eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801


zgodność z wymaganiami podstawowymi,

2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach:

– powinno oferować użytkownikom identyczną

- maksymalnych – 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i

usługę w porównywalnych warunkach,

wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm,
a w przypadku przesyłki listowej w formi

– powinno być dostępne bez żadnej formy

e rulonu – 1040 mm,

stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy

dyskryminacji, szczególnie bez dyskryminacji

wymiar nie może przekroczyć 900 mm,

wynikającej z czynników politycznych, religijnych

- minimalnych – 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie

lub ideologicznych,

rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym

– nie powinno być przerywane ani wstrzymywane,

największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm,

poza przypadkami siły wyższej,

- minimalnych strony adresowej – 90x140 mm,

– powinno ulegać zmianom, w odpowiedzi na

b) przesyłek dla ociemniałych,

rozwój
środowiska
technologicznego,

c) paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 000 g i

ekonomicznego i społecznego oraz na potrzeby

wymiarach, z których największy nie przekracza 1500 mm, a suma długości i

użytkowników.

największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza



3000 mm;

2) sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych



o masie do 20 000 g i wymiarach, o których mowa w pkt 1 lit. c.



2. Usług pocztowych, o których mowa w ust. 1, świadczonych dla nadawców



masowych nie zalicza się do usług powszechnych.







Art. 46. 1. Do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest



obowiązany operator wyznaczony.



2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obejmuje świadczenie usług



powszechnych:



1) w sposób jednolity w porównywalnych warunkach;



2) przy zapewnieniu na terytorium całego kraju rozmieszczenia:

a) placówek pocztowych operatora wyznaczonego zgodnie z przepisami wydanymi



na podstawie art. 47 pkt 3 oraz



b) nadawczych skrzynek pocztowych odpowiedniego do zapotrzebowania na danym



terenie;



3) z zachowaniem wskaźników czasu przebiegu przesyłek pocztowych;



4) po przystępnych cenach;



5) z częstotliwością zapewniającą co najmniej jedno opróżnianie nadawczej skrzynki



pocztowej i doręczanie przesyłek pocztowych, co najmniej w każdy dzień roboczy i nie



mniej niż przez 5 dni w tygodniu z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy;



6) w sposób umożliwiający uzyskanie przez nadawcę dokumentu potwierdzającego
odbiór przesyłki rejest



rowanej.





Art. 47. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia,



warunki wykonywania usług powszechnych obejmujące:



1) wskaźniki czasu przebiegu przesyłek pocztowych w obrocie krajowym,



2) wymagania w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek pocztowych, w tym:



a) warunki przyjmowania przesyłek,
21




b) sposób postępowania z przesyłkami uszkodzonymi,



c) sposób dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłek rejestrowanych,



d) terminy odbioru przesyłek z placówki pocztowej operatora wyznaczonego,



e) wymagania w zakresie opakowania przesyłek,

f) sposób rozmieszczenia oznaczenia adresata, adresu, informacji o opłacie



pocztowej oraz innych oznaczeń na stronie adresowej przesyłki listowej;



3) sposób rozmieszczenia placówek pocztowych operatora wyznaczonego



4) minimalny procentowy udział nadawczych skrzynek pocztowych operatora



wyznaczonego których umieszczenie spełnia wymagania, o których mowa w art. 62



pkt 3,



5) sposób świadczenia usług powszechnych



- biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających z usług powszechnych,



w tym w zakresie czasu przebiegu przesyłek pocztowych, przejrzystość wymagań w



zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek pocztowych, dostępność skrzynek
nadawczych operatora wyznaczonego dla osób niepełnosprawnych poruszających się za




pomocą wózka inwalidzkiego, dostępność placówek operatora wyznaczonego oraz



jednolity sposób świadczenia usług powszechnych, rzeczywiste zapotrzebowanie na



usługi powszechne i wpływ warunków wykonywania tych usług na koszt usług



powszechnych.







Art. 48. Operator wyznaczony nie może odmówić zawarcia umowy o świadczenie



usługi pocztowej dotyczącej świadczenia usługi powszechnej, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1



i ust. 2 pkt 1.







Art. 49. 1. Operator wyznaczony określa w regulaminie świadczenia usług



powszechnych warunki ich świadczenia oraz ogólne warunki dostępu do tych usług.

2a. Operator wyznaczony określa w regulaminie świadczenia usług powszechnych



sposób informowania o zasadach wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej przesyłek



zawierających produkty pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w w rozporządzeniu



Komisji (WE) nr 206/2009 z dnia 5 marca 2009 r. w sprawie wprowadzania do Wspólnoty



osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego i zmieniającym rozporządzenie



(WE) nr 136/2004..



3. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt regulaminu



świadczenia usług powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego regulaminu, wraz



z uzasadnieniem, co najmniej na 60 dni przed planowanym terminem ich wprowadzenia.



4. Prezes UKE może, w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia przedłożenia
projektu regulaminu świadczenia usług powszechnych albo projektu zmian do




obowiązującego regulaminu, wnieść sprzeciw wobec ich postanowień, jeżeli są sprzeczne z



przepisami prawa lub naruszają prawa podmiotów korzystających z usług powszechnych.



5. Regulamin świadczenia usług powszechnych albo jego zmiany w części objętej



sprzeciwem Prezesa UKE nie wchodzą w życie.



6. Operator wyznaczony jest obowiązany udostępniać regulamin świadczenia usług



powszechnych w każdej swojej placówce pocztowej i na swojej stronie internetowej.
22




7. Jeżeli wynika to z właściwości umowy o świadczenie usługi pocztowej, której



przedmiotem jest świadczenie usługi powszechnej, regulamin świadczenia usług



powszechnych stanowi nieodpłatny załącznik do umowy.









Art. 16. 1. Operator pocztowy odmawia zawarcia umowy o świadczenie usługi


art.16
pocztowej albo może odstąpić od umowy, jeżeli:
ust.2
2. Przepisy ust. 1 nie wykluczają środków, jakie

1) nie są spełnione przez nadawcę wymagania dotyczące świadczenia usług pocztowych

państwa członkowskie przyjmują zgodnie z
określone w ustawie lub w przepisach wydanych na jej podstawie, a także w

wymaganiami związanymi z interesem publicznym
regulaminie świadczenia usług pocztowych;

uznanym w Traktacie, w szczególności w art. 30 i 46
2) zawartość lub opakowanie przesyłki pocztowej naraża osoby trzecie lub operatora

Traktatu, dotyczących, między innymi, moralności
pocztowego na szkodę;
publicznej, bezpieczeństwa publicznego, w tym
3) na opakowaniu przesyłki pocztowej lub w widocznej części jej zawartości znajdują się
dochodzeń w sprawie przestępstw, oraz porządku
napisy, wizerunki, rysunki lub inne znaki graficzne naruszające prawo lub znaki opłaty
pocztowej niespełniające wymagań określonych w ustawie;
publicznego.

4) usługa pocztowa miałaby być wykonywana w całości lub w części na obszarze

nieobjętym wpisem do rejestru, chyba że operator pocztowy zawarł umowę o
współpracę umożliwiającą wykonanie usługi poza tym obszarem;
5) przyjmowanie lub przemieszczanie przesyłki pocztowej jest zabronione na podstawie
odrębnych przepisów.
2. Operator pocztowy może ponadto:
1) odmówić zawarcia umowy o świadczenie usługi pocztowej, jeżeli przesyłka pocztowa
nie spełnia określonych przez operatora pocztowego warunków wymaganych do
zawarcia umowy;
2) odstąpić od umowy o świadczenie usługi pocztowej, jeżeli przesyłka pocztowa nie
spełnia warunków określonych w umowie.
3. W przypadku odstąpienia przez operatora pocztowego, z przyczyny określonej
w ust. 1 lub ust. 2 pkt 2, od umowy o świadczenie usługi pocztowej przyjętą przesyłkę
pocztową zwraca się nadawcy na jego koszt oraz dokonuje się zwrotu pobranej opłaty za
usługę pocztową, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. W przypadku odstąpienia przez operatora pocztowego, z przyczyny określonej
w ust. 1 pkt 4, od umowy o świadczenie usługi pocztowej zawartej w sposób określony w
art. 15 ust. 1 pkt 2:
1) nadawcę obciąża się kosztami zwrotu przyjętej przesyłki pocztowej, jeżeli operator
pocztowy umieścił na nadawczej skrzynce pocztowej informację o obszarze doręczania
przesyłek listowych wrzuconych do skrzynki, o ile obszar ten jest ograniczony;
2) pobrana opłata za usługę pocztową podlega zwrotowi, jeżeli operator pocztowy nie
umieścił na nadawczej skrzynce pocztowej informacji, o której mowa w pkt 1.
5. Do zwrotu przesyłki pocztowej stosuje się odpowiednio przepisy art. 31 i art. 33.




23

Art. 6
Państwa
członkowskie
podejmują
działania T
art.47,49 i Art. 47. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, warunki
zapewniające, że użytkownicy i operatorzy świadczący
59 , art.192 wykonywania usług powszechnych obejmujące:
usługi pocztowe będą regularnie otrzymywali od
ust.1 pkt 20 1) wskaźniki czasu przebiegu przesyłek pocztowych w obrocie krajowym,
operatora(-ów) świadczącego(- ych) usługę powszechną
(Prawo
2) wymagania w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek pocztowych, w tym:
wystarczająco szczegółowe i aktualne informacje
telekomuni
a) warunki przyjmowania przesyłek,
dotyczące szczególnych cech oferowanych usług
kacyjne)
b) sposób postępowania z przesyłkami uszkodzonymi,
powszechnych, ze szczególnym uwzględnieniem

c) sposób dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłek rejestrowanych,
ogólnych warunków dostępu do takich usług, a także cen

d) terminy odbioru przesyłek z placówki pocztowej operatora wyznaczonego,
oraz poziomów norm jakości. Informacje te publikowane

e) wymagania w zakresie opakowania przesyłek,
są we właściwy sposób.

f) sposób rozmieszczenia oznaczenia adresata, adresu, informacji o opłacie pocztowej oraz
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję, w jaki

innych oznaczeń na stronie adresowej przesyłki listowej,
sposób udostępniane są informacje publikowane zgodnie

3) sposób rozmieszczenia placówek pocztowych operatora wyznaczonego,
z akapitem pierwszym.

4) minimalny procentowy udział nadawczych skrzynek pocztowych operatora wyznaczonego,


których umieszczenie spełnia wymagania, o których mowa w art. 62 pkt 3,
5) sposób świadczenia usług powszechnych

- biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających z usług
powszechnych, w tym w zakresie czasu przebiegu przesyłek pocztowych, przejrzystość
wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek pocztowych, dostępność nadawczych
skrzynek pocztowych operatora wyznaczonego dla osób niepełnosprawnych poruszających się za
pomocą wózka inwalidzkiego, dostępność placówek pocztowych operatora wyznaczonego oraz
jednolity sposób świadczenia usług powszechnych, rzeczywiste zapotrzebowanie na usługi
powszechne i wpływ warunków wykonywania tych usług na koszt usług powszechnych.

Art. 49. 1. Operator wyznaczony określa w regulaminie świadczenia usług
powszechnych warunki ich świadczenia oraz ogólne warunki dostępu do tych usług.
2. Operator wyznaczony określa w regulaminie świadczenia usług powszechnych
sposób informowania o zasadach wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej przesyłek
zawierających produkty pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w rozporządzeniu
Komisji (WE) nr 206/2009 z dnia 5 marca 2009 r. w sprawie wprowadzania do Wspólnoty
osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego i zmieniającym rozporządzenie
(WE) nr 136/2004..
3. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt regulaminu
świadczenia usług powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego regulaminu, wraz z
uzasadnieniem, co najmniej na 60 dni przed planowanym terminem ich wprowadzenia.
4. Prezes UKE może, w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia przedłożenia
projektu regulaminu świadczenia usług powszechnych albo projektu zmian do
obowiązującego regulaminu, wnieść sprzeciw wobec ich postanowień, jeżeli są sprzeczne z
przepisami prawa lub naruszają prawa podmiotów korzystających z usług powszechnych.
5. Regulamin świadczenia usług powszechnych albo jego zmiany w części objętej
sprzeciwem Prezesa UKE nie wchodzą w życie.
6. Operator wyznaczony jest obowiązany udostępniać regulamin świadczenia usług
powszechnych w każdej swojej placówce pocztowej i na swojej stronie internetowej.
7. Jeżeli wynika to z właściwości umowy o świadczenie usługi pocztowej, której
24

przedmiotem jest świadczenie usługi powszechnej, regulamin świadczenia usług
powszechnych stanowi nieodpłatny załącznik do umowy.

Art. 59.
Cennik usług powszechnych oraz zmiany do obowiązującego cennika
podlegają niezwłocznie ogłoszeniu na stronie podmiotowej BIP oraz są udostępniane w
każdej placówce pocztowej operatora wyznaczonego i na jego stronie internetowej, a
ponadto stanowią nieodpłatny załącznik do umowy o świadczenie usługi pocztowej, której
przedmiotem jest świadczenie usługi powszechnej, gdy wynika to z właściwości zawieranej
umowy.

USTAWA z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne
art. 192 ust.1 pkt 20 (w brzmieniu zmienianym w art. 159 projektu ustawy Prawo
pocztowe)
Do zakresu działania Prezesa UKE należy w szczególności:
20) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu poczty, w tym:
a) o nazwie i adresie operatora wyznaczonego świadczącego usługi powszechne,
b)
o sposobie udostępniania korzystającym z usług powszechnych szczegółowych i
aktualnych informacji dotyczących charakteru oferowanych usług, warunków dostępu, cen i
minimalnych wymagań w zakresie czasu przebiegu przesyłek pocztowych,
c)
o przyjętych dla obrotu krajowego minimalnych wymaganiach dotyczących czasu
przebiegu przesyłek pocztowych i przyznanym odstępstwie w tym zakresie,
d)
o przyznanym odstępstwie od częstotliwości opróżniania nadawczych skrzynek
pocztowych i doręczania przesyłek z jednoczesnym przekazaniem tej informacji pocztowym
organom regulacyjnym krajów członkowskim Unii Europejskiej,
e)danych statystycznych o krajowym rynku pocztowym oraz, na żądanie Komisji
Europejskiej, informacji o systemie rachunku kosztów stosowanym przez operatora
wyznaczonego.”;
Art. 7
Artykuł 7
T
art. 106-120 Art. 106. 1. Całkowity koszt netto obowiązku świadczenia usług powszechnych, zwany
1. Państwa członkowskie nie udzielają ani nie utrzymują

dalej „kosztem netto”, stanowi różnicę między uzasadnionym kosztem netto działalności
w mocy wyłącznych lub szczególnych praw w zakresie
operatora wyznaczonego objętego tym obowiązkiem a kosztem netto działalności tego
ustanawiania i świadczenia usług pocztowych. Państwa
samego operatora świadczącego usługi pocztowe, lecz nieobjętego obowiązkiem
członkowskie mogą finansować świadczenie usług
świadczenia usług powszechnych pomniejszoną o korzyści pośrednie związane ze
powszechnych zgodnie z jednym lub kilkoma sposobami
świadczeniem usług powszechnych oraz korzyści wynikające z praw specjalnych lub
określonymi w ust. 2, 3 i 4 lub z wszelkimi innymi
wyłącznych przyznanych operatorowi wyznaczonemu.
sposobami zgodnymi z Traktatem.
2. Koszt netto obowiązku świadczenia usług powszechnych kalkuluje się odrębnie dla
2. Państwa członkowskie mogą zapewniać świadczenie
składowych obowiązku świadczenia usług powszechnych w warunkach działania operatora
usług powszechnych przez zamówienie takich usług
wyznaczonego objętego obowiązkiem świadczenia usług powszechnych i bez tego
zgodnie z odnośnymi zasadami i przepisami w zakresie
obowiązku.
zamówień
publicznych,
w
tym
dialogiem
3. Składowymi obowiązku świadczenia usług powszechnych, o których mowa w ust. 2, są
konkurencyjnym lub procedurami negocjacyjnymi z
obowiązki wymienione w art. 46, art. 51 i art. 55 oraz każdy obowiązek nałożony na
publikacją lub bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu,
operatora wyznaczonego przepisami prawa lub decyzją Prezesa UKE w związku ze
przewidzianymi w dyrektywie 2004/17/WE Parlamentu
świadczeniem usług powszechnych.
Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r.
4. Koszt netto stanowi sumę kosztów netto poszczególnych składowych obowiązku
25

strony : 1 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: