Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
8.";
Art. 22 skreśla się ust. 4;
N
ust. 4
Art. 27 skreśla się art. 27;
N
Załącz skreśla się załącznik I;
N
nik I
Załącz załącznik II otrzymuje brzmienie:
T
art. 25a w art. 25a:
nik II
"ZAŁ CZNIK II
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
Kryteria, które mają być stosowane przez krajowe
„4. Prezes UKE przy ustalaniu, czy dwóch lub
organy regulacyjne przy ocenie, czy istnieje
więcej przedsiębiorców telekomunikacyjnych
wspólna pozycja dominująca zgodnie z art. 14 ust.
zajmuje kolektywną znaczącą pozycję na rynku
2 akapit drugi
właściwym ocenia cechy rynku właściwego, w
Dwa przedsiębiorstwa lub większą ich liczbę
szczególności udział przedsiębiorców w tym
można uznać za posiadające wspólnie pozycję
rynku oraz jego przejrzystość. Jeżeli ocena ta nie
dominującą w rozumieniu art. 14, jeżeli – nawet w
wskazuje na brak kolektywnej pozycji znaczącej
przypadku braku powiązań strukturalnych lub
dwóch lub więcej przedsiębiorców
innych powiązań między nimi – działają one na
telekomunikacyjnych, dodatkowo stosuje w
rynku, który charakteryzuje się brakiem skutecznej
szczególności następujące kryteria:
konkurencji i na którym żadne przedsiębiorstwo z
1) niską elastyczność popytu,
osobna nie ma znaczącej pozycji rynkowej.
2) podobne udziały w rynku,
Zgodnie z obowiązującym prawem wspólnotowym
3) wysokie prawne lub ekonomiczne
i orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii
bariery dostępu do rynku,
Europejskiej o wspólnej pozycji dominującej
4) integrację pionową, której towarzyszy
prawdopodobnie będzie tak w przypadku rynków
zbiorowa odmowa dostaw,
skoncentrowanych mających pewną liczbę cech, z
5) brak równoważącej siły nabywczej,
których w kontekście łączności elektronicznej
6) brak potencjalnej konkurencji
najważniejsze mogą być następujące:
- które nie muszą być spełnione łącznie.”,
- niska elastyczność podaży,
- podobne udziały w rynku,
b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
- wysokie prawne lub ekonomiczne bariery
„5. W celu ustalania, czy dwóch lub więcej
dostępu,
przedsiębiorców telekomunikacyjnych zajmuje
- integracja pionowa, której towarzyszy zbiorowa
kolektywną znaczącą pozycję na rynku
odmowa dostaw,
właściwym, Prezes UKE może wziąć pod uwagę
- brak równoważącej siły nabywczej,
inne kryteria niż wymienione w ust 4.”;
- brak potencjalnej konkurencji.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny i nie jest
wyczerpująca, kryteria zaś nie muszą być spełniane
łącznie. Powyższa lista ma raczej zilustrować
rodzaje dowodów, które mogą być użyte na
186
poparcie twierdzeń o istnieniu wspólnej pozycji
dominującej."
Zmiany w dyrektywie 2002/20/WE (dyrektywa o zezwoleniach)
art. 2
"2. Stosuje się również następującą definicję:
N
Zmiana przepisu polega na wykreśleniu lit. b, tj.
ust. 2
"ogólne zezwolenie" oznacza ramy prawne
definicji szkodliwych zakłóceń, która (zmieniona)
określone przez państwo członkowskie
została przeniesiona do dyrektywy ramowej.
zapewniające prawo świadczenia dostępu do sieci
oraz usług łączności elektronicznej oraz określające
Obowi
Art. 10. 1. Działalność telekomunikacyjna będąca
szczególne obowiązki sektorowe, jakie mogą mieć
zuj cy
działalnością gospodarczą jest działalnością
zastosowanie w odniesieniu do wszystkich lub
art. 10 i regulowaną i podlega wpisowi do rejestru
poszczególnych rodzajów sieci i usług łączności
26 PT
przedsiębiorców telekomunikacyjnych, zwanego
elektronicznej, zgodnie z niniejszą dyrektywą.";
dalej "rejestrem". Wpisowi do rejestru podlega
również działalność telekomunikacyjna
prowadzona przez przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego z państwa członkowskiego
albo państwa, które zawarło ze Wspólnotą
Europejską i jej państwami członkowskimi umowę
regulującą swobodę świadczenia usług, który
czasowo świadczy na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej usługi na zasadach określonych
odpowiednio w przepisach Traktatu
ustanawiającego Wspólnotę Europejską, umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym albo w
przepisach innej umowy regulującej swobodę
świadczenia usług.
1a. Działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1
ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju
usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106,
poz. 675), niebędąca działalnością gospodarczą,
prowadzona przez jednostkę samorządu
terytorialnego, także w formie niewyodrębnionej w
ramach jej osobowości prawnej, jak również w
formie porozumienia, związku lub stowarzyszenia
jednostek samorządu terytorialnego, fundacji,
której fundatorem jest jednostka samorządu
terytorialnego, porozumienia komunalnego, spółki
kapitałowej lub spółdzielni z udziałem jednostki
samorządu terytorialnego wymaga uzyskania
wpisu do rejestru jednostek samorządu
187
terytorialnego wykonujących działalność w
zakresie telekomunikacji.
2. Organem prowadzącym rejestr oraz rejestr
jednostek samorządu terytorialnego wykonujących
działalność w zakresie telekomunikacji jest Prezes
UKE.
4. Wpisu do rejestru dokonuje się na podstawie
złożonego przez przedsiębiorcę lub inny podmiot
uprawniony do wykonywania działalności
gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów
pisemnego wniosku zawierającego następujące
dane:
1) firmę przedsiębiorcy lub nazwę innego
podmiotu uprawnionego do wykonywania
działalności gospodarczej na podstawie odrębnych
przepisów, jego siedzibę i adres;
2) oznaczenie formy prawnej przedsiębiorcy lub
innego podmiotu uprawnionego do wykonywania
działalności gospodarczej na podstawie odrębnych
przepisów;
3) numer identyfikacji podatkowej;
4) numer w rejestrze przedsiębiorców albo
ewidencji działalności gospodarczej lub innym
właściwym rejestrze prowadzonym w państwie
członkowskim lub innym państwie określonym w
ust. 1;
5) oznaczenie osoby, która jest upoważniona do
kontaktowania się w imieniu przedsiębiorcy lub
innego podmiotu uprawnionego do wykonywania
działalności gospodarczej na podstawie odrębnych
przepisów, z Prezesem UKE, jej siedzibę, adres
lub numer telefonu;
6) imię, nazwisko, adres i numer telefonu osoby,
która jest upoważniona do kontaktowania się w
imieniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu
uprawnionego do wykonywania działalności
gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów
w nagłym przypadku związanym z
funkcjonowaniem sieci telekomunikacyjnej lub
188
świadczeniem usługi telekomunikacyjnej, której
dotyczy wniosek;
7) ogólny opis sieci telekomunikacyjnej, usługi
telekomunikacyjnej lub udogodnień
towarzyszących, których dotyczy wniosek;
8) obszar, na którym będzie wykonywana
działalność telekomunikacyjna;
9) przewidywaną datę rozpoczęcia działalności
telekomunikacyjnej.
5. Wraz z wnioskiem przedsiębiorca lub inny
podmiot uprawniony do wykonywania działalności
gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów
składa oświadczenie następującej treści:
" wiadomy odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 §
6 Kodeksu karnego oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru
przedsiębiorców telekomunikacyjnych są zgodne z
prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki
wykonywania działalności telekomunikacyjnej,
której dotyczy wniosek, wynikające z ustawy z
dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.".
6. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5,
powinno również zawierać:
1) firmę przedsiębiorcy lub nazwę innego
podmiotu uprawnionego do wykonywania
działalności gospodarczej na podstawie odrębnych
przepisów, jego siedzibę i adres;
2) oznaczenie miejsca i daty złożenia
oświadczenia;
3) podpis osoby uprawnionej do
reprezentowania przedsiębiorcy lub innego
podmiotu uprawnionego do wykonywania
działalności gospodarczej na podstawie odrębnych
przepisów ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz
pełnionej funkcji.
8. Prezes UKE dokona wpisu przedsiębiorcy lub
innego podmiotu uprawnionego do wykonywania
189
działalności gospodarczej na podstawie odrębnych
przepisów do rejestru w terminie do 7 dni od dnia
wpływu tego wniosku wraz z oświadczeniem, o
którym mowa w ust. 5.
9. Jeżeli Prezes UKE nie dokona wpisu w
terminie, o którym mowa w ust. 8, a od dnia
wpływu wniosku o wpis do rejestru upłynęło 14
dni, przedsiębiorca lub inny podmiot uprawniony
do wykonywania działalności gospodarczej na
podstawie odrębnych przepisów może rozpocząć
wykonywanie działalności telekomunikacyjnej po
uprzednim zawiadomieniu na piśmie Prezesa
UKE. Nie dotyczy to przypadku, w którym Prezes
UKE wezwał przedsiębiorcę lub inny podmiot
uprawniony do wykonywania działalności
gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów
do uzupełnienia wniosku o wpis do rejestru przed
upływem terminu, o którym mowa w ust. 8.
10. Do wniosku o wpis do rejestru stosuje się
odpowiednio art. 64 ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.).
11. (uchylony).
12. Wniosek o wpis do rejestru, załączniki
dołączane do tego wniosku oraz wpis do rejestru
nie podlegają opłacie skarbowej.
13. Rejestr obejmuje następujące dane:
1) kolejny numer wpisu, zwany dalej "numerem
z rejestru";
2) datę wpływu wniosku o wpis do rejestru oraz
datę dokonania wpisu;
3) dane, o których mowa w ust. 4 pkt 1-8;
4) inne informacje wskazane w ustawie.
14. Rejestr może być prowadzony w systemie
informatycznym.
15. Minister właściwy do spraw łączności może
określić, w drodze rozporządzenia, rodzaje
działalności telekomunikacyjnej, o której mowa w
ust. 1, zwolnionej z obowiązku dokonania wpisu
190
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik