Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
obowiązek prowadzenia kalkulacji kosztów,
wskaźnik zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału
który przedsiębiorca telekomunikacyjny stosuje w
kalkulacji kosztów, uwzględniając
udokumentowane koszty pozyskania kapitału,
pozycję przedsiębiorcy na rynku kapitałowym,
ryzyko związane z zaangażowaniem kapitału
zwłaszcza dla nowych przedsięwzięć
inwestycyjnych
oraz koszty zaangażowania
kapitału na porównywalnych rynkach.”;
art. 184 w art. 184 w ust. 2:
ust. 2
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) za wyróżnik ruchomej sieci
telekomunikacyjnej (PLMN) – 1.800.000
złotych;”,
b) dodaje się pkt 14 w brzmieniu:
„14) za numer rutingowy (NR) – 1.000 złotych.”;
art.
"Artykuł 13a
T
Art.
Art. 44b. 1. Jeżeli wcześniej nałożone obowiązki
13a
Podział funkcjonalny
44b i
regulacyjne w zakresie dostępu
1. W przypadku gdy krajowy organ regulacyjny
44e
telekomunikacyjnego, o których mowa w art. 34,
stwierdzi, że odpowiednie obowiązki nałożone na
art. 36–40 i art. 42, nie zapewniły na rynku lub
mocy art. 9–13 nie zapewniły skutecznej
rynkach hurtowych skutecznej konkurencji oraz
konkurencji oraz że istnieją istotne i trwałe
istnieją na tym rynku lub rynkach istotne i trwałe
problemy konkurencyjne lub niewydolność rynków
problemy konkurencyjne lub zawodność rynku,
związane z hurtowym oferowaniem określonych
Prezes UKE może, po przeprowadzeniu analizy
rynków produktów dostępu, może on, w drodze
tego rynku lub rynków hurtowych,, o której mowa
wyjątku – zgodnie z przepisami art. 8 ust. 3 akapit
w art. 21, nałożyć na przedsiębiorcę
drugi – nałożyć na przedsiębiorstwa zintegrowane
telekomunikacyjnego zintegrowanego pionowo
pionowo obowiązek powierzenia działalności
obowiązek rozdziału funkcjonalnego polegający na
związanej z hurtowym oferowaniem odnośnych
wykonywaniu działalności związanej ze
produktów dostępu niezależnie działającej
świadczeniem usług hurtowego dostępu
jednostce organizacyjnej.
telekomunikacyjnego przez wyodrębnioną,
Taka jednostka organizacyjna dostarcza produkty i
niezależnie działającą jednostkę organizacyjną, lub
1)Zmiany
wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184,
poz. 1539, z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 208, poz. 1540, z 2008 r. Nr 86, poz. 524, Nr 118, poz. 747, Nr 217, poz. 1381 i Nr 231, poz. 1547 oraz z 2009 r. Nr 13, poz. 69,Nr 42,
poz. 341, Nr 102, poz. 585 i Nr 104, poz. 860.
246
usługi dostępu wszystkim przedsiębiorstwom, także
przez kilka wydzielonych jednostek
innym jednostkom organizacyjnym działającym w
organizacyjnych, zwanych dalej „wydzieloną
ramach spółki dominującej, w takich samych
jednostką organizacyjną”.
terminach, na tych samych warunkach –
2. Wydzielona jednostka organizacyjna zapewnia
dotyczących między innymi poziomów cen i usług
dostęp telekomunikacyjny innym przedsiębiorcom
– oraz z użyciem tych samych systemów i
telekomunikacyjnym, w tym przedsiębiorcy
procesów.
telekomunikacyjnemu, o którym mowa w ust. 1,
2. Gdy krajowy organ regulacyjny zamierza
oraz innym jednostkom organizacyjnym tego
nałożyć obowiązek podziału funkcjonalnego,
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, w takich
przedkłada on Komisji wniosek, który obejmuje:
samych terminach i na takich samych warunkach,
a) dowody uzasadniające stwierdzenia krajowego
w tym dotyczących poziomów cen i usług oraz
organu regulacyjnego, o których mowa w ust. 1;
przy użyciu tych samych systemów i procesów.
b) uzasadnioną ocenę, z której wynika, że w
3. Przed nałożeniem na przedsiębiorcę
rozsądnym terminie nie zaistnieje skuteczna i
telekomunikacyjnego obowiązku rozdziału
trwała konkurencja w zakresie infrastruktury lub
funkcjonalnego Prezes UKE występuje do Komisji
zaistnieje ona w niewielkim stopniu;
Europejskiej z wnioskiem o uzyskanie zgody na
c) analizę spodziewanego wpływu na organ
nałożenie obowiązku rozdziału funkcjonalnego, do
regulacyjny, na przedsiębiorstwo, w szczególności
którego dołącza:
na pracowników oddzielnego przedsiębiorstwa i na
1) wyniki analizy rynku albo rynków
całość sektora łączności elektronicznej, oraz na
hurtowych,, o której mowa w art. 21,
zachęty do inwestowania w sektor jako całość – w
potwierdzające, iż wcześniej nałożone
szczególności w związku z potrzebą zapewnienia
obowiązki regulacyjne w zakresie dostępu
spójności społecznej i terytorialnej – a także na
telekomunikacyjnego, nie zapewniły na rynku
inne zainteresowane strony, w tym przede
lub rynkach hurtowych, o których mowa w ust.
wszystkim analizę spodziewanego wpływu na
1, skutecznej konkurencji oraz że istnieją na
konkurencję i analizę wszelkich potencjalnych
tym rynku lub rynkach istotne i trwałe
skutków dla konsumentów;
problemy konkurencyjne lub zawodność rynku;
d) analizę przyczyn uzasadniających, że obowiązek
2) uzasadnioną ocenę, że w rozsądnym terminie
ten byłby najskuteczniejszym sposobem
nie zaistnieje lub zaistnieje w niewielkim
wprowadzenia w życie środków naprawczych
stopniu na rynku lub rynkach hurtowych, o
mających na celu rozwiązanie problemów
których mowa w ust. 1, skuteczna i trwała
związanych z konkurencją lub usunięcie
konkurencja w zakresie infrastruktury
zidentyfikowanych nieprawidłowości rynkowych.
telekomunikacyjnej;
3. Proponowany środek obejmuje następujące
3) analizę spodziewanego wpływu nałożenia
elementy:
obowiązku rozdziału funkcjonalnego na
a) dokładny charakter i stopień podziału, ze
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym
wskazaniem w szczególności statusu prawnego
mowa w ust. 1, w tym na sytuację pracowników
oddzielnej jednostki organizacyjnej;
wydzielonej jednostki organizacyjnej, na
b) wskazanie majątku wydzielonej jednostki
działalność Prezesa UKE oraz na rynek
247
organizacyjnej i produktów lub usług
telekomunikacyjny. Dodatkowo analiza zawiera
dostarczanych przez tę jednostkę;
ocenę wpływu na motywację do inwestowania
c) rozwiązania w zakresie zarządu zapewniające
na rynku telekomunikacyjnym, a
także
niezależność personelu zatrudnionego przez
informację o spodziewanym wpływie na
oddzielną jednostkę organizacyjną i odpowiednią
konkurencję na tym rynku oraz o potencjalnych
strukturę zachęt;
skutkach dla konsumentów;
d) zasady zapewniające przestrzeganie
4) uzasadnienie zastosowania rozdziału
obowiązków;
funkcjonalnego jako najskuteczniejszego środka
e) zasady zapewniające przejrzystość procedur
naprawczego, który ma na celu rozwiązanie
operacyjnych, w szczególności w odniesieniu do
problemów związanych z konkurencją lub
innych zainteresowanych stron;
usunięcie zidentyfikowanych nieprawidłowości
f) program monitorowania zapewniający
na rynku lub rynkach hurtowych;
przestrzeganie wymogów, obejmujący między
5) projekt decyzji w sprawie rozdziału
innymi publikację corocznego sprawozdania.
funkcjonalnego obejmujący określenie:
a) charakteru i stopnia rozdziału
funkcjonalnego, ze wskazaniem w
szczególności statusu prawnego wydzielonej
jednostki organizacyjnej, , biorąc pod uwagę
stanowisko przedsiębiorcy, na którego ma być
nałożony obowiązek rozdziału funkcjonalnego
co do tego statusu, o ile takie stanowisko
zostało przedstawione przez niego w ramach
postępowania konsultacyjnego,
b) zakresu początkowych składników
majątkowych wydzielonej jednostki
organizacyjnej oraz rodzaj produktów lub
usług dostarczanych przez tę jednostkę,
c) rozwiązań w zakresie zarządzania
wydzieloną jednostką organizacyjną, w tym
zasad dotyczących stworzenia w tej jednostce
odpowiedniej struktury zachęt, zapewniających
niezależność pracowników wydzielonej
jednostki organizacyjnej od przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego, o którym mowa w ust.
1, innych jednostek tego przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego, spółek od niego
zależnych, wobec niego dominujących lub z
nim powiązanych w rozumieniu ustawy z dnia
15 września 2000 r. - Kodeks spółek
248
handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn.
zm.)1),
d) trybu realizacji obowiązku rozdziału
funkcjonalnego, w tym harmonogram realizacji
tego obowiązku,
e) zasad zapewniających przejrzystość procedur
operacyjnych, w szczególności w odniesieniu
do innych zainteresowanych podmiotów,
f) programu monitorowania przestrzegania
obowiązku rozdziału funkcjonalnego,
obejmującego w szczególności publikację przez
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym
mowa w ust. 1, corocznego sprawozdania w
tym zakresie lub obowiązek
przeprowadzania przez niezależnych
audytorów cyklicznych audytów..
4. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia przez
Komisję Europejską wniosku, o którym mowa w
ust. 3, Prezes UKE w drodze decyzji nakłada
obowiązek rozdziału funkcjonalnego.
5. Uzasadnienie decyzji nakładającej obowiązek
rozdziału funkcjonalnego, niezależnie od wymagań
wynikających z przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego, powinno zawierać wykazanie
zaistnienia przesłanek, o których mowa w ust. 1,
oraz zasadności nałożenia tego obowiązku, w tym
powinno zawierać:
5) informację o wynikach analizy rynku albo
rynków hurtowych, o której mowa w art.
21, potwierdzających, iż wcześniej
nałożone obowiązki regulacyjne w
zakresie dostępu telekomunikacyjnego nie
zapewniły na rynku lub rynkach
hurtowych, o których mowa w ust. 1,
skutecznej konkurencji oraz, że istnieją na
tym rynku lub rynkach istotne i trwałe
problemy konkurencyjne lub zawodność
rynku;
249
6) uzasadnioną ocenę, że w rozsądnym
terminie nie zaistnieje lub zaistnieje w
niewielkim stopniu na rynku lub rynkach
hurtowych, o których mowa w ust. 1,
skuteczna i trwała konkurencja w zakresie
infrastruktury telekomunikacyjnej;
7) analizę spodziewanego wpływu nałożenia
obowiązku rozdziału funkcjonalnego na
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o
którym mowa w ust. 1, w tym na sytuację
pracowników wydzielonej jednostki
organizacyjnej, na działalność Prezesa
UKE oraz na rynek telekomunikacyjny.
Dodatkowo analiza zawiera ocenę wpływu
na motywację do inwestowania na rynku
telekomunikacyjnym, a także informację o
spodziewanym wpływie na konkurencję na
tym rynku oraz o potencjalnych skutkach
dla konsumentów;
8) uzasadnienie zastosowania rozdziału
funkcjonalnego jako najskuteczniejszego
środka naprawczego, który ma na celu
rozwiązanie problemów związanych z
konkurencją lub usunięcie
zidentyfikowanych nieprawidłowości na
rynku lub rynkach hurtowych.
Art. 44e. 1. Do wydzielonej jednostki
organizacyjnej, w przypadku gdy nie ma ona
formy odrębnej osoby prawnej, w zakresie
nieuregulowanym w niniejszej ustawie stosuje się
przepisy o oddziale przedsiębiorcy.
2. Przedsiębiorca telekomunikacyjny, o którym
mowa w art. 44b ust. 1, obowiązany jest do
wyboru nazwy wydzielonej jednostki
organizacyjnej, w terminie określonym w decyzji,
o której mowa w art. 44b ust. 4. Nazwa handlowa
powinna pozwalać na identyfikację tej jednostki
jako jednostki wydzielonej od przedsiębiorcy
250
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik