Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
przepisami Unii Europejskiej.”;
Art. 96 w art. 96 w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
W odpowiedzi na uwagi środowiska telekomunikacyjnego, w szczególności
„Prezes UKE zamieszcza na stronie podmiotowej BIP UKE przedsiębiorców telekomunikacyjnych zobowiązanych do udziału w pokryciu
informację o wpłynięciu wniosku przedsiębiorcy wyznaczonego o dopłaty do usługi powszechnej, którzy zwracają uwagę na niski poziom
dopłatę, z zastrzeżeniem art. 9.”;
przejrzystości postępowania przed Prezesem UKE w tym zakresie, proponuje się
wprowadzenie zmiany, której celem jest zapewnienie przejrzystości
postępowania. Zgodnie z proponowaną zmianą informacja o wpłynięciu wniosku
przedsiębiorcy wyznaczonego o dopłatę do kosztów usług, do których
świadczenia został wyznaczony, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy Prawo
telekomunikacyjne, będzie publikowana na stronie podmiotowej BIP UKE.
Art. 97 „Przedsiębiorcy telekomunikacyjni, których przychód z działalności Treść art. 97 wymaga uspójnienia z treścią pozostałych zmienianych przepisów
telekomunikacyjnej w roku kalendarzowym, za który przysługuje dotyczących usługi powszechnej
dopłata, przekroczył 4 miliony złotych, są obowiązani do udziału w
pokryciu dopłaty.
Art. 99 w art. 99 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Ze względu na potrzebę ujednolicenia zapisów ustawy proponuje się wskazać,
ust. 5
„5.
Prezes UKE publikuje corocznie w Biuletynie UKE oraz że publikacja następuje na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej
zamieszcza na stronie podmiotowej BIP UKE sprawozdanie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
obejmujące końcowe wyniki ustaleń dotyczące:
1) kosztów netto świadczenia usługi, o której mowa w art. 81 ust. 3,
lub usług świadczenia usług telefonicznych za pomocą aparatów
publicznych;
2) badania dokumentacji;
3) udziałów przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązanych
do pokrycia dopłaty;
4) wysokości przekazanej dopłaty przedsiębiorcy wyznaczonemu;
wyceny korzyści niematerialnych dla przedsiębiorców wyznaczonych,
wynikających ze świadczenia usługi powszechnej.”;
Art. 102 „Art. 102. 1. Przedsiębiorca wyznaczony, który z przyczyn W związku ze zmianami w zakresie wyznaczania przedsiębiorcy do świadczenia
nieleżących po jego stronie nie może dalej świadczyć usługi, do której usługi powszechnej, polegającymi na możliwości wyznaczenia do świadczenia
świadczenia został wyznaczony, informuje Prezesa UKE o zamiarze tylko niektórych składników usługi powszechnej lub tylko na niektórych
zaprzestania świadczenia tej usługi, a także o działaniach obszarach RP, należy w art. 102 wskazać, iż obowiązek dotyczy tylko tych usług,
prowadzących do zachowania ciągłości jej świadczenia.
do których przedsiębiorca został wyznaczony.
2. Przedsiębiorca wyznaczony nie może zaprzestać świadczenia
usługi, do której świadczenia został wyznaczony, do czasu przejęcia
jej świadczenia przez innego przedsiębiorcę wyznaczonego.”;
Art. 106 „2. Jeżeli w terminie 30 dni od dnia złożenia reklamacji usługi Przepis wymaga doprecyzowania z uwagi na występujące problemy z jego
ust. 2
telekomunikacyjnej nie zostanie udzielona abonentowi odpowiedź na stosowaniem. Część dostawców odczytuje bowiem dyspozycję z art. 106 ust 2 w
266
tę reklamację, uważa się, że reklamacja została uwzględniona. Do ten sposób, że w ciągu 30 dni ma się zakończyć wewnętrzna procedura
zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego „rozpatrywania” reklamacji, a odpowiedź może zostać abonentowi wysłana i
upływem.””;
doręczona w bliżej nieokreślonym terminie późniejszym. Przepis doprecyzowuje
również, że do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego
upływem.
Art. 107
„1. Prawo dochodzenia w postępowaniu sądowym lub w Przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają obowiązek prowadzić postępowanie
ust. 1
postępowaniach, o których mowa w art. 109 i art. 110, roszczeń reklamacyjne. Zatem abonent również powinien być zobowiązany do
określonych w ustawie, przysługuje użytkownikowi końcowemu po przeprowadzenia reklamacji, zanim skieruje sprawę na drogę sądową. W
wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego (czasowy brak drogi przypadku skierowania przez abonenta pozwu do sądu przed wyczerpaniem drogi
sądowej). Do czasu zakończenia tych postępowań droga sądowa jest postępowania reklamacyjnego, sąd odrzuciłby pozew, a więc zachodzić będzie
niedopuszczalna.”;
czasowy brak drogi sądowej. Jednocześnie, propozycja zmiany przepisu wiąże się
z projektowanymi regulacjami w zakresie usługi powszechnej, tzn. uwzględnia
sytuację, gdy nie będzie przedsiębiorcy wyznaczonego. Doprecyzowuje się
również, iż do czasu zakończenia tych postępowań skorzystanie z drogi sądowej
jest niedopuszczalne.
Art. 114 W art. 114 po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
Art. 114 ust. 6a
ust. 6a i „6a.
W przypadku, o którym mowa w ust. 6, Prezes UKE, w W celu zwiększenia efektywności wykorzystania częstotliwości oraz ułatwienia
art.
drodze decyzji, wydanej w trybie art. 114a, ustala warunki praktycznego rozwiązywania sporów wynikających ze współkorzystania z
114a
współkorzystania z częstotliwości w szczególności w zakresie:
częstotliwości, konieczne jest ustanowienie w art. 114 ust. 6a kompetencji
1) zapewnienia możliwości zarządzania obsługą użytkownika regulacyjnej Prezesa UKE. W miarę postępu technologicznego zwiększają się
końcowego przez uprawnionego przedsiębiorcę możliwości techniczne współkorzystania z tej samej częstotliwości przez różne
telekomunikacyjnego i podejmowania rozstrzygnięć podmioty dla takich samych lub różnych usług, na tym samym terenie.
dotyczących wykonywania usług na jego rzecz;
Wprowadzenie stosownych mechanizmów dotyczących rozstrzygania
2) przyznawaniu
dostępu do interfejsów, protokołów lub innych ewentualnych konfliktów, jakie mogą rodzić się w wyniku współkorzystania z
kluczowych technologii niezbędnych dla zapewnienia częstotliwości, jest wynikiem rosnącego zapotrzebowania na widmo
interoperacyjności usług.”;
częstotliwości.
Nadanie Prezesowi UKE nowych uprawnień w zakresie ustalania warunków
87) po art. 114 dodaje si art. 114a w brzmieniu:
współkorzystania z częstotliwości wymaga przestrzegania części B załącznika
„Art. 114a. 1. W sprawach spornych dotyczących współkorzystania z do dyrektywy 2002/20/WE, który określa maksymalne wymogi, które mogą być
częstotliwości Prezes UKE może, na wniosek użytkownika związane z prawami użytkowania częstotliwości radiowych. Projektowane
współkorzystającego z częstotliwości, w drodze postanowienia, warunki współkorzystania z częstotliwości wiążą się w szczególności z pkt 2 i 3
nałożyć na użytkowników współkorzystających z częstotliwości, za Części B załącznika do dyrektywy 2002/20/WE.
wyjątkiem użytkowników wskazanych w art. 4, obowiązek podjęcia
negocjacji dotyczących współkorzystania z częstotliwości, określając Art. 114a
jednocześnie termin ich zakończenia, nie dłuższy niż 30 dni licząc od Przepis art. 114a dotyczący kompetencji regulacyjnych Prezesa UKE w zakresie
dnia wydania postanowienia.
współkorzystania z częstotliwości, wiąże się ze zmianami wprowadzanymi w art.
2. W przypadku niepodjęcia negocjacji, o których mowa w ust. 1, 114. W przypadku spraw spornych dotyczących warunków współkorzystania z
przez podmiot do tego obowiązany lub braku zawarcia przez strony częstotliwości wykorzystywanych dla celów rozpowszechniania lub
porozumienia, warunki współkorzystania z częstotliwości określa, na rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych, określonych
267
wniosek strony, Prezes UKE w drodze decyzji, biorąc pod uwagę zarówno w rezerwacji częstotliwości wydanej przez Prezesa UKE, jak i w
efektywne wykorzystanie częstotliwości. W przypadku częstotliwości odpowiadającej jej koncesji Przewodniczącego KRRiT, decyzje w tych sprawach
wykorzystywanych dla celów rozpowszechniania lub rozprowadzania są wydawane w porozumieniu z Przewodniczącym KRRiT. Przepis nie będzie
programów radiofonicznych lub telewizyjnych, Prezes UKE wydaje dotyczył użytkowników wskazanych w art. 4,
decyzję w porozumieniu z Przewodniczącym KRRiT.
3. Wnioski, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny zawierać
stanowiska poszczególnych użytkowników w zakresie
współkorzystania z częstotliwości, z zaznaczeniem tych kwestii, co do
których strony nie doszły do porozumienia.
4. Strony są obowiązane do przedłożenia Prezesowi UKE, na jego
żądanie, w terminie 14 dni, dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia
wniosku oraz swoich stanowisk wobec rozbieżności.
5. W sprawach, o których mowa w ust. 1, Prezes UKE może wydać,
na wniosek jednej ze stron, postanowienie, w którym określa warunki
współkorzystania z częstotliwości do czasu ostatecznego
rozstrzygnięcia sporu zgodnie z ust. 2.”;
Art.
dodaje się art. 115² w brzmieniu:
System GSM-R jest systemem łączności cyfrowej, zaprojektowanym dla potrzeb
115²
zapewnienia komunikacji (głos i dane) pomiędzy pracownikami podmiotów
„Art. 115². Podmiot, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia z zajmujących się transportem kolejowym. Wdrażany jest na potrzeby
dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Terminy uruchomienia
prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje
w Polsce Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym określone są
Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz. 948 z późn. zm.5)), wykonujący w „Narodowym Planie Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem
zadania z zakresu łączności kolejowej w ramach Europejskiego Kolejowym w Polsce” (dalej także jako „Plan”), przyjętym przez Radę Ministrów
Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym na terytorium
w dniu 6 marca 2006 roku, w celu realizacji zobowiązań Polski wynikających z
Rzeczypospolitej Polskiej wykorzystuje częstotliwości do
Decyzji Komisji Europejskiej nr 2006/679/WE dotyczącej technicznej
wykonywania tych zadań na podstawie decyzji o rezerwacji specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania
częstotliwości wydanej przez Prezesa UKE po uzgodnieniu z ruchem kolejowym transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych (Dz.
ministrem właściwym do spraw transportu. Art. 116 ust. 1 nie stosuje Urz. UE L 284 z 16.10.2006, s. 1–176).
się.”;
W Planie tym określono, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
odpowiedzialna jest za nadzór nad realizacją wdrożenia ETCS (system ETCS
zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa poprzez przekazywanie do kabiny
maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych) na liniach
kolejowych w Polsce, a także za obsługę i utrzymanie instalacji ETCS, które
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154, poz. 1802, Z 2002 r. Nr 205, poz. 1730 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 6, poz.
63, Nr 80, poz. 720 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 120, poz. 1252, z 2005 r. Nr 157, poz. 1315 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 12, poz. 63 i Nr 157, poz. 1119,
z 2008 r. Nr 97, poz. 624, Nr 193, poz. 1196 i Nr 206, poz. 1289, z 2009 r. Nr 6 poz. 33, z 2010 r. Nr 108, poz. 686 i Nr 247, poz. 1651 oraz z 2011 r. Nr 168, poz. 1002.
268
zostały przekazane do eksploatacji. Natomiast, zgodnie z zapisami w Planie,
spółka Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o.o. miała być odpowiedzialna za nadzór
nad realizacją wdrożenia GSM-R na liniach kolejowych w Polsce, a także za
obsługę i utrzymanie instalacji GSM-R, które zostały przekazane do eksploatacji.
W lipcu 2009 roku ostatecznie jednak uzgodniono, że spółka PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. będzie odpowiadać za całość wdrażania ERTMS i nastąpiła
zmiana beneficjenta na liście indykatywnej Programu Operacyjnego Infrastruktura
i
rodowisko5. W związku z powyższym zasadne jest zamieszczenie w
projektowanym przepisie odwołania do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8
września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz.
948 z późn. zm., który wymienia PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna.
Zgodnie z Planem na 5 000 km planowane jest wdrożenie systemu ETCS, zaś na
15 000 km ma być wdrożony system GSM-R6.
Zgodnie z decyzją Europejskiego Komitetu Radiokomunikacyjnego
(ERC/DEC/(98)07) z dnia 20 marca 1998 r., pasmo częstotliwości przeznaczone
dla GSM-R zawiera się w granicach 921-925 MHz i 876-880 MHz. Obecnie jest
ono w znacznej części zajęte przez użytkownika rządowego. Ponadto, Europejski
Instytut Standardów Telekomunikacyjnych prowadzi prace nad rozszerzeniem
pasma GSM-R o kolejne trzy megaherce (918-921 MHz i 873-876 MHz).
W Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości zostały przeznaczone
częstotliwości dla służby radiokomunikacyjnej ruchomej, której rodzajem jest
użytkowanie systemu GSM-R. Ponadto, załącznik do zarządzenia Nr 23 Prezesa
UKE z dnia 7 czerwca 2006 r. w sprawie planu zagospodarowania częstotliwości
dla zakresów 876 – 915 MHz oraz 921–960 MHz (Dz. Urz. UKE Nr 6, poz. 21)
przewiduje:
- w pkt 2.2, iż zakres częstotliwości 876,0 – 876,1 MHz może być
użytkowany jako cywilny w służbie ruchomej jedynie na potrzeby stosowanych w
kolejnictwie systemów radiokomunikacyjnych do łączności w trybie DMO;
- w pkt 2.3, że zakres częstotliwości 876,1 – 877,5 MHz oraz 921,1 –
922,5 MHz może być użytkowany jako cywilny w służbie ruchomej jedynie na
potrzeby stosowanych w kolejnictwie systemów radiokomunikacyjnych
zgodnych ze standardem GSM.
Obecnie, zgodnie z zapisami Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości,
przeznaczenie ww. częstotliwości na cele GSM-R wymaga uzgodnienia z
Ministrem Obrony Naroowej. A zatem, wprowadzenie zmiany w art. 1152 w
5 Informacje uzyskane ze strony spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. http://www.plk-sa.pl
6 j.w.
269
proponowanym kształcie będzie wymagało nowelizacji rozporządzenia ws.
Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości.
Wskazać należy, iż PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie posiadają rezerwacji
częstotliwości pozwalających na uruchomienie powyżej opisywanego systemu.
W związku z powyższym oraz z uwagi na fakt, iż terminy wynikające z Planu są
już częściowo opóźnione (istnieje więc realne ryzyko niewywiązania się
Rzeczypospolitej Polskiej z zobowiązań międzynarodowych), należy w ustawie
Prawo telekomunikacyjne zamieścić regulacje umożliwiające uzyskanie
częstotliwości przez podmiot wykonujący zadania z zakresu łączności kolejowej
w ramach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. W tym celu proponuje się dodanie art. 115²
stanowiącego, iż podmiot wykonujący zadania z zakresu łączności kolejowej w
ramach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej wykorzystuje częstotliwości na podstawie decyzji o
rezerwacji częstotliwości wydanej przez Prezesa UKE po uzgodnieniu z
ministrem właściwym do spraw transportu.
Ponieważ konieczność zapewnienia zadań z zakresu łączności kolejowej w
Ramach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym wynika z
uzgodnień prowadzonych w ramach Unii Europejskiej, organy regulacyjne
powinny udostępnić odpowiednim podmiotom częstotliwości konieczne do
wykonywania tych zadań. Mając na względzie tę szczególną sytuację, zasadne jest
wyłączenie przydzielania częstotliwości podmiotom wyznaczonym do realizacji
zadania wskazanego w projektowanym art. 115² ustawy Prawo telekomunikacyjne
z procedury udzielania rezerwacji częstotliwości określonej w art. 116 ust. 1
ustawy Prawo telekomunikacyjne.
W tym miejscu wspomnieć należy, iż w innych krajach europejskich system
GSM-R jest obsługiwany przez podmioty związane z branżą kolejową, z
wykorzystaniem częstotliwości przyznanych w trybie bezprzetargowym.
Art. 126 w art. 126 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Zmiany redakcyjne, uwzględniające zmiany numeracji w art. 118d oraz dodanie
ust. 5
„5. Do przetargu stosuje się odpowiednio przepisy art. 118 ust. 1, 2 i art. 118e.
4, art. 118c ust. 1, art. 118d ust. 1 oraz art. 118e.”,
Art. 128 w art. 128 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
Dodano przepis mający na celu zobligowanie obu stron umowy o udostępnianiu
ust. 3a
„3a. Podmiot udostępniający przydzieloną numerację przekazuje numeracji do przekazania Prezesowi UKE informacji o zakresach numeracji
Prezesowi UKE informacje o zakresach numeracji udostępnionych w udostępnionych zakresach numeracji w terminie 14 dni od dnia jej podpisania.
trybie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia Regulacja jest podyktowana potrzebą zapewnienia przejrzystości odnośnie
udostępnienia.”;
poszczególnych zakresów numeracji. Obecnie, w przypadku przekazania
określonych zakresów numeracji w drodze umowy między przedsiębiorcami,
pozostali uczestnicy rynku, nie mają informacji o przeprowadzonej transakcji, co
może prowadzić do wystąpienia konkretnych problemów np. przy taryfikacji
270
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik