eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 627
  • Data wpłynięcia: 2012-07-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445

627-cz-1

telekomunikacyjni zajmujący kolektywną pozycję
znaczącą albo
2) wydaje decyzję, w której:
a) określa rynek właściwy w sposób określony
w art. 22 ust. 1 pkt 1,
b) stwierdza, że na tym rynku właściwym
występuje skuteczna konkurencja,
c) uchyla nałożone obowiązki regulacyjne
– jeżeli na tym samym rynku właściwym
występował przedsiębiorca telekomunikacyjny
o znaczącej pozycji rynkowej lub przedsiębiorcy
telekomunikacyjni zajmujący kolektywną pozycję
znaczącą, którzy utracili tę pozycję.
2. Prezes UKE w decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2,
określa termin uchylenia obowiązków regulacyjnych,
uwzględniając sytuację działających na rynku
przedsiębiorców telekomunikacyjnych objętych tą
decyzją. Termin nie może być dłuższy jednak niż
okresy wypowiedzenia poszczególnych umów
określone w zawartych pomiędzy przedsiębiorcami
umowach, które dotyczyły realizacji uchylanych
obowiązków regulacyjnych.
3. Do projektu rozstrzygnięcia, o którym mowa w ust. 1,
stosuje się przepisy o postępowaniu konsultacyjnym.
4. Decyzję, o której mowa w ust. 1 pkt 2, ogłasza się na
stronie podmiotowej BIP UKE.”;
19) w art. 24:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) określa rynek właściwy w sposób określony w art. 22
ust. 1 pkt 1;”,
b) w pkt 2 lit. c otrzymuje brzmienie:

15
„c) zmienia lub uchyla nałożone obowiązki regulacyjne, jeżeli
przedsiębiorca telekomunikacyjny lub przedsiębiorcy
telekomunikacyjni nie utracili tej pozycji, ale warunki na
rynku właściwym uzasadniają zmianę lub uchylenie tych
obowiązków.”;
20) w art. 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Jeżeli przed wydaniem decyzji, o której mowa w art. 24, na
tym samym rynku właściwym występował przedsiębiorca
telekomunikacyjny o znaczącej pozycji rynkowej lub
przedsiębiorcy telekomunikacyjni zajmujący kolektywną
pozycję znaczącą, Prezes UKE, w drodze decyzji, określa
termin uchylenia obowiązków regulacyjnych, uwzględniając
sytuację działających na rynku przedsiębiorców
telekomunikacyjnych objętych tą decyzją. Termin nie może
być dłuższy jednak niż okresy wypowiedzenia poszczególnych
umów określone w zawartych pomiędzy przedsiębiorcami
umowach, które dotyczyły realizacji uchylanych obowiązków
regulacyjnych.”;
21) w art. 25a:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4.
Prezes UKE przy ustalaniu, czy dwóch lub więcej
przedsiębiorców telekomunikacyjnych zajmuje kolektywną
znaczącą pozycję na rynku właściwym ocenia cechy rynku
właściwego, w szczególności udział przedsiębiorców w tym
rynku oraz jego przejrzystość.”,
b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Jeżeli ocena nie wskazuje na brak kolektywnej pozycji
znaczącej dwóch lub więcej przedsiębiorców
telekomunikacyjnych, dodatkowo stosuje się
w szczególności następujące kryteria:
1) niską elastyczność popytu,
2) podobne udziały w rynku,

16
3) wysokie prawne lub ekonomiczne bariery dostępu do
rynku,
4) integrację pionową, której towarzyszy zbiorowa
odmowa dostaw,
5) brak równoważącej siły nabywczej,
6) brak potencjalnej konkurencji
– które nie muszą być spełnione łącznie.”;
22) w art. 25c dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) w jak największym stopniu uwzględnia opinie i wspólne
stanowiska przyjmowane przez BEREC.”;
23) po art. 25d dodaje się art. 25e i 25f w brzmieniu:
„Art. 25e. 1. Przedsiębiorcę telekomunikacyjnego zajmującego
znaczącą pozycję na rynku właściwym można uznać
za zajmującego znaczącą pozycję na innym rynku
właściwym, jeżeli powiązania pomiędzy tymi
rynkami są tego rodzaju, że umożliwiają
przeniesienie siły rynkowej przedsiębiorcy z rynku
właściwego na drugi rynek właściwy (rynek
powiązany), wzmacniając pozycję tego
przedsiębiorcy.
2. W celu uniemożliwienia przeniesienia znaczącej
pozycji z rynku właściwego na rynek powiązany,
Prezes UKE, po przeprowadzeniu analizy, może
nałożyć na rynku powiązanym na przedsiębiorcę,
o którym mowa w ust. 1, obowiązki, o których
mowa w art. 36 – 40 oraz w art. 42.
3. W przypadku gdy nałożenie obowiązków, o których
mowa w art. 36 – 40 oraz w art. 42, nie
doprowadziło do uniemożliwienia przeniesienia
znaczącej pozycji z rynku właściwego na rynek
powiązany, Prezes UKE może nałożyć na rynku

17
powiązanym na przedsiębiorcę, o którym mowa
w ust. 1, obowiązki, o których mowa w art. 46.
Art.
25f.
1. Prezes UKE, w przypadku niedotrzymania
terminów, o których mowa w art. 21 ust. 2 – 4,
może wystąpić do BEREC z wnioskiem
o konsultację w sprawie analizy wskazanego rynku
i utrzymania, zmiany albo uchylenia obowiązków
regulacyjnych nałożonych na przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej
lub przedsiębiorców telekomunikacyjnych zajmują-
cych kolektywną pozycję znaczącą przed
przeprowadzeniem analizy rynku.
2. W ciągu 6 miesięcy od uzyskania wyniku
konsultacji od BEREC, Prezes UKE powiadamia
Komisję Europejską o projektowanym
rozstrzygnięciu.”;
24) w art. 28 w ust. 1 pkt 2a otrzymuje brzmienie:
„2a)
rozwój nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej,
w tym promowanie efektywnego inwestowania w dziedzinie
infrastruktury oraz technologii innowacyjnych;”;
25) w art. 34 w ust. 2:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) zapewnieniu
określonych elementów sieci
telekomunikacyjnej, w tym dostępu do nieaktywnych
elementów sieci lub urządzeń telekomunikacyjnych, linii,
łączy lub lokalnych pętli abonenckich; obowiązek
udostępnienia lokalnych pętli abonenckich może dotyczyć
pętli lub podpętli, w warunkach pełnego dostępu lub
dostępu współdzielonego, wraz z kolokacją, dostępem do
połączeń kablowych i odpowiednich systemów
informacyjnych;”,


18
b) dodaje się pkt 13 w brzmieniu:
„13) zapewnieniu dostępu do usług towarzyszących, w tym
usług identyfikacji, lokalizacji i sygnalizowania
obecności.”;
26) w art. 35 w ust. 2:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) techniczną i ekonomiczną możliwość korzystania lub
instalowania konkurencyjnych urządzeń, mając na
uwadze tempo rozwoju rynku oraz rodzaj wzajemnych
połączeń sieci lub dostępu telekomunikacyjnego, w tym
możliwość zastosowania innych rozwiązań związanych
z dostępem telekomunikacyjnym, takich jak dostęp do
kanalizacji kablowej;”,
b) pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) wstępne inwestycje dokonane przez właściciela urządzeń
lub udogodnień towarzyszących, mając na uwadze ryzyko
inwestycyjne oraz przy uwzględnieniu infrastruktury
zrealizowanej w całości lub części ze środków
publicznych, z której korzysta;
4) konieczność zapewnienia konkurencji w dłuższym
okresie, w tym promowanie efektywnego inwestowania
w dziedzinie
infrastruktury oraz technologii
innowacyjnych;”;
27) w art. 39 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6.
W
przypadku gdy operator poniósł wydatki na nowe
przedsięwzięcie inwestycyjne, w tym budowę sieci nowej
generacji, Prezes UKE, ustalając opłaty z tytułu dostępu
telekomunikacyjnego, bierze pod uwagę wykonane przez
operatora inwestycje oraz zapewnia temu operatorowi zwrot
części zainwestowanego kapitału, uwzględniając ryzyko
typowe dla konkretnego nowego przedsięwzięcia
inwestycyjnego.”;

19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 50 ... 128

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: