Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 801
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529
801
f) zapewnienie integralności i bezpieczeństwa publicznej sieci telekomunikacyjnej;
4) realizację polityki w zakresie promowania różnorodności kulturowej i językowej, jak
również pluralizmu mediów;
5) zagwarantowanie neutralności technologicznej przyjmowanych norm prawnych.
Art. 190. 1. Prezes UKE jest organem regulacyjnym w dziedzinie rynku usług
telekomunikacyjnych i pocztowych.
Art. 192. 1. Do zakresu działania Prezesa UKE należy w szczególności:
1) wykonywanie, przewidzianych ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie, zadań
z zakresu regulacji i kontroli rynków usług telekomunikacyjnych, gospodarki w zakresie
zasobów częstotliwości, zasobów orbitalnych i zasobów numeracji oraz kontroli spełniania
wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej;
2) wykonywanie zadań:
z zakresu regulacji działalności pocztowej, określonych w ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r.
- Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 168,
poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278),
określonych w ustawie:
z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,
z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn.
zm.),
z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80,
poz. 717, z późn. zm.),
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
3) opracowywanie wskazanych przez ministra właściwego do spraw łączności projektów
aktów prawnych w zakresie łączności;
4) analiza i ocena funkcjonowania rynków usług telekomunikacyjnych i pocztowych;
5) podejmowanie interwencji w sprawach dotyczących funkcjonowania rynku usług
telekomunikacyjnych i pocztowych oraz rynku aparatury, w tym rynku urządzeń
telekomunikacyjnych, z własnej inicjatywy lub wniesionych przez zainteresowane
podmioty, w szczególności użytkowników i przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym
podejmowanie decyzji w tych sprawach w zakresie określonym niniejszą ustawą;
5a) kontrolowanie realizacji obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia WE
nr 717/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie
roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz
zmieniającego dyrektywę 2002/21/WE (Dz. Urz. WE L 171 z 29.06.2007, str. 32);
5b) ( wykonywanie kontroli nad operatorami publicznej sieci telekomunikacyjnej i
dostawcami publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w zakresie realizacji
obowiązków, o których mowa w art. 180a ust. 1, z wyjątkiem realizacji obowiązków
dotyczących danych osobowych chronionych zgodnie z przepisami o ochronie danych
osobowych;
5c) prowadzenie baz danych, o których mowa w art. 71 ust. 4 oraz w art. 180f ust. 2;
6) rozstrzyganie sporów między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi w zakresie
właściwości Prezesa UKE;
6a) rozstrzyganie sporów między operatorem multipleksu a nadawcą, o których mowa w
11
art. 131a-131f, oraz sporów, o których mowa w art. 136a;
7) rozstrzyganie w sprawach uprawnień zawodowych w dziedzinie telekomunikacji,
określonych w przepisach odrębnych;
8) tworzenie warunków dla rozwoju krajowych służb radiokomunikacyjnych przez
zapewnianie Rzeczypospolitej Polskiej niezbędnych przydziałów częstotliwości oraz
dostępu do zasobów orbitalnych;
9) wykonywanie obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa i porządku
publicznego;
10) prowadzenie rejestrów w zakresie ujętym w ustawie;
11) koordynacja rezerwacji częstotliwości w zakresach częstotliwości przeznaczonych dla
podmiotów, o których mowa w art. 4, w szczególności w zakresach częstotliwości przez
nich zwalnianych lub dla nich nowo udostępnianych albo współwykorzystywanych z
innymi użytkownikami;
12) inicjowanie oraz wspieranie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w
zakresie łączności;
13) współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami telekomunikacyjnymi i
pocztowymi oraz właściwymi organami innych państw, w zakresie jego właściwości;
14) współpraca z Prezesem UOKiK w sprawach dotyczących przestrzegania praw
podmiotów korzystających z usług pocztowych i telekomunikacyjnych, przeciwdziałania
praktykom ograniczającym konkurencję oraz antykonkurencyjnym koncentracjom
operatorów pocztowych, przedsiębiorców telekomunikacyjnych i ich związków;
15) współpraca z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji w zakresie określonym ustawą i
przepisami odrębnymi;
16) wykonywanie zadań w sprawach międzynarodowej i wspólnotowej polityki
telekomunikacyjnej z upoważnienia ministra właściwego do spraw łączności;
17) współpraca z Komisją Europejską i instytucjami wspólnotowymi oraz organami
regulacyjnymi innych państw członkowskich;
18) przedstawianie Komisji Europejskiej i organom regulacyjnym innych państw
informacji z zakresu telekomunikacji, w tym wykonywanie obowiązków notyfikacyjnych,
obejmujących przekazywanie treści postanowień, o których mowa w art. 23 ust. 1, oraz
informacje o przedsiębiorcach telekomunikacyjnych, którzy zostali uznani za posiadających
znaczącą pozycję rynkową, świadczących usługę powszechną i realizujących połączenia
sieci telekomunikacyjnych oraz nałożonych na nich obowiązkach;
19) przeprowadzanie konsultacji środowiskowych z zainteresowanymi podmiotami, w
szczególności z operatorami, dostawcami usług, użytkownikami, konsumentami oraz
producentami, w sprawach związanych z zasięgiem, dostępnością oraz jakością usług
telekomunikacyjnych;
20) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu poczty, w tym danych
dotyczących operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe, informacji o sposobie
udostępniania korzystającym z powszechnych usług pocztowych szczegółowych i
aktualnych informacji dotyczących charakteru oferowanych usług, warunków dostępu, cen
i wskaźników terminowości doręczeń, informacji o systemie rachunku kosztów
stosowanym przez operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe, a na żądanie
12
Komisji Europejskiej - informacji o przyjętych wskaźnikach terminowości doręczeń dla
powszechnych usług pocztowych w obrocie krajowym.
2. (uchylony).
3. Na podstawie informacji uzyskanych od przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz
innych podmiotów dysponujących infrastrukturą telekomunikacyjną lub realizujących
inwestycje w tym zakresie Prezes UKE, w terminie do dnia 30 czerwca, ogłasza raport o
stanie rynku telekomunikacyjnego za rok ubiegły, uwzględniający pokrycie terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej zasięgiem stacjonarnych i ruchomych publicznych sieci
telefonicznych, oraz przedstawia prognozy inwestycyjne dotyczące rozwoju tych sieci.
Raport publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Komunikacji
Elektronicznej.
art. 7, art.
T
Art. 7. Działalność pocztową w zakresie objętym obowiązkiem wpisu do rejestru może
- pkt 19
19) "wymagania podstawowe": ogólne przyczyny
36
wykonywać przedsiębiorca, który:
nieekonomiczne, które mogą skłonić państwo
1) zapewnia warunki do przestrzegania tajemnicy pocztowej, o której mowa w art. 40;
członkowskie do narzucenia warunków
dotyczących
2) zapewnia warunki techniczne i organizacyjne świadczenia usług pocztowych
świadczenia usług pocztowych. Przyczyny te
niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa obrotu pocztowego;
obejmują tajemnicę korespondencji, bezpieczeństwo
3) posiada regulamin świadczenia usług pocztowych oraz cennik usług pocztowych;
sieci w związku z przewozem towarów
4) nie był prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo przeciwko ochronie informacji,
wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i
niebezpiecznych, poszanowanie warunków
papierami wartościowymi lub umyślne przestępstwo skarbowe
zatrudnienia i systemów zabezpieczenia społecznego
- dotyczy to osób
fizycznych wykonujących we własnym imieniu działalność gospodarczą lub osób
ustanowionych przepisami
ustawowymi,
kierujących działalnością osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niebędących
wykonawczymi lub administracyjnymi lub układem
osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną;
zbiorowym wynegocjowanym pomiędzy krajowymi
5) zapewnia, że wykonywanie działalności objętej wpisem do rejestru nie zagraża
partnerami społecznymi, zgodnie z prawem
obronności, bezpieczeństwu państwa lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
wspólnotowym i krajowym, oraz, w uzasadnionych
przypadkach, ochronę danych, ochronę środowiska i
Art. 36. 1. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że przesyłka pocztowa może
planowanie regionalne. Ochrona danych może
spowodować uszkodzenie innych przesyłek lub mienia operatora pocztowego, operator
obejmować ochronę danych osobowych, niejawny
może zażądać jej otwarcia przez nadawcę, a w przypadku gdy wezwanie nadawcy do
otwarcia przesyłki jest niemożliwe lub było bezskuteczne, może zabezpieczyć przesyłkę na
charakter przekazywanych lub przechowywanych
informacji oraz ochronę prywatności;
własny koszt w sposób zapewniający bezpieczeństwo obrotu pocztowego.
2. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że przesyłka pocztowa stanowi
przedmiot przestępstwa lub jej zawartość stanowi zagrożenie dla ludzi lub środowiska,
operator pocztowy powiadamia niezwłocznie właściwe podmioty oraz zatrzymuje i
zabezpiecza przesyłkę do chwili dokonania oględzin przez te podmioty.
13
Art. 53. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany ustalać opłaty za usługi
powszechne w sposób przejrzysty i niedyskryminujący oraz odzwierciedlający koszty
- pkt 20
20)
"usługi
świadczone
według
ceny T
art. 53-59 świadczenia tych usług.
jednostkowej": usługi pocztowe, dla których taryfa
2. W przypadku ustalenia przez operatora wyznaczonego niejednolitych opłat za
określona jest w ogólnych warunkach operatora(-
usługi powszechne, Prezes UKE może nałożyć na operatora, w drodze decyzji, obowiązek
ów) świadczącego(
-ych) usługę powszechną w
stosowania jednolitych opłat za te usługi na terytorium całego kraju, jeżeli jest to konieczne
odniesieniu do pojedynczych przesyłek pocztowych.
dla zapewnienia usług powszechnych, w szczególności ich przystępności cenowej.
Wydając decyzję Prezes UKE bierze pod uwagę zachowanie równowagi finansowej
operatora wyznaczonego i rentowności usług powszechnych oraz wpływ zmian wysokości
opłat za usługi powszechne na ostateczny poziom kosztu netto obowiązku świadczenia
usług powszechnych i możliwości jego sfinansowania.
3. Decyzję, o której mowa w ust. 2, Prezes UKE podejmuje w terminie 60 dni od
dnia otrzymania informacji, o której mowa w art. 50.
Art. 54. 1. Operator wyznaczony może stosować taryfy specjalne, niższe od
obowiązujących za dany rodzaj lub sposób świadczenia usługi powszechnej, w stosunku do
nadawców, którzy wykonują uzgodnione z operatorem czynności związane z
przygotowaniem lub opracowaniem przesyłek pocztowych lub uzgodnią z nim dodatkowe
warunki w zakresie sposobu świadczenia usługi oraz do nadawców nadających znaczną
liczbę przesyłek w ustalonym z operatorem okresie, pod warunkiem że operator przy
ustalaniu taryf specjalnych:
1) stosuje wobec nadawców jednolite i równe kryteria zarówno co do opłat za usługi
powszechne, jak i warunków związanych z umową o świadczenie tych usług;
2) uwzględnia poniesione koszty świadczenia usługi powszechnej.
2. Operator wyznaczony jest obowiązany określić w regulaminie, o którym mowa
w art. 49 ust. 1, kryteria ustalania taryf specjalnych oraz odpowiadające tym kryteriom
poziomy opustów od opłat obowiązujących za dany rodzaj lub sposób świadczenia usługi
powszechnej z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 1.
Art. 55. 1. Prezes UKE określa, w drodze decyzji, na trzyletnie okresy
maksymalne roczne poziomy opłat za usługi powszechne, mając na uwadze koszty
świadczenia usług powszechnych, zapewnienie przystępności cenowej tych usług oraz
uwarunkowania rynkowe i ekonomiczne..
2. Maksymalne roczne poziomy opłat za usługi powszechne mogą być określane
przez Prezesa UKE dla poszczególnych usług powszechnych lub dla tych usług
pogrupowanych ze względu na ich podobieństwo. Maksymalne roczne poziomy opłat za
usługi powszechne określa się zgodnie z metodologią, o której mowa w ust. 5.
3. Operator wyznaczony jest obowiązany przedstawić na wezwanie Prezesa UKE
w terminie w nim określonym, nie krótszym niż 7 dni, dane niezbędne do ustalenia
maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne wraz z uzasadnieniem,
które powinno w szczególności wskazywać sposób ich wyliczenia.
4. Prezes UKE może wezwać operatora wyznaczonego do przedstawienia, w
terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia doręczenia wezwania, wyjaśnień niezbędnych do
14
wydania decyzji, o której mowa w ust. 1.
5. Minister właściwy do spraw łączności w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, metodologię ustalania
maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne, zapewniając
uwzględnienie w metodologii kosztów świadczenia usług powszechnych, zmian warunków
rynkowych oraz jej przejrzystość.
Art. 56. 1. W przypadku znacznych zmian wartości danych stosowanych przy ustaleniu
maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne, Prezes UKE może
zmienić decyzję, o której mowa w art. 55 ust. 1, określając maksymalny roczny poziom
opłat za usługi powszechne na czas pozostały do zakończenia trzyletniego okresu, o którym
mowa w art. 55 ust. 1.
2. Decyzja, o której mowa w art. 55 ust. 1, może być także zmieniona w związku z
powzięciem przez Prezesa UKE informacji o prognozowanej wysokości kosztu netto i
straty na usługach powszechnych, o której mowa w art. 110, lub otrzymaniem planu działań
naprawczych, o którym mowa w art. 111.
3. Maksymalny roczny poziom opłat za usługi powszechne określa się zgodnie z
metodologią, o której mowa w art. 55 ust. 5. 4. Operator wyznaczony jest obowiązany
przedstawić na wezwanie Prezesa UKE w terminie w nim określonym, nie krótszym niż 7
dni, dane niezbędne do ustalenia maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi
powszechne wraz z uzasadnieniem, które powinno w szczególności wskazywać sposób ich
wyliczenia.
5. Prezes UKE może wezwać operatora wyznaczonego do przedstawienia, w terminie nie
krótszym niż 7 dni od dnia doręczenia wezwania, wyjaśnień niezbędnych do wydania
decyzji, o której mowa w ust. 1.
Art. 57. 1. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt cennika usług
powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego cennika wraz z określeniem
poszczególnych składników kosztów świadczenia każdej usługi, co najmniej na 60 dni
przed planowanym terminem ich wprowadzenia.
2. Prezes UKE może, w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia przedłożenia projektu
cennika usług powszechnych albo zmian do obowiązującego cennika, wnieść sprzeciw w
stosunku do całości albo części projektu cennika albo projektu zmian do obowiązującego
cennika, jeżeli są one sprzeczne z przepisami ustawy, w szczególności w przypadku
przekroczenia maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne określonych
w decyzji, o której mowa w art. 55 ust. 1. Cennik usług powszechnych albo jego zmiany w
zakresie objętym sprzeciwem Prezesa UKE nie wchodzą w życie.
Art. 58. 1. Operator wyznaczony może wystąpić do Prezesa UKE z wnioskiem o wydanie
zgody na zmianę cennika usług powszechnych lub jego części skutkującą przekroczeniem
maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne określonych w decyzji, o
której mowa w art. 55 ust. 1, jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia świadczenia usług
powszechnych bez naruszenia równowagi finansowej operatora wyznaczonego w zakresie
dotyczącym świadczenia usług powszechnych. 2. Prezes UKE wydaje decyzję w sprawie
wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 60 dni od dnia jego złożenia, mając na
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
801
› Pobierz plik