Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 455
- Data wpłynięcia: 2012-06-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
- data uchwalenia: 2012-10-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271
455
„Art.
4b.
1. Ustawy nie stosuje się również do zamówień,
o których mowa w art. 131a ust. 1:
1) podlegających:
a) szczególnej procedurze na podstawie umowy
międzynarodowej lub porozumienia, których
stroną jest Rzeczpospolita Polska, zawartych
z jednym lub wieloma państwami
niebędącymi członkami Unii Europejskiej,
b) szczególnej procedurze na podstawie umowy
międzynarodowej lub porozumienia, których
stroną jest Rzeczpospolita Polska, związanych
ze stacjonowaniem wojsk i dotyczących
przedsiębiorców mających siedzibę lub
miejsce zamieszkania na terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej lub
państwa niebędącego członkiem Unii
Europejskiej,
c) szczególnej procedurze organizacji
międzynarodowej, jeżeli zamówienia muszą
być udzielane przez Rzeczpospolitą Polską
zgodnie z tą procedurą;
2) w przypadku których stosowanie przepisów
ustawy zobowiązywałoby zamawiającego do
przekazania informacji, których ujawnienie jest
sprzeczne z podstawowymi interesami
bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;
3) do celów działalności wywiadowczej;
4) udzielanych w ramach programu współpracy
opartego na badaniach i rozwoju, prowadzonych
wspólnie przez Rzeczpospolitą Polską i co
5
najmniej jedno państwo członkowskie Unii
Europejskiej nad opracowaniem nowego
produktu oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, do
późniejszych etapów całości lub części cyklu
życia tego produktu;
5) udzielanych w państwie niebędącym członkiem
Unii Europejskiej, w tym zamówień cywilnych
realizowanych podczas rozmieszczenia sił
zbrojnych, oraz sił, do których podstawowych
zadań należy ochrona bezpieczeństwa,
w przypadku gdy względy operacyjne wymagają
ich udzielenia wykonawcom usytuowanym
w strefie prowadzenia działań;
6) udzielanych przez rząd Rzeczypospolitej Polskiej
rządowi innego państwa związanych z:
a) dostawami sprzętu wojskowego lub
newralgicznego sprzętu,
b) robotami budowlanymi i usługami
bezpośrednio związanymi z takim sprzętem,
lub
c) robotami budowlanymi i usługami szczegól-
nie do celów wojskowych lub newralgiczny-
mi robotami budowlanymi lub usługami;
7) których przedmiotem są usługi finansowe,
z wyjątkiem usług ubezpieczeniowych.
2. Zamawiający nie może korzystać z zasad, procedur,
programów, układów lub zamówień w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa, o których mowa
w art. 4 pkt 5 i 5b oraz w art. 4b ust. 1, w celu
uniknięcia stosowania przepisów ustawy.
6
3. W przypadku zamówień, o których mowa w ust. 1
pkt 4, zamawiający po wszczęciu programu jest
obowiązany informować Komisję Europejską
o części wydatków na badania i rozwój dotyczących
ogólnych kosztów programu współpracy,
porozumieniu dotyczącym podziału kosztów oraz
o planowanych zamówieniach dla każdego państwa
członkowskiego.
Art. 4c. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, na
wniosek Ministra Obrony Narodowej i
ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa,
ministrem właściwym do spraw zagranicznych oraz
ministrem właściwym do spraw gospodarki, tryb
postępowania w sprawie oceny występowania
podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, mając
na uwadze obowiązek zapewnienia prawidłowego
stosowania przepisu art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej oraz potrzebę zapewnienia
bezpieczeństwa dostaw sprzętu wojskowego, a także
właściwego wykonywania napraw i remontów
posiadanego sprzętu wojskowego.”;
5) w art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do
postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem
są usługi o charakterze niepriorytetowym określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 2a i 2b, nie stosuje
się przepisów ustawy dotyczących terminów składania
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub
terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium,
obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie
warunków udziału w
postępowaniu, zakazu ustalania
kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy
7
oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem,
dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej.”;
6) w art. 24:
a) w ust. 1:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1)
wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie
wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie,
lub zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej,
jeżeli szkoda ta lub obowiązek zapłaty kary umownej
wynosiły nie mniej niż 5% wartości realizowanego
zamówienia i zostały stwierdzone orzeczeniem sądu,
które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed
wszczęciem postępowania;”,
– po pkt 1a dodaje się pkt 1b w brzmieniu:
„1b) wykonawców, z którymi zamawiający rozwiązał albo
wypowiedział umowę w sprawie zamówienia
publicznego albo odstąpił od umowy w sprawie
zamówienia publicznego, której wartość dla robót
budowlanych była równa lub przekraczała wyrażoną
w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro, a dla
dostaw lub usług – 10 000 000 euro, z powodu
okoliczności, za które wykonawca ponosi
odpowiedzialność, jeżeli rozwiązanie albo
wypowiedzenie umowy albo odstąpienie od niej
nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem
postępowania, a wartość niezrealizowanego
zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości
umowy, z zastrzeżeniem pkt 1a;”,
b) w ust. 2:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
8
„1) wykonywali bezpośrednio czynności związane
z przygotowaniem
prowadzonego
postępowania,
z wyłączeniem czynności wykonywanych podczas
dialogu technicznego, o którym mowa w art. 31a ust. 1,
lub posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami
uczestniczącymi w
dokonywaniu tych czynności,
chyba że udział tych wykonawców w postępowaniu nie
utrudni uczciwej konkurencji; przepisu nie stosuje się
do wykonawców, którym udziela się zamówienia na
podstawie art. 62 ust. 1 pkt 2 lub art. 67 ust. 1 pkt 1
i 2;”,
dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) należąc do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu
ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji
i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.3)),
złożyli odrębne oferty lub wnioski o dopuszczenie do
udziału w tym samym postępowaniu, chyba że wykażą,
że istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do
zachwiania uczciwej konkurencji pomiędzy wyko-
nawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia.”;
7) po art. 24a dodaje się art. 24b i 24c w brzmieniu:
„Art. 24b. 1. Zamawiający po rozwiązaniu albo wypowiedzeniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego
z wykonawcą albo odstąpieniu od tej umowy,
zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 1b, niezwłocznie
informuje o tym Prezesa Urzędu, przedkłada
dokumenty potwierdzające rozwiązanie albo
wypowiedzenie albo odstąpienie od umowy, oraz
dane o których mowa w art. 154c ust. 1.
2. Prezes Urzędu po otrzymaniu informacji,
dokumentów oraz danych, o których mowa w ust. 1,
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
455
› Pobierz plik