Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
określonych w art. 8 dyrektywy 2002/21/WE
90 dni, licząc od dnia wystąpienia z wnioskiem o
(dyrektywy ramowej), zgodnie z przepisami
zawarcie umowy o dostępie telekomunikacyjnym.
niniejszej dyrektywy oraz procedurami, o których
mowa w art. 6 i 7, 20 i 21 dyrektywy 2002/21/WE
Obow.
Art. 29. Prezes UKE może z urzędu, w drodze
(dyrektywa ramowa).";
Art. 29 decyzji, zmienić treść umowy o dostępie
Pt
telekomunikacyjnym lub zobowiązać strony
umowy do jej zmiany, w przypadkach
uzasadnionych potrzebą zapewnienia ochrony
interesów użytkowników końcowych, skutecznej
konkurencji lub interoperacyjności usług.
Obow.
Art. 199. 1. Prezes UKE jest uprawniony do
Art.
kontroli przestrzegania przepisów, decyzji oraz
199 ust. postanowień z zakresu telekomunikacji,
1 Pt
gospodarki częstotliwościami lub spełniania
wymagań dotyczących kompatybilności
elektromagnetycznej.
Obow.
Art. 209. 1. Kto:
Art.
6) nie wypełnia warunków zapewnienia dostępu
209 ist. telekomunikacyjnego oraz rozliczeń z tego tytułu,
1 pkt 6 określonych w decyzji lub w umowie,
Pt
art. 6
"2. W związku z rozwojem rynku oraz technologii N
ust. 2
Komisja może przyjąć środki wykonawcze
zmieniające załącznik I. rodki te, mające na celu
zmianę elementów innych niż istotne niniejszej
dyrektywy, przyjmowane są zgodnie z procedurą
regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w
art. 14 ust. 3.";
art. 7
skreśla się art. 7;
N
Skreślenie tego przepisu nie wymaga zmian w
ustawie Prawo telekomunikacyjne, gdyż
wdrażające go przepisy art. 221 ustawy Prawo
telekomunikacyjne, zgodnie z jego ust. 3, przestaną
obowiązywać w momencie uprawomocnienia się
decyzji wydanych na podstawie art. 25 ustawy
Prawo telekomunikacyjne. Zmiana w dyrektywie
polega na tym, że usunięty został przepis
przejściowy znajdujący się w pakiecie dyrektyw z
236
2002 roku.
art. 8
w art. 8 w ust. 1 słowa "art. 9–13" zastępuje się T
Art.
Art. 44b. 1. Jeżeli wcześniej nałożone obowiązki
ust. 1
słowami "art. 9–13a";
44b
regulacyjne w zakresie dostępu
telekomunikacyjnego, o których mowa w art. 34,
art. 36–40 i art. 42, nie zapewniły na rynku lub
rynkach hurtowych skutecznej konkurencji oraz
istnieją na tym rynku lub rynkach istotne i trwałe
problemy konkurencyjne lub zawodność rynku,
Prezes UKE może, po przeprowadzeniu analizy
tego rynku lub rynków hurtowych, o której mowa
w art. 21, nałożyć na przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego zintegrowanego pionowo
obowiązek rozdziału funkcjonalnego polegający na
wykonywaniu działalności związanej ze
świadczeniem usług hurtowego dostępu
telekomunikacyjnego przez wyodrębnioną,
niezależnie działającą jednostkę organizacyjną, lub
przez kilka wydzielonych jednostek
organizacyjnych, zwanych dalej „wydzieloną
jednostką organizacyjną”.
2. Wydzielona jednostka organizacyjna zapewnia
dostęp telekomunikacyjny innym przedsiębiorcom
telekomunikacyjnym, w tym przedsiębiorcy
telekomunikacyjnemu, o którym mowa w ust. 1,
oraz innym jednostkom organizacyjnym tego
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, w takich
samych terminach i na takich samych warunkach,
w tym dotyczących poziomów cen i usług, oraz
przy użyciu tych samych systemów i procesów.
3. Przed nałożeniem na przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego obowiązku rozdziału
funkcjonalnego Prezes UKE występuje do Komisji
Europejskiej z wnioskiem o uzyskanie zgody na
nałożenie obowiązku rozdziału funkcjonalnego, do
którego dołącza:
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538
i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 208, poz. 1540, z 2008 r. Nr 86, poz. 524, Nr 118, poz. 747, Nr 217, poz. 1381 i Nr 231, poz. 1547 oraz z 2009 r. Nr 13, poz.
69,Nr 42, poz. 341, Nr 102, poz. 585 i Nr 104, poz. 860.
237
1) wyniki analizy rynku albo rynków
hurtowych, o której mowa w art. 21,
potwierdzające, iż wcześniej nałożone
obowiązki regulacyjne w zakresie dostępu
telekomunikacyjnego nie zapewniły na rynku
lub rynkach hurtowych, o których mowa w ust.
1, skutecznej konkurencji oraz, że istnieją na
tym rynku lub rynkach istotne i trwałe
problemy konkurencyjne lub zawodność rynku;
2) uzasadnioną ocenę, że w rozsądnym terminie
nie zaistnieje lub zaistnieje w niewielkim
stopniu na rynku lub rynkach hurtowych, o
których mowa w ust. 1, skuteczna i trwała
konkurencja w zakresie infrastruktury
telekomunikacyjnej;
3) analizę spodziewanego wpływu nałożenia
obowiązku rozdziału funkcjonalnego na
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym
mowa w ust. 1, w tym na sytuację pracowników
wydzielonej jednostki organizacyjnej, na
działalność Prezesa UKE oraz na rynek
telekomunikacyjny. Dodatkowo analiza zawiera
ocenę wpływu na motywację do inwestowania
na rynku telekomunikacyjnym, a
także
informację o spodziewanym wpływie na
konkurencję na tym rynku oraz o potencjalnych
skutkach dla konsumentów;
4) uzasadnienie zastosowania rozdziału
funkcjonalnego jako najskuteczniejszego środka
naprawczego, który ma na celu rozwiązanie
problemów związanych z konkurencją lub
usunięcie zidentyfikowanych nieprawidłowości
na rynku lub rynkach hurtowych;
5) projekt decyzji w sprawie rozdziału
funkcjonalnego obejmujący określenie:
a) charakteru i stopnia rozdziału
funkcjonalnego, ze wskazaniem w
szczególności statusu prawnego wydzielonej
jednostki organizacyjnej, biorąc pod uwagę
238
stanowisko przedsiębiorcy, na którego ma być
nałożony obowiązek rozdziału funkcjonalnego
co do tego statusu, o ile takie stanowisko
zostało przedstawione przez niego w ramach
postępowania konsultacyjnego,
b) zakresu początkowych składników
majątkowych wydzielonej jednostki
organizacyjnej oraz rodzaju produktów lub
usług dostarczanych przez tę jednostkę,
c) rozwiązań w zakresie zarządzania
wydzieloną jednostką organizacyjną, w tym
zasad dotyczących stworzenia w tej jednostce
odpowiedniej struktury zachęt zapewniających
niezależność pracowników wydzielonej
jednostki organizacyjnej od przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego, o którym mowa w ust.
1, innych jednostek tego przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego, spółek od niego
zależnych, wobec niego dominujących lub z
nim powiązanych w rozumieniu ustawy z dnia
15 września 2000 r. - Kodeks spółek
handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn.
zm.4)),
d) trybu realizacji obowiązku rozdziału
funkcjonalnego, w tym harmonogramu
realizacji tego obowiązku,
e) zasad zapewniających przejrzystość procedur
operacyjnych, w szczególności w odniesieniu
do innych zainteresowanych podmiotów,
f) programu monitorowania przestrzegania
obowiązku rozdziału funkcjonalnego,
obejmującego w szczególności publikację przez
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym
mowa w ust. 1, corocznego sprawozdania w
tym zakresie lub obowiązek przeprowadzania
przez niezależnych audytorów cyklicznych
audytów.
4. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia przez
Komisję Europejską wniosku, o którym mowa w
239
ust. 3, Prezes UKE w drodze decyzji nakłada
obowiązek rozdziału funkcjonalnego.
5. Uzasadnienie decyzji nakładającej obowiązek
rozdziału funkcjonalnego, niezależnie od wymagań
wynikających z przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego, powinno zawierać wykazanie
zaistnienia przesłanek, o których mowa w ust. 1,
oraz zasadności nałożenia tego obowiązku, w tym
powinno zawierać:
1) informację o wynikach analizy rynku albo
rynków hurtowych, o której mowa w art.
21, potwierdzających, iż wcześniej
nałożone obowiązki regulacyjne w
zakresie dostępu telekomunikacyjnego nie
zapewniły na rynku lub rynkach
hurtowych, o których mowa w ust. 1,
skutecznej konkurencji oraz, że istnieją na
tym rynku lub rynkach istotne i trwałe
problemy konkurencyjne lub zawodność
rynku;
2) uzasadnioną ocenę, że w rozsądnym
terminie nie zaistnieje lub zaistnieje w
niewielkim stopniu na rynku lub rynkach
hurtowych, o których mowa w ust. 1,
skuteczna i trwała konkurencja w zakresie
infrastruktury telekomunikacyjnej;
3) analizę spodziewanego wpływu nałożenia
obowiązku rozdziału funkcjonalnego na
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o
którym mowa w ust. 1, w tym na sytuację
pracowników wydzielonej jednostki
organizacyjnej, na działalność Prezesa
UKE oraz na rynek telekomunikacyjny.
Dodatkowo analiza zawiera ocenę wpływu
na motywację do inwestowania na rynku
telekomunikacyjnym, a także informację o
spodziewanym wpływie na konkurencję na
tym rynku oraz o potencjalnych skutkach
dla konsumentów;
240
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik