eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 455
  • Data wpłynięcia: 2012-06-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
  • data uchwalenia: 2012-10-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271

455

dotyczących modernizacji i dostosowania do omawianych przepisów
pomieszczeń, którymi instytucje te obecnie dysponują.
1.2. Wpływ projektowanych regulacji niezwiązanych ściśle z wdrażaniem dyrektywy
obronnej na podmioty, na które będzie oddziaływał projektowany akt
Projektowane przepisy, niezwiązane ściśle z implementacją dyrektywy obronnej,
nie będą miały wpływu na podmioty, na które będzie oddziaływał projektowany
akt.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
W trakcie prac nad przedmiotowym projektem ustawy przeprowadzane były na
szeroką skalę i na różnych etapach prac konsultacje społeczne.
Przed przystąpieniem do analizy aktualnego stanu tych stosunków społecznych
przeprowadzone zostały konsultacje z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości
oraz z następującymi przedstawicielami przemysłu obronnego:
– Polską Izbą Producentów na Rzecz Obronności Kraju,
– Stowarzyszeniem Polskiego Przemysłu Lotniczego,
– Stowarzyszeniem Dostawców na Rzecz Służb Mundurowych,
– Związkiem Pracodawców Przedsiębiorstw Przemysłu Obronnego i Lotniczego.
Ponadto do czynnego uczestnictwa w pracach nad przedmiotowym projektem
założeń został zaproszony Business Centre Club oraz PKPP „Lewiatan”.
Po sporządzeniu projektu założeń niniejszego projektu ustawy dokument ten został
umieszczony na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych, przekazany
do konsultacji społecznych następującym podmiotom:
1) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
2) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
3) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność 80”,
4) Związek Pracodawców Przedsiębiorstw Przemysłu Obronnego i Lotniczego,
5) Pracodawcy RP,
6) Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości,
7) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
8) Polska Izba Producentów na Rzecz Obronności Kraju,
51


9) Business Centre Club,
10) Stowarzyszenie Euro-Atlantyckie,
11) Stowarzyszenie Dostawców na Rzecz Służb Mundurowych,
12) Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego,
13) Grupa Bumar.
Projekt założeń niniejszego projektu ustawy został także przekazany Krajowej Izbie
Odwoławczej.
Wszelkie uwagi zgłoszone w trakcie konsultacji społecznych dotyczących projektu
założeń niniejszego projektu ustawy podlegały bardzo szczegółowej i wnikliwej
analizie, co znalazło swoje odzwierciedlenie w założeniach niniejszego projektu
ustawy.
Większość uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych dotyczących
projektu założeń (z wyjątkiem uwag przedstawionych przez KIO) związana była
z pozycją polskiego przemysłu obronnego i dotyczyła w głównej mierze zagrożeń,
jakie wiążą się z wdrożeniem dyrektywy obronnej. Jednakże należy podkreślić, iż za
priorytet uznano konieczność możliwie pełnego uwzględnienia faktu, iż zamówienia
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa oraz modernizacja i rozwój polskiego
przemysłu obronnego mają podstawowe znaczenie zarówno dla bezpieczeństwa, jak
również dla suwerenności Rzeczypospolitej Polskiej. Przy projektowaniu regulacji
wykorzystano wszelkie możliwości, jakie wynikają z
dyrektywy obronnej
w zakresie wzmocnienia potencjału polskiego przemysłu, a także jego potencjału
rozwojowego.
Po sporządzeniu projektu ustawy dokument ten został umieszczony na stronie
internetowej Urzędu Zamówień Publicznych, stronie Rządowego Centrum
Legislacji i przekazany do konsultacji społecznych następującym podmiotom:
1) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
2) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
3) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność 80”,
4) Związek Pracodawców Przedsiębiorstw Przemysłu Obronnego i Lotniczego,
5) Pracodawcy RP,
6) Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości,
52


7) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
8) Polska Izba Producentów na Rzecz Obronności Kraju,
9) Business Centre Club,
10) Stowarzyszenie Euro-Atlantyckie,
11) Stowarzyszenie Dostawców na Rzecz Służb Mundurowych,
12) Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego,
13) Grupa Bumar,
14) Forum Związków Zawodowych,
15) Związek Rzemiosła Polskiego.
Projekt założeń niniejszego projektu ustawy został także przekazany Krajowej Izbie
Odwoławczej.
W ramach konsultacji społecznych uwagi zostały zgłoszone przez następujące
podmioty:
1) NSZZ „Solidarność”,
2) Pracodawcy RP,
3) PKPP „Lewiatan”,
4) Grupa Bumar – załącznikiem do pisma jest opinia kancelarii Baurska,
Senkowska, Szczęsna i Partnerzy,
5) Business Centre Club,
6) OPZZ,
7) Związek Rzemiosła Polskiego.
Wszelkie uwagi zgłoszone w trakcie konsultacji społecznych dotyczących projektu
ustawy podlegały analizie, ponadto udzielono odpowiedzi na wszystkie pisma
przekazane w ramach konsultacji społecznych.
Większość uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych dotyczących
projektu założeń wykraczała poza zakres regulacji projektu ustawy określony treścią
założeń projektu ustawy przyjętych przez Radę Ministrów. Uwagi w głównej mierze
związane były z pozycją polskiego przemysłu obronnego i dotyczyły zagrożeń, jakie
wiążą się z wdrożeniem dyrektywy obronnej. Uwagi niezwiązane z implementacją
dyrektywy obronnej oraz wykraczające poza treść założeń, a dotyczące np.
53


propozycji regulacji kwestii wadium i opłat sądowych zostaną wykorzystane przy
sporządzaniu dokumentów legislacyjnych dotyczących zmian w Prawie zamówień
publicznych.
3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych
3.1. Wpływ projektowanych regulacji wdrażających dyrektywę obronną na budżet
państwa
Implementacja dyrektywy wpłynie na koszty funkcjonowania sektora
publicznego. Szczegółowe skutki finansowe, jakie będą się wiązały z wdrożeniem
dyrektywy obronnej, a tym samym z wejściem w życie projektowanej regulacji,
z
uwagi na złożoność materii, wielość powiązań występujących między
adresatami projektowanych norm, a także trudne do przewidzenia zachowania
zamawiających mających swoją siedzibę poza granicami RP,

a na terytorium jednego z krajów członkowskich Unii Europejskiej, nie są
w chwili obecnej możliwe, poza skutkami dla budżetu państwa dotyczącymi
funkcjonowania Urzędu Zamówień Publicznych wykonującego zadania nałożone
projektowaną ustawą, do oszacowania. Jednakże, przede wszystkim z uwagi na
prognozowaną racjonalizację wydatków, wydaje się, iż w długofalowej
perspektywie czasu implementacja dyrektywy obronnej przyczyni się do
zmniejszenia wydatków budżetu państwa.
3.1.1. Rozwiązania zmierzające do zminimalizowania kosztów
3.1.1.1. W celu zmniejszenia kosztów związanych z adaptacją i modernizacją
pomieszczeń, którymi dysponuje Urząd Zamówień Publicznych oraz Krajowa
Izba Odwoławcza, i dostosowania ich do wymogów stawianych
pomieszczeniom, w których przechowuje się dokumenty opatrzone klauzulą
„tajne” i „ściśle tajne”:
– wprowadzone zostaną regulacje umożliwiające dokonywanie części
postępowania kontrolnego dotyczącego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w którym występują dokumenty niejawne,
w siedzibie zamawiającego,
– wykorzystane zostaną, w celu pozyskania sal do przeprowadzania
54


rozpraw, możliwości, jakie dają przepisy nowej ustawy o ochronie
informacji niejawnych w zakresie użytkowania pomieszczeń spełniających
wymogi ww. ustawy, a dotyczących dokumentów opatrzonych klauzulą
„tajne” i „ściśle tajne”.
Zauważyć należy, iż wprowadzana regulacja umożliwiająca zapoznanie się
z dokumentami opatrzonymi klauzulą „tajne” i „ściśle tajne” w siedzibie
zamawiającego przyczyni się do zmniejszenia kosztów związanych
z transportem materiałów opatrzonych klauzulą „tajne” i „ściśle tajne”, które
muszą być przewożone przy zachowaniu szczególnych procedur i środków
ostrożności – tj. w uzbrojonym konwoju, przy czym materiały opatrzone
klauzulami „poufne”, „zastrzeżone” oraz „tajne” muszą być przewożone
w odrębnym konwoju niż dokumenty opatrzone klauzulą „ściśle tajne”.
Jednocześnie należy podkreślić, iż korzystanie z regulacji umożliwiającej
współpracę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i Krajowej Izby
Odwoławczej z instytucjami sektora finansów publicznych dysponującymi
pomieszczeniami odpowiadającymi wymogom nowej ustawy o ochronie
informacji niejawnych, w celu zapewnienia warunków niezbędnych
do przeprowadzania postępowań odwoławczych, nie jest równoznaczne
z ograniczeniem swobody dysponowania danym pomieszczeniem przez jego
dysponenta.
Z uzyskanych przez projektodawcę informacji wynika, iż salami
przystosowanymi do pracy z dokumentami opatrzonymi klauzulą „ściśle
tajne” dysponują m.in.:
1) Kancelaria Sejmu RP,
2) Sąd Najwyższy,
3) Agencja Mienia Wojskowego.
Pomieszczenia, którymi dysponują ww. instytucje, są zgodnie z uzyskanymi
informacjami udostępniane na podstawie odpowiedniego porozumienia
zawieranego w razie potrzeby między dysponentem sali a podmiotem, który
jest obowiązany przeprowadzić określone postępowanie dotyczące
dokumentów opatrzonych klauzulą „tajne” lub „ściśle tajne”. Udostępnienie
pomieszczeń odbywa się bezpłatnie. Omawiane pomieszczenia

55


strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 70 ... 110

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: