Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
nr I).
Konsekwencją przedmiotowego orzeczenia jest konieczność zmiany art. 57 ust. 1
ustawy – Prawo telekomunikacyjne przez usunięcie zakazu sprzedaży wiązanej,
określonej w pkt 1 tej jednostki.
Centralna Baza Danych
W obecnym stanie prawnym, sytuującym rozłącznie PLI CBD i bazę danych numerów
przeniesionych, występują trudności z lokalizacją abonenta, który zmienił dostawcę
usług i przeniósł przydzielony numer. Wskazane trudności spowodowane są tym, że
Prezes UKE, jako zarządzający PLI CBD, nie dysponuje skutecznym narzędziem
umożliwiającym sprawne i dokładne wskazanie lokalizacji takiego abonenta.
W celu podniesienia efektywności lokalizacji abonenta łączącego się z numerem
alarmowym „112”, który zmienił dostawcę usług i przeniósł przydzielony numer,
proponuje się zwiększenie możliwości jego identyfikacji.
Wskazany cel proponuje się osiągnąć przez połączenie PLI CBD i bazy danych
numerów przeniesionych, poszerzenie katalogu danych, jakich obowiązek
nieodpłatnego przekazywania ciąży na dostawcy publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych, oraz wyraźne wskazanie w ustawie, że wymiana informacji
między dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru
odbywać się będzie wyłącznie drogą elektroniczną.
Art. 71 ust. 2
Zmiana przepisu polega na zastąpieniu zwrotu „publiczna sieć telefoniczna” pojęciem
„publicznej sieci telekomunikacyjnej”.
Art. 71 ust. 2a
Rozbudowanie regulacji art. 71 ustawy – Prawo telekomunikacyjne zmierza do
usprawnienia procesu przenoszenia numerów przez likwidację zbędnej korespondencji
i eliminację czynności nadmiernie wydłużających proces przenoszenia numerów
(wymiana informacji następować będzie za pośrednictwem PLI CBD, w celu realizacji
wniosku abonenta o przeniesienie numeru). Ponadto określenie, że taka wymiana
informacji odbywać się będzie za pośrednictwem PLI CBD, spowoduje, że Prezes UKE
69
będzie dysponował aktualnymi danymi umożliwiającymi prawidłową lokalizację
abonenta łączącego się z numerem alarmowym „112”, który zmienił dostawcę usług
i przeniósł przydzielony numer, oraz będzie dodatkowym elementem łączącym PLI
CBD z bazą numerów przeniesionych. Dodawany ust. 2a w art. 71 umożliwi również
monitorowanie przez Prezesa UKE procesu przenoszenia numerów.
Art. 71 ust. 4
Wskazanie, iż baza numerów przeniesionych jest częścią PLI CBD, spowoduje, że
Prezes UKE będzie dysponował kompletnym narzędziem umożliwiającym
dokładniejsze i szybsze lokalizowanie osób łączących się z numerem alarmowym,
ponieważ połączenie obu instytucji pozwoli na wykorzystywanie najbardziej aktualnych
danych w procesie lokalizacji.
Art. 71 ust. 5
Przepis art. 71 ust. 5 wymaga zmiany polegającej na doprecyzowaniu istniejącego
określenia „operator publicznej sieci telefonicznej” sformułowaniem „posiadający
przydział numeracji z planu numeracji krajowej”. Dodano także wskazanie, iż przepis
odnosi się również do operatora, któremu udostępniono numerację na podstawie
umowy, o której mowa w art. 128.
Art. 71 ust. 6
Wprowadzenie przepisu ma na celu zwiększenie uprawnień informacyjnych
użytkowników.
Art. 78 ust. 1
Doprecyzowano w przepisie, iż przekazywanie przez operatora Prezesowi UKE
informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane
połączenie do numeru alarmowego „112” albo innego numeru alarmowego, następuje
nieodpłatnie. Uzupełniono również katalog podmiotów, do których ww. dane będą
przekazywane, tj. dodano właściwe terytorialnie wojewódzkie centrum powiadamiania
ratunkowego.
70
Art. 78 ust. 2
Poszerzenie katalogu danych, jakie powinny być nieodpłatnie przekazywane przez
dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych Prezesowi UKE, ma na
celu objęcie tą regulacją danych dotyczących podmiotów korzystających z publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych dla celów związanych bezpośrednio z ich
działalnością gospodarczą lub wykonywaniem zawodu. Wskazać należy, że
przedmiotowe dane mają pomóc w lokalizowaniu osób wykonujących połączenie
z numerem alarmowym z numeru należącego do takiego podmiotu.
Wprowadzone w art. 78 ust. 2 zmiany mają na celu implementację art. 25 ust. 1
dyrektywy o usłudze powszechnej.
Art. 78 ust. 6a
W celu umożliwienia Prezesowi UKE wydawania decyzji określających parametry
lokalizacyjne istnieje potrzeba uszczegółowienia informacji dotyczących lokalizacji
zakończenia sieci dla ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej, o której mowa
w art. 78 ust. 3 pkt 2 ustawy – Prawo telekomunikacyjne. W obowiązującym stanie
prawnym (art. 78 ust. 3 pkt 2) istnieje ryzyko podania informacji niedokładnych (np.
operatorzy publicznej sieci telefonicznej podają lokalizację stacji bazowych), co
powoduje, że służby ustawowo powołane do niesienia pomocy nie są w stanie
zlokalizować zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru
alarmowego „112” albo innego numeru alarmowego. Decyzje, ustalające konkretne,
szczegółowe wymogi zapewnią, że informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci
dla ruchomej publicznej sieci telefonicznej będą na tyle dokładne, że pomoc niesiona
przez służby ustawowo do tego powołane dotrze do miejsca, z którego było
wykonywane połączenie do numeru alarmowego.
Należy jednocześnie wskazać, że możliwe do osiągnięcia parametry lokalizacyjne będą
się zmieniały w czasie w zależności od stosowanych przez operatorów technik,
z których niektóre wymagają czasu i nakładów finansowych. Prezes UKE powinien
mieć możliwość ustalenia takich parametrów w decyzji w zależności od możliwości
technicznych i perspektyw rozwoju sieci danego operatora. Decyzja jest bardziej
elastycznym środkiem niż rozporządzenie i za jej pomocą można bardziej efektywnie
wprowadzać regulacje odpowiadające istniejącym w danym momencie realiom, w tym
rozwojowi technologii. Parametry dzisiaj możliwe do osiągnięcia, za dwa, trzy lata
71
mogą być anachroniczne. Istotne są tutaj także możliwości sprzętowe samych aparatów
komórkowych.
Przyznanie Prezesowi UKE uprawnienia do wydawania przedmiotowych decyzji
wynika z przepisu art. 26 ust. 5 zdanie ostatnie dyrektywy o usłudze powszechnej, który
stanowi, iż krajowe organy regulacyjne określają kryteria dokładności i niezawodności
podanych informacji o lokalizacji osoby wykonującej połączenie.
Art. 78 ust. 7
Zmiana upoważnienia zawartego w art. 78 ust. 7 ustawy – Prawo telekomunikacyjne
dotyczy zakresu spraw przekazanych do uregulowania oraz wytycznych dotyczących
treści aktu wykonawczego. Jest to konsekwencja zmiany zaprojektowanej w art. 71
ust. 4 stanowiącym, że baza danych numerów przeniesionych będzie stanowić część
systemu PLI CBD i zmierza do poszerzenia zakresu przedmiotowego regulacji
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 78 ust. 7 o sposób wymiany
informacji między dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie
numeru przy uwzględnieniu m.in. potrzeby wspierania obsługi przenoszenia numerów.
Ponadto uzupełniono katalog podmiotów, którym informacje i dane od przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego będą udostępniane, tj. wskazano również wojewódzkie centra
powiadamiania ratunkowego.
Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych – art. 79c, art. 81 ust. 1 i 3
Art. 79c
Projektowany art. 79b implementuje art. 7 i art. 23a dyrektywy o usłudze powszechnej.
Nałożenie obowiązku świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych na
wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych, a nie jak
dotychczas wyłącznie na przedsiębiorcę wyznaczonego, wynika z potrzeby zapewnienia
użytkownikom końcowym, będącym osobami niepełnosprawnymi, dostępu do usług
telefonicznych równoważnego poziomowi, z jakiego korzysta większość użytkowników
końcowych (art. 7 i art. 23a dyrektywy o usłudze powszechnej), w tym m.in. w zakresie
dostępu do służb ratunkowych (art. 26 ust. 4 dyrektywy o usłudze powszechnej) i usług
z zakresu numeracyjnego zaczynającego się na „116” (art. 27a ust. 2 dyrektywy
72
o usłudze powszechnej). Zakres obowiązku zostanie skonkretyzowany
w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 79c ust. 3.
Wprowadzenie zmian w zakresie świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych
wiąże się także z potrzebą uzupełnienia zakresu (art. 1 ust. 1 pkt 13) i celu (art. 1 ust. 2
pkt 6) ustawy o te zagadnienia.
Jednocześnie należy zauważyć, iż przepis art. 23a znowelizowanej dyrektywy o usłudze
powszechnej, na podstawie którego, ze względu na konieczność zapewnienia
powszechnego dostępu do usług telekomunikacyjnych i swobody w wyborze
usługodawcy osobom niepełnosprawnym, zdecydowano o zobowiązaniu wszystkich
przedsiębiorców do świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych, w ust. 2
wskazuje, iż państwa członkowskie, w celu przyjęcia i wprowadzenia w życie
szczególnych ustaleń dotyczących użytkowników niepełnosprawnych, zachęcają do
udostępniania urządzeń końcowych oferujących niezbędne usługi i funkcje.
Omawiany przepis ma zatem za zadanie osiągnięcie celu określonego przez przepis
art. 23a znowelizowanej dyrektywy o usłudze powszechnej, w postaci zapewnienia
równoważnego dostępu i wyboru niepełnosprawnym użytkownikom końcowym.
W przepisie ust. 2 zaproponowano, aby Prezes UKE publikował na stronie podmiotowej
BIP UKE informacje o dostępnych na rynku urządzeniach końcowych przystosowanych
do używania przez użytkowników końcowych będących osobami niepełnosprawnymi.
Prezes UKE ponadto, w ramach swoich kompetencji, będzie podejmował działania
mające na celu zachęcanie przedsiębiorców do udostępniania użytkownikom będącym
osobami niepełnosprawnymi urządzeń końcowych oferujących usługi i funkcje
zapewniające użytkownikom niepełnosprawnym dostęp do usług łączności
elektronicznej równoważny dostępowi, jaki ma większość użytkowników końcowych.
W celu wprowadzenia rozwiązań określonych w art. 7 i art. 23a dyrektywy o usłudze
powszechnej dokonano zmian w ustawie – Prawo telekomunikacyjne, w szczególności
przez przeniesienie większości obecnych postanowień rozdziału 2 działu III ustawy
oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2005 r.
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usługi powszechnej oraz
wymagań dotyczących świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla
jednostek uprawnionych (Dz. U. Nr 68, poz. 592, z późn. zm.), wydanego na podstawie
art. 81 ust. 6 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, oraz wprowadzenie nowych,
73
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik