eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 627
  • Data wpłynięcia: 2012-07-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445

627-cz-1



obowiązek prowadzenia kalkulacji kosztów,

wskaźnik zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału

który przedsiębiorca telekomunikacyjny stosuje w

kalkulacji kosztów, uwzględniając

udokumentowane koszty pozyskania kapitału,

pozycję przedsiębiorcy na rynku kapitałowym,

ryzyko związane z zaangażowaniem kapitału

zwłaszcza dla nowych przedsięwzięć

inwestycyjnych
oraz koszty zaangażowania

kapitału na porównywalnych rynkach.”;


art. 184 w art. 184 w ust. 2:
ust. 2

a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) za wyróżnik ruchomej sieci
telekomunikacyjnej (PLMN) – 1.800.000
złotych;”,
b) dodaje się pkt 14 w brzmieniu:
„14) za numer rutingowy (NR) – 1.000 złotych.”;
art.
"Artykuł 13a
T
Art.
Art. 44b. 1. Jeżeli wcześniej nałożone obowiązki
13a
Podział funkcjonalny
44b i
regulacyjne w zakresie dostępu
1. W przypadku gdy krajowy organ regulacyjny
44e
telekomunikacyjnego, o których mowa w art. 34,
stwierdzi, że odpowiednie obowiązki nałożone na

art. 36–40 i art. 42, nie zapewniły na rynku lub
mocy art. 9–13 nie zapewniły skutecznej

rynkach hurtowych skutecznej konkurencji oraz
konkurencji oraz że istnieją istotne i trwałe

istnieją na tym rynku lub rynkach istotne i trwałe
problemy konkurencyjne lub niewydolność rynków

problemy konkurencyjne lub zawodność rynku,
związane z hurtowym oferowaniem określonych

Prezes UKE może, po przeprowadzeniu analizy
rynków produktów dostępu, może on, w drodze

tego rynku lub rynków hurtowych,, o której mowa
wyjątku – zgodnie z przepisami art. 8 ust. 3 akapit

w art. 21, nałożyć na przedsiębiorcę
drugi – nałożyć na przedsiębiorstwa zintegrowane

telekomunikacyjnego zintegrowanego pionowo
pionowo obowiązek powierzenia działalności

obowiązek rozdziału funkcjonalnego polegający na
związanej z hurtowym oferowaniem odnośnych

wykonywaniu działalności związanej ze
produktów dostępu niezależnie działającej

świadczeniem usług hurtowego dostępu
jednostce organizacyjnej.

telekomunikacyjnego przez wyodrębnioną,
Taka jednostka organizacyjna dostarcza produkty i

niezależnie działającą jednostkę organizacyjną, lub

1)Zmiany
wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184,
poz. 1539, z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 208, poz. 1540, z 2008 r. Nr 86, poz. 524, Nr 118, poz. 747, Nr 217, poz. 1381 i Nr 231, poz. 1547 oraz z 2009 r. Nr 13, poz. 69,Nr 42,
poz. 341, Nr 102, poz. 585 i Nr 104, poz. 860.

246

usługi dostępu wszystkim przedsiębiorstwom, także

przez kilka wydzielonych jednostek
innym jednostkom organizacyjnym działającym w

organizacyjnych, zwanych dalej „wydzieloną
ramach spółki dominującej, w takich samych

jednostką organizacyjną”.
terminach, na tych samych warunkach –

2. Wydzielona jednostka organizacyjna zapewnia
dotyczących między innymi poziomów cen i usług

dostęp telekomunikacyjny innym przedsiębiorcom
– oraz z użyciem tych samych systemów i

telekomunikacyjnym, w tym przedsiębiorcy
procesów.

telekomunikacyjnemu, o którym mowa w ust. 1,
2. Gdy krajowy organ regulacyjny zamierza

oraz innym jednostkom organizacyjnym tego
nałożyć obowiązek podziału funkcjonalnego,

przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, w takich
przedkłada on Komisji wniosek, który obejmuje:

samych terminach i na takich samych warunkach,
a) dowody uzasadniające stwierdzenia krajowego

w tym dotyczących poziomów cen i usług oraz
organu regulacyjnego, o których mowa w ust. 1;

przy użyciu tych samych systemów i procesów.
b) uzasadnioną ocenę, z której wynika, że w

3. Przed nałożeniem na przedsiębiorcę
rozsądnym terminie nie zaistnieje skuteczna i

telekomunikacyjnego obowiązku rozdziału
trwała konkurencja w zakresie infrastruktury lub

funkcjonalnego Prezes UKE występuje do Komisji
zaistnieje ona w niewielkim stopniu;

Europejskiej z wnioskiem o uzyskanie zgody na
c) analizę spodziewanego wpływu na organ

nałożenie obowiązku rozdziału funkcjonalnego, do
regulacyjny, na przedsiębiorstwo, w szczególności

którego dołącza:
na pracowników oddzielnego przedsiębiorstwa i na

1) wyniki analizy rynku albo rynków
całość sektora łączności elektronicznej, oraz na

hurtowych,, o której mowa w art. 21,
zachęty do inwestowania w sektor jako całość – w

potwierdzające, iż wcześniej nałożone
szczególności w związku z potrzebą zapewnienia

obowiązki regulacyjne w zakresie dostępu
spójności społecznej i terytorialnej – a także na

telekomunikacyjnego, nie zapewniły na rynku
inne zainteresowane strony, w tym przede

lub rynkach hurtowych, o których mowa w ust.
wszystkim analizę spodziewanego wpływu na

1, skutecznej konkurencji oraz że istnieją na
konkurencję i analizę wszelkich potencjalnych

tym rynku lub rynkach istotne i trwałe
skutków dla konsumentów;

problemy konkurencyjne lub zawodność rynku;
d) analizę przyczyn uzasadniających, że obowiązek

2) uzasadnioną ocenę, że w rozsądnym terminie
ten byłby najskuteczniejszym sposobem

nie zaistnieje lub zaistnieje w niewielkim
wprowadzenia w życie środków naprawczych

stopniu na rynku lub rynkach hurtowych, o
mających na celu rozwiązanie problemów

których mowa w ust. 1, skuteczna i trwała
związanych z konkurencją lub usunięcie

konkurencja w zakresie infrastruktury
zidentyfikowanych nieprawidłowości rynkowych.

telekomunikacyjnej;
3. Proponowany środek obejmuje następujące

3) analizę spodziewanego wpływu nałożenia
elementy:

obowiązku rozdziału funkcjonalnego na
a) dokładny charakter i stopień podziału, ze

przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym
wskazaniem w szczególności statusu prawnego

mowa w ust. 1, w tym na sytuację pracowników
oddzielnej jednostki organizacyjnej;

wydzielonej jednostki organizacyjnej, na
b) wskazanie majątku wydzielonej jednostki

działalność Prezesa UKE oraz na rynek

247

organizacyjnej i produktów lub usług

telekomunikacyjny. Dodatkowo analiza zawiera
dostarczanych przez tę jednostkę;

ocenę wpływu na motywację do inwestowania
c) rozwiązania w zakresie zarządu zapewniające

na rynku telekomunikacyjnym, a
także
niezależność personelu zatrudnionego przez

informację o spodziewanym wpływie na
oddzielną jednostkę organizacyjną i odpowiednią

konkurencję na tym rynku oraz o potencjalnych
strukturę zachęt;

skutkach dla konsumentów;
d) zasady zapewniające przestrzeganie

4) uzasadnienie zastosowania rozdziału
obowiązków;

funkcjonalnego jako najskuteczniejszego środka
e) zasady zapewniające przejrzystość procedur

naprawczego, który ma na celu rozwiązanie
operacyjnych, w szczególności w odniesieniu do

problemów związanych z konkurencją lub
innych zainteresowanych stron;

usunięcie zidentyfikowanych nieprawidłowości
f) program monitorowania zapewniający

na rynku lub rynkach hurtowych;
przestrzeganie wymogów, obejmujący między

5) projekt decyzji w sprawie rozdziału
innymi publikację corocznego sprawozdania.

funkcjonalnego obejmujący określenie:


a) charakteru i stopnia rozdziału

funkcjonalnego, ze wskazaniem w

szczególności statusu prawnego wydzielonej

jednostki organizacyjnej, , biorąc pod uwagę

stanowisko przedsiębiorcy, na którego ma być

nałożony obowiązek rozdziału funkcjonalnego

co do tego statusu, o ile takie stanowisko

zostało przedstawione przez niego w ramach

postępowania konsultacyjnego,

b) zakresu początkowych składników

majątkowych wydzielonej jednostki

organizacyjnej oraz rodzaj produktów lub

usług dostarczanych przez tę jednostkę,

c) rozwiązań w zakresie zarządzania

wydzieloną jednostką organizacyjną, w tym

zasad dotyczących stworzenia w tej jednostce

odpowiedniej struktury zachęt, zapewniających

niezależność pracowników wydzielonej

jednostki organizacyjnej od przedsiębiorcy

telekomunikacyjnego, o którym mowa w ust.

1, innych jednostek tego przedsiębiorcy

telekomunikacyjnego, spółek od niego

zależnych, wobec niego dominujących lub z

nim powiązanych w rozumieniu ustawy z dnia

15 września 2000 r. - Kodeks spółek

248


handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn.

zm.)1),

d) trybu realizacji obowiązku rozdziału

funkcjonalnego, w tym harmonogram realizacji

tego obowiązku,

e) zasad zapewniających przejrzystość procedur

operacyjnych, w szczególności w odniesieniu

do innych zainteresowanych podmiotów,

f) programu monitorowania przestrzegania

obowiązku rozdziału funkcjonalnego,

obejmującego w szczególności publikację przez

przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym

mowa w ust. 1, corocznego sprawozdania w

tym zakresie lub obowiązek

przeprowadzania przez niezależnych

audytorów cyklicznych audytów..

4. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia przez

Komisję Europejską wniosku, o którym mowa w

ust. 3, Prezes UKE w drodze decyzji nakłada

obowiązek rozdziału funkcjonalnego.

5. Uzasadnienie decyzji nakładającej obowiązek

rozdziału funkcjonalnego, niezależnie od wymagań

wynikających z przepisów Kodeksu postępowania

administracyjnego, powinno zawierać wykazanie

zaistnienia przesłanek, o których mowa w ust. 1,

oraz zasadności nałożenia tego obowiązku, w tym

powinno zawierać:

5) informację o wynikach analizy rynku albo

rynków hurtowych, o której mowa w art.

21, potwierdzających, iż wcześniej

nałożone obowiązki regulacyjne w

zakresie dostępu telekomunikacyjnego nie

zapewniły na rynku lub rynkach

hurtowych, o których mowa w ust. 1,

skutecznej konkurencji oraz, że istnieją na

tym rynku lub rynkach istotne i trwałe

problemy konkurencyjne lub zawodność

rynku;


249


6) uzasadnioną ocenę, że w rozsądnym

terminie nie zaistnieje lub zaistnieje w

niewielkim stopniu na rynku lub rynkach

hurtowych, o których mowa w ust. 1,

skuteczna i trwała konkurencja w zakresie

infrastruktury telekomunikacyjnej;

7) analizę spodziewanego wpływu nałożenia

obowiązku rozdziału funkcjonalnego na

przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o

którym mowa w ust. 1, w tym na sytuację

pracowników wydzielonej jednostki

organizacyjnej, na działalność Prezesa

UKE oraz na rynek telekomunikacyjny.

Dodatkowo analiza zawiera ocenę wpływu

na motywację do inwestowania na rynku

telekomunikacyjnym, a także informację o

spodziewanym wpływie na konkurencję na

tym rynku oraz o potencjalnych skutkach

dla konsumentów;

8) uzasadnienie zastosowania rozdziału

funkcjonalnego jako najskuteczniejszego

środka naprawczego, który ma na celu

rozwiązanie problemów związanych z

konkurencją lub usunięcie

zidentyfikowanych nieprawidłowości na

rynku lub rynkach hurtowych.



Art. 44e. 1. Do wydzielonej jednostki

organizacyjnej, w przypadku gdy nie ma ona

formy odrębnej osoby prawnej, w zakresie

nieuregulowanym w niniejszej ustawie stosuje się

przepisy o oddziale przedsiębiorcy.

2. Przedsiębiorca telekomunikacyjny, o którym

mowa w art. 44b ust. 1, obowiązany jest do

wyboru nazwy wydzielonej jednostki

organizacyjnej, w terminie określonym w decyzji,
o której mowa w art. 44b ust. 4. Nazwa handlowa
powinna pozwalać na identyfikację tej jednostki
jako jednostki wydzielonej od przedsiębiorcy

250
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 120 . [ 121 ] . 122 ... 128

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: