Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
„5.
W
przypadku gdy operator poniósł wydatki na nowe
przedsięwzięcie inwestycyjne, w tym budowę sieci nowej
generacji, Prezes UKE, ustalając wysokość opłat lub ich
maksymalny albo minimalny poziom w decyzji, o której mowa
w ust. 4, bierze pod uwagę wykonane przez operatora
inwestycje oraz zapewnia temu operatorowi zwrot części
zainwestowanego kapitału, uwzględniając ryzyko typowe dla
konkretnego nowego przedsięwzięcia inwestycyjnego.”;
29) w art. 42 w ust. 6 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje
brzmienie:
„Jeżeli operator, oprócz obowiązku, o którym mowa w ust. 1,
został obowiązany do zapewnienia dostępu do lokalnej pętli
abonenckiej, oferta ramowa o dostępie telekomunikacyjnym
w zakresie dostępu do lokalnej pętli abonenckiej powinna
zawierać co najmniej:”;
30) art. 44 otrzymuje brzmienie:
„Art.
44. W szczególnych przypadkach Prezes UKE może,
w drodze decyzji, nałożyć na operatorów o znaczącej
pozycji rynkowej inne obowiązki w zakresie dostępu
telekomunikacyjnego niż wymienione w art. 34,
art. 36 – 40 i art. 42.”;
31) po art. 44 dodaje się art. 44a – 44g w brzmieniu:
„Art. 44a. 1. Niezwłocznie po zakończeniu postępowania
konsultacyjnego dotyczącego nałożenia
obowiązków, o których mowa w art. 44, innych niż
przewidziane w art. 44b ust. 1, Prezes UKE
występuje do Komisji Europejskiej z wnioskiem
o uzyskanie zgody na nałożenie tych obowiązków.
Do wniosku Prezes UKE dołącza projekty
rozstrzygnięć wraz z uzasadnieniem.
20
2. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia przez
Komisję Europejską wniosku, o którym mowa
w ust. 1, Prezes UKE, w drodze decyzji, nakłada,
zgodnie z wnioskiem, obowiązki, o których mowa
w art. 44.
Art. 44b. 1. Jeżeli wcześniej nałożone obowiązki regulacyjne
w zakresie dostępu telekomunikacyjnego, o których
mowa w art. 34, art. 36 – 40 i art. 42, nie zapewniły
na rynku hurtowym lub rynkach hurtowych
skutecznej konkurencji oraz istnieją na tym rynku
lub rynkach istotne i trwałe problemy
konkurencyjne lub zawodność rynku, Prezes UKE
może, po przeprowadzeniu analizy, o której mowa
w art. 21 ust. 1, w zakresie tego rynku hurtowego
lub rynków hurtowych, nałożyć na przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego zintegrowanego pionowo
obowiązek rozdziału funkcjonalnego, polegający na
wykonywaniu działalności związanej ze
świadczeniem usług hurtowego dostępu
telekomunikacyjnego przez wyodrębnioną,
niezależnie działającą jednostkę organizacyjną,
zwaną dalej „wydzieloną jednostką organizacyjną”,
lub przez kilka wydzielonych jednostek
organizacyjnych.
2. Wydzielona jednostka organizacyjna zapewnia
dostęp telekomunikacyjny innym przedsiębiorcom
telekomunikacyjnym, w tym przedsiębiorcy
telekomunikacyjnemu, o którym mowa w ust. 1,
oraz innym jednostkom organizacyjnym tego
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, w takich
samych terminach i na takich samych warunkach,
w tym dotyczących poziomów cen i usług, oraz
przy użyciu tych samych systemów i procesów.
21
3. Przed
nałożeniem na przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego obowiązku rozdziału
funkcjonalnego Prezes UKE występuje do Komisji
Europejskiej z wnioskiem o uzyskanie zgody na
nałożenie obowiązku rozdziału funkcjonalnego, do
którego dołącza:
1) wyniki analizy, o której mowa w art. 21 ust. 1,
w
zakresie rynku hurtowego albo rynków
hurtowych, potwierdzające,
że wcześniej
nałożone obowiązki regulacyjne w zakresie
dostępu telekomunikacyjnego nie zapewniły na
rynku hurtowym lub rynkach hurtowych,
o
których mowa w ust. 1, skutecznej
konkurencji oraz że istnieją na tym rynku lub
rynkach istotne i trwałe problemy
konkurencyjne lub zawodność rynku;
2) uzasadnioną ocenę, że w rozsądnym terminie nie
zaistnieje lub zaistnieje w niewielkim stopniu na
rynku hurtowym lub rynkach hurtowych,
o których mowa w ust. 1, skuteczna i trwała
konkurencja w zakresie infrastruktury
telekomunikacyjnej;
3) analizę spodziewanego wpływu nałożenia
obowiązku rozdziału funkcjonalnego na
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym
mowa w ust. 1, w tym na sytuację pracowników
wydzielonej jednostki organizacyjnej, na
działalność Prezesa UKE oraz na rynek
telekomunikacyjny, w tym ocenę wpływu na
motywację do inwestowania na rynku
telekomunikacyjnym, a także informację o spo-
dziewanym wpływie na konkurencję na tym
rynku oraz o potencjalnych skutkach dla
22
konsumentów;
4)
uzasadnienie zastosowania rozdziału
funkcjonalnego jako najskuteczniejszego środka
naprawczego, który ma na celu rozwiązanie
problemów związanych z konkurencją lub
usunięcie zidentyfikowanych nieprawidłowości
na rynku hurtowym lub rynkach hurtowych;
5)
projekt decyzji w sprawie rozdziału
funkcjonalnego obejmujący określenie:
a)
charakteru i stopnia rozdziału
funkcjonalnego, ze wskazaniem w szczegól-
ności statusu prawnego wydzielonej
jednostki organizacyjnej, biorąc pod uwagę
stanowisko przedsiębiorcy, na którego ma
być nałożony obowiązek rozdziału
funkcjonalnego co do tego statusu, o ile takie
stanowisko zostało przedstawione przez
niego w ramach postępowania
konsultacyjnego,
b) początkowych składników majątkowych
wydzielonej jednostki organizacyjnej oraz
rodzaju produktów lub usług dostarczanych
przez tę jednostkę,
c) rozwiązań w zakresie zarządzania
wydzieloną jednostką organizacyjną, w tym
zasad dotyczących stworzenia w tej
jednostce odpowiedniej struktury zachęt
zapewniających niezależność pracowników
wydzielonej jednostki organizacyjnej od
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego,
o którym mowa w ust. 1, innych jednostek
tego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego,
spółek od niego zależnych, wobec niego
23
dominujących lub z nim powiązanych
w rozumieniu ustawy z dnia 15 września
2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U.
Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.4)),
d)
trybu realizacji obowiązku rozdziału
funkcjonalnego, w tym harmonogramu
realizacji tego obowiązku,
e) zasad
zapewniających przejrzystość
procedur operacyjnych, w szczególności
w odniesieniu do innych zainteresowanych
przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
f) programu monitorowania przestrzegania
obowiązku rozdziału funkcjonalnego,
obejmującego w szczególności publikację
przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego,
o
którym mowa w ust. 1, corocznego
sprawozdania lub obowiązek przeprowa-
dzania przez niezależnych audytorów
cyklicznych audytów.
4. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia przez
Komisję Europejską wniosku, o którym mowa
w ust. 3, Prezes UKE, w drodze decyzji, nakłada
obowiązek rozdziału funkcjonalnego.
5. Uzasadnienie decyzji nakładającej obowiązek
rozdziału funkcjonalnego, niezależnie od wymagań
wynikających z przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego, powinno zawierać wykazanie
zaistnienia przesłanek, o których mowa w ust. 1,
oraz zasadności nałożenia tego obowiązku, w tym:
1) informację o wynikach analizy, o której mowa
w art. 21 ust. 1, w zakresie rynku hurtowego
albo rynków hurtowych, potwierdzającą, że
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik