Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
połączeń. Posiadanie najbardziej aktualnych informacji na temat udostępnionych
zakresów numeracji przyczyni się do efektywniejszego gospodarowania
numeracją przez Prezesa UKE.
Art. 150 art. 150:
Art. 150 ust. 2
ust. 2 i
Wprowadzono możliwość powierzenia przez Prezesa UKE organizacji
ust. 4
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
zrzeszającej radioamatorów przeprowadzania egzaminów na świadectwo
„2. Egzaminy osób ubiegających się o świadectwo operatora operatora w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej.
urządzeń radiowych przeprowadza komisja powołana przez Prezesa Rozwiązanie takie praktykowane jest w USA. Celem tej zmiany jest stworzenie
UKE, a w służbie radiokomunikacji lotniczej przez Prezesa Urzędu możliwości odciążenia administracji państwowej od działań służących wyłącznie
Lotnictwa Cywilnego. Prezes UKE może powierzyć przeprowadzanie hobbystom – krótkofalowcom. Działalność ta nie jest związana z wykonywaniem
egzaminów:
działalności gospodarczej i świadczeniem usług telekomunikacyjnych, nie ma
1)
w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej organizacji
zatem potrzeby przeprowadzania egzaminów bezpośrednio przez Prezesa UKE.
zrzeszającej radioamatorów;
Wydaje się wystarczające przekazanie tego uprawnienia wyspecjalizowanym
2) w służbie radiokomunikacyjnej morskiej i żeglugi śródlądowej – jednostkom zrzeszającym radioamatorów. Organizacje te skupiają osoby
Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej lub centralnej zainteresowane różnymi formami łączności radiowej i wykorzystaniem ich dla
komisji działającej przy Dyrektorze Urzędu eglugi ródlądowej rozwoju własnego i dobra społecznego, dbają również o rozwój służby
w Szczecienie.”,
radioamatorskiej w Polsce. Czołowymi organizacjami zrzeszającymi i
reprezentującymi radioamatorów wobec instytucji państwowych i organizacji
społecznych są: Polski Związek Krótkofalowców, Liga Obrony Kraju, Związek
Harcerstwa Polskiego i Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej.
Dodatkowo proponuje się wprowadzić możliwość przekazania kompetencji do
przeprowadzania egzaminów dla osób ubiegających się o świadectwo operatora
urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej – Centralnej
Morskiej Komisji Egzaminacyjnej, a w służbie radiokomunikacyjnej żeglugi
śródlądowej – Centralnej komisji działającej przy Dyrektorze Urzędu eglugi
ródlądowej w Szczecinie.
Centralna Morska Komisja Egzaminacyjna (CMKE) podległa ministrowi
właściwemu do spraw gospodarki morskiej jest wskazana w ustawie z dnia 18
sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368), do
przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych członków załóg statków morskich.
CMKE przeprowadzać będzie egzaminy sprawdzające wiedzę i kompetencje w
zakresie określonym w Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie
wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw i pełnienia wacht (STCW) z 1978
r. Jest zatem zasadne aby wprowadzić możliwość przeprowadzania wszystkich
egzaminów kompetencyjnych dla załóg statków morskich przez jedną komisję
egzaminacyjną.
Jednocześnie Centralna komisja egzaminacyjna działająca przy Dyrektorze
Urzędu eglugi ródlądowej w Szczecinie, zgodnie z ustawą z dnia 21 grudnia
2000 r. o żegludze śródlądowej oraz jej aktami wykonawczymi, przeprowadza
271
egzaminy na patenty kapitana żeglugi śródlądowej klasy A i B. Patent kapitana
żeglugi śródlądowej klasy A uprawnia do żeglugi po wszystkich śródlądowych
drogach wodnych do których zaliczają się również wody morskie. Jednym z
dodatkowych dokumentów niezbędnych do uprawiania żeglugi po wodach
morskich jest posiadanie świadectwa obserwatora radarowego. Jednocześnie do
uzyskania świadectwa obserwatora radarowego niezbędne jest posiadanie
świadectwa radiooperatora. Zasadnym zatem jest aby egzaminy zarówno na
patenty kapitańskie oraz na świadectwa radiooperatora, który stanowi
uzupełnienie dla patentu kapitana przeprowadzała również ta sama komisja
egzaminacyjna.
Ponadto, proponuje się przekazanie kompetencji do prowadzenia egzaminów dla
osób ubiegających się o świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie
radiokomunikacyjnej lotniczej Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego (dalej
„Prezes ULC”). Prezes ULC jest organem właściwym w sprawach lotnictwa
cywilnego. Do jego zadań należy tworzenie warunków wewnętrznych
sprzyjających rozwojowi polskiego lotnictwa cywilnego, kształtowanie polskiego,
unijnego oraz międzynarodowego systemu prawnego w dziedzinie lotnictwa
cywilnego ze szczególnym uwzględnieniem zwiększenia bezpieczeństwa
transportu lotniczego poprzez wprowadzenie do polskiego systemu prawnego
międzynarodowych przepisów i wymagań technicznych i operacyjnych oraz
nadzór nad ich przestrzeganiem, licencjonowanie personelu lotniczego i
technicznego oraz jego okresowe kontrole, certyfikowanie, nadzór nad
organizacjami prowadzącymi działalność lotniczą w zakresie szkoleń lotniczych.
d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
Art. 150 ust. 4
„4. Minister właściwy do spraw łączności, w porozumieniu W celu pełnego wykorzystania możliwości testowego systemu egzaminowania,
zministrem właściwym do spraw transportu i ministrem właściwym konieczne jest uzupełnienie delegacji do rozporządzenia wydanego na podstawie
do spraw gospodarki morskiej, określi, w drodze rozporządzenia:
art. 150 ust. 4 ustawy w sprawie świadectw operatora urządzeń radiowych o
1) rodzaje i wzory świadectw operatora urządzeń radiowych, zakres przesłankę terminu składania wniosków. Umożliwi to wcześniejsze
wymogów egzaminacyjnych, zakres, tryb i okres niezbędnych szkoleń przygotowanie dokumentów egzaminacyjnych oraz uzupełnianie wniosków w
oraz praktyki,
przypadku braków formalnych, a także będzie miało korzystny wpływ na pracę
2) termin złożenia wniosku o wydanie świadectwa operatora sekretariatu komisji.
urządzeń radiowych albo jego odnowienie, tryb przeprowadzania
egzaminów, w tym egzaminów poprawkowych, sposób powoływania
komisji egzaminacyjnej, a także wysokość opłat za przeprowadzenie
egzaminu i wydanie świadectwa, kierując się zasadą, że nie powinny
one stanowić bariery dla osób zainteresowanych obsługą urządzeń
radiowych
272
- biorąc pod uwagę międzynarodowe przepisy radiokomunikacyjne
oraz przepisy międzynarodowe.”;
Art. 151 art. 151 otrzymuje brzmienie:
wiadectwa operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej
„Art. 151. Osoby posiadające właściwe świadectwo operatora morskiej i żeglugi śródlądowej oraz w służbie lotniczej wydawane są zgodnie z
urządzeń radiowych, wydane przez Prezesa UKE lub przez przepisami międzynarodowymi:
uprawniony do tego organ zagraniczny, mogą obsługiwać na - Regulaminem Radiokomunikacyjnym stanowiącym dokument uzupełniający
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej urządzenia radiowe nadawcze Konstytucję i Konwencję Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego,
lub nadawczo-odbiorcze, wykorzystywane dla potrzeb
sporządzonych w Genewie dnia 22 grudnia 1992 roku,
radiokomunikacji lotniczej albo radiokomunikacji morskiej i żeglugi - Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia
śródlądowej, zgodnie z międzynarodowymi przepisami
marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, sporządzoną w
radiokomunikacyjnymi.”;
Londynie dnia 7 lipca 1978 roku,
- Wspólnymi Wymaganiami Lotniczymi – Licencjonowanie personelu lotniczego
JAR-FCL1 i JAR-FCL2 (podczas szkolenia dla uzyskania licencji członka
personelu lotniczego realizowane jest szkolenie w zakresie procedur
radiokomunikacji lotniczej, zawartych w Załączniku 10 do Konwencji o
Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym).
Wprowadzenie zmian w art. 151 umożliwi wykonywanie zawodu marynarza i
pilota w Polsce bez konieczności uznawania świadectw operatora urządzeń
radiowych. Jest to zgodne z praktyką międzynarodową, gdzie czynności
radiooperatora umożliwiające wykonywanie zawodu marynarza i pilota, które
wymagają posiadania odpowiednich licencji i dyplomów, nie są objęte katalogiem
zawodów regulowanych, przez co dokumenty uprawniające do ich wykonywania
nie wymagają uznawania.
Art. 155 „2a. Zawiadomienie można przekazać pisemnie lub w formie Zmiana wynika z postulatu „Green ICT”. Potrzebę notyfikacji urządzeń
ust. 2a
dokumentu elektronicznego. Zawiadomienie w formie dokumentu radiowych wprowadza artykuł 6.4 dyrektywy RTTE, który obliguje producentów
elektronicznego nie musi być opatrzone podpisem w rozumieniu sprzętu do zgłaszania krajowym organom odpowiedzialnych za gospodarowanie
przepisów o podpisie elektronicznym.”;
widmem zamiaru wprowadzania do obrotu urządzeń radiowych pracujących w
pasmach, które nie są w pełni zharmonizowane na terenie UE. Zaproponowana
zmiana umożliwi producentom i dystrybutorom urządzeń radiowych zgłaszanie
Prezesowi UKE drogą elektroniczną (bez konieczności opatrywania zgłoszenia
podpisem elektronicznym) zamiaru wprowadzenia do obrotu lub użytku urządzeń
radiowych poprzez europejski system notyfikacji: Notification of the intention to
place radio equipment on the market: one-stop procedure (OSN). System ten
działa od 7 stycznia 2008 r. i korzystają z niego następujące kraje: Austria, Belgia,
Bułgaria, Cypr, Republika Czeska, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy,
Grecja, Węgry, Islandia, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Malta, Holandia,
Norwegia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Szwajcaria (która
również obsługuje zgłoszenia z Lichtensteinu) i Wielka Brytania.
Obecnie zgodnie z art. 63 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego podania
273
mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do
protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez
elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej utworzoną na
podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne. Przy czym § 3a wskazuje, iż podanie
wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione
przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo ust. 2 ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne. Zgodnie z tymi przepisami identyfikacja użytkownika systemów
teleinformatycznych powinna nastąpić przez zastosowanie kwalifikowanego
certyfikatu przy zachowaniu zasad przewidzianych w ustawie z dnia 18 września
2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), lub
profilu zaufanego ePUAP. Ponadto, podmiot publiczny, który używa do realizacji
zadań publicznych systemów teleinformatycznych, może umożliwiać
użytkownikom identyfikację w tym systemie przez zastosowanie innych
technologii, chyba że przepisy odrębne przewidują obowiązek dokonania
czynności w siedzibie podmiotu publicznego.
Podkreślić należy, że zgłoszenie zamiaru wprowadzenia do obrotu lub użytku
urządzeń radiowych nie wymaga odpowiedzi od Prezesa UKE.
Art.
w art. 180a w ust. 1 w pkt 1 wyrazy „24 miesięcy” zastępuje się Proponuje się skrócenie okresu retencji danych telekomunikacyjnych z 24 do 12
180a w wyrazami „12 miesięcy”;
miesięcy. Dyrektywa retencyjna zobowiązała państwa członkowskie do wdrożenia
ust. 1
systemu przechowywania danych dotyczących ruchu telekomunikacyjnego przez
w pkt 1
okres od sześciu miesięcy do dwudziestu czterech miesięcy. Polska, jako jedno z
niewielu państw zdecydowała się na wprowadzenie maksymalnego okresu
przechowywania danych. Jednakże analizy wykorzystania danych z retencji
wskazują, iż największe znaczenie i wartość maja dane pochodzące z ostatniego
roku. Dlatego też, biorąc pod uwagę koszty ponoszone przez przedsiębiorców
telekomunikacyjnych związane z dwuletnim obowiązkiem przechowywania
danych, tak długi obowiązek retencyjny nie znajduje uzasadnienia.
Zmiana jest również zgodna z wnioskami raportu ewaluacyjnego „COM(2011)
225 final” dyrektywy retencyjnej opublikowanego przez Komisję Europejską w
dniu 18 kwietnia 2011 r. oraz propozycjami przedstawionymi przez Ministra
Cichockiego w dniu 29 września 2011 r. w „Sprawozdaniu z pracy Zespołu do
spraw pozyskiwania danych telekomunikacyjnych”.
Art. 4
i.
2) w art. 24 uchyla się ust. 2
Rozszerzenie zakresu ścigania wykroczeń polegających na przesyłaniu
projekt
niezamówionych informacji handlowych jest podyktowane niską skutecznością
u
obecnie obowiązujących przepisów karnych w tym zakresie. W wyniku zmiany
Zmiany
wszystkie przypadki przesyłania tego typu informacji ścigane będą z urzędu.
w
274
ustawie
z
18
lipca
2002 r.
o
wiadcz
eniu
usług
drog
elektro
niczn
(Dz. U.
Nr 144,
poz.
1204, z
pó n.
zm.)
Art. 5. 1) w art. 11 w pkt 6 uchyla się lit. k;
Uchylenie w art. 11 w pkt 6 lit. k oraz w art. 17 w pkt 6 lit. a tiret piąte ma na celu
Zmiany
zniesienie obowiązku występowania o opinię dotyczącą rozwiązań przyjętych w
w
2) w art. 17 w pkt 6 lit. a uchyla się tiret piąte.
projekcie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
ustawie
gminy do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w zakresie
z dnia
telekomunikacji. Analogiczne rozwiązanie przewidziano w odniesieniu do
27
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Powyższe zmiany mają na
marca
celu przyspieszenie i usprawnienie procedury uchwalania ww. dokumentów, przy
2003 r.
czym dodatkowym uzasadnieniem dla ich wprowadzenia jest fakt, iż opinia
o
Prezesa UKE nie jest wiążąca.
planow
aniu i
zagospo
darowa
niu
przestrz
ennym
(Dz. U.
Nr 80,
poz.
717, z
pó n.
zm.)
275
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik