz cennik usług pocztowych;
stanowi nieuzasadnione obciążenie dla operatora(- ów)
9) nie był prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo przeciwko ochronie informacji,
świadczącego(-ych) usługę powszechną wyznaczonego(-
wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i
ych) zgodnie z art. 4,
papierami wartościowymi lub umyślne przestępstwo skarbowe - dotyczy to osób
– w odpowiednich przypadkach być powiązane z
fizycznych wykonujących we własnym imieniu działalność gospodarczą lub osób
obowiązkiem wnoszenia składki na rzecz kosztów
kierujących działalnością osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niebędących
operacyjnych ponoszonych przez krajowe organy
osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną;
regulacyjne, o których mowa w art. 22,
10) zapewnia, że wykonywanie działalności objętej wpisem do rejestru nie zagraża
– w odpowiednich przypadkach być uzależnione od
obronności, bezpieczeństwu państwa lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
przestrzegania warunków pracy określonych w

ustawodawstwie krajowym lub nałożyć taki obowiązek.
Art. 8. Organem właściwym w sprawach wpisu do rejestru jest Prezes Urzędu
Obowiązki i wymogi, o których mowa w tiret pierwszym
Komunikacji Elektronicznej, zwany dalej „Prezesem UKE”.
i w art. 3, mogą być nakładane jedynie na wyznaczonych

operatorów świadczących usługę powszechną.
Art. 9. 1. Wpisu do rejestru dokonuje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy, który
O ile nie dotyczą one przedsiębiorstw wyznaczonych na
zawiera następujące dane:
operatorów świadczących usługę powszechną zgodnie z
1) firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania i adres głównego
art. 4, udzielane zezwolenia nie mogą:
miejsca wykonywania działalności pocztowej;

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 120,
poz. 690, Nr 131, poz. 764, Nr 132, poz. 766, Nr 153, poz. 902, Nr 163, poz. 981, Nr 171, poz. 1016, Nr 199, poz. 1175, Nr 204, poz. 1195 i Nr 232, poz. 1378, z 2012 r. poz. 855.
32

– być ograniczone pod względem liczby,
2) oznaczenie formy prawnej przedsiębiorcy i numer w rejestrze przedsiębiorców albo w
– dla tych samych elementów usługi powszechnej lub
innym właściwym rejestrze;
części terytorium kraju nakładać obowiązków
3) numer identyfikacji podatkowej;
świadczenia usługi powszechnej oraz, jednocześnie,
4) określenie obszaru, na którym będzie wykonywana działalność pocztowa;
konieczności wnoszenia składki na rzecz mechanizmu
5) przewidywaną datę rozpoczęcia działalności pocztowej;
współdzielenia,
6) imię i nazwisko, adres do korespondencji i numer telefonu służbowego osoby
– powtarzać warunków mających zastosowanie do
upoważnionej do kontaktowania się w imieniu przedsiębiorcy z Prezesem UKE;
przedsiębiorstw na mocy przepisów ustawodawstwa
7) w przypadku spółek handlowych:
krajowego innych niż przepisy właściwe dla branży,
a) imiona i nazwiska członków zarządu i prokurentów,
– nakładać warunków technicznych lub operacyjnych
b) imiona i nazwiska wspólników posiadających prawo reprezentowania spółki,
innych niż niezbędne do wypełnienia zobowiązań
c) informację o miejscu zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
wynikających z niniejszej dyrektywy.
numerze PESEL osób, o których mowa w lit. a i b, a przypadku cudzoziemców
3. Procedury , zobowiązania i wymogi, o których mowa w
nieposiadających tego numeru zamiast informacji o numerze PESEL:
ust. 1 i 2, są przejrzyste, dostępne, niedyskryminujące,
- informację o numerze ważnego dokumentu podróży w rozumieniu art. 4 pkt 1
proporcjonalne, precyzyjne i jednoznaczne, podawane do
ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz.
wiadomości publicznej z wyprzedzeniem i oparte na
1573, oraz z 2012 r. poz. 589 i 769) ) lub innego dokumentu potwierdzającego
obiektywnych kryteriach. Państwa członkowskie
tożsamość i obywatelstwo oraz
zapewniają, by przyczyny odmowy wydania lub cofnięcia
- informację o numerze wizy lub kopię dokumentu potwierdzającego
zezwolenia w całości lub w części zostały przekazane
zarejestrowanie pobytu, jeżeli cudzoziemiec przebywa na terytorium
wnioskodawcy, a także ustanawiają procedurę
Rzeczypospolitej Polskiej;
odwoławczą.
8) w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną oraz osób kierujących

działalnością przedsiębiorcy niebędącego spółką handlową – imię i nazwisko oraz
informacje, o których mowa w pkt 7 lit. c.
2. Do wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorca załącza:
1) regulamin świadczenia usług pocztowych;
2) cennik usług pocztowych;
3) dowód wniesienia opłaty skarbowej.
3. Wraz z wnioskiem o wpis do rejestru przedsiębiorca składa na piśmie
oświadczenie następującej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 Kodeksu karnego oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru operatorów pocztowych są kompletne i
zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie
objętym obowiązkiem wpisu do rejestru operatorów pocztowych, określone w ustawie z
dnia … r. - Prawo pocztowe.”.
4. W oświadczeniu, o którym mowa w ust. 3, przedsiębiorca zamieszcza również:
1) firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania i adres głównego
miejsca wykonywania działalności pocztowej;
2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i
nazwiska oraz pełnionej funkcji.
5. Wniosek o wpis do rejestru oraz oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, mogą
być złożone w postaci elektronicznej.
33

6. Przedsiębiorca jest obowiązany przechowywać, przez okres wykonywanej
działalności pocztowej, wszystkie dokumenty niezbędne dla wykazania spełnienia
warunków wykonywania działalności objętej obowiązkiem wpisu do rejestru.

Art. 10. 1. Operator pocztowy jest obowiązany złożyć do Prezesa UKE pisemne
zgłoszenie:
1) zmiany przewidywanej daty rozpoczęcia działalności pocztowej;
2) zmiany danych w zakresie objętym wnioskiem o wpis do rejestru, w terminie 14 dni od
dnia jej zaistnienia;
3) zawieszenia albo zakończenia wykonywania działalności pocztowej, w terminie 14 dni
od dnia zawieszenia albo zakończenia tej działalności.
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może być złożone w postaci
elektronicznej.

Art. 11. Prezes UKE wykreśla wpis z rejestru:
1) na wniosek operatora pocztowego;
2) z urzędu w przypadku:
a) stwierdzenia zakończenia wykonywania działalności gospodarczej lub zaprzestania
wykonywania działalności pocztowej w przypadku innym niż zawieszenie
wykonywania tej działalności,
b) wydania decyzji o zakazie wykonywania działalności pocztowej objętej wpisem do
rejestru. do uzasadnienia: że wynikają z ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej.

Art. 12. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, wzór
wniosku o wpis do rejestru oraz wzór zgłoszenia, o którym mowa w art. 10, kierując się
dążeniem do uproszczenia i ułatwienia podejmowania działalności pocztowej, a także
potrzebą zapewnienia Prezesowi UKE informacji koniecznych do realizowania jego
obowiązków.

Art. 10
Artykuł 10
N


1. Parlament Europejski i Rada, stanowiąc na wniosek
Komisji i na podstawie art. 47 ust. 2, art. 55 i art. 95
Traktatu, przyjmują środki niezbędne do harmonizacji
procedur, o których mowa w art. 9, dotyczące
świadczenia komercyjnych usług pocztowych dla
ludności.
2. Działania harmonizacyjne, o których mowa w ust. 1
dotyczą w szczególności kryteriów, jakie powinny być
przestrzegane i procedur, jakie powinny być stosowane
przez operatora pocztowego, sposobu publikowania
powyższych kryteriów i procedur, a także procedur
odwoławczych, jakie powinny być stosowane.
34


Art. 11
Artykuł 11
N


Parlament Europejski i Rada, stanowiąc na podstawie
wniosku Komisji oraz na podstawie art. 47 ust. 2, art. 55 i
art. 95 Traktatu, przyjmują takie środki harmonizacyjne,
jakie są konieczne do zapewnienia użytkownikom i
operatorowi(-om) świadczącemu(-ym) usługi pocztowe
dostępu do sieci pocztowej na warunkach, które są
przejrzyste i niedyskryminujące.

Art. 11a
Artykuł 11a
T
art.66-

Ilekroć niezbędna jest ochrona interesu użytkowników lub
70,art.39,35 Art. 66. 1. Operator wyznaczony posiadający:
promocja rzeczywistej konkurencji, a także w świetle
ust 2 pkt 5
1) skrytki pocztowe,
warunków krajowych i ustawodawstwa krajowego,

2) własne oddawcze skrzynki pocztowe,
państwa
członkowskie
zapewniają
przejrzyste,

3) system kodów pocztowych identyfikujących obszary doręczeń,
niedyskryminujące warunki dostępu w odniesieniu do

4) bazy informacji o zmianie adresu w celu przekierowania przesyłek pocztowych
elementów infrastruktury pocztowej lub usług

- zwane dalej „elementami infrastruktury pocztowej”, jest obowiązany zapewnić dostęp do
świadczonych w ramach usługi powszechnej, takich jak

tych elementów operatorom pocztowym świadczącym usługi wchodzące w zakres usług
system kodów pocztowych, adresowa baza danych,

powszechnych
skrytki pocztowe, skrzynki oddawcze, informacja o

2. Operator wyznaczony jest obowiązany zapewnić operatorom, którzy nie
zmianie adresu, usługa przekierowania i usługa zwrotu do
świadczą usług wchodzących w zakres usług powszechnych dostęp do elementów
nadawcy. Przepis ten pozostaje bez uszczerbku dla prawa
infrastruktury pocztowej, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4.
państw członkowskich do przyjmowania środków


zapewniających dostęp do sieci pocztowej na
3. Operator wyznaczony jest obowiązany zapewnić dostęp do elementów
przejrzystych, proporcjonalnych i niedyskryminujących
infrastruktury pocztowej w zakresie określonym w umowie o dostęp do elementów
warunkach.
infrastruktury pocztowej, zwanej dalej „umową o dostęp”,


4. Umowa o dostęp jest zawierana w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

Art. 67.
1 Operator wyznaczony określa warunki i wysokość opłat za dostęp do
elementów infrastruktury pocztowej odpowiednio w regulaminie dostępu do elementów
infrastruktury pocztowej i cenniku dostępu do elementów infrastruktury pocztowej.
2. Warunki i wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, określa się w sposób
przejrzysty i niedyskryminujący, przy czym wysokość opłat powinna uwzględniać koszty
zapewnienia dostępu do elementów infrastruktury pocztowej.
3. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt regulaminu oraz
cennika dostępu do elementów infrastruktury pocztowej lub projekt ich zmian wraz z
uzasadnieniem, zawierającym w szczególności określenie poszczególnych składników
kosztów tego dostępu, w terminie co najmniej 60 dni przed planowanym terminem
wprowadzenia w życie cennika lub regulaminu lub ich zmian.

4. Prezes UKE może w drodze decyzji, w terminie do 30 dni od dnia przedłożenia
projektu regulaminu lub cennika dostępu do elementów infrastruktury pocztowej lub
projektu ich zmian, wnieść sprzeciw w stosunku do całości albo części przedłożonego
projektu, jeżeli są sprzeczne z przepisami ustawy. Regulamin oraz cennik dostępu do
35

strony : 1 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 40 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: