eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801





f) zapewnienie integralności i bezpieczeństwa publicznej sieci telekomunikacyjnej;
4) realizację polityki w zakresie promowania różnorodności kulturowej i językowej, jak





również pluralizmu mediów;




5) zagwarantowanie neutralności technologicznej przyjmowanych norm prawnych.
Art. 190. 1. Prezes UKE jest organem regulacyjnym w dziedzinie rynku usług




telekomunikacyjnych i pocztowych.




Art. 192. 1. Do zakresu działania Prezesa UKE należy w szczególności:


1) wykonywanie, przewidzianych ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie, zadań



z zakresu regulacji i kontroli rynków usług telekomunikacyjnych, gospodarki w zakresie




zasobów częstotliwości, zasobów orbitalnych i zasobów numeracji oraz kontroli spełniania


wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej;




2) wykonywanie zadań:



z zakresu regulacji działalności pocztowej, określonych w ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r.

- Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 168,





poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278),


określonych w ustawie:




z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,


z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn.




zm.),



z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80,


poz. 717, z późn. zm.),




z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;




3) opracowywanie wskazanych przez ministra właściwego do spraw łączności projektów

aktów prawnych w zakresie łączności;




4) analiza i ocena funkcjonowania rynków usług telekomunikacyjnych i pocztowych;




5) podejmowanie interwencji w sprawach dotyczących funkcjonowania rynku usług
telekomunikacyjnych i pocztowych oraz rynku aparatury, w tym rynku urządzeń




telekomunikacyjnych, z własnej inicjatywy lub wniesionych przez zainteresowane




podmioty, w szczególności użytkowników i przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym


podejmowanie decyzji w tych sprawach w zakresie określonym niniejszą ustawą;



5a) kontrolowanie realizacji obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia WE




nr 717/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie


roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz




zmieniającego dyrektywę 2002/21/WE (Dz. Urz. WE L 171 z 29.06.2007, str. 32);



5b) ( wykonywanie kontroli nad operatorami publicznej sieci telekomunikacyjnej i


dostawcami publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w zakresie realizacji


obowiązków, o których mowa w art. 180a ust. 1, z wyjątkiem realizacji obowiązków




dotyczących danych osobowych chronionych zgodnie z przepisami o ochronie danych


osobowych;




5c) prowadzenie baz danych, o których mowa w art. 71 ust. 4 oraz w art. 180f ust. 2;




6) rozstrzyganie sporów między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi w zakresie

właściwości Prezesa UKE;




6a) rozstrzyganie sporów między operatorem multipleksu a nadawcą, o których mowa w
11





art. 131a-131f, oraz sporów, o których mowa w art. 136a;
7) rozstrzyganie w sprawach uprawnień zawodowych w dziedzinie telekomunikacji,





określonych w przepisach odrębnych;




8) tworzenie warunków dla rozwoju krajowych służb radiokomunikacyjnych przez
zapewnianie Rzeczypospolitej Polskiej niezbędnych przydziałów częstotliwości oraz




dostępu do zasobów orbitalnych;




9) wykonywanie obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa i porządku


publicznego;




10) prowadzenie rejestrów w zakresie ujętym w ustawie;



11) koordynacja rezerwacji częstotliwości w zakresach częstotliwości przeznaczonych dla


podmiotów, o których mowa w art. 4, w szczególności w zakresach częstotliwości przez




nich zwalnianych lub dla nich nowo udostępnianych albo współwykorzystywanych z



innymi użytkownikami;

12) inicjowanie oraz wspieranie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w




zakresie łączności;




13) współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami telekomunikacyjnymi i


pocztowymi oraz właściwymi organami innych państw, w zakresie jego właściwości;





14) współpraca z Prezesem UOKiK w sprawach dotyczących przestrzegania praw




podmiotów korzystających z usług pocztowych i telekomunikacyjnych, przeciwdziałania

praktykom ograniczającym konkurencję oraz antykonkurencyjnym koncentracjom




operatorów pocztowych, przedsiębiorców telekomunikacyjnych i ich związków;




15) współpraca z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji w zakresie określonym ustawą i
przepisami odrębnymi;






16) wykonywanie zadań w sprawach międzynarodowej i wspólnotowej polityki




telekomunikacyjnej z upoważnienia ministra właściwego do spraw łączności;




17) współpraca z Komisją Europejską i instytucjami wspólnotowymi oraz organami
regulacyjnymi innych państw członkowskich;





18) przedstawianie Komisji Europejskiej i organom regulacyjnym innych państw




informacji z zakresu telekomunikacji, w tym wykonywanie obowiązków notyfikacyjnych,


obejmujących przekazywanie treści postanowień, o których mowa w art. 23 ust. 1, oraz



informacje o przedsiębiorcach telekomunikacyjnych, którzy zostali uznani za posiadających




znaczącą pozycję rynkową, świadczących usługę powszechną i realizujących połączenia


sieci telekomunikacyjnych oraz nałożonych na nich obowiązkach;




19) przeprowadzanie konsultacji środowiskowych z zainteresowanymi podmiotami, w



szczególności z operatorami, dostawcami usług, użytkownikami, konsumentami oraz


producentami, w sprawach związanych z zasięgiem, dostępnością oraz jakością usług




telekomunikacyjnych;


20) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu poczty, w tym danych


dotyczących operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe, informacji o sposobie




udostępniania korzystającym z powszechnych usług pocztowych szczegółowych i




aktualnych informacji dotyczących charakteru oferowanych usług, warunków dostępu, cen

i wskaźników terminowości doręczeń, informacji o systemie rachunku kosztów




stosowanym przez operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe, a na żądanie
12





Komisji Europejskiej - informacji o przyjętych wskaźnikach terminowości doręczeń dla
powszechnych usług pocztowych w obrocie krajowym.





2. (uchylony).




3. Na podstawie informacji uzyskanych od przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz
innych podmiotów dysponujących infrastrukturą telekomunikacyjną lub realizujących




inwestycje w tym zakresie Prezes UKE, w terminie do dnia 30 czerwca, ogłasza raport o




stanie rynku telekomunikacyjnego za rok ubiegły, uwzględniający pokrycie terytorium


Rzeczypospolitej Polskiej zasięgiem stacjonarnych i ruchomych publicznych sieci



telefonicznych, oraz przedstawia prognozy inwestycyjne dotyczące rozwoju tych sieci.




Raport publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Komunikacji


Elektronicznej.














art. 7, art.
T
Art. 7. Działalność pocztową w zakresie objętym obowiązkiem wpisu do rejestru może
- pkt 19
19) "wymagania podstawowe": ogólne przyczyny
36
wykonywać przedsiębiorca, który:
nieekonomiczne, które mogą skłonić państwo


1) zapewnia warunki do przestrzegania tajemnicy pocztowej, o której mowa w art. 40;
członkowskie do narzucenia warunków

dotyczących
2) zapewnia warunki techniczne i organizacyjne świadczenia usług pocztowych

świadczenia usług pocztowych. Przyczyny te

niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa obrotu pocztowego;


obejmują tajemnicę korespondencji, bezpieczeństwo

3) posiada regulamin świadczenia usług pocztowych oraz cennik usług pocztowych;
sieci w związku z przewozem towarów
4) nie był prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo przeciwko ochronie informacji,



wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i
niebezpiecznych, poszanowanie warunków

papierami wartościowymi lub umyślne przestępstwo skarbowe

zatrudnienia i systemów zabezpieczenia społecznego
- dotyczy to osób


fizycznych wykonujących we własnym imieniu działalność gospodarczą lub osób

ustanowionych przepisami
ustawowymi,
kierujących działalnością osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niebędących
wykonawczymi lub administracyjnymi lub układem

osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną;


zbiorowym wynegocjowanym pomiędzy krajowymi

5) zapewnia, że wykonywanie działalności objętej wpisem do rejestru nie zagraża

partnerami społecznymi, zgodnie z prawem
obronności, bezpieczeństwu państwa lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.



wspólnotowym i krajowym, oraz, w uzasadnionych

przypadkach, ochronę danych, ochronę środowiska i

Art. 36. 1. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że przesyłka pocztowa może


planowanie regionalne. Ochrona danych może

spowodować uszkodzenie innych przesyłek lub mienia operatora pocztowego, operator

obejmować ochronę danych osobowych, niejawny
może zażądać jej otwarcia przez nadawcę, a w przypadku gdy wezwanie nadawcy do


otwarcia przesyłki jest niemożliwe lub było bezskuteczne, może zabezpieczyć przesyłkę na

charakter przekazywanych lub przechowywanych

informacji oraz ochronę prywatności;

własny koszt w sposób zapewniający bezpieczeństwo obrotu pocztowego.




2. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że przesyłka pocztowa stanowi


przedmiot przestępstwa lub jej zawartość stanowi zagrożenie dla ludzi lub środowiska,


operator pocztowy powiadamia niezwłocznie właściwe podmioty oraz zatrzymuje i



zabezpiecza przesyłkę do chwili dokonania oględzin przez te podmioty.




















13





Art. 53. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany ustalać opłaty za usługi
powszechne w sposób przejrzysty i niedyskryminujący oraz odzwierciedlający koszty
- pkt 20
20)
"usługi
świadczone
według
ceny T
art. 53-59 świadczenia tych usług.
jednostkowej": usługi pocztowe, dla których taryfa


2. W przypadku ustalenia przez operatora wyznaczonego niejednolitych opłat za
określona jest w ogólnych warunkach operatora(-
usługi powszechne, Prezes UKE może nałożyć na operatora, w drodze decyzji, obowiązek
ów) świadczącego(

-ych) usługę powszechną w
stosowania jednolitych opłat za te usługi na terytorium całego kraju, jeżeli jest to konieczne
odniesieniu do pojedynczych przesyłek pocztowych.

dla zapewnienia usług powszechnych, w szczególności ich przystępności cenowej.


Wydając decyzję Prezes UKE bierze pod uwagę zachowanie równowagi finansowej


operatora wyznaczonego i rentowności usług powszechnych oraz wpływ zmian wysokości


opłat za usługi powszechne na ostateczny poziom kosztu netto obowiązku świadczenia


usług powszechnych i możliwości jego sfinansowania.


3. Decyzję, o której mowa w ust. 2, Prezes UKE podejmuje w terminie 60 dni od

dnia otrzymania informacji, o której mowa w art. 50.





Art. 54. 1. Operator wyznaczony może stosować taryfy specjalne, niższe od
obowiązujących za dany rodzaj lub sposób świadczenia usługi powszechnej, w stosunku do


nadawców, którzy wykonują uzgodnione z operatorem czynności związane z


przygotowaniem lub opracowaniem przesyłek pocztowych lub uzgodnią z nim dodatkowe


warunki w zakresie sposobu świadczenia usługi oraz do nadawców nadających znaczną

liczbę przesyłek w ustalonym z operatorem okresie, pod warunkiem że operator przy


ustalaniu taryf specjalnych:


1) stosuje wobec nadawców jednolite i równe kryteria zarówno co do opłat za usługi


powszechne, jak i warunków związanych z umową o świadczenie tych usług;

2) uwzględnia poniesione koszty świadczenia usługi powszechnej.


2. Operator wyznaczony jest obowiązany określić w regulaminie, o którym mowa


w art. 49 ust. 1, kryteria ustalania taryf specjalnych oraz odpowiadające tym kryteriom
poziomy opustów od opłat obowiązujących za dany rodzaj lub sposób świadczenia usługi


powszechnej z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 1.





Art. 55. 1. Prezes UKE określa, w drodze decyzji, na trzyletnie okresy

maksymalne roczne poziomy opłat za usługi powszechne, mając na uwadze koszty


świadczenia usług powszechnych, zapewnienie przystępności cenowej tych usług oraz


uwarunkowania rynkowe i ekonomiczne..


2. Maksymalne roczne poziomy opłat za usługi powszechne mogą być określane

przez Prezesa UKE dla poszczególnych usług powszechnych lub dla tych usług


pogrupowanych ze względu na ich podobieństwo. Maksymalne roczne poziomy opłat za
usługi powszechne określa się zgodnie z metodologią, o której mowa w ust. 5.



3. Operator wyznaczony jest obowiązany przedstawić na wezwanie Prezesa UKE


w terminie w nim określonym, nie krótszym niż 7 dni, dane niezbędne do ustalenia


maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne wraz z uzasadnieniem,


które powinno w szczególności wskazywać sposób ich wyliczenia.

4. Prezes UKE może wezwać operatora wyznaczonego do przedstawienia, w


terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia doręczenia wezwania, wyjaśnień niezbędnych do
14



wydania decyzji, o której mowa w ust. 1.

5. Minister właściwy do spraw łączności w porozumieniu z ministrem właściwym


do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, metodologię ustalania

maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne, zapewniając

uwzględnienie w metodologii kosztów świadczenia usług powszechnych, zmian warunków


rynkowych oraz jej przejrzystość.





Art. 56. 1. W przypadku znacznych zmian wartości danych stosowanych przy ustaleniu

maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne, Prezes UKE może


zmienić decyzję, o której mowa w art. 55 ust. 1, określając maksymalny roczny poziom


opłat za usługi powszechne na czas pozostały do zakończenia trzyletniego okresu, o którym


mowa w art. 55 ust. 1.

2. Decyzja, o której mowa w art. 55 ust. 1, może być także zmieniona w związku z


powzięciem przez Prezesa UKE informacji o prognozowanej wysokości kosztu netto i

straty na usługach powszechnych, o której mowa w art. 110, lub otrzymaniem planu działań

naprawczych, o którym mowa w art. 111.


3. Maksymalny roczny poziom opłat za usługi powszechne określa się zgodnie z


metodologią, o której mowa w art. 55 ust. 5. 4. Operator wyznaczony jest obowiązany


przedstawić na wezwanie Prezesa UKE w terminie w nim określonym, nie krótszym niż 7

dni, dane niezbędne do ustalenia maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi


powszechne wraz z uzasadnieniem, które powinno w szczególności wskazywać sposób ich


wyliczenia.


5. Prezes UKE może wezwać operatora wyznaczonego do przedstawienia, w terminie nie

krótszym niż 7 dni od dnia doręczenia wezwania, wyjaśnień niezbędnych do wydania


decyzji, o której mowa w ust. 1.


Art. 57. 1. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt cennika usług
powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego cennika wraz z określeniem


poszczególnych składników kosztów świadczenia każdej usługi, co najmniej na 60 dni


przed planowanym terminem ich wprowadzenia.


2. Prezes UKE może, w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia przedłożenia projektu

cennika usług powszechnych albo zmian do obowiązującego cennika, wnieść sprzeciw w


stosunku do całości albo części projektu cennika albo projektu zmian do obowiązującego


cennika, jeżeli są one sprzeczne z przepisami ustawy, w szczególności w przypadku


przekroczenia maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne określonych

w decyzji, o której mowa w art. 55 ust. 1. Cennik usług powszechnych albo jego zmiany w


zakresie objętym sprzeciwem Prezesa UKE nie wchodzą w życie.


Art. 58. 1. Operator wyznaczony może wystąpić do Prezesa UKE z wnioskiem o wydanie
zgody na zmianę cennika usług powszechnych lub jego części skutkującą przekroczeniem


maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne określonych w decyzji, o


której mowa w art. 55 ust. 1, jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia świadczenia usług


powszechnych bez naruszenia równowagi finansowej operatora wyznaczonego w zakresie

dotyczącym świadczenia usług powszechnych. 2. Prezes UKE wydaje decyzję w sprawie


wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 60 dni od dnia jego złożenia, mając na
15

strony : 1 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: