Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 455
- Data wpłynięcia: 2012-06-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
- data uchwalenia: 2012-10-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271
455
mowa w art. 154 pkt 5b.
Art. 24c. 1. Zamawiający zwraca się do wykonawcy
o
udzielenie w określonym terminie wyjaśnień
dotyczących powiązań, o których mowa w art. 24
ust. 2 pkt 5, istniejących między przedsiębiorcami,
w celu ustalenia, czy zachodzą przesłanki
wykluczenia wykonawcy.
2. Zamawiający, oceniając wyjaśnienia, bierze pod
uwagę obiektywne czynniki, w
szczególności
wpływ powiązań, o których mowa w art. 24 ust. 2
pkt 5, istniejących między przedsiębiorcami, na ich
zachowania w postępowaniu oraz przestrzeganie
zasady uczciwej konkurencji.
3. Zamawiający wyklucza z postępowania o udzielenie
zamówienia wykonawcę, który nie złożył
wyjaśnień, oraz wykonawcę, który nie złożył listy,
o której mowa w art. 26 ust. 2d.”;
8) w art. 25 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia,
rodzaje dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz formy, w jakich dokumenty te mogą być
składane, mając na uwadze, że potwierdzeniem spełniania
warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia
może być zamiast dokumentu również oświadczenie złożone
przed właściwym organem, potwierdzeniem niekaralności
wykonawcy może być w szczególności informacja
z
Krajowego Rejestru Karnego, a potwierdzeniem, że
oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane
odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego
może być w szczególności zaświadczenie podmiotu
uprawnionego do kontroli jakości oraz że formy dokumentów
10
powinny umożliwiać udzielanie zamówień również drogą
elektroniczną, a także potrzebę zapewnienia ochrony
informacji niejawnych, w przypadku zamówień
wymagających tych informacji, związanych z nimi lub je
zawierających, w sposób określony w przepisach o ochronie
informacji niejawnych.”;
9) w art. 26 dodaje się ust. 2d w brzmieniu:
„2d. Wykonawca, wraz z wnioskiem lub ofertą, składa listę
podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej,
o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, albo informację o tym,
że nie należy do grupy kapitałowej. Przepis ust. 3 i 4 stosuje
się.”;
10) po art. 31 dodaje się art. 31a – 31c w brzmieniu:
„Art. 31a. 1. Zamawiający, przed wszczęciem postępowania
o udzielenie zamówienia, może przeprowadzić
dialog techniczny, zwracając się o doradztwo lub
udzielenie informacji w zakresie niezbędnym do
przygotowania opisu przedmiotu zamówienia,
specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub
określenia warunków umowy.
2.
Dialog techniczny prowadzi się w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
oraz równe traktowanie potencjalnych wykonawców
i oferowanych przez nich rozwiązań.
Art. 31b. Zamawiający zamieszcza informację o zamiarze
przeprowadzenia dialogu technicznego oraz o jego
przedmiocie na swojej stronie internetowej.
Art. 31c. Zamawiający zamieszcza informację o zastosowaniu
dialogu technicznego w
ogłoszeniu o zamówieniu,
którego dotyczył dialog techniczny.”;
11
11) w art. 48 w ust. 2 po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:
„8a) opis sposobu dokonywania wyboru wykonawców, którzy
zostaną zaproszeni do składania ofert, gdy liczba
wykonawców spełniających warunki udziału w postępo-
waniu będzie większa niż określona w ogłoszeniu
o zamówieniu;”;
12) w art. 51 w ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału
w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu,
zamawiający zaprasza do składania ofert wykonawców
wyłonionych zgodnie z obiektywnym i niedyskryminacyjnym
opisem, o którym mowa w art. 48 ust. 2 pkt 8a.”;
13) w art. 57 w ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału
w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu,
zamawiający zaprasza do składania ofert wstępnych wykonawców
wyłonionych zgodnie z obiektywnym i niedyskryminacyjnym
opisem, o którym mowa w art. 48 ust. 2 pkt 8a.”;
14) w art. 60c po ust. 1 dodaje się ust.1a w brzmieniu:
„1a. Jeżeli ze względu na złożoność zamówienia nie można, na
tym etapie postępowania, ustalić znaczenia kryteriów oceny
ofert, w ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający podaje
kryteria oceny ofert w kolejności od najważniejszego do
najmniej ważnego. Przepisu art. 48 ust. 2 pkt 10 nie stosuje
się.”;
15) w art. 60d w ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału
w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu,
zamawiający zaprasza do dialogu wykonawców wyłonionych
12
zgodnie z obiektywnym i niedyskryminacyjnym opisem, o którym
mowa w art. 48 ust. 2 pkt 8a.”;
16) w art. 96 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Jeżeli przed wszczęciem postępowania o udzielenie
zamówienia przeprowadzono dialog techniczny, informacja
o przeprowadzeniu dialogu technicznego o podmiotach,
które uczestniczyły w dialogu technicznym, oraz o wpływie
dialogu technicznego na opis przedmiotu zamówienia,
specyfikację istotnych warunków zamówienia lub warunki
umowy stanowi element protokołu.”;
17) w art. 98 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia,
zakres informacji zawartych w sprawozdaniu, jego wzór oraz
sposób przekazywania, mając na względzie wymagania
dotyczące treści sprawozdania przekazywanego Komisji
Europejskiej, w tym rodzaj zamawiającego, kraj pochodzenia
wybranego wykonawcy, wartość udzielonych zamówień,
rodzaj zamówień i tryb ich udzielania oraz podstawę prawną
zastosowania, a jeżeli ich wartość jest równa lub przekracza
wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20.000.000 euro
dla robót budowlanych albo 10.000.000 euro dla dostaw lub
usług, sposób wykonania zamówień, a także mając na
uwadze obowiązek przekazywania Komisji Europejskiej
informacji o: liczbie i łącznej wartości zamówień
udzielonych na podstawie wyłączeń obowiązku stosowania
ustawy określonych w art. 4 pkt 1 – 3, 6, 7 i 10 – 13 oraz
art. 136 – 138, łącznej wartości zamówień udzielonych na
podstawie wyłączenia obowiązku stosowania ustawy
określonego w art. 4 pkt 8.”;
18) w art. 131:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
13
„3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do udzielania zamówień
podmiotom należącym do tej samej grupy kapitałowej
w
rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji
i konsumentów, podmiotom, z którymi koncesjonariusz
zawarł umowę w celu wspólnego ubiegania się
o udzielenie koncesji, a także podmiotom, na zasobach
których koncesjonariusz polegał, zgodnie z art. 18 ust. 3
ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty
budowlane lub usługi, ubiegając się o udzielenie
koncesji.”,
b) dodaje się ust. 4 – 6 w brzmieniu:
„4. Koncesjonariusz, na żądanie zamawiającego, zawiera
z innym podmiotem umowę o podwykonawstwo,
stanowiącą co najmniej 30% wartości koncesji.
5. Umowy zawarte między wykonawcami w celu wspólnego
ubiegania się o udzielenie koncesji, umowy z podmiotami
będącymi w stosunku do koncesjonariusza podmiotami
dominującymi lub zależnymi, a także umowy
z
podmiotami, na zasobach których koncesjonariusz
polegał, zgodnie z przepisem art. 18 ust. 3 ustawy z dnia
9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub
usługi, ubiegając się o uzyskanie koncesji na roboty
budowlane, nie stanowią umów o podwykonawstwo.
6. Koncesjonariusz aktualizuje listę podmiotów będących
w
stosunku do niego podmiotami dominującymi lub
zależnymi, o której mowa w art. 26 ust. 2d, w każdym
przypadku zaistnienia zmian w stosunkach między
koncesjonariuszem a tymi podmiotami.”;
19) w dziale III po rozdziale 4 dodaje się rozdział 4a w brzmieniu:
„Rozdział 4a
Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
455
› Pobierz plik