eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

koordynującej procedury udzielania zamówień przez
świadczenia usług powszechnych pomniejszoną o korzyści, o których mowa w ust. 1.
podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej,
5. W kalkulacji kosztu netto operator wyznaczony uwzględnia:
energetyki, transportu i usług pocztowych (8).
1) koszty związane ze świadczeniem usług powszechnych;
3. Jeżeli państwo członkowskie ustali, że obowiązki
2) przychody ze świadczenia usług powszechnych;
świadczenia usługi powszechnej określone niniejszą
3) korzyści pośrednie związane ze świadczeniem usług powszechnych;
dyrektywą pociągają za sobą koszt netto, obliczony z
4) korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi
uwzględnieniem załącznika I, i stanowią nieuzasadnione
wyznaczonemu.
obciążenie finansowe dla operatora(-ów) świadczącego(-

ych) usługę powszechną, może wówczas wprowadzić:
6. W kalkulacji kosztu netto uwzględnia się ponadto prawo operatora wyznaczonego do
a) mechanizm rekompensat dla takiego(-ch)
rozsądnego zysku na podstawie wskaźnika zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału, o
przedsiębiorstwa
(przedsiębiorstw)
z
funduszy
którym mowa w art. 100.
publicznych; lub
7. W kalkulacji kosztu netto operator wyznaczony nie uwzględnia świadczenia usług
b) mechanizm podziału kosztu netto obowiązku
pocztowych ustawowo zwolnionych z opłaty za usługę pocztową.
świadczenia usługi powszechnej między operatorów
Art. 107. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania i przedłożenia do
świadczących usługi lub użytkowników.
zatwierdzenia Prezesowi UKE projektu opisu kalkulacji kosztu netto zawierającego sposób
4. Jeżeli koszt netto zostaje podzielony zgodnie z ust. 3
jego wyliczenia, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 120.
lit. b), państwa członkowskie mogą ustanowić fundusz
2. Prezes UKE uzgadnia z operatorem wyznaczonym przedłożony projekt opisu kalkulacji
kompensacyjny, który może być finansowany z opłat
kosztu netto, w trybie i terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie art.
wnoszonych przez operatorów świadczących usługi lub
120, oraz zatwierdza, w drodze decyzji, opis kalkulacji kosztu netto.
użytkowników i zarządzany jest w tym celu przez
3. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów lub ekspertów w
jednostkę niezależną od beneficjenta lub beneficjentów.
przypadku wątpliwości dotyczących przedłożonego przez operatora wyznaczonego projektu
Państwa członkowskie mogą uzależnić udzielanie
opisu kalkulacji kosztu netto.
zezwoleń operatorom świadczącym usługę zgodnie z art.
4. W przypadku nieuzgodnienia z operatorem wyznaczonym projektu opisu kalkulacji
9 ust. 2 od zobowiązania do wniesienia składki do
kosztu netto Prezes UKE w decyzji zatwierdzającej opis kalkulacji kosztu netto może
powyższego funduszu lub od spełnienia obowiązku
dokonać zmian w przedłożonym przez operatora wyznaczonego do zatwierdzenia projekcie
świadczenia usługi powszechnej. Obowiązki świadczenia
opisu kalkulacji kosztu netto.
usług powszechnych, które dotyczą operatora(-ów)
5. Prezes UKE odmawia, w drodze decyzji, zatwierdzenia opisu kalkulacji kosztu netto w
świadczącego(-ych) usługę powszechną i są wymienione
przypadku, gdy nie zostanie zachowana zgodność z:
w art. 3, mogą być w ten sposób finansowane.
1) zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych określonymi w ustawie z dnia 29 września
5. Państwa członkowskie zapewniają poszanowanie zasad
1994 r. o rachunkowości;
przejrzystości, niedyskryminacji i proporcjonalności przy
2) wymaganiami określonymi w ustawie i w przepisach wydanych na podstawie art. 120.
ustanawianiu funduszu kompensacyjnego oraz ustalaniu
Art. 108. 1. Koszt netto jest finansowany z: 1) udziałów operatorów pocztowych objętych
poziomu składek, o których mowa w ust. 3 i 4. Decyzje
obowiązkiem udziału w dopłacie; 2) z budżetu państwa, jeżeli suma udziałów w dopłacie, o
podjęte zgodnie z ust. 3 i 4 oparte są na obiektywnych i
których mowa w pkt 1, jest niewystarczająca dla sfinansowania kosztu netto.
weryfikowalnych kryteriach oraz są podawane do
2. Operatorzy pocztowi świadczący usługi powszechne lub usługi wchodzące w zakres
wiadomości publicznej.
usług powszechnych, których przychód z tych usług w roku obrotowym, za który jest

ustalana dopłata, przekroczył milion złotych, są obowiązani do udziału w dopłacie.
3. Operatorzy pocztowi świadczący usługi wchodzące w zakres usług powszechnych są
obowiązani do prowadzenia przejrzystej rachunkowości w sposób zapewniający
prowadzenie wyodrębnionej ewidencji dla usług wchodzących w zakres usług
powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, w
celu ustalenia kwoty przychodów stanowiących podstawę do określenia udziału operatora w
dopłacie.
26

4. Przepis ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3 stosuje się do grupy kapitałowej w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, której jednostką jest
operator pocztowy.
Art. 109. 1. Finansowanie kosztu netto jest uruchamiane w przypadku, gdy świadczenie
usług powszechnych przyniosło stratę, rozumianą jako ujemny wynik na sprzedaży tych
usług.
2. Koszt netto finansowany jest maksymalnie do wysokości straty na świadczeniu usług
powszechnych z uwzględnieniem zasad określonych w art. 106.
3. Kwota udziału operatora wyznaczonego w dopłacie, o której mowa w art. 113 ust. 1, nie
może stanowić kosztu świadczenia usług powszechnych wyliczanego dla potrzeb kalkulacji
kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych.
Art. 110. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany poinformować ministra właściwego do
spraw łączności, corocznie, w terminie do dnia 1 marca, o prognozowanej wysokości kosztu
netto i straty w następnym roku na usługach powszechnych, przedstawiając wstępne
wyliczenie wysokości tej prognozy wraz z uzasadnieniem.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest także Prezesowi UKE.
Art. 111. Operator wyznaczony jest obowiązany przedłożyć Prezesowi UKE, w terminie do
dnia 31 marca, plan działań naprawczych w celu likwidacji prognozowanej straty na
świadczeniu usług powszechnych.
Art. 112. 1. Operator wyznaczony w terminie 7 miesięcy od zakończenia roku obrotowego,
w którym wystąpiła strata na usługach powszechnych przedkłada Prezesowi UKE
następujące dokumenty:
1) kalkulację kosztu netto i straty na usługach powszechnych;
2) rachunki oraz inne dokumenty, służące za podstawę kalkulacji kosztu netto i straty na
usługach powszechnych, zgodnie ze zbadanym przez niezależnego biegłego rewidenta
sprawozdaniem finansowym za poprzedni rok obrotowy.

2. Wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 1, operator wyznaczony, może złożyć
wniosek o dopłatę.
3. Do przeprowadzenia weryfikacji przedłożonych dokumentów, o których mowa w ust. 1,
Prezes UKE powołuje niezależnego biegłego rewidenta.
4. Weryfikacja przedłożonych dokumentów, o których mowa w ust. 1, wykonywana jest na
koszt operatora wyznaczonego.
5. Prezes UKE, w terminie 4 miesięcy od otrzymania dokumentów i wniosku, o których
mowa w ust. 1 i 2, oraz ich weryfikacji wydaje decyzję, w której:
1) określa kwotę zweryfikowanego kosztu netto i straty na usługach powszechnych;
2) ustala kwotę należnej dopłaty.

Art. 113. 1. Prezes UKE ustala, w drodze decyzji, wysokość udziału w dopłacie dla
operatora pocztowego obowiązanego do tego udziału oraz określa 30-dniowy termin do jego
wniesienia liczony od dnia doręczenia decyzji.
2. Prezes UKE po upływie terminu do wniesienia kwoty udziału w dopłacie ustalonej
decyzją nadaje decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
27

3. Ustalenie wysokości udziału operatora pocztowego w dopłacie następuje na podstawie
jednolitego wskaźnika procentowego stanowiącego stosunek należnej dopłaty do sumy
przychodów operatorów obowiązanych do udziału w dopłacie z usług powszechnych, lub
usług wchodzących w zakres usług powszechnych, osiągniętych w roku obrotowym, za
który jest ustalana dopłata.
4. Wysokość udziału operatora pocztowego w dopłacie stanowi iloczyn jednolitego
wskaźnika procentowego, o którym mowa w ust. 3, oraz kwoty przychodów tego operatora
z usług powszechnych lub wchodzących w zakres usług powszechnych, osiągniętych w
roku obrotowym, za który jest ustalana dopłata i nie może być wyższa niż 1% kwoty tych
przychodów.
Art. 114. Prezes UKE niezwłocznie przekazuje ministrowi właściwemu do spraw łączności
informację o wysokości udziałów operatorów pocztowych w dopłacie, określonych w
decyzjach, o których mowa w art. 113 ust. 1.
Art. 115. 1. Kwotę ustaloną w decyzji, o której mowa w art. 113 ust. 1, z wyjątkiem kwoty
ustalonej dla operatora wyznaczonego, wpłaca się na wyodrębniony rachunek bankowy
Urzędu, w terminie miesiąca od dnia doręczenia tej decyzji.
2. Prezes UKE po uzyskaniu wpłaty na rachunek Urzędu niezwłocznie przekazuje ją
uprawnionemu do otrzymania dopłaty.
3. Odsetki od środków zgromadzonych na rachunku, o którym mowa w ust. 1, powiększają
kwotę zgromadzonych środków.
4. Kwota udziału w dopłacie ustalona dla operatora wyznaczonego pozostaje w jego
dyspozycji.
Art. 116. Kwota udziału w dopłacie podlega egzekucji administracyjnej należności
pieniężnych.
Art. 117. 1. Od kwoty udziału w dopłacie nieuiszczonej w terminie naliczane są odsetki w
wysokości równej odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Przepis art.
54 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio.
2. Zobowiązanie do zapłaty kwoty udziału w dopłacie ulega przedawnieniu po upływie 10
lat od dnia upływu terminu określonego w decyzji, o której mowa w art. 113 ust. 1.
3. Przepis art. 70 § 2 - 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa stosuje
się odpowiednio.
4. Prezes UKE, na wniosek operatora pocztowego obowiązanego do wniesienia kwoty
udziału w dopłacie, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem wnioskodawcy lub
interesem publicznym może, w drodze decyzji, odroczyć termin wpłaty kwoty udziału w
dopłacie lub rozłożyć kwotę udziału w dopłacie na raty. Przepis art. 57 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio,
5. Odroczenie wpłaty kwoty udziału w dopłacie powoduje również odroczenie odsetek za
zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została odroczona wpłata kwoty udziału w
dopłacie .
6. Rozłożenie na raty zapłaty zaległości z tytułu udziału w dopłacie następuje wraz z
odsetkami za zwłokę.
7. W przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty kwoty udziału w
dopłacie, odsetki za zwłokę są naliczane do dnia wniesienia podania o odroczenie lub
28

rozłożenie na raty zapłaty zaległej wpłaty kwoty udziału w dopłacie, włącznie z tym dniem,
z zastrzeżeniem ust. 8.
8. Jeżeli decyzja odmawiająca odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty zapłaty
zaległej wpłaty kwoty udziału w dopłacie została doręczona zobowiązanemu do jej
wniesienia operatorowi pocztowemu: 1) przed upływem dwóch miesięcy od dnia wniesienia
podania, odsetki za zwłokę są naliczane, począwszy od dnia następującego po upływie
terminu płatności kwoty udziału w dopłacie; 2) po upływie dwóch miesięcy od dnia
wniesienia podania, dalsze odsetki za zwlokę są naliczane z wyłączeniem okresu od dnia
następującego po dniu wniesienia podania do dnia doręczenia tej decyzji, włącznie z tym
dniem.
Art. 118. 1. Do należności z tytułu kwoty udziału w dopłacie ustalonej w decyzji, o której
mowa w art. 113 ust. 1 stosuje się odpowiednio: art. 55, art. 59 § 1 pkt 1, 4 i 9, art. 60 § 1
pkt 2 i § 1a, art. 61 § 1, art. 93, art. 93a-93c, art. 93e, art. 94, art. 97 § 1 i 2, art. 98 § 1 i 2 pkt
1, 2 i 7, art. 100, art. 101, art. 102, art. 103, art. 105 § 1 i 2, art. 106 § 1 i 2, art. 107, art. 108,
art. 109, art. 112, art. 112a, art. 112b, art. 113, art. 114, art. 114a, art. 115, art. 116, art. 116a,
oraz art. 117 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
2. W przypadku uchylenia decyzji Prezesa UKE, o której mowa w art. 113 ust. 1, stosuje się
odpowiednio przepisy działu III rozdziału 9 „Nadpłata” ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa. 3. Organem właściwym w sprawach, o których mowa w art. 93, art.
93a-93c, art. 93e, art. 94, art. 97 § 1 i 2, art. 98 § 1 i 2 pkt 1, 2 i 7 art. 100, art. 101, art. 105
§ 1 i 2, art. 106 § 1 i 2 i art. 112-117 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja
podatkowa, jest Prezes UKE.
Art. 119. Prezes UKE publikuje corocznie na stronie podmiotowej BIP oraz zamieszcza na
stronach internetowych Urzędu sprawozdanie obejmujące końcowe wyniki ustaleń
dotyczące:
1) kosztu netto i straty na usługach powszechnych;
2) weryfikacji dokumentów, o których mowa w art. 112 ust. 1;
3) kwoty dopłaty i udziałów operatorów pocztowych w dopłacie;
4) wysokości dopłaty przekazanej operatorowi wyznaczonemu;
5) wyceny korzyści pośrednich operatora wyznaczonego wynikających ze świadczenia
usług powszechnych;
6) wyceny korzyści wynikających z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych
operatorowi wyznaczonemu.
Art. 120. Minister właściwy do spraw łączności w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe zasady kalkulacji kosztu netto,
2) zakres projektu opisu kalkulacji kosztu netto,
3) tryb i terminy uzgadniania i zatwierdzania przez Prezesa UKE opracowanego przez
operatora wyznaczonego projektu opisu kalkulacji kosztu netto,
4) korzyści pośrednie operatora wyznaczonego wynikające ze świadczenia usług
powszechnych oraz sposób ich liczenia,
5) korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi
wyznaczonemu oraz sposób ich liczenia
29


- mając na uwadze zgodność sposobu kalkulacji kosztu netto z przepisami Unii
Europejskiej, w szczególności w zakresie prawa operatora wyznaczonego do rozsądnego
zysku oraz zachęt do zwiększenia jego efektywności kosztowej, uwzględnienia korzyści
pośrednich wynikających ze świadczenia usług powszechnych, zgodność z przepisami o
pomocy publicznej, zakres obowiązku świadczenia usług powszechnych, o którym mowa w
art. 46 oraz przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 47, kompletność opisu
kalkulacji kosztu netto, a także sprawność uzgadniania jego projektu.

Art. 8
Artykuł 8
T
art. 24, 40
Postanowienia art. 7 nie naruszają prawa Państw
ust.
Art. 24. 1. Operatorowi wyznaczonemu przysługuje wyłączne prawo emisji i, z
Członkowskich do organizowania umieszczania skrzynek
3,art.63,64,
zastrzeżeniem art. 25 ust. 5, wycofywania z obiegu:
pocztowych na publicznych drogach, emitowania
19 ust.2
1) znaczków pocztowych;
znaczków pocztowych i świadczenia usługi przesyłek

2) kartek pocztowych w postaci pojedynczych kart wykonanych ze sztywnego papieru z
poleconych stosowanych w procedurach sądowych lub

nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej opatrzonym napisem zawierającym wyrazy,
administracyjnych zgodnie z ich ustawodawstwem

o których mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1;
krajowym.
3) kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej opatrzonym napisem zawierającym

wyrazy, o których mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1.
2. Operator wyznaczony jest obowiązany do emisji znaczków pocztowych zgodnie
z planem emisji znaczków pocztowych.
3. Osoby fizyczne i osoby prawne mają prawo zgłaszania operatorowi
wyznaczonemu tematów do planu emisji znaczków pocztowych w terminie do dnia 30
czerwca każdego roku z dwuletnim wyprzedzeniem w stosunku do terminu, o którym mowa
w ust. 6.
4. Operator wyznaczony rozpatruje zgłaszane tematy i wybiera spośród nich te,
które rekomenduje ministrowi właściwemu do spraw łączności, jako elementy składowe
planu emisji znaczków pocztowych na dany rok, uwzględniając w szczególności rocznice
doniosłych wydarzeń przypadających w danym roku oraz swoje potrzeby eksploatacyjne.
5. Operator wyznaczony sporządza:
1) zestawienie wszystkich propozycji tematów zgłoszonych do planu emisji znaczków
pocztowych na dany rok;
2) zestawienie tematów rekomendowanych zawierające liczbę prezentacji każdego z
tematów, kolejność ich wprowadzania do obiegu oraz informację o weryfikacji
zasadności zgłoszonych tematów, wraz z uzasadnieniem wyboru tematów
rekomendowanych oraz przyczyn nieuwzględnienia pozostałych tematów w
zestawieniu.
6. Zestawienia, o których mowa w ust. 5, operator wyznaczony przedkłada
ministrowi właściwemu do spraw łączności nie później niż do dnia 31 stycznia każdego
roku poprzedzającego rok, w którym plan emisji znaczków pocztowych będzie
obowiązywał.
7. Minister właściwy do spraw łączności określa, w drodze decyzji, w terminie do
dnia 31 marca roku poprzedzającego rok, w którym plan będzie obowiązywał, plan emisji
znaczków pocztowych na dany rok, określający tematykę znaczków, kolejność ich
30

strony : 1 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: