eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 627
  • Data wpłynięcia: 2012-07-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445

627-cz-1

(SAR)
2. Urząd Morski w
69 225
124 625
62 312,5
Gdyni
3. Urząd Morski w

22 250
11 125
Słupsku
11 300
4. Urząd Morski w
21 850
37 125
18 562,5
Szczecinie

SUMA
123 025
235 625
117 815,5

Na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji firma ERNST&YOUNG
sporządziła opracowanie analizy wartości częstotliwości w paśmie 790 MHz – 862
MHz w Polsce.
W ramach przeprowadzonej analizy dokonano oszacowania wartości pasma
częstotliwości w zakresie 790 MHz – 862 MHz metodą bezpośrednią,
tj. zdyskontowanych dodatkowych przepływów finansowych, jakie musieliby ponieść
hipotetyczni, działający w realiach polskich operatorzy sieci komórkowych, gdyby nie
posiadali dostępu do powyższego pasma częstotliwości, a mieliby zaoferować
infrastrukturę telekomunikacyjną o podobnej przepustowości do tej, którą mogliby
zbudować, gdyby taki dostęp uzyskali. W zależności od przyjętych założeń, m.in. co do
wzrostu wolumenu ruchu i jego struktury, kosztów budowy i utrzymania infrastruktury
telekomunikacyjnej czy działań podejmowanych przez operatorów zmierzających do
optymalizacji kosztów działania sieci, wartość pasma częstotliwości w zakresie 790 –
862 MHz oszacowano w przedziale od 1 821 milionów złotych do 3 570 milionów
złotych. Różnica pomiędzy obiema wartościami wynika przede wszystkim z przyjęcia
skrajnych scenariuszy wzrostu wolumenu mobilnego ruchu transmisji danych. Na
obecnym etapie rozwoju technologii LTE czy popytu na usługi mobilnej transmisji
danych, nie sposób uzyskać jednoznacznej prognozy tej, istotnej dla wymiarowania
sieci, wielkości. O trudnościach związanych z wyznaczeniem adekwatnych prognoz
w tym zakresie może świadczyć zarówno zakres, w jakim sprawdziły się one w ciągu
ostatnich lat16), jak i rozbieżności między różnymi prognozami przygotowanymi przez

16) Przykładem może być prognoza firmy Cisco, zgodnie z którą przewidywany w 2011 roku
wzrost globalnego wolumenu mobilnego transferu danych powinien osiągnąć 130%,
podczas gdy faktyczne tempo wzrostu wyniosło 230%.

199
wyspecjalizowane jednostki badawcze. Obserwowana szczególnie gwałtowna zmiana
sposobu wykorzystania mobilnych urządzeń dostępowych, połączona z równie szybkim
wzrostem liczby ich użytkowników może skutkować większą niepewnością prognozy.
Należy mieć na uwadze, iż wraz z wydłużaniem horyzontu prognozy
prawdopodobieństwo jej trafności maleje. Należy wskazać, że szacunki wolumenu
mobilnego ruchu transmisji danych na 2025 rok zakładają kilkudziesięciokrotny wzrost
tej wartości w stosunku do 2011 roku. Uwzględniając dodatkowo różne wartości
rezerwacji pasm częstotliwości przez operatora dla skrajnych scenariuszy, rozpiętość
między wycenami wartości pasma częstotliwości zwiększa się do ponad 60% różnicy.
Dodatkowo, uwzględniając różne wskaźniki współdzielenia lokalizacji przez
operatorów rozpiętość między wycenami wartości pasma częstotliwości zwiększa się
o dalsze 30% do ponad 90% różnicy. Ostatnim czynnikiem, odpowiadającym za około
8% różnicy wartości rezerwacji pasm częstotliwości, jest przyjęcie dwóch scenariuszy
wykorzystania technik odciążenia sieci.
Porównując wysokości opłat uzyskanych za to samo pasmo w innych krajach Unii
Europejskiej do wartości tamtejszych rynków usług mobilnych czy produktu krajowego
brutto, można założyć, że wycena tych częstotliwości w Polsce powinna zamknąć się
w przedziale od 2 350 milionów złotych do 3 840 milionów złotych.
2) Rynek pracy
Przyjęcie projektowanej regulacji pośrednio może wpłynąć także na rynek pracy,
w związku z faktem, iż regulacja ta będzie miała wpływ na sytuację
przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
3) Konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Proponowane regulacje będą mieć pozytywny wpływ na przedsiębiorczość, co będzie
się przejawiać w szczególności zwiększeniem skutecznej konkurencji na rynku
telekomunikacyjnym. Dodatkowo wprowadzenie możliwości zastosowania rozdziału
funkcjonalnego operatora o znaczącej pozycji rynkowej przyczyni się do stworzenia
identycznych, niedyskryminacyjnych warunków dostępu do sieci telekomunikacyjnej
dla wszystkich przedsiębiorców (zarówno w zakresie określania cen, sposobu
świadczenia usługi dostępu hurtowego, jak i dostępu do informacji).
Celem proponowanych regulacji jest zapewnienie i zwiększenie skutecznej
konkurencji na rynku telekomunikacyjnym. W związku z powyższym, ceny dostępu

200
do sieci Internet, ceny usług telefonicznych oraz ceny usługi powszechnej powinny
ulegać stopniowemu zmniejszeniu.
Proponowane regulacje będą miały pozytywny wpływ na przedsiębiorczość dzięki
projektowanemu rozwiązaniu „Green ICT” oraz nowemu modelowi usługi
powszechnej.
Zmiana art. 78 ust. 7, a w jej następstwie wydanie nowego rozporządzenia, będzie
mieć wpływ na przedsiębiorców telekomunikacyjnych poprzez potrzebę
dostosowania ich systemów informatycznych w celu zapewnienia połączeń na
numery alarmowe.
Ponadto na funkcjonowanie przedsiębiorców telekomunikacyjnych będą mieć wpływ
regulacje nakładające na nich obowiązki m.in. w zakresie:
a) udzielania informacji (art. 128 ust. 3a, art. 175a, art. 175e),
b) poprawienia dostępności usług telekomunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych
(projektowany art. 79c, art. 81 ust. 1 i 3),
c) poprawienia bezpieczeństwa i ochrony danych (projektowany art. 174a,
art. 174c),
d) zapewnienia bezpieczeństwa i integralności sieci i usług telekomunikacyjnych
(projektowany art. 175 – 175e).
4) Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Przepisy projektu mogą wpłynąć na sytuację przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
a przez to również na rozwój regionów, a także wykonywanie działalności
telekomunikacyjnej przez jednostki samorządu terytorialnego.
5) Wstępna ocena zgodności regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem UE.
6) Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo
telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw został przesłany do następujących
instytucji: Business Centre Club – Związek Pracodawców, Niezależny Samorządny
Związek Zawodowy „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków
Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, Pracodawcy Rzeczypospolitej
Polskiej, Związek Rzemiosła Polskiego, Polska Konfederacja Pracodawców
Prywatnych Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji,
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Polska Izba Komunikacji

201
Elektronicznej, Konfederacja Pracodawców Polskich, Stowarzyszenie
Budowniczych Telekomunikacji, Stowarzyszenie Elektryków Polskich, Krajowa
Izba Gospodarcza Budownictwa Telekomunikacyjnego, Krajowa Izba Gospodarcza,
Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej, Stowarzyszenie Inżynierów
Telekomunikacji, Federacja Związków Zawodowych Pracowników
Telekomunikacji, Zrzeszenie Właścicieli Nieruchomości, Ogólnopolska Izba
Gospodarki Nieruchomościami, Unia Spółdzielców Mieszkaniowych w Polsce, PKP
Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o.o., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, Polskie
Koleje Państwowe Spółka Akcyjna, Polska Izba Radiodyfuzji Cyfrowej, Fundacja
Bezpieczna Cyberprzestrzeń, Polska Izba Handlu, Stowarzyszenia Sympatyków
Radia MANUFAKTURA, Porozumienia Organizacji Radioamatorskich, Polskie
Towarzystwo Informatyczne, Fundacja Nowoczesna Polska, Internet Society
Poland, Fundacja Instytutu Rozwoju Regionalnego, Fundacja Panaptykon, Związek
Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszenie Wikimedia Polska,
Fundacja Projekt Polska, Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania,
Fundacja Kidprotect.pl, Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich,
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl.
Uwagi nadesłały następujące podmioty: Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki
i
Telekomunikacji, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, Polska Izba
Informatyki i Telekomunikacji, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Konfederacja
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP
Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o.o., Polski Związek Krótkofalowców, Fundacja
Bezpieczna Cyberprzestrzeń, Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji
Radioamatorskich, Internet Society Poland, Fundacja Panaptykon, Związek
Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Pracodawcy Rzeczypospolitej
Polskiej.
W dniu 16 września 2011 r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami organizacji
biorących udział w konsultacjach społecznych poświęcone omówieniu zgłoszonych
uwag.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych
innych ustaw uwzględnia wyniki konsultacji społecznych. Zawarte w projekcie
regulacje zostały zmienione zgodnie z tymi uwagami zgłoszonymi w trakcie
konsultacji społecznych, które zostały uznane za zasadne. Jednocześnie,

202
w odniesieniu do konsultacji społecznych projektu podkreślić należy, iż ponad 50%
zgłoszonych uwag zostało uwzględnionych. Wiele uwag uznanych zostało za
nieaktualne w świetle przyjęcia innych uwag dotyczących tego samego przedmiotu
regulacji. Ponadto, duża część uwag dotyczyła przepisów regulujących świadczenie
usług o podwyższonej opłacie, które zostały wyłączone z projektu w związku
z uchwaloną w tym przedmiocie w dniu 16 września 2011 r., na podstawie projektu
poselskiego, ustawą o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 234,
poz. 1390).
W dniu 21 grudnia 2011 r. projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
W dniach 19 i 22 grudnia 2011 r. odbyły się spotkania z przedstawicielami
środowiska telekomunikacyjnego w ramach dodatkowych konsultacji społecznych.
W lutym 2012 r. projekt został skierowany do dodatkowych konsultacji społecznych
poświęconych w szczególności integralności i bezpieczeństwu sieci. Konsultacje te
odbyły się w okresie 12 – 18 lutego 2012 r. Ponadto, w dniu 13 lutego 2012 r. miało
miejsce spotkanie z przedstawicielami środowiska i sieci w sprawie art. 175c.













01/07/BS

203
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 70 . [ 71 ] . 72 ... 80 ... 120 ... 128

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: